TEST: Mazda3 zmeny navonok neukazuje

Vo výbave pribudlo niekoľko prvkov, ktoré už konkurencia má a jazda, ktorá bola dominanciou modelu je ešte kvalitnejšia. Trojka výborne jazdí a necháva šoféra precítiť jazdu, čo je dnes pomerne ojedinelé.

Lepšia aerodynamika, tichšia jazda po diaľnici a doplnená výbava charakterizujú Mazdu viac, než zmeny kriviek.(Zdroj: Mazda)

BREZNO. Pri príchode do Mazdy sme očami preventívne hľadali, kde stojí testovaný kus, ktorý má byť novinkou práve začínajúceho nového modelového roku. Stála tam jedna biela Mazda 3, ktorá ako čerstvo umytá v sychravom počasí doslova žiarila medzi okolitými autami.

Akurát navonok sa nám nezdala ako novinka. Preberací protokol nás však vyviedol z omylu, pretože práve toto auto sme mali ísť testovať a hovoriť o zmenách, ktoré zvonku uvidíte iba ak starý a nový model postavíte vedľa seba. To isté možno povedať o drobných dizajnových korekciách interiéru.

Jednoducho zmeny v katalógu neuvidíte, ale môžete ich pocítiť pri jazde. A to sme ešte nemali pod kapotou nový typ motora, ale dobre známy diesel 1,6 MZ-CD, ktorý sa dodáva globálne do vozidiel viacerých značiek.

Lepší dizajn počuť

Ťažko povedať či znížená hlučnosť na diaľnici bol placebo efekt alebo sme v skutočnosti zaregistrovali menej hluku vplyvom vylepšenej aerodynamiky. Na celkovo tichšej jazde má nezmazateľný podiel upravený podvozok, ktorý teraz lepšie filtruje hluk a vibrácie.

Pritom koncepcia prednej nápravy McPherson a tiež zadná viacprvková náprava zostali nezmenené. V skelete karosérie je integrovaný silnejší B „rám“ z pevnejšej ocele navyše s karosériou spojený početnejšími zvarmi.

Hlavný podiel na poklese súčiniteľu odporu vzduchu Cx z 0,30 na 0,29 (0,27 sedan) má vylepšený predný nárazník a viac krytov na podvozku, ktorý sa stal z pohľadu obtekajúceho vzduchu hladším. Z celkového počtu ôsmich farieb je nová Autumn Bronze Mica a viac kriviek pribudlo v dizajne hliníkových kolies s priemerom 16 a17 palcov.

Škoda, že konštruktéri neumiestnili mikrospínač na otváranie batožinového priestoru do medzery nad nárazníkom, ale nechali ho nekrytý vonku. Existujú aj špinavšie cesty než sú tie nemecké a v zime je otváranie piatych dverí zárukou zašpinených prstov.

Pribudla čierna a kontrast

Z pozície spolucestujúcich sa nič nezmenilo, pretože priestor priemerný v danom segmente im ostal a nezmenil sa ani objem batožinového priestoru. Číselne slabších 340 litrov nám príde ako veľmi prakticky využiteľný objem, pretože kufor je najmä široký a dlhý.

Na konkurentov stráca výška, avšak keď zložíte plató tvar karosérie vám umožní efektívne zväčšenie, čo dnes nebýva časté, lebo konkurenti vplyvom módnych vĺn znižujú strechu do štýlu kupé.



Vodičovi zmena modelového roku priniesla viac sýtej čiernej v dolnej časti palubnej dosky, svetlejšie prstence na otočných ovládačoch, aby ich bolo lepšie periférne vidieť a nová je vylepšená grafika displejov s bielym podsvietením. Tradičné ovládanie na volante bude prekážať prvé dva dni, svojou logikou ale dokáže zaujať. Z praktického hľadiska nás potešil najmä displej dobre čitateľný pri „nízkom“ slnku.

Radí ako radiť

Rýchlosť vývoja a zavádzania nových prvkov spôsobila, že skutočný „facelift“ slúži v súčasnosti viac na obohatenie výbavy a doplnenie prvkov, než na radikálne vylepšenie vizáže. Preto pribudla cenovo dostupná verzia navigačného systému Tom Tom s displejom priemeru 5,8 palca a systém na stráženie mŕtveho uhla označený RVS.

Po vzore konkurenčných áut Mazda obohatila prístrojový panel o asistenta radenia, ktorý vodičovi radí, kedy má preradiť na iný stupeň. Najciteľnejšia zmena však vlezie nebadane pod kožu a vychádza z podvozka.

Najviac baví jazda

Mechanické zladenie a nastavenie podvozka v štýle Toitsukan má zabezpečiť akoby nebadané výkyvy vozidla medzi brzdením a zatočením a prípadne zastavovaním alebo zrýchľovaním. Už v prvých zákrutách badať ľahkosť pri zatáčaní bez ohľadu či vtedy brzdíte alebo zrýchľujete. Mazda sa neprevaľuje ťažkopádne, ale robí veľmi dobrý pocit z jazdy.

Na dosiahnutie tohto efektu boli vystužené niektoré časti podvozka, opätovne preladené tlmiče a zmenená charakteristika posilňovača riadenia. Inak povedané, pri jazde posádka lepšie absorbuje preťaženia vyplývajúce z jazdy. K celkom dobrému pocitu prispieva kulisa s tradične krátkou dráhou radenia.

Ťahá v úzkom

Mazda dáva na výber z osmičky rôznych motorov a nám do testovacieho auta pridelila cenovo najprístupnejšiu naftovú verziu 1,6 MZ CD. Globálne osvedčený motor s výkonom 85 kW bol spojený so šesťstupňovou prevodovkou a v kombinácii by mal spotrebovať 4,3 litra nafty.

V čase testu mal za sebou tisíc kilometrov a nemienil sa prispôsobiť spotrebe výrobcu. Vždy chcel o dva litre viac. Najnižšie sme so spotrebou zišli na 5,5 litra.

Kupujem – nekupujem
Medzi kompaktnými autami na každý deň má Mazda svoje silné miesto. Neohuruje najmodernejšími prvkami „konektivity“ ale púta dotiahnutím detailov a vyzretou konštrukciou. Osobne odporúčam – teda kupujem. (Rasťo Chvála)

Technické parametre

Motor 1,6 MZ-CD
Zdvihový objem (cm3) 1560
Výkon (kw/k) 85/116
Pri otáčkach (ot./min.) 3600
Krútiaci moment (Nm) 270
Pri otáčkach (ot./min) 1750-2500
Emisie CO2 (g/km) 115
Emisná norma EURO 5
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 2640
Dĺžka (mm) 4460
Šírka (mm) 1755
Výška (mm) 1470
Pohotovostná hmot (kg) 1830
Objem palivovej nádrže (l) 55
Objem batož. priestoru (l) 340
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 11,0
Maximálna rýchlosť (km/h) 186
Spotreba mesto(l/100 km) 5,2
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 3,8
Kombinovaná spotreba 4,3
Cena modelu od (eur) 12 990 (akcia)
Cena skúš. verzie (eur) 15 590 (akcia)

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
  3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  4. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  5. Talent - vzdelanie - úspech
  6. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  7. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  8. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  9. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  10. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  1. Zastrašovanie od majiteľov hotela Danube nehoráznosťou!
  2. Naše finančné družstvo - postoj člena vyjadrený básňou
  3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  4. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  5. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  6. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
  7. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
  8. Mototechna predala za päť rokov už 40 tisíc áut
  9. HubHub spája sily s Neulogy
  10. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
  1. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 22 407
  2. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 14 599
  3. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 8 478
  4. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc 8 244
  5. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 7 291
  6. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 5 565
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 406
  8. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 5 133
  9. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 4 856
  10. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk 3 340

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Procházka: Prečo vláda vznikla tak rýchlo? Smer rozdával karty

Špeciálne vydanie podcastu. Peter Tkačenko sa rozprával s Radoslavom Procházkom.

Neprehliadnite tiež

Šéfdizajnér Seatu: Budúci rok nás čaká výrazná zmena

Alejandro Mesonero-Romanos otvoril v Seate novú kapitolu dizajnu a onedlho načne ďalšiu, ale už bez Cupry.

Cupra Ateca má poriadny výkon a prišla o znak Seat

Stane sa prvým modelom v novej ére samostatnej značky Cupra.

Alkohol zavinil pätinu obetí dopravných nehôd v EÚ

V Európe sa vypije viac aklkoholu ako kdekoľvek inde na svete.

Hyundai ukázal nové SUV. Zamkne sa, aby ste nemohli vystúpiť inému autu do cesty

S novým Santa Fe do premávky nevystúpite ani nevycúvate.