Na zimu nestačia len tri milimetre

Začínať zimnú sezónu so starými zimnými pneumatikami a minimálnou zákonnou hĺbkou dezénu je nezodpovedné. Bez nich to môže byť zbytočne drahé a nebezpečné.

Hĺbka dezénu je pre funkciu pneumatiky podstatná. Michelin uviedol nový typ dezénu Alpin A4, ktorý umožňuje ísť vodičovi o 10% rýchlejšie ako pri predchádzajúcej pneumatike a o päť percent skracuje brzdnú dráhu.

BRATISLAVA. Slovensko pred dvomi rokmi konečne upravilo minimálnu hĺbku dezénu zimných pneumatík osobných automobilov z 1,6 na 3 milimetre. Je to zákonom predpísané minimum, ktoré je na hranici bezpečnosti.

Na začiatku zimnej sezóny sa však vyvarujte obutiu pneumatík, ktoré majú menej ako štyri milimetre, pretože milimeter je veľmi úzka hranica a navyše v susednom Rakúsku alebo Slovinsku platí zákonom stanovená štvormilimetrová hĺbka dezénu.

Za nevyhovujúce zimné pneumatiky alebo ich absenciu na snehu a ľade môžete dostať pokutu do výšky 60 eur v blokovom konaní. V prípade nehody na snehu s letnými pneumatikami bude policajt riešiť vodiča v prvom rade za priestupok, ktorý viedol k nehode alebo škodovej udalosti.

Článok pokračuje pod video reklamou

Samozrejme pri závažnejšej nehode a následkoch majú letné plášte na snehu vplyv na výšku trestu.

Rezerva na zodratie

Nechať si rezervu na sezónne opotrebenie pneumatiky, odporúčajú aj odborníci v pneumatikárskej oblasti, pretože zákonom stanovenú minimálnu hĺbku dezénu by mali mať plášte na konci používania a nie na začiatku zimy.

„Pri štyroch milimetroch je to otázka možno dvoch troch týždňov a pneumatika bude na hranici. Pod päť milimetrov by som sa zamýšľal nad výmenou,“ povedal Bohumil Gregor z ARS Pneu.

Daniel Cahel z Michelinu považuje tri milimetre za ťažko akceptovateľné minimum, pretože napríklad v Českej republike požaduje zákon aspoň štyri milimetre. Podľa údajov z Autoklubu Českej republiky je brzdná dráha na snehu s dezénom hlbokým 4 milimetre o polovicu dlhšia ako u novej pneumatiky. Pri nepovolenom dvojmilimetrovom dezéne sa brzdná dráha natiahne o 70 percent.

Radšej lacné a nové

29_beres_big.jpgPolemiku o minimálnej bezpečnej hĺbke dezénu stavia do iného svetla päťnásobný majster Slovenska v rely Jozef Béreš junior, ktorý na snehu verí iba novým plášťom a k minimálnej hĺbke dezénu sa v podstate nestihne ani dostať.

„Na zimu kupujem každý rok nové pneumatiky, beriem tie najlacnejšie, ale nové lebo majú najlepšiu zmes a vlastnosti na snehu.“ Podľa Béreša sú zimné pneumatiky v ďalšej sezóne na snehu podstatne horšie.

Zmes rýchlo starne a pneumatika stráca pôvodné vlastnosti dosť rýchlo. „Nový a lacnejší zimný plášť je na asfalte o trochu horší ako dvojročná prémiová pneumatika ale na snehu je nová výrazne lepšia,“ dodal Béreš, ktorý pri kúpe pozerá v prvom rade na dátum výroby.

Ak má byť kritérium jazda na snehu, tak pre motoristu, ktorý v zime veľa najazdí, neprichádzajú dvojročné „skladovky“ do úvahy. Bohumil Gregor z ARS považuje za životné maximum pneumatík päť rokov ako uvádzajú výrobcovia. Po tom sú aj zimné pneumatiky s dostatočne hlbokým dezénom nevyhovujúce.

Plynulosť šetrí dezén

Nakoľko pri rýchlo starnúcej zimnej zmesi pneumatík je dôležitá hĺbka dezénu, ale tiež ekonomika prevádzky, treba jazdiť tak, aby sa plášte príliš neopotrebovali. Prvou príčinou enormného opotrebenia býva zlá geometria náprav a druhým jazda systémom brzda plyn.

Čím teplejšie dni v zime nás postretnú, tým plynulejšie treba jazdiť a vyhýbať sa prudkým manévrom. Dezénu neprospieva otáčanie volantom, ak kolesá stoja na jednom mieste. Tiež sa vyhýbajte prudkému prešmykovaniu kolies na štrkovom posype vmrznutom do podkladu.

znacka_zimna_vybava_2.jpg Táto dopravná značka prikazuje použiť na nasledujúcom úseku zimné pneumatiky. V zimnom období ju stretnete aj na diaľnici D1 do Prahy medzi Humpolcom a Jihlavou.

Na český sneh už len na zimných

Vymedzenie povinného použitia zimných pneumatík v Českej republike je podobné ako na Slovensku, pretože u našich susedov musíte mať na snehu a ľade obuté zimné pneumatiky už od 1. novembra a do 15. marca.

Podľa formulácie českého zákona treba mať zimné pneumatiky na súvislej vrstve snehu alebo ľadu a tiež ak sa dá vzhľadom k poveternostným podmienkam predpokladať, že sa na ceste počas jazdy vyskytne sneh. Teda ak plánujete ísť cez horských priechod, nepomôže pred políciou výhovorka, že v meste sneh ešte nebol.

Napokon oblasti s vysokou pravdepodobnosťou zasneženej cesty budú označené dopravnou značkou zimnej výbavy. Na takto označenej ceste sú zimné plášte povinné bez ohľadu na poveternostné podmienky vždy. Česká republika, podobne ako Rakúsko požaduje na zimných plášťoch dezén hlboký aspoň štyri milimetre.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  4. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  5. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  10. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. GOPASS-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 29 186
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 21 020
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 19 870
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 13 953
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 9 575
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 3 921
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 781
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 089
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších! 2 010
  10. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 1 946