Rusku hrozí nedostatok nafty

Rusku hrozí, že nebude mať dosť nafty a leteckého paliva. Tamojším ropným spoločnostiam sa viac oplatí exportovať. Ministerstvo energetiky v Rusku ale hrozí vysokými clami.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

V hospodársky orientovanom denníku Kommersant si myslia, že Rusko sa môže stretnúť s druhou vlnou palivovej krízy pri prechode na prísnejšie normy motorových palív. Podobná situácia už v tomto roku na jeho začiatku v Rusku nastala. Mali tam nedostatok benzínov pri prechode na štandard Euro – 3.

Krízu sa s veľkými problémami podarilo prekonať aj vďaka prudkému zvýšeniu exportného cla na všetky druhy benzínov, čo prakticky viedlo k zastaveniu ich exportu z Ruska.

Clo dosiahlo výšku až 90% exportného cla na surovú ropu. Podľa denníka Kommersant sa takáto situácia môže zopakovať už v novembri len s tým rozdielom, že tentoraz to zasiahne motorovú naftu a letecké palivo.

Ako oznámil jeden z účastníkov zasadnutia štábu pre kontrolu nad situáciou na palivovom trhu Ministerstva energetiky, v nasledujúcom roku môže v Rusku chýbať až 5,5 miliónov ton motorovej nafty.

Ruské Ministerstvo odporúča obmedzovať export

Ministerstvo energetiky, aby zabrzdilo nárast cien, odporúčalo ropným spoločnostiam znížiť export motorovej nafty s nízkym obsahom síry.

Podľa ich očakávania by export motorovej nafty s obsahom síry 10 ppm z Prímorska – hlavného exportného prístavu ropných produktov z Ruska do Európy, nemal v novembri prekročiť 100 tisíc ton.

V októbri, napríklad, bolo exportovaných 200 tisíc ton a v auguste to bolo dokonca 560 tisíc ton. Príčinou znižovania exportu a odporúčaní Ministerstva energetiky je zákaz predaja motorovej nafty s obsahom vyšším ako 500 ppm v Rusku, ktorý vstúpil do platnosti od polovice septembra tohto roku.

Zdroj denníka Kommersant potvrdil neutešiteľnú prognózu, že ropné spoločnosti sa neponáhľajú plniť odporúčania Ministerstva energetiky, ktoré sa snaží naplniť vnútorný ruský trh nízkosírnou motorovou naftou na úkor exportu. Lenže ignorovanie požiadaviek Ministerstva môže priviesť až k zavedeniu zamedzujúcej dane.

Problém s naftou sa môže preniesť na letecké palivo

Palica má ale dva konce. Pokiaľ by sa tak stalo (čo je najhorší scenár vývoja), mohlo by to ohroziť trh leteckého paliva. Ropné spoločnosti, v snahe zlepšiť ukazovatele motorovej nafty a prispôsobiť napríklad letnú naftu s obsahom síry 200 ppm k zimným podmienkam, budú do nej pridávať letecké palivo, čo by mohlo viesť k jeho zmiznutiu z trhu.

Do motorovej nafty sa pridáva až 20% objemu leteckého paliva, ktorý zníži jej teplotu zamŕzania bez toho, aby prakticky zmenili technické charakteristiky nafty.

Len pre zaujímavosť, na prevedenie všetkej letnej motorovej nafty na zimnú, ktorá sa nachádza v potrubí spoločnosti Transnefteprodukt by bolo potrebných 700 tisíc ton leteckého benzínu, čo prevyšuje celkovú dvojmesačnú spotrebu troch najväčších ruských letísk – Domodedovo, Vnukovo a Šeremetevo.

Zdroj informácií : Oilcapital.ru

Autor pracuje ako vedúci zastúpenia slovenskej spoločnosti v Rusku.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Real-time technológie: nový byt z papiera uvidíte na vlastné oči
  2. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Stretnutie po rokoch alebo predaj z papiera
  2. Trend zánovných luxusov dorazil i na Slovensko
  3. Real-time technológie: nový byt z papiera uvidíte na vlastné oči
  4. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  5. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  6. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  7. Hitparáda štiav
  8. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  9. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  10. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 11 516
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 7 382
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 283
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 4 603
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 600
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 4 370
  7. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 3 594
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 2 478
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 1 919
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 1 816

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zomrel bývalý šéf BMG Invest Vladimír Fruni

Vladimírovi Frunimu operovali vo Veľkej Británii žlčník, zomrel doma po návrate z nemocnice.

EKONOMIKA

Môžu vám zvýšiť cenu uprostred viazanosti, ako to urobilo UPC?

Aj keď človek podpíše viazanosť, nemá istotu, že ju aj dokončí.

KOMENTÁRE

Skutok sa stal. Únos sa vracia sa do kín aj do parlamentu

Mantru „skutok sa nestal“ verejnosť často vníma presne naopak.

SVET

Američania sú blízko k ozajstnému Iron Manovi. Testy začnú o rok

Oblek TALOS dokáže vojakov ochrániť pred strelami.

Neprehliadnite tiež

Sledujte v živom prenose odhalenie nového Range Roveru Velar

Nový prírastok do rodiny Range Rover zaplní miesto medzi modelmi Range Rover Evoque a Range Rover Sport.

Škoda v Ženeve predstaví vo Fabii trojvalcový motor 1,0 TSI

Automobilka Škoda plánuje vo vozidlách Fabia a Fabia Combi nahradiť 1,2 l motor za nový trojvalcový agregát s objemom 1,0 litra.

Rolls-Royce ukázal svoj najmenší model SRH, vyrobí jediný kus

Po vzore väčších áut je na mieru upravený pre zákazníka.

Vyšetrovací výbor pre emisie o dieselgate: Problém je, že sme nekonali

Vyšetrovací výbor Európskeho parlamentu pre meranie emisií v automobilovom priemysle schválil svoju záverečnú správu a balík odporúčaní.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop