Na zimu nestačia len tri milimetre

Začínať zimnú sezónu so starými zimnými pneumatikami a minimálnou zákonnou hĺbkou dezénu je nezodpovedné. Bez nich to môže byť zbytočne drahé a nebezpečné.

Hĺbka dezénu je pre funkciu pneumatiky podstatná. Michelin uviedol nový typ dezénu Alpin A4, ktorý umožňuje ísť vodičovi o 10% rýchlejšie ako pri predchádzajúcej pneumatike a o päť percent skracuje brzdnú dráhu.

BRATISLAVA. Slovensko pred dvomi rokmi konečne upravilo minimálnu hĺbku dezénu zimných pneumatík osobných automobilov z 1,6 na 3 milimetre. Je to zákonom predpísané minimum, ktoré je na hranici bezpečnosti.

Na začiatku zimnej sezóny sa však vyvarujte obutiu pneumatík, ktoré majú menej ako štyri milimetre, pretože milimeter je veľmi úzka hranica a navyše v susednom Rakúsku alebo Slovinsku platí zákonom stanovená štvormilimetrová hĺbka dezénu.

Za nevyhovujúce zimné pneumatiky alebo ich absenciu na snehu a ľade môžete dostať pokutu do výšky 60 eur v blokovom konaní. V prípade nehody na snehu s letnými pneumatikami bude policajt riešiť vodiča v prvom rade za priestupok, ktorý viedol k nehode alebo škodovej udalosti.

Článok pokračuje pod video reklamou

Samozrejme pri závažnejšej nehode a následkoch majú letné plášte na snehu vplyv na výšku trestu.

Rezerva na zodratie

Nechať si rezervu na sezónne opotrebenie pneumatiky, odporúčajú aj odborníci v pneumatikárskej oblasti, pretože zákonom stanovenú minimálnu hĺbku dezénu by mali mať plášte na konci používania a nie na začiatku zimy.

„Pri štyroch milimetroch je to otázka možno dvoch troch týždňov a pneumatika bude na hranici. Pod päť milimetrov by som sa zamýšľal nad výmenou,“ povedal Bohumil Gregor z ARS Pneu.

Daniel Cahel z Michelinu považuje tri milimetre za ťažko akceptovateľné minimum, pretože napríklad v Českej republike požaduje zákon aspoň štyri milimetre. Podľa údajov z Autoklubu Českej republiky je brzdná dráha na snehu s dezénom hlbokým 4 milimetre o polovicu dlhšia ako u novej pneumatiky. Pri nepovolenom dvojmilimetrovom dezéne sa brzdná dráha natiahne o 70 percent.

Radšej lacné a nové

29_beres_big.jpgPolemiku o minimálnej bezpečnej hĺbke dezénu stavia do iného svetla päťnásobný majster Slovenska v rely Jozef Béreš junior, ktorý na snehu verí iba novým plášťom a k minimálnej hĺbke dezénu sa v podstate nestihne ani dostať.

„Na zimu kupujem každý rok nové pneumatiky, beriem tie najlacnejšie, ale nové lebo majú najlepšiu zmes a vlastnosti na snehu.“ Podľa Béreša sú zimné pneumatiky v ďalšej sezóne na snehu podstatne horšie.

Zmes rýchlo starne a pneumatika stráca pôvodné vlastnosti dosť rýchlo. „Nový a lacnejší zimný plášť je na asfalte o trochu horší ako dvojročná prémiová pneumatika ale na snehu je nová výrazne lepšia,“ dodal Béreš, ktorý pri kúpe pozerá v prvom rade na dátum výroby.

Ak má byť kritérium jazda na snehu, tak pre motoristu, ktorý v zime veľa najazdí, neprichádzajú dvojročné „skladovky“ do úvahy. Bohumil Gregor z ARS považuje za životné maximum pneumatík päť rokov ako uvádzajú výrobcovia. Po tom sú aj zimné pneumatiky s dostatočne hlbokým dezénom nevyhovujúce.

Plynulosť šetrí dezén

Nakoľko pri rýchlo starnúcej zimnej zmesi pneumatík je dôležitá hĺbka dezénu, ale tiež ekonomika prevádzky, treba jazdiť tak, aby sa plášte príliš neopotrebovali. Prvou príčinou enormného opotrebenia býva zlá geometria náprav a druhým jazda systémom brzda plyn.

Čím teplejšie dni v zime nás postretnú, tým plynulejšie treba jazdiť a vyhýbať sa prudkým manévrom. Dezénu neprospieva otáčanie volantom, ak kolesá stoja na jednom mieste. Tiež sa vyhýbajte prudkému prešmykovaniu kolies na štrkovom posype vmrznutom do podkladu.

znacka_zimna_vybava_2.jpg Táto dopravná značka prikazuje použiť na nasledujúcom úseku zimné pneumatiky. V zimnom období ju stretnete aj na diaľnici D1 do Prahy medzi Humpolcom a Jihlavou.

Na český sneh už len na zimných

Vymedzenie povinného použitia zimných pneumatík v Českej republike je podobné ako na Slovensku, pretože u našich susedov musíte mať na snehu a ľade obuté zimné pneumatiky už od 1. novembra a do 15. marca.

Podľa formulácie českého zákona treba mať zimné pneumatiky na súvislej vrstve snehu alebo ľadu a tiež ak sa dá vzhľadom k poveternostným podmienkam predpokladať, že sa na ceste počas jazdy vyskytne sneh. Teda ak plánujete ísť cez horských priechod, nepomôže pred políciou výhovorka, že v meste sneh ešte nebol.

Napokon oblasti s vysokou pravdepodobnosťou zasneženej cesty budú označené dopravnou značkou zimnej výbavy. Na takto označenej ceste sú zimné plášte povinné bez ohľadu na poveternostné podmienky vždy. Česká republika, podobne ako Rakúsko požaduje na zimných plášťoch dezén hlboký aspoň štyri milimetre.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  3. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  4. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  5. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  6. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  7. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  8. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  9. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  10. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie
  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  3. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  4. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  5. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  6. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  7. Kreditná karta – áno alebo nie
  8. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  9. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 27 405
  2. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 9 329
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 208
  4. Kreditná karta – áno alebo nie 7 989
  5. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 709
  6. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 5 275
  7. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 5 268
  8. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou 5 204
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 4 639
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 3 970

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Dlhy by mal štát odpúšťať budúci rok. Náklady vyčísľujú

Šéf SNS Andrej Danko spomína aj ďalší generálny pardon v Sociálnej poisťovni. Komore exekútorov sa to nepáči.

ŠPORT

Takto Sagana často neuvidíte. Čudoval sa aj Svorada

Trojnásobný majster sveta získal šiesty národný titul skvelým spôsobom.

KOMENTÁRE

Kočner má právo sa brániť

Je dobré si všímať, kto, kedy a ako o ňom rozhoduje.

EKONOMIKA

Právnik: Útek Kočnera by bola blamáž (rozhovor)

Právnik a súdny lekár Peter Kováč v rozhovore pre denník SME.

Neprehliadnite tiež

Nové Volvo S60 má americký pôvod a žiaden diesel

Dvorná divízia Polestar vyladí výkon nového Volva na 415 koní.