Mária: "Diaľnica D1 má na začiatku/konci Bratislavy po okrajoch benzínové čerpadlá a z jednej strany aj odbočku na letisko. Všetko je prejazdné bez značky zákaz prejazdu a slúži ako ďalší pruh na predbiehanie kolóny, ktorú, dovolím si tvrdiť, predbiehajúci sčasti spôsobujú, zahusťujú a predlžujú.
Okrem toho, že je to nekolegiálne voči ostatným vodičom, ktorí stoja v kolóne iste nie preto, že nemajú lepšej zábavy, vznikajú na týchto miestach aj kolízne situácie, pretože "prejazdy" často využívajú aj vodiči autobusov a nákladných áut, ktorí to riešia asi tak, že pred vjazdom do Bratislavy sa predbehnú akože cez odbočku na Vajnory, potom sa premyšičkujú do ľavého pruhu, aby sa o kilometer tlačili do pravého, prebehli "prejazdom" a zas si vynucovali vpustenie do kolóny, do ľavého pruhu a o chvíľu zas do pravého a na "prejazd".
Tým sa kolóna samozrejme zahusťuje a spomaľuje. Na výjazde z Bratislavy to už chronicky vyzerá tak, že 2/3 vodičov stoja pol hodinu v zápche, aby 1/3 mohla prebehnúť cez benzínové čerpadlo."
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Vytváranie dopravných zápch skutočne komplikujú aj tí, ktorí urobia čokoľvek, aby sa čo najskôr predrali cez kolónu vozidiel. Zdržujú najmä tých, pred ktorých sa dostali. A aj ostatných, pretože nútia vozidlá, ktoré idú aj keď pomaly ale plynulo, brzdiť a rozbiehať sa. Okrem toho, vytvárajú kolízne situácie.
Stačí, aby neodhadli zrýchlenie svojho vozidla a ak sa vozidlá v kolóne nezachovajú tak, ako ponáhľajúci sa vodiči očakávajú, zrážka vozidiel je na spadnutie.
Aj keď predpisy neporušia, nie je to slušné
Etický a morálny aspekt problému je zjavný. Egoisti sa presadia na úkor iných, čo vyvoláva u ostatných pocit nespravodlivosti. Vznik negatívnych emócií vodičov neprispieva k bezpečnosti cestnej premávky.
Z hľadiska predpisov však zvyčajne takéto konanie nie je problémom do momentu spätného vtlačenia sa do kolóny.
Ak vodič nejazdí po krajnici, ak dáva prednosť v jazde, ak dodržiava povolenú a primeranú rýchlosť jazdy, ak prechádza jazdnými pruhmi v určených smeroch, ak neporuší pravidlá vyplývajúce z dopravného značenia alebo iné predpisy, všetko je v poriadku.
Bez značky nie je prejazd čerpacou stanicou zakázaný
Dokonca, ani prejazd cez čerpaciu stanicu nie je problém, ak to nezakazuje dopravná značka. Napriek tomu je to neželaný jav v prípade kolón na ceste. Zvyšuje sa tým riziko havárie v mieste výjazdu z čerpacej stanice.
Tam sa predbiehajúci pripájajú do kolóny. Nebezpečenstvo vzniká aj tam, kde sa predbiehajúci preraďujú z jedného pruhu do druhého. Zvyčajne ignorujú to, že musia dať prednosť, čo znamená neprinútiť toho, ktorý má prednosť, náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. Keď sa k tomu pridá menšia ostražitosť vodiča, ktorý má prednosť, alebo jeho snaha za každú cenu nepustiť iného vodiča pre seba, vznik kolízie vozidiel je takmer istý.
Mária: "Naozaj sa s tým nedá nič robiť? Jednoducho osadiť značku zákaz prejazdu, k nej kameru na začiatku a na konci a kto prejde bez zastavenia, fotografia, pokuta, vyriešené."
Skutočne, jediné riešenie takéhoto problému, je dopravná značka zabraňujúca prejazd a jej dôsledná kontrola. Odchytávať vodičov, ktorí by takúto značku porušili, nie je problém, ak tak spravia na odpočívadle alebo čerpacej stanici.
Pomôžu len značky a dôsledná kontrola
Ak sa vodiči predbiehajú cez odstavný pruh alebo cez pripájacie či odbočovacie jazdné pruhy, bez kamerového systému to nie je možné dôsledne kontrolovať a sanckionovať. Aj polícia, ktorá v mieste zápch a v ich čase pokutuje, prispieva k spomaleniu premávky.
Na to, aby ale kamerové systémy mohli efektívne pomáhať odhaľovať tých, čo porušujú predpisy v kolónach, musí byť najprv zavedená objektívna zodpovednosť za dopravné priestupky. Ak by totiž policajti mali postihovať iba vodičov na základe kamerového záznamu, nepodarilo by sa im to, pretože by len veľmi ťažko dokazovali vodičovi, že práve on porušil predpisy.
Objektívna zodpovednosť za dopravné priestupky spôsobí, že za vybrané priestupky bude postihovaný držiteľ vozidla. Viac sa o objektívnej zodpovednosti dozviete v článkoch, ktorých zoznam nájdete na adrese: http://www.sme.sk/tema/objektivna_zodpovednost/
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk