TEST: Mazda3 zmeny navonok neukazuje

Vo výbave pribudlo niekoľko prvkov, ktoré už konkurencia má a jazda, ktorá bola dominanciou modelu je ešte kvalitnejšia. Trojka výborne jazdí a necháva šoféra precítiť jazdu, čo je dnes pomerne ojedinelé.

Lepšia aerodynamika, tichšia jazda po diaľnici a doplnená výbava charakterizujú Mazdu viac, než zmeny kriviek.(Zdroj: Mazda)

BREZNO. Pri príchode do Mazdy sme očami preventívne hľadali, kde stojí testovaný kus, ktorý má byť novinkou práve začínajúceho nového modelového roku. Stála tam jedna biela Mazda 3, ktorá ako čerstvo umytá v sychravom počasí doslova žiarila medzi okolitými autami.

Akurát navonok sa nám nezdala ako novinka. Preberací protokol nás však vyviedol z omylu, pretože práve toto auto sme mali ísť testovať a hovoriť o zmenách, ktoré zvonku uvidíte iba ak starý a nový model postavíte vedľa seba. To isté možno povedať o drobných dizajnových korekciách interiéru.

Jednoducho zmeny v katalógu neuvidíte, ale môžete ich pocítiť pri jazde. A to sme ešte nemali pod kapotou nový typ motora, ale dobre známy diesel 1,6 MZ-CD, ktorý sa dodáva globálne do vozidiel viacerých značiek.

Lepší dizajn počuť

Ťažko povedať či znížená hlučnosť na diaľnici bol placebo efekt alebo sme v skutočnosti zaregistrovali menej hluku vplyvom vylepšenej aerodynamiky. Na celkovo tichšej jazde má nezmazateľný podiel upravený podvozok, ktorý teraz lepšie filtruje hluk a vibrácie.

Pritom koncepcia prednej nápravy McPherson a tiež zadná viacprvková náprava zostali nezmenené. V skelete karosérie je integrovaný silnejší B „rám“ z pevnejšej ocele navyše s karosériou spojený početnejšími zvarmi.

Hlavný podiel na poklese súčiniteľu odporu vzduchu Cx z 0,30 na 0,29 (0,27 sedan) má vylepšený predný nárazník a viac krytov na podvozku, ktorý sa stal z pohľadu obtekajúceho vzduchu hladším. Z celkového počtu ôsmich farieb je nová Autumn Bronze Mica a viac kriviek pribudlo v dizajne hliníkových kolies s priemerom 16 a17 palcov.

Škoda, že konštruktéri neumiestnili mikrospínač na otváranie batožinového priestoru do medzery nad nárazníkom, ale nechali ho nekrytý vonku. Existujú aj špinavšie cesty než sú tie nemecké a v zime je otváranie piatych dverí zárukou zašpinených prstov.

Pribudla čierna a kontrast

Z pozície spolucestujúcich sa nič nezmenilo, pretože priestor priemerný v danom segmente im ostal a nezmenil sa ani objem batožinového priestoru. Číselne slabších 340 litrov nám príde ako veľmi prakticky využiteľný objem, pretože kufor je najmä široký a dlhý.

Na konkurentov stráca výška, avšak keď zložíte plató tvar karosérie vám umožní efektívne zväčšenie, čo dnes nebýva časté, lebo konkurenti vplyvom módnych vĺn znižujú strechu do štýlu kupé.



Vodičovi zmena modelového roku priniesla viac sýtej čiernej v dolnej časti palubnej dosky, svetlejšie prstence na otočných ovládačoch, aby ich bolo lepšie periférne vidieť a nová je vylepšená grafika displejov s bielym podsvietením. Tradičné ovládanie na volante bude prekážať prvé dva dni, svojou logikou ale dokáže zaujať. Z praktického hľadiska nás potešil najmä displej dobre čitateľný pri „nízkom“ slnku.

Radí ako radiť

Rýchlosť vývoja a zavádzania nových prvkov spôsobila, že skutočný „facelift“ slúži v súčasnosti viac na obohatenie výbavy a doplnenie prvkov, než na radikálne vylepšenie vizáže. Preto pribudla cenovo dostupná verzia navigačného systému Tom Tom s displejom priemeru 5,8 palca a systém na stráženie mŕtveho uhla označený RVS.

Po vzore konkurenčných áut Mazda obohatila prístrojový panel o asistenta radenia, ktorý vodičovi radí, kedy má preradiť na iný stupeň. Najciteľnejšia zmena však vlezie nebadane pod kožu a vychádza z podvozka.

Najviac baví jazda

Mechanické zladenie a nastavenie podvozka v štýle Toitsukan má zabezpečiť akoby nebadané výkyvy vozidla medzi brzdením a zatočením a prípadne zastavovaním alebo zrýchľovaním. Už v prvých zákrutách badať ľahkosť pri zatáčaní bez ohľadu či vtedy brzdíte alebo zrýchľujete. Mazda sa neprevaľuje ťažkopádne, ale robí veľmi dobrý pocit z jazdy.

Na dosiahnutie tohto efektu boli vystužené niektoré časti podvozka, opätovne preladené tlmiče a zmenená charakteristika posilňovača riadenia. Inak povedané, pri jazde posádka lepšie absorbuje preťaženia vyplývajúce z jazdy. K celkom dobrému pocitu prispieva kulisa s tradične krátkou dráhou radenia.

Ťahá v úzkom

Mazda dáva na výber z osmičky rôznych motorov a nám do testovacieho auta pridelila cenovo najprístupnejšiu naftovú verziu 1,6 MZ CD. Globálne osvedčený motor s výkonom 85 kW bol spojený so šesťstupňovou prevodovkou a v kombinácii by mal spotrebovať 4,3 litra nafty.

V čase testu mal za sebou tisíc kilometrov a nemienil sa prispôsobiť spotrebe výrobcu. Vždy chcel o dva litre viac. Najnižšie sme so spotrebou zišli na 5,5 litra.

Kupujem – nekupujem
Medzi kompaktnými autami na každý deň má Mazda svoje silné miesto. Neohuruje najmodernejšími prvkami „konektivity“ ale púta dotiahnutím detailov a vyzretou konštrukciou. Osobne odporúčam – teda kupujem. (Rasťo Chvála)

Technické parametre

Motor 1,6 MZ-CD
Zdvihový objem (cm3) 1560
Výkon (kw/k) 85/116
Pri otáčkach (ot./min.) 3600
Krútiaci moment (Nm) 270
Pri otáčkach (ot./min) 1750-2500
Emisie CO2 (g/km) 115
Emisná norma EURO 5
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 2640
Dĺžka (mm) 4460
Šírka (mm) 1755
Výška (mm) 1470
Pohotovostná hmot (kg) 1830
Objem palivovej nádrže (l) 55
Objem batož. priestoru (l) 340
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 11,0
Maximálna rýchlosť (km/h) 186
Spotreba mesto(l/100 km) 5,2
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 3,8
Kombinovaná spotreba 4,3
Cena modelu od (eur) 12 990 (akcia)
Cena skúš. verzie (eur) 15 590 (akcia)

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Turistický nosič pre malého dobrodruha?
  2. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  3. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  4. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  5. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  6. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  9. Vďaka úveru na rekonštrukciu môžete ušetriť tisícky EUR
  10. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  1. Kŕčové žily: nepekné a nebezpečné
  2. Študenti obhajovali návrhy na využitie Pisztoryho paláca
  3. Turistický nosič pre malého dobrodruha?
  4. Kúpte si nehnuteľnosť v 5* luxusnom rezorte v zálive Sistiana
  5. Odmeny za diplomové práce na Stavebnej fakulte STU v Bratislave
  6. Zmluva o nájme pre ambasádu USA neoprávnene zaradená do programu
  7. 4* projekt víl a apartmánov priamo na pobreží, Chorvátsko
  8. Slováci rozhodli o najlepšom!
  9. AAA Auto má nový úver pre živnostníkov
  10. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 10 277
  2. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 4 882
  3. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 4 836
  4. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 3 754
  5. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 3 602
  6. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 3 251
  7. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 197
  8. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 3 161
  9. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne 2 634
  10. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá 2 561

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Volkswagen: Odborári dostali to, čo sme im núkali pred štrajkom

Na jar ponúkal Volkswagen zvýšenie platov o 12 percent.

ŠPORT

Sagan vracia investované milióny. Jeho šéf je spokojný

Denk založil pred siedmimi rokmi amatérsky tím, teraz je medzi elitou.

KULTÚRA

Ľubomír Feldek: Význam má hnutie, ktorému ide o život

Namiesto aliancie za rodinu by mala vzniknúť aliancia proti rodine, hovorí.

Neprehliadnite tiež

Aj so štvorvalcom je BMW 420i Cabrio veľmi zábavné auto (test)

BMW ukázalo, že stále dokáže vyrobiť príťažlivé a dynamické auto i bez strechy.

Veteránistov pod Tatrami neodradilo počasie

Na Ružomberskej ruži sa zišlo 142 posádok.

Prieskum: Nové autá sú najspoľahlivejšie, aké kedy boli

Zákazníkov hnevá autorádio aj adaptívny tempomat.

Tesla najala Slováka ako šéfa pre systém Autopilot

Priamym nadriadeným Andreja Karpathyho bude Elon Musk.