SME
Sobota, 27. február, 2021 | Meniny má AlexanderKrížovkyKrížovky

Rusku hrozí nedostatok nafty

Rusku hrozí, že nebude mať dosť nafty a leteckého paliva. Tamojším ropným spoločnostiam sa viac oplatí exportovať. Ministerstvo energetiky v Rusku ale hrozí vysokými clami.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

V hospodársky orientovanom denníku Kommersant si myslia, že Rusko sa môže stretnúť s druhou vlnou palivovej krízy pri prechode na prísnejšie normy motorových palív. Podobná situácia už v tomto roku na jeho začiatku v Rusku nastala. Mali tam nedostatok benzínov pri prechode na štandard Euro – 3.

Krízu sa s veľkými problémami podarilo prekonať aj vďaka prudkému zvýšeniu exportného cla na všetky druhy benzínov, čo prakticky viedlo k zastaveniu ich exportu z Ruska.

Clo dosiahlo výšku až 90% exportného cla na surovú ropu. Podľa denníka Kommersant sa takáto situácia môže zopakovať už v novembri len s tým rozdielom, že tentoraz to zasiahne motorovú naftu a letecké palivo.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Ako oznámil jeden z účastníkov zasadnutia štábu pre kontrolu nad situáciou na palivovom trhu Ministerstva energetiky, v nasledujúcom roku môže v Rusku chýbať až 5,5 miliónov ton motorovej nafty.

Ruské Ministerstvo odporúča obmedzovať export

Ministerstvo energetiky, aby zabrzdilo nárast cien, odporúčalo ropným spoločnostiam znížiť export motorovej nafty s nízkym obsahom síry.

Podľa ich očakávania by export motorovej nafty s obsahom síry 10 ppm z Prímorska – hlavného exportného prístavu ropných produktov z Ruska do Európy, nemal v novembri prekročiť 100 tisíc ton.

V októbri, napríklad, bolo exportovaných 200 tisíc ton a v auguste to bolo dokonca 560 tisíc ton. Príčinou znižovania exportu a odporúčaní Ministerstva energetiky je zákaz predaja motorovej nafty s obsahom vyšším ako 500 ppm v Rusku, ktorý vstúpil do platnosti od polovice septembra tohto roku.

Skryť Vypnúť reklamu

Zdroj denníka Kommersant potvrdil neutešiteľnú prognózu, že ropné spoločnosti sa neponáhľajú plniť odporúčania Ministerstva energetiky, ktoré sa snaží naplniť vnútorný ruský trh nízkosírnou motorovou naftou na úkor exportu. Lenže ignorovanie požiadaviek Ministerstva môže priviesť až k zavedeniu zamedzujúcej dane.

Problém s naftou sa môže preniesť na letecké palivo

Palica má ale dva konce. Pokiaľ by sa tak stalo (čo je najhorší scenár vývoja), mohlo by to ohroziť trh leteckého paliva. Ropné spoločnosti, v snahe zlepšiť ukazovatele motorovej nafty a prispôsobiť napríklad letnú naftu s obsahom síry 200 ppm k zimným podmienkam, budú do nej pridávať letecké palivo, čo by mohlo viesť k jeho zmiznutiu z trhu.

Do motorovej nafty sa pridáva až 20% objemu leteckého paliva, ktorý zníži jej teplotu zamŕzania bez toho, aby prakticky zmenili technické charakteristiky nafty.

Skryť Vypnúť reklamu

Len pre zaujímavosť, na prevedenie všetkej letnej motorovej nafty na zimnú, ktorá sa nachádza v potrubí spoločnosti Transnefteprodukt by bolo potrebných 700 tisíc ton leteckého benzínu, čo prevyšuje celkovú dvojmesačnú spotrebu troch najväčších ruských letísk – Domodedovo, Vnukovo a Šeremetevo.

Zdroj informácií : Oilcapital.ru

Autor pracuje ako vedúci zastúpenia slovenskej spoločnosti v Rusku.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  2. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  3. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  4. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  5. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto!
  6. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur
  7. Geis pomáha zvládať komplikácie v cezhraničnej preprave
  8. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje
  9. Online zľavy: Viete, kde ich vyhľadať?
  10. Šanca pre mladé talenty
  1. O2: Mentálne zdravie zamestnancov je pre nás veľkou prioritou
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  3. Varso Tower od HB Reavis je najvyššou budovou v EÚ
  4. Dáma s pávím pierkom
  5. Slovensko zasiahla vlna nárastu dopytu po produktoch na kĺby!
  6. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  7. Získaj náskok pred štartom
  8. 2. ročník Social Awards Slovakia prichádza
  9. MetLife spustila online nahlasovanie poistných udalostí
  10. Minulý rok boli v priemere ukradnuté takmer tri autá denne
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 15 370
  2. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 12 341
  3. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 7 497
  4. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 7 409
  5. Ako vyzerá majetok Slovákov? Zvyšuje sa najmä z jedného dôvodu 6 939
  6. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 6 903
  7. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 284
  8. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 5 842
  9. Zažite farebný Marakéš a hory Atlasu so slovenským sprievodcom 4 875
  10. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 4 631
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Riaditeľ národnej protizločineckej jednotky NAKA Branislav Zurian.

Svedčí proti nemu bývalý námestník SIS Boris Beňa.

8 h

Ktorá stratégia je tá správna?

9 h

Rok od prvého prípadu zaznamenali takmer dvadsaťtisíc mŕtvych.

5 h
Robbie Williams.

Michael Gracey napísal scenár z osobných rozhovorov.

25. feb

Neprehliadnite tiež

BMW 545e xDrive

Pohon v tomto aute dokáže zaujať aj zarytých odporcov.

25. feb
McLaren Artura

Prevodovka nového superšportu nemá spiatočku.

25. feb
Nové logo Peugeot.

Prvýkrát firma použila logo s levom v roku 1847.

25. feb
Maskovaná Škoda Fabia

Známe sú už motory aj rozmery auta.

25. feb