Na zimu nestačia len tri milimetre

Začínať zimnú sezónu so starými zimnými pneumatikami a minimálnou zákonnou hĺbkou dezénu je nezodpovedné. Bez nich to môže byť zbytočne drahé a nebezpečné.

Hĺbka dezénu je pre funkciu pneumatiky podstatná. Michelin uviedol nový typ dezénu Alpin A4, ktorý umožňuje ísť vodičovi o 10% rýchlejšie ako pri predchádzajúcej pneumatike a o päť percent skracuje brzdnú dráhu.

BRATISLAVA. Slovensko pred dvomi rokmi konečne upravilo minimálnu hĺbku dezénu zimných pneumatík osobných automobilov z 1,6 na 3 milimetre. Je to zákonom predpísané minimum, ktoré je na hranici bezpečnosti.

Na začiatku zimnej sezóny sa však vyvarujte obutiu pneumatík, ktoré majú menej ako štyri milimetre, pretože milimeter je veľmi úzka hranica a navyše v susednom Rakúsku alebo Slovinsku platí zákonom stanovená štvormilimetrová hĺbka dezénu.

Za nevyhovujúce zimné pneumatiky alebo ich absenciu na snehu a ľade môžete dostať pokutu do výšky 60 eur v blokovom konaní. V prípade nehody na snehu s letnými pneumatikami bude policajt riešiť vodiča v prvom rade za priestupok, ktorý viedol k nehode alebo škodovej udalosti.

Samozrejme pri závažnejšej nehode a následkoch majú letné plášte na snehu vplyv na výšku trestu.

Rezerva na zodratie

Nechať si rezervu na sezónne opotrebenie pneumatiky, odporúčajú aj odborníci v pneumatikárskej oblasti, pretože zákonom stanovenú minimálnu hĺbku dezénu by mali mať plášte na konci používania a nie na začiatku zimy.

„Pri štyroch milimetroch je to otázka možno dvoch troch týždňov a pneumatika bude na hranici. Pod päť milimetrov by som sa zamýšľal nad výmenou,“ povedal Bohumil Gregor z ARS Pneu.

Daniel Cahel z Michelinu považuje tri milimetre za ťažko akceptovateľné minimum, pretože napríklad v Českej republike požaduje zákon aspoň štyri milimetre. Podľa údajov z Autoklubu Českej republiky je brzdná dráha na snehu s dezénom hlbokým 4 milimetre o polovicu dlhšia ako u novej pneumatiky. Pri nepovolenom dvojmilimetrovom dezéne sa brzdná dráha natiahne o 70 percent.

Radšej lacné a nové

29_beres_big.jpgPolemiku o minimálnej bezpečnej hĺbke dezénu stavia do iného svetla päťnásobný majster Slovenska v rely Jozef Béreš junior, ktorý na snehu verí iba novým plášťom a k minimálnej hĺbke dezénu sa v podstate nestihne ani dostať.

„Na zimu kupujem každý rok nové pneumatiky, beriem tie najlacnejšie, ale nové lebo majú najlepšiu zmes a vlastnosti na snehu.“ Podľa Béreša sú zimné pneumatiky v ďalšej sezóne na snehu podstatne horšie.

Zmes rýchlo starne a pneumatika stráca pôvodné vlastnosti dosť rýchlo. „Nový a lacnejší zimný plášť je na asfalte o trochu horší ako dvojročná prémiová pneumatika ale na snehu je nová výrazne lepšia,“ dodal Béreš, ktorý pri kúpe pozerá v prvom rade na dátum výroby.

Ak má byť kritérium jazda na snehu, tak pre motoristu, ktorý v zime veľa najazdí, neprichádzajú dvojročné „skladovky“ do úvahy. Bohumil Gregor z ARS považuje za životné maximum pneumatík päť rokov ako uvádzajú výrobcovia. Po tom sú aj zimné pneumatiky s dostatočne hlbokým dezénom nevyhovujúce.

Plynulosť šetrí dezén

Nakoľko pri rýchlo starnúcej zimnej zmesi pneumatík je dôležitá hĺbka dezénu, ale tiež ekonomika prevádzky, treba jazdiť tak, aby sa plášte príliš neopotrebovali. Prvou príčinou enormného opotrebenia býva zlá geometria náprav a druhým jazda systémom brzda plyn.

Čím teplejšie dni v zime nás postretnú, tým plynulejšie treba jazdiť a vyhýbať sa prudkým manévrom. Dezénu neprospieva otáčanie volantom, ak kolesá stoja na jednom mieste. Tiež sa vyhýbajte prudkému prešmykovaniu kolies na štrkovom posype vmrznutom do podkladu.

znacka_zimna_vybava_2.jpg Táto dopravná značka prikazuje použiť na nasledujúcom úseku zimné pneumatiky. V zimnom období ju stretnete aj na diaľnici D1 do Prahy medzi Humpolcom a Jihlavou.

Na český sneh už len na zimných

Vymedzenie povinného použitia zimných pneumatík v Českej republike je podobné ako na Slovensku, pretože u našich susedov musíte mať na snehu a ľade obuté zimné pneumatiky už od 1. novembra a do 15. marca.

Podľa formulácie českého zákona treba mať zimné pneumatiky na súvislej vrstve snehu alebo ľadu a tiež ak sa dá vzhľadom k poveternostným podmienkam predpokladať, že sa na ceste počas jazdy vyskytne sneh. Teda ak plánujete ísť cez horských priechod, nepomôže pred políciou výhovorka, že v meste sneh ešte nebol.

Napokon oblasti s vysokou pravdepodobnosťou zasneženej cesty budú označené dopravnou značkou zimnej výbavy. Na takto označenej ceste sú zimné plášte povinné bez ohľadu na poveternostné podmienky vždy. Česká republika, podobne ako Rakúsko požaduje na zimných plášťoch dezén hlboký aspoň štyri milimetre.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Od septembra opäť po starom
  2. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  3. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  4. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  8. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  4. Študenti stredných a vysokých škôl môžu získať na účet 1000€
  5. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  6. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  7. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  8. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  9. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  10. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 403
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 3 581
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 802
  4. Ako sme jazdili v socializme 1 781
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 530
  6. Od septembra opäť po starom 1 329
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 257
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 229
  9. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 213
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 198

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gašpar prikryl Kočnerovho vyšetrovateľa

Policajný prezident tvrdil, že požiadal prokurátora o správu, aby mohol proti vyšetrovateľovi zakročiť. Prokuratúra takú žiadosť nedostala.

KOMENTÁRE

Ficov zásadný prelom. Alebo ani nie

Sme na priesečníku, keď Ficov prospech a prospech krajiny, sa pretínajú.

SVET

V jadre Únie už sme, je na Ficovi, čo ďalej

Slovensko začína v regióne viesť debatu o budúcnosti EÚ.

Neprehliadnite tiež

Čínska automobilka chce kúpiť americký Jeep

Great Wall má ambíciu byť najváčším výrobcom SUV na svete.

Nové BMW M5 si ako prví vyskúšajú fanúšikovia počítačových hier

Pribudol pohon všetkých kolies a výkon 600 koní.

Aké realistické sú plány zakázať autá na benzín a naftu?

Termíny sú zatiaľ orientačné ale dôležité.

Dopravná hádanka: Máte, alebo nemáte pustiť túto električku?

Vypnuté semafory môžu spôsobiť problémy.