Pritom stačí trochu ohľaduplnosti vodičov a problémy by v podstate neexistovali.
Nebezpečný výjazd na hlavnú
Dušan nám napísal, podľa jeho slov o absolútne neúnosnej bezpečnostnej situácii na križovatke ulíc Račianska - Kraskova, v smere do centra Bratislavy.
Dušan: "Je to jedna z najnebezpečnejších križovatiek v meste, pričom autá parkujúce na chodníku pred obchodmi a bankou úplne zakrývajú výhľad do tejto frekventovanej križovatky. Doterajšie časté havárie sa našťastie skončili zatiaľ bez tragických následkov. Nemusí to tak byť donekonečna. Stačilo by pritom osadiť zábrany, ktoré by vodičom zabránili parkovať na chodníku aspoň v úseku medzi dvomi prvými stĺpmi osvetlenia."
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Miesto, na ktoré upozorňuje Dušan, je nepríjemné nielen pre nesprávne parkujúce vozidlá ale aj pre hustú alej stromov na Račianskej v blízkosti križovatky.
Vodič vychádzajúci z Kraskovej ulice na Račiansku má predovšetkým pre stromy problém zbadať, či sa ku križovatke neblíži nejaké vozidlo sprava. Situáciu tam komplikujú aj vozidlá, ktoré parkujú na Račianskej v tesnej blízkosti križovatky.
![]() |
foto: norc.sk |
Mnohí vodiči si myslia, že keď zaparkujú na chodníku a nechajú chodcom 1,5 metra voľnej šírky chodníka, všetko je v poriadku. Zabudnú na to, že existujú aj ďalšie dopravné pravidlá týkajúce sa zastavenia či státia.
Keďže aj chodník je súčasťou cesty, netreba zabúdať napríklad na pravidlo, podľa ktorého vodič nesmie zastaviť či stáť najmenej 5 metrov pred a za križovatkou. Toto ustanovenie má zabezpečiť pre vodičov vchádzajúcich do križovatky lepší rozhľad.
Nesprávne parkujúce vozidlá, na ktoré upozornil Dušan, sú aj prekážkou cestnej premávky, ktoré sú vodiči povinní bezodkladne odstrániť. Prekážkou cestnej premávky je všetko, čo môže ohroziť alebo obmedziť jazdu vozidiel a pohyb chodcov. A vozidlá parkujúce príliš blízko križovatky skutočne môžu ohroziť jazdu niektorých vozidiel.
Aj keby na problematickom úseku Račianskej osadil správca komunikácie zábrany pre vozidlá, ktoré by chceli parkovať na chodníku pri križovatke s Kraskovou ulicou, križovatka by bola naďalej nebezpečná. Práve pre stromy pri ceste.
Preto vodiči vychádzajúci z Kraskovej si musia dávať veľký pozor. V prípade nehody by totiž oni boli s veľkou pravdepodobnosťou označení ako vinníci, keďže musia dávať prednosť vozidlám na hlavnej (Račianska).
Prečítajte si aj:
Za preťažené auto mu mohli aj zakázať šoférovať
Vodiči si skracujú cestu cez nevhodnú cestu
Na ďalší problém upozorňuje Vladimír. Trápi ho neinteligentné a neohľaduplné správanie sa vodičov na Lovinského ulici.
Vladimír: "Ulice Lovinského a Pri habánskom mlyne sa nachádzajú medzi Mlynskou Dolinou, križovatkou Patrónka a Horským parkom. Už nejaký čas sa tieto ulice využívajú ako skratka a alternatíva pri cestovaní zo západnej časti Bratislavy do centra s cieľom vyhnúť sa dopravným zápcham na Pražskej a Brnianskej ulici.
Vodiči prechádzajúcich áut sa však správajú arogantne a vôbec nerešpektujú skutočnosť, že sa jedná o obytnú štvrť, kde boli komunikácie plánované a postavené na takú kapacitu, ktorá postačuje len na dopravnú obsluhu územia.
Medzi prejavy arogancie patrí najmä nerešpektovanie maximálnej povolenej rýchlosti, priechodov pre chodcov a zákazu vjazdu vozidiel nad 7,5t.
Medzi to najproblémovejšie patrí hlavne západná vetva Lovinského ulice, ktorú viacerí vodiči využívajú ako skratku napriek tomu, že žiadny čas neušetria, ale naopak, stratia. Táto západná vetva Lovinského ulice má totiž šírku na prejazd vozidiel len v jednom smere a zároveň je v zlom technickom stave. Vozidlá si však cestu skracujú, pričom následne dochádza ku kolíziám (dve protiidúce vozidlá sa len ťažko obídu) a v daždivom počasí aj k špliechaniu vody na chodcov."
Vladimír navrhol magistrátu hlavného mesta, aby tam na vozovku osadili dva spomaľovacie pruhy a zjednosmernenie vetvy ulice. Zdôvodnil to tým, že sa tam pohybuje veľa detí a osôb s obmedzenou možnosťou pohybu.
Vladimír: "Magistrát osadil len jeden spomaľovací prah, no problém vyriešil iba čiastočne. Niektoré vozidlá spomaľovací prah nerešpektujú a stále prechádzajú západnú vetvu Lovinského ulice nebezpečne rýchlo, iné vozidlá spomalia, ale následne prudko akcelerujú s cieľom eliminovať časovú stratu. Osobitnú kategóriu tvoria vodiči vozidiel nad 7,5t, ktorí spomaľovací prah a zlý technický stav vozovky doslova ignorujú, čo spôsobuje jednak mimoriadne nepríjemné akustické efekty a jednak praskanie stien priľahlých budov."
Niektorých vodičov, bohužiaľ, nezastaví ani niekoľko spomaľovacích pruhov, dokonca ani zákaz vjazdu. Pritom v podstate neušetria žiadny čas a ani pohonné látky.
Musíme súhlasiť s Vladimírom, že riešenie, ktoré navrhol, je lepšie z hľadiska bezpečnosti premávky, ako to, ktoré zrealizoval správca komunikácie. Na Slovensku sa ale poriadne riešenia uplatňujú v praxi až po tom, čo sa stane tragédia.
Vladimír tiež načrtol existujúci stav a ideálny podľa neho. Pozrite si ho na nasledujúcich obrázkoch.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk