V zápche sa predbieha aj cez čerpacie stanice

Najmä vo väčších mestách nie je problém dostať sa do dopravnej zápchy. Mnohí si už zvykli na ich nevyhnutnosť. Stále sa však nájdu takí, ktorí urobia čokoľvek, len aby sa svojim autom dostali dopredu na úkor ostatných.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Mária: "Diaľnica D1 má na začiatku/konci Bratislavy po okrajoch benzínové čerpadlá a z jednej strany aj odbočku na letisko. Všetko je prejazdné bez značky zákaz prejazdu a slúži ako ďalší pruh na predbiehanie kolóny, ktorú, dovolím si tvrdiť, predbiehajúci sčasti spôsobujú, zahusťujú a predlžujú.

Okrem toho, že je to nekolegiálne voči ostatným vodičom, ktorí stoja v kolóne iste nie preto, že nemajú lepšej zábavy, vznikajú na týchto miestach aj kolízne situácie, pretože "prejazdy" často využívajú aj vodiči autobusov a nákladných áut, ktorí to riešia asi tak, že pred vjazdom do Bratislavy sa predbehnú akože cez odbočku na Vajnory, potom sa premyšičkujú do ľavého pruhu, aby sa o kilometer tlačili do pravého, prebehli "prejazdom" a zas si vynucovali vpustenie do kolóny, do ľavého pruhu a o chvíľu zas do pravého a na "prejazd".

Tým sa kolóna samozrejme zahusťuje a spomaľuje. Na výjazde z Bratislavy to už chronicky vyzerá tak, že 2/3 vodičov stoja pol hodinu v zápche, aby 1/3 mohla prebehnúť cez benzínové čerpadlo."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Vytváranie dopravných zápch skutočne komplikujú aj tí, ktorí urobia čokoľvek, aby sa čo najskôr predrali cez kolónu vozidiel. Zdržujú najmä tých, pred ktorých sa dostali. A aj ostatných, pretože nútia vozidlá, ktoré idú aj keď pomaly ale plynulo, brzdiť a rozbiehať sa. Okrem toho, vytvárajú kolízne situácie.

Stačí, aby neodhadli zrýchlenie svojho vozidla a ak sa vozidlá v kolóne nezachovajú tak, ako ponáhľajúci sa vodiči očakávajú, zrážka vozidiel je na spadnutie.

Aj keď predpisy neporušia, nie je to slušné

Etický a morálny aspekt problému je zjavný. Egoisti sa presadia na úkor iných, čo vyvoláva u ostatných pocit nespravodlivosti. Vznik negatívnych emócií vodičov neprispieva k bezpečnosti cestnej premávky.

Z hľadiska predpisov však zvyčajne takéto konanie nie je problémom do momentu spätného vtlačenia sa do kolóny.

Ak vodič nejazdí po krajnici, ak dáva prednosť v jazde, ak dodržiava povolenú a primeranú rýchlosť jazdy, ak prechádza jazdnými pruhmi v určených smeroch, ak neporuší pravidlá vyplývajúce z dopravného značenia alebo iné predpisy, všetko je v poriadku.

Bez značky nie je prejazd čerpacou stanicou zakázaný

Dokonca, ani prejazd cez čerpaciu stanicu nie je problém, ak to nezakazuje dopravná značka. Napriek tomu je to neželaný jav v prípade kolón na ceste. Zvyšuje sa tým riziko havárie v mieste výjazdu z čerpacej stanice.

Tam sa predbiehajúci pripájajú do kolóny. Nebezpečenstvo vzniká aj tam, kde sa predbiehajúci preraďujú z jedného pruhu do druhého. Zvyčajne ignorujú to, že musia dať prednosť, čo znamená neprinútiť toho, ktorý má prednosť, náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. Keď sa k tomu pridá menšia ostražitosť vodiča, ktorý má prednosť, alebo jeho snaha za každú cenu nepustiť iného vodiča pre seba, vznik kolízie vozidiel je takmer istý.

Mária: "Naozaj sa s tým nedá nič robiť? Jednoducho osadiť značku zákaz prejazdu, k nej kameru na začiatku a na konci a kto prejde bez zastavenia, fotografia, pokuta, vyriešené."

Skutočne, jediné riešenie takéhoto problému, je dopravná značka zabraňujúca prejazd a jej dôsledná kontrola. Odchytávať vodičov, ktorí by takúto značku porušili, nie je problém, ak tak spravia na odpočívadle alebo čerpacej stanici.

Pomôžu len značky a dôsledná kontrola

Ak sa vodiči predbiehajú cez odstavný pruh alebo cez pripájacie či odbočovacie jazdné pruhy, bez kamerového systému to nie je možné dôsledne kontrolovať a sanckionovať. Aj polícia, ktorá v mieste zápch a v ich čase pokutuje, prispieva k spomaleniu premávky.

Na to, aby ale kamerové systémy mohli efektívne pomáhať odhaľovať tých, čo porušujú predpisy v kolónach, musí byť najprv zavedená objektívna zodpovednosť za dopravné priestupky. Ak by totiž policajti mali postihovať iba vodičov na základe kamerového záznamu, nepodarilo by sa im to, pretože by len veľmi ťažko dokazovali vodičovi, že práve on porušil predpisy.

Objektívna zodpovednosť za dopravné priestupky spôsobí, že za vybrané priestupky bude postihovaný držiteľ vozidla. Viac sa o objektívnej zodpovednosti dozviete v článkoch, ktorých zoznam nájdete na adrese: http://www.sme.sk/tema/objektivna_zodpovednost/

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  3. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  4. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  7. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  8. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  9. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  10. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 568
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 509
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 494
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 724
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 545
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 931
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 946
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 385
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 935
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 473

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mika svoju kapacitu podľa SNS vyčerpal. Nahradiť by ho mohol Rezník

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

Neprehliadnite tiež

Cestu pod Strečnom cez víkend uzavrú

Zákaz využívania cesty I/18 pod hradom Strečno platí i pre chodcov a cyklistov.

Jawa vsádza na retro vzhľad a čínsku techniku

Ponuku tradičnej českej značky obohatili modely Jawa 350 OHC a Jawa 660 Vintage.

Výroba áut v Rusku v januári stúpla medziročne o viac ako 60 %

V minulom roku celková výroba medziročne klesla.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop