Na zimu nestačia len tri milimetre

Začínať zimnú sezónu so starými zimnými pneumatikami a minimálnou zákonnou hĺbkou dezénu je nezodpovedné. Bez nich to môže byť zbytočne drahé a nebezpečné.

Hĺbka dezénu je pre funkciu pneumatiky podstatná. Michelin uviedol nový typ dezénu Alpin A4, ktorý umožňuje ísť vodičovi o 10% rýchlejšie ako pri predchádzajúcej pneumatike a o päť percent skracuje brzdnú dráhu.

BRATISLAVA. Slovensko pred dvomi rokmi konečne upravilo minimálnu hĺbku dezénu zimných pneumatík osobných automobilov z 1,6 na 3 milimetre. Je to zákonom predpísané minimum, ktoré je na hranici bezpečnosti.

Na začiatku zimnej sezóny sa však vyvarujte obutiu pneumatík, ktoré majú menej ako štyri milimetre, pretože milimeter je veľmi úzka hranica a navyše v susednom Rakúsku alebo Slovinsku platí zákonom stanovená štvormilimetrová hĺbka dezénu.

Za nevyhovujúce zimné pneumatiky alebo ich absenciu na snehu a ľade môžete dostať pokutu do výšky 60 eur v blokovom konaní. V prípade nehody na snehu s letnými pneumatikami bude policajt riešiť vodiča v prvom rade za priestupok, ktorý viedol k nehode alebo škodovej udalosti.

Článok pokračuje pod video reklamou

Samozrejme pri závažnejšej nehode a následkoch majú letné plášte na snehu vplyv na výšku trestu.

Rezerva na zodratie

Nechať si rezervu na sezónne opotrebenie pneumatiky, odporúčajú aj odborníci v pneumatikárskej oblasti, pretože zákonom stanovenú minimálnu hĺbku dezénu by mali mať plášte na konci používania a nie na začiatku zimy.

„Pri štyroch milimetroch je to otázka možno dvoch troch týždňov a pneumatika bude na hranici. Pod päť milimetrov by som sa zamýšľal nad výmenou,“ povedal Bohumil Gregor z ARS Pneu.

Daniel Cahel z Michelinu považuje tri milimetre za ťažko akceptovateľné minimum, pretože napríklad v Českej republike požaduje zákon aspoň štyri milimetre. Podľa údajov z Autoklubu Českej republiky je brzdná dráha na snehu s dezénom hlbokým 4 milimetre o polovicu dlhšia ako u novej pneumatiky. Pri nepovolenom dvojmilimetrovom dezéne sa brzdná dráha natiahne o 70 percent.

Radšej lacné a nové

29_beres_big.jpgPolemiku o minimálnej bezpečnej hĺbke dezénu stavia do iného svetla päťnásobný majster Slovenska v rely Jozef Béreš junior, ktorý na snehu verí iba novým plášťom a k minimálnej hĺbke dezénu sa v podstate nestihne ani dostať.

„Na zimu kupujem každý rok nové pneumatiky, beriem tie najlacnejšie, ale nové lebo majú najlepšiu zmes a vlastnosti na snehu.“ Podľa Béreša sú zimné pneumatiky v ďalšej sezóne na snehu podstatne horšie.

Zmes rýchlo starne a pneumatika stráca pôvodné vlastnosti dosť rýchlo. „Nový a lacnejší zimný plášť je na asfalte o trochu horší ako dvojročná prémiová pneumatika ale na snehu je nová výrazne lepšia,“ dodal Béreš, ktorý pri kúpe pozerá v prvom rade na dátum výroby.

Ak má byť kritérium jazda na snehu, tak pre motoristu, ktorý v zime veľa najazdí, neprichádzajú dvojročné „skladovky“ do úvahy. Bohumil Gregor z ARS považuje za životné maximum pneumatík päť rokov ako uvádzajú výrobcovia. Po tom sú aj zimné pneumatiky s dostatočne hlbokým dezénom nevyhovujúce.

Plynulosť šetrí dezén

Nakoľko pri rýchlo starnúcej zimnej zmesi pneumatík je dôležitá hĺbka dezénu, ale tiež ekonomika prevádzky, treba jazdiť tak, aby sa plášte príliš neopotrebovali. Prvou príčinou enormného opotrebenia býva zlá geometria náprav a druhým jazda systémom brzda plyn.

Čím teplejšie dni v zime nás postretnú, tým plynulejšie treba jazdiť a vyhýbať sa prudkým manévrom. Dezénu neprospieva otáčanie volantom, ak kolesá stoja na jednom mieste. Tiež sa vyhýbajte prudkému prešmykovaniu kolies na štrkovom posype vmrznutom do podkladu.

znacka_zimna_vybava_2.jpg Táto dopravná značka prikazuje použiť na nasledujúcom úseku zimné pneumatiky. V zimnom období ju stretnete aj na diaľnici D1 do Prahy medzi Humpolcom a Jihlavou.

Na český sneh už len na zimných

Vymedzenie povinného použitia zimných pneumatík v Českej republike je podobné ako na Slovensku, pretože u našich susedov musíte mať na snehu a ľade obuté zimné pneumatiky už od 1. novembra a do 15. marca.

Podľa formulácie českého zákona treba mať zimné pneumatiky na súvislej vrstve snehu alebo ľadu a tiež ak sa dá vzhľadom k poveternostným podmienkam predpokladať, že sa na ceste počas jazdy vyskytne sneh. Teda ak plánujete ísť cez horských priechod, nepomôže pred políciou výhovorka, že v meste sneh ešte nebol.

Napokon oblasti s vysokou pravdepodobnosťou zasneženej cesty budú označené dopravnou značkou zimnej výbavy. Na takto označenej ceste sú zimné plášte povinné bez ohľadu na poveternostné podmienky vždy. Česká republika, podobne ako Rakúsko požaduje na zimných plášťoch dezén hlboký aspoň štyri milimetre.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  2. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  3. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  4. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  5. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  6. Keď Slováci krotia morský vietor
  7. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  8. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  9. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  10. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
  1. Predstavenie projektu Ružomberok v pohybe
  2. OMV ponúkne svojim zákazníkom chute známeho šéfkuchára
  3. OMV ponúkne zákazníkom chute známeho šéfkuchára Braňa Križana
  4. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  5. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  6. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  7. Všetko, čo rodiny milujú
  8. Bratislava má najmodernejšiu linku na triedenie surovín
  9. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  10. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  1. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 24 205
  2. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek 13 880
  3. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 11 856
  4. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely 6 904
  5. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach? 6 810
  6. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 6 344
  7. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 5 329
  8. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo 5 268
  9. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby 4 003
  10. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť 3 445

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Novinár Hanus: Keď som zistil, že som sa v kauze Cervanová mýlil, nemohol som spať

Niektoré katolícke médiá neinformovali o kauze Bezák, lebo sa rozhodli, že budú láskavé, aby neznepokojovali čitateľov, vraví MARTIN HANUS.

EKONOMIKA

Okolo Kiskovej kampane sa objavujú nové nejasnosti

Prezident obe časti svojej kampane platil cez firmu KTAG.

Komentár Zuzany Kepplovej

Hanus nepísal, aby sa Glváč lepšie cítil

Martin Hanus tvrdí, že Nitranov si v .týždni spoločne vymysleli.

KOMENTÁRE

Danko s Ficom si dávno zvykli na Bugára, ktorý nereptá

Bugár pripravil pre Fica s Dankom naozaj nepríjemnú situáciu.

Neprehliadnite tiež

Citroen C5 Aircross prichádza. Má byť najpohodlnejším SUV

Novinka chce zaujať aj farebnými kombináciami a kvalitným interiérom.

Ferrari SP38 je ďalším unikátom z Maranella

Pod jedinečným zovňajškom sa skrýva technika z modelu 488 GTB.

Volvo už do nových modelov nebude montovať naftové motory

Švédska automobilka sa sústredí na elektrifikáciu svojich modelov.

Pod Prístavným mostom havaroval linkový autobus

Kĺbová Karosa sa po zrážke s osobným autom skoro prevrátila do priekopy.

Peugeot Traveller Business VIP: Podarený útok na Multivan

Šesťmiestna verzia je dobrým spoločníkom na veľké výlety aj pojazdnou kanceláriou.