SME

Zrazili ste sa s jeleňom? Poľovník by o tom mal vedieť

Zrážka s lesnou zverou obyčajne rozbije vaše auto a jeho oprava nie je lacná záležitosť. Podľa odborníkov, ak je zrážka nevyhnutná, je lepšie do zveri naraziť čelne.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Zrážka s lesnou zverou vám môže rozbiť, vo väčšej či menšej miere, auto a jeho oprava nie je lacná záležitosť. Pri zrážke ohrozujete taktiež bezpečnosť všetkých, ktorí sa vo vozidle nachádzajú. To však nie je všetko. O zrazené zviera je nutné sa postarať.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najrizikovejším obdobím je jar a jeseň. Najmä jeseň, keď má zver ruju, z polí tiež mizne posledná úroda, a tak sa sťahujú do lesa. Podľa portálu idnes.cz je riziko stretu najvyššie počas skorých ranných hodín, keď zver hľadá potravu a pohybuje sa viac ako počas dňa.

SkryťVypnúť reklamu

"Na jeseň v roku 2010 dosiahli škody spôsobené zrážkou so zvieraťom takmer milión eur. V havarijnom poistení to za minulú jeseň predstavovalo približne 4,1 percenta zo všetkých hlásených škôd a každým rokom to rastie," informoval Gabriel Tóth, špecialista externej komunikácie poisťovne Allianz.

Dodal, že tento rok v období od 1. 1 do 31.10. 2011 evidujú v poisťovni 1 416 poistných udalostí z havarijného poistenia, kde došlo k zrážke vozidla so zvieraťom.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Lepšie je srnu zraziť čelne ako bokom auta

Je nutné rešpektovať dopravné predpisy a obozretnosť na miestach, kde sa zvieratá často vyskytujú a taktiež v lokalitách migračných a potravinových trás zvierat.

SkryťVypnúť reklamu

Mnohokrát sa zver spáva inštinktívne. To znamená, že zviera oslepené reflektormi, zostane buď stáť na mieste alebo sa vráti späť na rovnakú stranu za vozovku. Preto je dôležité, ako sa vodič v danej situácií zachová. Najistejšie je začať hneď brzdiť a snažiť sa vyhnúť zrážke. Nie vždy je to však možné.

Ak už nie je možné včas auto ubrzdiť a vyhnúť sa zrážke, odborníci si podľa portálu idnes.cz myslia, že je lepšie zver zraziť, ako sa snažiť o úhybný manéver. Ten je totiž často veľmi riskantný. Až tretina vodičov tento pohyb auta nezvládne a vrazí do stromu alebo sa zrazí s protiidúcim vozidlom.

Odborníci tiež radia, aby vodiči neskúšali obracať auto a zver zrazili radšej prednou časťou auta než bokom. Tam je totiž najväčšia deformačná zóna, posádku ochráni najlepšie a pohltí najviac energie nárazu.

SkryťVypnúť reklamu

Čo má vodič urobiť, ak sa zrážke nevyhne?

Po zrážke so zverou je potrebné čo najskôr zapnúť výstražné svetlá a postaviť na cestu varovný trojuholník. Nesmiete zabudnúť privolať políciu, ktorá následne kontaktuje užívateľa poľovného revíru. "Ak by vodič odišiel z miesta činu a neprivolal políciu, dopúšťa sa trestného činu," vysvetlil Juraj Štefanovič PR špecialista ČSOB Poisťovne.

Mnohí vodiči robia chybu v tom, že odídu z miesta činu, najmä ak škoda na aute nie je vysoká. Ak by ich však pritom niekto videl, mohol by ich obviniť zo spáchania trestného činu. To isté platí aj vtedy, ak si šofér zrazenú zver nechá.

Takéto konanie je považované za pytliactvo.

Je lepšie, ak máte havarijné poistenie

Ak má klient uzatvorené havarijné poistenie, je postup pri hlásení škody rovnaký, ako pri akejkoľvek inej poistnej udalosti. Klient nahlási škodu poisťovni, ktorá preskúma okolnosti vzniku škody a jej rozsah.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Klasické povinné zmluvné poistenie túto škodu zväčša nehradí. "Na kolízie vozidla a zvieraťa sa však v špecifických situáciách vzťahuje aj povinné zmluvné poistenie, a to v prípade, ak sa preukáže zodpovednosť vodiča za škodu, najčastejšie majiteľovi hospodárskeho zvieraťa. Vtedy je škoda uhradená z povinného poistenia motoristu. Takéto situácie predstavujú ale len 0,1 percenta z celkového počtu hlásených škôd," dodal Tóth.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 272
  2. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 13 230
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 745
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 857
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 490
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 273
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 228
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  2. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  3. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  4. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  5. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  6. Vladimír Bojničan: Náboženský infantilizmus ako náš veľký civilizačný problém
  7. Dušan Koniar: A čo robil zatiaľ Gary?
  8. Juraj Tušš: Úroveň politiky a psychika ľudí na Slovensku
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 116
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 191
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 059
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 764
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 088
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 997
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 423
  8. Ivan Mlynár: Nové útoky Roberta Fica na Jána Čurillu, môžu úzko súvisieť s Mona Lysou, alebo so sochou Michelangelovho Dávida. 8 651
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu