Na zimu nestačia len tri milimetre

Začínať zimnú sezónu so starými zimnými pneumatikami a minimálnou zákonnou hĺbkou dezénu je nezodpovedné. Bez nich to môže byť zbytočne drahé a nebezpečné.

Hĺbka dezénu je pre funkciu pneumatiky podstatná. Michelin uviedol nový typ dezénu Alpin A4, ktorý umožňuje ísť vodičovi o 10% rýchlejšie ako pri predchádzajúcej pneumatike a o päť percent skracuje brzdnú dráhu.

BRATISLAVA. Slovensko pred dvomi rokmi konečne upravilo minimálnu hĺbku dezénu zimných pneumatík osobných automobilov z 1,6 na 3 milimetre. Je to zákonom predpísané minimum, ktoré je na hranici bezpečnosti.

Na začiatku zimnej sezóny sa však vyvarujte obutiu pneumatík, ktoré majú menej ako štyri milimetre, pretože milimeter je veľmi úzka hranica a navyše v susednom Rakúsku alebo Slovinsku platí zákonom stanovená štvormilimetrová hĺbka dezénu.

Za nevyhovujúce zimné pneumatiky alebo ich absenciu na snehu a ľade môžete dostať pokutu do výšky 60 eur v blokovom konaní. V prípade nehody na snehu s letnými pneumatikami bude policajt riešiť vodiča v prvom rade za priestupok, ktorý viedol k nehode alebo škodovej udalosti.

Samozrejme pri závažnejšej nehode a následkoch majú letné plášte na snehu vplyv na výšku trestu.

Rezerva na zodratie

Nechať si rezervu na sezónne opotrebenie pneumatiky, odporúčajú aj odborníci v pneumatikárskej oblasti, pretože zákonom stanovenú minimálnu hĺbku dezénu by mali mať plášte na konci používania a nie na začiatku zimy.

„Pri štyroch milimetroch je to otázka možno dvoch troch týždňov a pneumatika bude na hranici. Pod päť milimetrov by som sa zamýšľal nad výmenou,“ povedal Bohumil Gregor z ARS Pneu.

Daniel Cahel z Michelinu považuje tri milimetre za ťažko akceptovateľné minimum, pretože napríklad v Českej republike požaduje zákon aspoň štyri milimetre. Podľa údajov z Autoklubu Českej republiky je brzdná dráha na snehu s dezénom hlbokým 4 milimetre o polovicu dlhšia ako u novej pneumatiky. Pri nepovolenom dvojmilimetrovom dezéne sa brzdná dráha natiahne o 70 percent.

Radšej lacné a nové

29_beres_big.jpgPolemiku o minimálnej bezpečnej hĺbke dezénu stavia do iného svetla päťnásobný majster Slovenska v rely Jozef Béreš junior, ktorý na snehu verí iba novým plášťom a k minimálnej hĺbke dezénu sa v podstate nestihne ani dostať.

„Na zimu kupujem každý rok nové pneumatiky, beriem tie najlacnejšie, ale nové lebo majú najlepšiu zmes a vlastnosti na snehu.“ Podľa Béreša sú zimné pneumatiky v ďalšej sezóne na snehu podstatne horšie.

Zmes rýchlo starne a pneumatika stráca pôvodné vlastnosti dosť rýchlo. „Nový a lacnejší zimný plášť je na asfalte o trochu horší ako dvojročná prémiová pneumatika ale na snehu je nová výrazne lepšia,“ dodal Béreš, ktorý pri kúpe pozerá v prvom rade na dátum výroby.

Ak má byť kritérium jazda na snehu, tak pre motoristu, ktorý v zime veľa najazdí, neprichádzajú dvojročné „skladovky“ do úvahy. Bohumil Gregor z ARS považuje za životné maximum pneumatík päť rokov ako uvádzajú výrobcovia. Po tom sú aj zimné pneumatiky s dostatočne hlbokým dezénom nevyhovujúce.

Plynulosť šetrí dezén

Nakoľko pri rýchlo starnúcej zimnej zmesi pneumatík je dôležitá hĺbka dezénu, ale tiež ekonomika prevádzky, treba jazdiť tak, aby sa plášte príliš neopotrebovali. Prvou príčinou enormného opotrebenia býva zlá geometria náprav a druhým jazda systémom brzda plyn.

Čím teplejšie dni v zime nás postretnú, tým plynulejšie treba jazdiť a vyhýbať sa prudkým manévrom. Dezénu neprospieva otáčanie volantom, ak kolesá stoja na jednom mieste. Tiež sa vyhýbajte prudkému prešmykovaniu kolies na štrkovom posype vmrznutom do podkladu.

znacka_zimna_vybava_2.jpg Táto dopravná značka prikazuje použiť na nasledujúcom úseku zimné pneumatiky. V zimnom období ju stretnete aj na diaľnici D1 do Prahy medzi Humpolcom a Jihlavou.

Na český sneh už len na zimných

Vymedzenie povinného použitia zimných pneumatík v Českej republike je podobné ako na Slovensku, pretože u našich susedov musíte mať na snehu a ľade obuté zimné pneumatiky už od 1. novembra a do 15. marca.

Podľa formulácie českého zákona treba mať zimné pneumatiky na súvislej vrstve snehu alebo ľadu a tiež ak sa dá vzhľadom k poveternostným podmienkam predpokladať, že sa na ceste počas jazdy vyskytne sneh. Teda ak plánujete ísť cez horských priechod, nepomôže pred políciou výhovorka, že v meste sneh ešte nebol.

Napokon oblasti s vysokou pravdepodobnosťou zasneženej cesty budú označené dopravnou značkou zimnej výbavy. Na takto označenej ceste sú zimné plášte povinné bez ohľadu na poveternostné podmienky vždy. Česká republika, podobne ako Rakúsko požaduje na zimných plášťoch dezén hlboký aspoň štyri milimetre.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Vianočný bázar chalaňov
  2. Vianočné mecheche 2017
  3. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  4. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  5. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  6. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  7. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  8. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  9. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  10. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 650
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 5 258
  3. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 2 954
  4. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 2 591
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 323
  6. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 254
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 252
  8. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 2 214
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 110
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 567

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rok 1995: Únos zostal nepotrestaný. Spis otvárajú po rokoch

Bola to najväčšia kauza expremiéra Vladimíra Mečiara. Objasneniu bránili Mečiarove amnestie, ktoré parlament zrušil až teraz.

DOMOV

Rok 1995: Mečiar uniesol demokraciu

Vladimír Mečiar neuniesol kritiku.

DOMOV

Kiska ukončil dlhoročný spor, vymenoval ústavných sudcov

Ústavný súd bude po takmer troch rokoch opäť v kompletnom zložení.

Neprehliadnite tiež

Fiat Punto dostal nula hviezdičiek za bezpečnosť, najhoršie hodnotenie v histórii

Sklamali aj viaceré modely, ktoré v základnej výbave dostali iba tri z piatich hviezdičiek za bezpečnosť.

Autá dostanú novú povinnú výbavu: núdzové volanie eCall

Každé auto si bude vedieť privolať sanitku v prípade nehody.

Nová Dacia Duster už nie je len z núdze cnosť (prvá jazda)

Lacné SUV je krajšie a má kvalitnejší interiér.

Renault ukázal nový koncept. Je určený iba pre Santu

Sánky s raketovými motormi majú skrátiť čakanie na Vianoce.