Rusku hrozí nedostatok nafty

Rusku hrozí, že nebude mať dosť nafty a leteckého paliva. Tamojším ropným spoločnostiam sa viac oplatí exportovať. Ministerstvo energetiky v Rusku ale hrozí vysokými clami.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

V hospodársky orientovanom denníku Kommersant si myslia, že Rusko sa môže stretnúť s druhou vlnou palivovej krízy pri prechode na prísnejšie normy motorových palív. Podobná situácia už v tomto roku na jeho začiatku v Rusku nastala. Mali tam nedostatok benzínov pri prechode na štandard Euro – 3.

Krízu sa s veľkými problémami podarilo prekonať aj vďaka prudkému zvýšeniu exportného cla na všetky druhy benzínov, čo prakticky viedlo k zastaveniu ich exportu z Ruska.

Clo dosiahlo výšku až 90% exportného cla na surovú ropu. Podľa denníka Kommersant sa takáto situácia môže zopakovať už v novembri len s tým rozdielom, že tentoraz to zasiahne motorovú naftu a letecké palivo.

Ako oznámil jeden z účastníkov zasadnutia štábu pre kontrolu nad situáciou na palivovom trhu Ministerstva energetiky, v nasledujúcom roku môže v Rusku chýbať až 5,5 miliónov ton motorovej nafty.

Ruské Ministerstvo odporúča obmedzovať export

Ministerstvo energetiky, aby zabrzdilo nárast cien, odporúčalo ropným spoločnostiam znížiť export motorovej nafty s nízkym obsahom síry.

Podľa ich očakávania by export motorovej nafty s obsahom síry 10 ppm z Prímorska – hlavného exportného prístavu ropných produktov z Ruska do Európy, nemal v novembri prekročiť 100 tisíc ton.

V októbri, napríklad, bolo exportovaných 200 tisíc ton a v auguste to bolo dokonca 560 tisíc ton. Príčinou znižovania exportu a odporúčaní Ministerstva energetiky je zákaz predaja motorovej nafty s obsahom vyšším ako 500 ppm v Rusku, ktorý vstúpil do platnosti od polovice septembra tohto roku.

Zdroj denníka Kommersant potvrdil neutešiteľnú prognózu, že ropné spoločnosti sa neponáhľajú plniť odporúčania Ministerstva energetiky, ktoré sa snaží naplniť vnútorný ruský trh nízkosírnou motorovou naftou na úkor exportu. Lenže ignorovanie požiadaviek Ministerstva môže priviesť až k zavedeniu zamedzujúcej dane.

Problém s naftou sa môže preniesť na letecké palivo

Palica má ale dva konce. Pokiaľ by sa tak stalo (čo je najhorší scenár vývoja), mohlo by to ohroziť trh leteckého paliva. Ropné spoločnosti, v snahe zlepšiť ukazovatele motorovej nafty a prispôsobiť napríklad letnú naftu s obsahom síry 200 ppm k zimným podmienkam, budú do nej pridávať letecké palivo, čo by mohlo viesť k jeho zmiznutiu z trhu.

Do motorovej nafty sa pridáva až 20% objemu leteckého paliva, ktorý zníži jej teplotu zamŕzania bez toho, aby prakticky zmenili technické charakteristiky nafty.

Len pre zaujímavosť, na prevedenie všetkej letnej motorovej nafty na zimnú, ktorá sa nachádza v potrubí spoločnosti Transnefteprodukt by bolo potrebných 700 tisíc ton leteckého benzínu, čo prevyšuje celkovú dvojmesačnú spotrebu troch najväčších ruských letísk – Domodedovo, Vnukovo a Šeremetevo.

Zdroj informácií : Oilcapital.ru

Autor pracuje ako vedúci zastúpenia slovenskej spoločnosti v Rusku.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  2. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  3. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  4. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  5. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  6. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  7. Cíťte sa v priestore príjemne
  8. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  10. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 9 775
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 406
  3. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 394
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 235
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 900
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 3 873
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 802
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 654
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 829
  10. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 1 497

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan odkazuje fanúšikom: Uvidíme sa v Krakove

Petra Sagana čakajú prvé preteky po Tour de France. Do Poľska ho prídu povzbudiť stovky slovenských fanúšikov.

KOMENTÁRE

Andrássyovci milovali ženy, na Gemeri dodnes žijú ich potomkovia

O Betliari hovorí Július Barczi.

KOMENTÁRE

Fico, Danko a Bugár slabnú. Kto miesto nich zosilnel?

Podľa preferencií by koalícia nezostavila vládu.

SVET

Máme plán B, chváli sa Erdogan. Európu už nepotrebuje

Turecko potrebuje Európu viac ako Európa Turecko.

Neprehliadnite tiež

Záujemcovia o Teslu Model 3 sú nedočkaví, vadí im slabá výbava aj Musk

Ani niekoľko mesiacov po zložení zálohy 1 000 dolárov nemajú žiadne informácie o termíne dodania alebo výbave.

Moderné autá majú príliš utesnenú kabínu, vydýchaný vzduch je nebezpečný

Pri dlhšej jazde môže oxid uhličitý predstavovať zdravotné riziko, či dokonca prispieť k havárii.

Viete, čo všetko môžete šoférovať s vodičákom na auto?

Vyskúšať môžete skúter, štvorkolku aj malotraktor.

Mitsubishi predstavuje rodinné MPV, zabudlo mu dať meno

MPV novej generácie má zaujať predovšetkým priestrannosťou a robustným dizajnom.