SME
Streda, 25. máj, 2022 | Meniny má Urban

Zaparkované autá robia križovatku nebezpečnou

V hlavnom meste je niekoľko miest, ktoré sú nebezpečné nielen pre chodcov, ale aj vodičov.

Pritom stačí trochu ohľaduplnosti vodičov a problémy by v podstate neexistovali.

Nebezpečný výjazd na hlavnú

Dušan nám napísal, podľa jeho slov o absolútne neúnosnej bezpečnostnej situácii na križovatke ulíc Račianska - Kraskova, v smere do centra Bratislavy.

Dušan: "Je to jedna z najnebezpečnejších križovatiek v meste, pričom autá parkujúce na chodníku pred obchodmi a bankou úplne zakrývajú výhľad do tejto frekventovanej križovatky. Doterajšie časté havárie sa našťastie skončili zatiaľ bez tragických následkov. Nemusí to tak byť donekonečna. Stačilo by pritom osadiť zábrany, ktoré by vodičom zabránili parkovať na chodníku aspoň v úseku medzi dvomi prvými stĺpmi osvetlenia."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Miesto, na ktoré upozorňuje Dušan, je nepríjemné nielen pre nesprávne parkujúce vozidlá ale aj pre hustú alej stromov na Račianskej v blízkosti križovatky.

Vodič vychádzajúci z Kraskovej ulice na Račiansku má predovšetkým pre stromy problém zbadať, či sa ku križovatke neblíži nejaké vozidlo sprava. Situáciu tam komplikujú aj vozidlá, ktoré parkujú na Račianskej v tesnej blízkosti križovatky.

01.jpg
foto: norc.sk

Mnohí vodiči si myslia, že keď zaparkujú na chodníku a nechajú chodcom 1,5 metra voľnej šírky chodníka, všetko je v poriadku. Zabudnú na to, že existujú aj ďalšie dopravné pravidlá týkajúce sa zastavenia či státia.

Keďže aj chodník je súčasťou cesty, netreba zabúdať napríklad na pravidlo, podľa ktorého vodič nesmie zastaviť či stáť najmenej 5 metrov pred a za križovatkou. Toto ustanovenie má zabezpečiť pre vodičov vchádzajúcich do križovatky lepší rozhľad.

Nesprávne parkujúce vozidlá, na ktoré upozornil Dušan, sú aj prekážkou cestnej premávky, ktoré sú vodiči povinní bezodkladne odstrániť. Prekážkou cestnej premávky je všetko, čo môže ohroziť alebo obmedziť jazdu vozidiel a pohyb chodcov. A vozidlá parkujúce príliš blízko križovatky skutočne môžu ohroziť jazdu niektorých vozidiel.

Aj keby na problematickom úseku Račianskej osadil správca komunikácie zábrany pre vozidlá, ktoré by chceli parkovať na chodníku pri križovatke s Kraskovou ulicou, križovatka by bola naďalej nebezpečná. Práve pre stromy pri ceste.

Preto vodiči vychádzajúci z Kraskovej si musia dávať veľký pozor. V prípade nehody by totiž oni boli s veľkou pravdepodobnosťou označení ako vinníci, keďže musia dávať prednosť vozidlám na hlavnej (Račianska).

Vodiči si skracujú cestu cez nevhodnú cestu

Na ďalší problém upozorňuje Vladimír. Trápi ho neinteligentné a neohľaduplné správanie sa vodičov na Lovinského ulici.

Vladimír: "Ulice Lovinského a Pri habánskom mlyne sa nachádzajú medzi Mlynskou Dolinou, križovatkou Patrónka a Horským parkom. Už nejaký čas sa tieto ulice využívajú ako skratka a alternatíva pri cestovaní zo západnej časti Bratislavy do centra s cieľom vyhnúť sa dopravným zápcham na Pražskej a Brnianskej ulici.

Vodiči prechádzajúcich áut sa však správajú arogantne a vôbec nerešpektujú skutočnosť, že sa jedná o obytnú štvrť, kde boli komunikácie plánované a postavené na takú kapacitu, ktorá postačuje len na dopravnú obsluhu územia.

Medzi prejavy arogancie patrí najmä nerešpektovanie maximálnej povolenej rýchlosti, priechodov pre chodcov a zákazu vjazdu vozidiel nad 7,5t.

Medzi to najproblémovejšie patrí hlavne západná vetva Lovinského ulice, ktorú viacerí vodiči využívajú ako skratku napriek tomu, že žiadny čas neušetria, ale naopak, stratia. Táto západná vetva Lovinského ulice má totiž šírku na prejazd vozidiel len v jednom smere a zároveň je v zlom technickom stave. Vozidlá si však cestu skracujú, pričom následne dochádza ku kolíziám (dve protiidúce vozidlá sa len ťažko obídu) a v daždivom počasí aj k špliechaniu vody na chodcov."

Vladimír navrhol magistrátu hlavného mesta, aby tam na vozovku osadili dva spomaľovacie pruhy a zjednosmernenie vetvy ulice. Zdôvodnil to tým, že sa tam pohybuje veľa detí a osôb s obmedzenou možnosťou pohybu.

Vladimír: "Magistrát osadil len jeden spomaľovací prah, no problém vyriešil iba čiastočne. Niektoré vozidlá spomaľovací prah nerešpektujú a stále prechádzajú západnú vetvu Lovinského ulice nebezpečne rýchlo, iné vozidlá spomalia, ale následne prudko akcelerujú s cieľom eliminovať časovú stratu. Osobitnú kategóriu tvoria vodiči vozidiel nad 7,5t, ktorí spomaľovací prah a zlý technický stav vozovky doslova ignorujú, čo spôsobuje jednak mimoriadne nepríjemné akustické efekty a jednak praskanie stien priľahlých budov."

Niektorých vodičov, bohužiaľ, nezastaví ani niekoľko spomaľovacích pruhov, dokonca ani zákaz vjazdu. Pritom v podstate neušetria žiadny čas a ani pohonné látky.

Musíme súhlasiť s Vladimírom, že riešenie, ktoré navrhol, je lepšie z hľadiska bezpečnosti premávky, ako to, ktoré zrealizoval správca komunikácie. Na Slovensku sa ale poriadne riešenia uplatňujú v praxi až po tom, čo sa stane tragédia.

Vladimír tiež načrtol existujúci stav a ideálny podľa neho. Pozrite si ho na nasledujúcich obrázkoch.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hluk v školských triedach sa dá riešiť izoláciou
  2. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom!
  3. Na krásnom, modrom Jadrane
  4. 6 praktických tipov - ako na sušenie potravín v sušičke
  5. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  6. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  7. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  8. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  1. Slovenských tridsiatnikov láka zakladanie fondov
  2. Leto v Rakúsku: Keď vás cisár pozve k stolu
  3. Na krásnom, modrom Jadrane
  4. Bratislavský realitný trh oživí GALVANIA rezidencie
  5. Ako umocniť svoju lásku k Chorvátsku? Vlastným apartmánom!
  6. Nebezpečenstvo používania prekladačov
  7. Kúpele sú liečivý celok, Thermia jeho kráľovná!
  8. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných
  1. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 5 248
  2. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 393
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 2 062
  4. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 1 738
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 704
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 1 369
  7. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie 1 256
  8. Lenivá kuchárka: Zdravý obed či večeru uvaríte za pár drobných 1 120
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dušana Kováčika berú do väzenia.

Dušan Kováčik ide do väzenia na osem rokov. Pôvodný verdikt bol 14 rokov.


14 h
Lokalita, v ktorej vlastní pozemky spoločnosť Vamax-X.

Majetok podnikateľa stále rozpredávajú, do dražby idú pozemky v Budči.


8 h
Švédska premiérka Magdalena Anderssonová je na čele menšinovej vlády.

Čo si o sebe myslí? Švédi reagujú na trúfalosť tureckých požiadaviek.


10 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Dušan Kováčik dostal osem rokov natvrdo.


a 3 ďalší 51m

Neprehliadnite tiež

Kia Niro EV

Dizajn sa kompletne zmenil, technológia ostala pôvodná.


11 h
BMW radu 3 po facelifte.

Z ponuky zmizli laserové svetlá.


19. máj
Ilustračné foto

Online kúpite už aj českú a slovinskú známku.


17. jan
Peugeot 308

Väčší benzínový motor mu však chýba v ponuke.


18. máj

Blogy SME

  1. Anton Kaiser: Medzinárodná fotografická výstava
  2. Vlasta Žampová: Dušan Kováčik bral úplatky nie len v tomto jednom prípade, ale v desiatkách prípadov. Slovenské súdy sú totálna žumpa.
  3. Alec Borový: Môže umelá inteligencia sama zabíjať?
  4. Anna Miľanová: Moja prerušená pieseň... 2020
  5. Martina Paulenová: Veď rezne jedávam, tak prečo ho mám málo? (o príčinách nedostatku železa)
  6. Irena Šimuneková: Zvolen - čriepky z mesta
  7. Tupou Ceruzou: Ako Dán
  8. Janka Bittó Cigániková: Zvýšenie platov zdravotníkom sľubovali Matovič s Hegerom aj bez zvyšovania daní
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 7 166
  2. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 895
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť III) 5 156
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 4 392
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 3 869
  6. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 3 712
  7. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 3 226
  8. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Kam až zájdu návrhy na obmedzovanie prístupu k interrupciám? 2 152
  1. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  3. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  4. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  5. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  7. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  8. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
SkryťZatvoriť reklamu