Rusku hrozí nedostatok nafty

Rusku hrozí, že nebude mať dosť nafty a leteckého paliva. Tamojším ropným spoločnostiam sa viac oplatí exportovať. Ministerstvo energetiky v Rusku ale hrozí vysokými clami.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

V hospodársky orientovanom denníku Kommersant si myslia, že Rusko sa môže stretnúť s druhou vlnou palivovej krízy pri prechode na prísnejšie normy motorových palív. Podobná situácia už v tomto roku na jeho začiatku v Rusku nastala. Mali tam nedostatok benzínov pri prechode na štandard Euro – 3.

Krízu sa s veľkými problémami podarilo prekonať aj vďaka prudkému zvýšeniu exportného cla na všetky druhy benzínov, čo prakticky viedlo k zastaveniu ich exportu z Ruska.

Clo dosiahlo výšku až 90% exportného cla na surovú ropu. Podľa denníka Kommersant sa takáto situácia môže zopakovať už v novembri len s tým rozdielom, že tentoraz to zasiahne motorovú naftu a letecké palivo.

Ako oznámil jeden z účastníkov zasadnutia štábu pre kontrolu nad situáciou na palivovom trhu Ministerstva energetiky, v nasledujúcom roku môže v Rusku chýbať až 5,5 miliónov ton motorovej nafty.

Ruské Ministerstvo odporúča obmedzovať export

Ministerstvo energetiky, aby zabrzdilo nárast cien, odporúčalo ropným spoločnostiam znížiť export motorovej nafty s nízkym obsahom síry.

Podľa ich očakávania by export motorovej nafty s obsahom síry 10 ppm z Prímorska – hlavného exportného prístavu ropných produktov z Ruska do Európy, nemal v novembri prekročiť 100 tisíc ton.

V októbri, napríklad, bolo exportovaných 200 tisíc ton a v auguste to bolo dokonca 560 tisíc ton. Príčinou znižovania exportu a odporúčaní Ministerstva energetiky je zákaz predaja motorovej nafty s obsahom vyšším ako 500 ppm v Rusku, ktorý vstúpil do platnosti od polovice septembra tohto roku.

Zdroj denníka Kommersant potvrdil neutešiteľnú prognózu, že ropné spoločnosti sa neponáhľajú plniť odporúčania Ministerstva energetiky, ktoré sa snaží naplniť vnútorný ruský trh nízkosírnou motorovou naftou na úkor exportu. Lenže ignorovanie požiadaviek Ministerstva môže priviesť až k zavedeniu zamedzujúcej dane.

Problém s naftou sa môže preniesť na letecké palivo

Palica má ale dva konce. Pokiaľ by sa tak stalo (čo je najhorší scenár vývoja), mohlo by to ohroziť trh leteckého paliva. Ropné spoločnosti, v snahe zlepšiť ukazovatele motorovej nafty a prispôsobiť napríklad letnú naftu s obsahom síry 200 ppm k zimným podmienkam, budú do nej pridávať letecké palivo, čo by mohlo viesť k jeho zmiznutiu z trhu.

Do motorovej nafty sa pridáva až 20% objemu leteckého paliva, ktorý zníži jej teplotu zamŕzania bez toho, aby prakticky zmenili technické charakteristiky nafty.

Len pre zaujímavosť, na prevedenie všetkej letnej motorovej nafty na zimnú, ktorá sa nachádza v potrubí spoločnosti Transnefteprodukt by bolo potrebných 700 tisíc ton leteckého benzínu, čo prevyšuje celkovú dvojmesačnú spotrebu troch najväčších ruských letísk – Domodedovo, Vnukovo a Šeremetevo.

Zdroj informácií : Oilcapital.ru

Autor pracuje ako vedúci zastúpenia slovenskej spoločnosti v Rusku.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 8 128
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 7 519
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 328
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 7 082
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 087
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 214
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 090
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 3 917
  9. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 068
  10. 5 krokov k vlastnému bývaniu 2 998

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Kuriózny zločin spred 50 rokov ožíva vďaka novinárovi Romanovi Kaliskému

Vlastnú susedu chcela utopiť v odpadovej šachte, napokon dostala 6 rokov.

TECH

Objavili prepojenie medzi autizmom u vnúčat a fajčením v tehotenstve

Fajčenie môže ohroziť aj vaše vnúčatá.

ŠPORT

Slováci porazili Nórov, opäť im dali tri góly

Slováci si udržali čisté konto.

Neprehliadnite tiež

Peugeot zverejnil slovenské ceny sedemmiestneho SUV 5008, začína na 21 790 eurách

Automobilka sa netají tým, že 5008 ide po krku Škode Kodiaq.

AKTUALIZOVANÉ

Zápcha z Bratislavy po Blatné vodičov zdržala na skoro dve hodiny

V hlavnom meste sa stali viaceré nehody, v Čadci zalialo cesty.

Počas víkendu polícia uzavrie úsek diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou

Nad diaľnicou budú osádzať nosníky novej križovatky Blatné.

Škoda predstavuje SUV Karoq, nástupcu Yetiho

Prekapotovaný Seat Ateca dostal najmodernejšie technológie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop