60-ka v odbočovacom pruhu - kde všade platí?
Jano: "Už dlhší čas si všímam, že na R1 v smere z Nitry pri nejakej odbočke na Sereď je na pravej strane pri odbočovacom pruhu značka pre obmedzenú rýchlosť na 60 km/h, ale bez akéhokoľvek doplnku, ktorý by signalizoval, že sa značka týka iba jedného pruhu. Je to správne? Nedalo by sa to vyložiť tak, že sa týka všetkých jazdných pruhov?"
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Ak by sme sa riadili len logikou a zdravým rozumom, tak tá 60-ka platí len pre odbočovací pruh. Zjavne toto bol aj úmysel správcu komunikácie, ktorý tam nechal osadiť značku obmedzujúcu najvyššiu povolenú rýchlosť. Pri niektorých výjazdoch z diaľnic a rýchlostných ciest je totiž nevyhnutné spomaliť, pretože väčšia rýchlosť vozidla by ho mohla dostať z cesty v zákrute za výjazdom.
Zníženie rýchlosti pre odbočovací pruh je v poriadku. Lenže podľa predpisov sa to nerobí takou značkou, ako to napísal Jano.
Značka, ktorá je umiestnená pri vozovke, platí pre vodičov v smere jazdy, ktorému značka ukazuje významový symbol. Nielen pre jazdný pruh, ktorý je najbližší k značke.
Zákazová značka, 60-ka, umiestnená tak, ako to napísal Jano, platí pre všetky jazdné pruhy daného smeru jazdy. Ak by mala obmedzená rýchlosť platiť len pre odbočovací pruh, správca cesty mal použiť inú značku: Obmedzenia v jazdných pruhoch (C 23a).
Značka teda platí nielen pre odbočovací pruh, ale aj pre rýchlostnú cestu v smere do Nitry. Samozrejme, zrazu spomaliť z najvyššej povolenej rýchlosti (130 km/h) na 60-ku, nepatrí medzi najbezpečnejšie manévre. Môže to obmedziť aj plynulosť cestnej premávky.
Nezmyselné značenie môže znamenať raj pre policajný radar
Okrem toho, policajt, ktorý by sa na danom mieste rozhodol kontrolovať rýchlosť, by konal v súlade s predpismi, ak by vám udelil pokutu za rýchlosť vyššiu ako 60 km/h. Šesťdesiatka tam končí až za miestom, kde sa odbočovací pruh oddeľuje od rýchlostnej cesty (križovatka). Takéto meranie rýchlosti, aj keby bolo v súlade so zákonom, by však určite nebolo spravodlivé.
Jediná možnosť, ktorá by vodičov idúcich po R1-ke uchránila pred prípadnou pokutou "aktívneho" policajta, by bola odvolať sa na toto ustanovenie vyhlášky k zákonu o cestnej premávke: "Použité zvislé dopravné značky, dopravné zariadenia a vodorovné dopravné značky v cestnej premávke musia byť včas viditeľné z dostatočnej vzdialenosti a počas celej doby použitia musia poskytovať úplný a jednoznačný výklad." Podmienkou by ale bolo, aby vodič nemal možnosť po zistení, o akú značku ide, spomaliť na 60-ku dostatočne včas a súčasne tak, aby neohrozil bezpečnosť cestnej premávky.
Prečítajte si aj:
Keď sa zrazia dvaja cúvajúci, kto by mal byť vinný?
Jedna chýbajúca značka a 50-ku v obci nemá zmysel merať
Kým v predchádzajúcom prípade by po meraní rýchlosti ťahal za kratší koniec vodič, v nasledovnom by to bol policajt. Dôvodom je chýbajúca dopravná značka vjazdu do obce.
Marek: "Som z Košíc, bývam v mestskej časti, ktorá je od mesta vzdialená asi 4km. To znamená, že cestou do Košíc míňam dopravnú značku, označujúcu koniec mestskej časti. Po 4km, na začiatku mesta, sa nachádzala dopravná značka, označujúca začiatok Košíc, tá bola však počas výstavby pozdĺž cesty odstránená. Majú policajti právo pokutovať vodiča za nedodržanie najvyššej povolenej rýchlosti v obci (50 km/h), ak vchádzal do Košíc touto cestou? Teoreticky, ak by sme nevzali do úvahy bezpečnosť a pod., mohol by tento vodič jazdiť po Košiciach rýchlosťou 90 km/h bez toho, aby porušoval dopravné predpisy a odôvodniť to tým, že nemíňal značku označujúcu začiatok Košíc?"
Keďže vodič je povinný riadiť sa predovšetkým dopravnými predpismi, informáciou preňho o tom, že sa nachádza v obci, je dopravná značka. Ak chýba, z hľadiska dopravných pravidiel je stále mimo obce a neplatia preňho predpisy týkajúce sa najvyššej povolenej rýchlosti v obci.
Stačí, že len jeden vjazd do obce nebude mať značku označujúcu začiatok obce a pre policajtov by bolo problematické kontrolovať 50-ku.
Pre úplnosť ale treba dodať, že v prípade sporu na súde medzi policajtmi a vodičom by sa sudca s veľkou pravdepodobnosťou priklonil na stranu policajtov. Ak by totiž vodiča namerali v zastavanej oblasti, je to preňho dostatočný signál na to, že jazdí v obci.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk