Rusku hrozí nedostatok nafty

Rusku hrozí, že nebude mať dosť nafty a leteckého paliva. Tamojším ropným spoločnostiam sa viac oplatí exportovať. Ministerstvo energetiky v Rusku ale hrozí vysokými clami.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

V hospodársky orientovanom denníku Kommersant si myslia, že Rusko sa môže stretnúť s druhou vlnou palivovej krízy pri prechode na prísnejšie normy motorových palív. Podobná situácia už v tomto roku na jeho začiatku v Rusku nastala. Mali tam nedostatok benzínov pri prechode na štandard Euro – 3.

Krízu sa s veľkými problémami podarilo prekonať aj vďaka prudkému zvýšeniu exportného cla na všetky druhy benzínov, čo prakticky viedlo k zastaveniu ich exportu z Ruska.

Clo dosiahlo výšku až 90% exportného cla na surovú ropu. Podľa denníka Kommersant sa takáto situácia môže zopakovať už v novembri len s tým rozdielom, že tentoraz to zasiahne motorovú naftu a letecké palivo.

Článok pokračuje pod video reklamou

Ako oznámil jeden z účastníkov zasadnutia štábu pre kontrolu nad situáciou na palivovom trhu Ministerstva energetiky, v nasledujúcom roku môže v Rusku chýbať až 5,5 miliónov ton motorovej nafty.

Ruské Ministerstvo odporúča obmedzovať export

Ministerstvo energetiky, aby zabrzdilo nárast cien, odporúčalo ropným spoločnostiam znížiť export motorovej nafty s nízkym obsahom síry.

Podľa ich očakávania by export motorovej nafty s obsahom síry 10 ppm z Prímorska – hlavného exportného prístavu ropných produktov z Ruska do Európy, nemal v novembri prekročiť 100 tisíc ton.

V októbri, napríklad, bolo exportovaných 200 tisíc ton a v auguste to bolo dokonca 560 tisíc ton. Príčinou znižovania exportu a odporúčaní Ministerstva energetiky je zákaz predaja motorovej nafty s obsahom vyšším ako 500 ppm v Rusku, ktorý vstúpil do platnosti od polovice septembra tohto roku.

Zdroj denníka Kommersant potvrdil neutešiteľnú prognózu, že ropné spoločnosti sa neponáhľajú plniť odporúčania Ministerstva energetiky, ktoré sa snaží naplniť vnútorný ruský trh nízkosírnou motorovou naftou na úkor exportu. Lenže ignorovanie požiadaviek Ministerstva môže priviesť až k zavedeniu zamedzujúcej dane.

Problém s naftou sa môže preniesť na letecké palivo

Palica má ale dva konce. Pokiaľ by sa tak stalo (čo je najhorší scenár vývoja), mohlo by to ohroziť trh leteckého paliva. Ropné spoločnosti, v snahe zlepšiť ukazovatele motorovej nafty a prispôsobiť napríklad letnú naftu s obsahom síry 200 ppm k zimným podmienkam, budú do nej pridávať letecké palivo, čo by mohlo viesť k jeho zmiznutiu z trhu.

Do motorovej nafty sa pridáva až 20% objemu leteckého paliva, ktorý zníži jej teplotu zamŕzania bez toho, aby prakticky zmenili technické charakteristiky nafty.

Len pre zaujímavosť, na prevedenie všetkej letnej motorovej nafty na zimnú, ktorá sa nachádza v potrubí spoločnosti Transnefteprodukt by bolo potrebných 700 tisíc ton leteckého benzínu, čo prevyšuje celkovú dvojmesačnú spotrebu troch najväčších ruských letísk – Domodedovo, Vnukovo a Šeremetevo.

Zdroj informácií : Oilcapital.ru

Autor pracuje ako vedúci zastúpenia slovenskej spoločnosti v Rusku.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
  2. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  3. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  4. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  5. Talent - vzdelanie - úspech
  6. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  7. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  8. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  9. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  10. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  1. Zastrašovanie od majiteľov hotela Danube nehoráznosťou!
  2. Naše finančné družstvo - postoj člena vyjadrený básňou
  3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  4. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  5. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  6. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
  7. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
  8. Mototechna predala za päť rokov už 40 tisíc áut
  9. HubHub spája sily s Neulogy
  10. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
  1. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 22 834
  2. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 11 888
  3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc 10 079
  4. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 8 881
  5. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 6 735
  6. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 650
  7. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 5 129
  8. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 5 078
  9. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 4 733
  10. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk 3 478

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako sa čínsky drak dostal do Kotlebovho kraja. V Bystrici majú unikát

V Banskej Bystrici študujú stredoškoláci dvojjazyčne.

DOMOV

Chaos, vojna, blahobyt? Čo by sa dialo, ak by komunistom puč nevyšiel

Ako sa mohol skončiť Víťazný február.

PLUS

Aký je život s ľuďmi, ktorí trpia Alzheimerovou chorobou?

Pochopí len ten, kto to zažil, hovorí pán Dušan, ktorý opatruje chorú manželku.

Neprehliadnite tiež

Šéfdizajnér Seatu: Budúci rok nás čaká výrazná zmena

Alejandro Mesonero-Romanos otvoril v Seate novú kapitolu dizajnu a onedlho načne ďalšiu, ale už bez Cupry.

Cupra Ateca má poriadny výkon a prišla o znak Seat

Stane sa prvým modelom v novej ére samostatnej značky Cupra.

Alkohol zavinil pätinu obetí dopravných nehôd v EÚ

V Európe sa vypije viac aklkoholu ako kdekoľvek inde na svete.

Hyundai ukázal nové SUV. Zamkne sa, aby ste nemohli vystúpiť inému autu do cesty

S novým Santa Fe do premávky nevystúpite ani nevycúvate.