TEST: Mazda3 zmeny navonok neukazuje

Vo výbave pribudlo niekoľko prvkov, ktoré už konkurencia má a jazda, ktorá bola dominanciou modelu je ešte kvalitnejšia. Trojka výborne jazdí a necháva šoféra precítiť jazdu, čo je dnes pomerne ojedinelé.

Lepšia aerodynamika, tichšia jazda po diaľnici a doplnená výbava charakterizujú Mazdu viac, než zmeny kriviek.(Zdroj: Mazda)

BREZNO. Pri príchode do Mazdy sme očami preventívne hľadali, kde stojí testovaný kus, ktorý má byť novinkou práve začínajúceho nového modelového roku. Stála tam jedna biela Mazda 3, ktorá ako čerstvo umytá v sychravom počasí doslova žiarila medzi okolitými autami.

Akurát navonok sa nám nezdala ako novinka. Preberací protokol nás však vyviedol z omylu, pretože práve toto auto sme mali ísť testovať a hovoriť o zmenách, ktoré zvonku uvidíte iba ak starý a nový model postavíte vedľa seba. To isté možno povedať o drobných dizajnových korekciách interiéru.

Jednoducho zmeny v katalógu neuvidíte, ale môžete ich pocítiť pri jazde. A to sme ešte nemali pod kapotou nový typ motora, ale dobre známy diesel 1,6 MZ-CD, ktorý sa dodáva globálne do vozidiel viacerých značiek.

Lepší dizajn počuť

Ťažko povedať či znížená hlučnosť na diaľnici bol placebo efekt alebo sme v skutočnosti zaregistrovali menej hluku vplyvom vylepšenej aerodynamiky. Na celkovo tichšej jazde má nezmazateľný podiel upravený podvozok, ktorý teraz lepšie filtruje hluk a vibrácie.

Pritom koncepcia prednej nápravy McPherson a tiež zadná viacprvková náprava zostali nezmenené. V skelete karosérie je integrovaný silnejší B „rám“ z pevnejšej ocele navyše s karosériou spojený početnejšími zvarmi.

Hlavný podiel na poklese súčiniteľu odporu vzduchu Cx z 0,30 na 0,29 (0,27 sedan) má vylepšený predný nárazník a viac krytov na podvozku, ktorý sa stal z pohľadu obtekajúceho vzduchu hladším. Z celkového počtu ôsmich farieb je nová Autumn Bronze Mica a viac kriviek pribudlo v dizajne hliníkových kolies s priemerom 16 a17 palcov.

Škoda, že konštruktéri neumiestnili mikrospínač na otváranie batožinového priestoru do medzery nad nárazníkom, ale nechali ho nekrytý vonku. Existujú aj špinavšie cesty než sú tie nemecké a v zime je otváranie piatych dverí zárukou zašpinených prstov.

Pribudla čierna a kontrast

Z pozície spolucestujúcich sa nič nezmenilo, pretože priestor priemerný v danom segmente im ostal a nezmenil sa ani objem batožinového priestoru. Číselne slabších 340 litrov nám príde ako veľmi prakticky využiteľný objem, pretože kufor je najmä široký a dlhý.

Na konkurentov stráca výška, avšak keď zložíte plató tvar karosérie vám umožní efektívne zväčšenie, čo dnes nebýva časté, lebo konkurenti vplyvom módnych vĺn znižujú strechu do štýlu kupé.



Vodičovi zmena modelového roku priniesla viac sýtej čiernej v dolnej časti palubnej dosky, svetlejšie prstence na otočných ovládačoch, aby ich bolo lepšie periférne vidieť a nová je vylepšená grafika displejov s bielym podsvietením. Tradičné ovládanie na volante bude prekážať prvé dva dni, svojou logikou ale dokáže zaujať. Z praktického hľadiska nás potešil najmä displej dobre čitateľný pri „nízkom“ slnku.

Radí ako radiť

Rýchlosť vývoja a zavádzania nových prvkov spôsobila, že skutočný „facelift“ slúži v súčasnosti viac na obohatenie výbavy a doplnenie prvkov, než na radikálne vylepšenie vizáže. Preto pribudla cenovo dostupná verzia navigačného systému Tom Tom s displejom priemeru 5,8 palca a systém na stráženie mŕtveho uhla označený RVS.

Po vzore konkurenčných áut Mazda obohatila prístrojový panel o asistenta radenia, ktorý vodičovi radí, kedy má preradiť na iný stupeň. Najciteľnejšia zmena však vlezie nebadane pod kožu a vychádza z podvozka.

Najviac baví jazda

Mechanické zladenie a nastavenie podvozka v štýle Toitsukan má zabezpečiť akoby nebadané výkyvy vozidla medzi brzdením a zatočením a prípadne zastavovaním alebo zrýchľovaním. Už v prvých zákrutách badať ľahkosť pri zatáčaní bez ohľadu či vtedy brzdíte alebo zrýchľujete. Mazda sa neprevaľuje ťažkopádne, ale robí veľmi dobrý pocit z jazdy.

Na dosiahnutie tohto efektu boli vystužené niektoré časti podvozka, opätovne preladené tlmiče a zmenená charakteristika posilňovača riadenia. Inak povedané, pri jazde posádka lepšie absorbuje preťaženia vyplývajúce z jazdy. K celkom dobrému pocitu prispieva kulisa s tradične krátkou dráhou radenia.

Ťahá v úzkom

Mazda dáva na výber z osmičky rôznych motorov a nám do testovacieho auta pridelila cenovo najprístupnejšiu naftovú verziu 1,6 MZ CD. Globálne osvedčený motor s výkonom 85 kW bol spojený so šesťstupňovou prevodovkou a v kombinácii by mal spotrebovať 4,3 litra nafty.

V čase testu mal za sebou tisíc kilometrov a nemienil sa prispôsobiť spotrebe výrobcu. Vždy chcel o dva litre viac. Najnižšie sme so spotrebou zišli na 5,5 litra.

Kupujem – nekupujem
Medzi kompaktnými autami na každý deň má Mazda svoje silné miesto. Neohuruje najmodernejšími prvkami „konektivity“ ale púta dotiahnutím detailov a vyzretou konštrukciou. Osobne odporúčam – teda kupujem. (Rasťo Chvála)

Technické parametre

Motor 1,6 MZ-CD
Zdvihový objem (cm3) 1560
Výkon (kw/k) 85/116
Pri otáčkach (ot./min.) 3600
Krútiaci moment (Nm) 270
Pri otáčkach (ot./min) 1750-2500
Emisie CO2 (g/km) 115
Emisná norma EURO 5
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 2640
Dĺžka (mm) 4460
Šírka (mm) 1755
Výška (mm) 1470
Pohotovostná hmot (kg) 1830
Objem palivovej nádrže (l) 55
Objem batož. priestoru (l) 340
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 11,0
Maximálna rýchlosť (km/h) 186
Spotreba mesto(l/100 km) 5,2
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 3,8
Kombinovaná spotreba 4,3
Cena modelu od (eur) 12 990 (akcia)
Cena skúš. verzie (eur) 15 590 (akcia)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  2. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  3. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  6. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  7. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  10. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  1. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  2. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  3. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  4. Uncovering Artificial Intelligence in Slovakia
  5. Digitalizácia dokumentov firmám ušetrí nielen peniaze
  6. Intenzívne sa rozvíjajúca spolupráca s čínskymi univerzitami
  7. Šariš obliekol svoje pivá do unikátneho šatu
  8. Chcete zažiť skvelú dovolenku 2018? Na toto netreba zabudnúť!
  9. Events you should not miss during your visit in Bratislava
  10. Modernizácia rozvodov tepla v Medzeve, Slavošovciach a Plešivci
  1. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 50 013
  2. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 23 045
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 17 414
  4. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 16 956
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 11 608
  6. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 6 874
  7. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé 6 200
  8. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 6 139
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 5 556
  10. Volkswagen je vďaka bonusom dostupnejší 3 057

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Polícia nepomáha. Ako prebiehala protestná jazda farmárov

Farmári dorazilo v utorok večer do Bratislavy, chcú sa rozprávať s premiérom a koaličnou radou.

Píše Miroslav Kocúr

Pozvať Kuffu na festival Lumen je problém

Miera nekontrolovanej nenávisti dosahuje stále nové maximá.

EKONOMIKA

Robili radikálne reformy. Nemali inú možnosť

Krajiny, ktoré s trhovými reformami otáľali, sú dnes na tom horšie ako Poľsko.

PÍŠE PETR ŠABATA

Prečo je také mrzuté, že sa Kiska rozhodol pre odchádzanie

Kiskovo nasadenie v straníckej politike bude skôr symbolické a nedostatočné.

Neprehliadnite tiež

Dopravu v Bratislave a okolí komplikuje viacero nehôd a kolóny

Situáciu môže skomplikovať aj jazda protestujúcich farmárov na traktoroch.

Čo kúpiť: Volkswagen Golf alebo konkurenciu?

V Európe je najpredávanejší Volkswagen Golf. Na Slovensku ho predbehla Škoda Octavia.

Servis klimatizácie: Z akých úkonov pozostáva?

Klimatizáciu treba zapínať pravidelne a vypínať predčasne.

Aké chyby robíte pri parkovaní? Pozrite si deväť najčastejších

Niektoré chyby predlžujú manéver, iné porušujú zákon.