Za priestupky by mal byť zodpovedný držiteľ vozidla

Vyššia disciplinovanosť a ohľaduplnosť účastníkov cestnej premávky a takisto menej korupcie sú hlavnými cieľmi nového inštitútu objektívnej zodpovednosti za dopravné priestupky.

Ministerstvo vnútra navrhuje jeho zavedenie v novele zákona o cestnej premávke.

Pôvodným zámerom ministerstva vnútra bolo nakúpiť tzv. stacionárne radary. Keďže budú predčasné voľby, je nepravdepodobné, že k tomuto kroku pristúpi súčasné vedenie ministerstva vnútra

BRATISLAVA. Vyššia disciplinovanosť a ohľaduplnosť účastníkov cestnej premávky a takisto menej korupcie sú hlavnými cieľmi nového inštitútu objektívnej zodpovednosti za dopravné priestupky. Vláda dnes odobrila návrh ministerstva vnútra, ktoré jej zavedenie navrhuje v novele zákona o cestnej premávke. Do praxe by sa mohol zaviesť od 1. júla budúceho roka.

Pri tvorbe inštitútu objektívnej zodpovednosti rezort vychádzal zo skúseností Maďarska, Rakúska a Francúzska, kde funguje päť rokov. V týchto krajinách významne prispel podľa rezortu vnútra k zníženiu počtu dopravných nehôd najmä na obchvatoch miest, kritických úsekoch ciest a na miestach, kde je kontrolovaná najvyššia povolená rýchlosť a prejazd na červenú.

Pôvodným zámerom ministerstva vnútra bolo nakúpiť tzv. stacionárne radary, ktoré neobsluhujú policajti, ale ktoré by boli pevne namontované na konkrétnych miestach, podobne ako v niektorých štátoch. „V tejto chvíli, keďže budú predčasné voľby, je nepravdepodobné, že k tomuto kroku pristúpi súčasné vedenie ministerstva vnútra,“ uviedol hovorca rezortu vnútra Gábor Grendel. Je však pre nich dôležité, aby sa vytvoril právny rámec na zavedenie tohto inštitútu. „To znamená, že vláda, ktorá nastúpi po predčasných voľbách, môže pokračovať v tomto projekte,“ dodal.

Dokazovanie páchateľa dopravného priestupku je neraz zložité. Vodiči sa totiž často spoliehajú na to, že policajné hliadky sa na niektoré miesta nedostanú a ich priestupok tak nikto nezaznamená. Neberú ohľad na možné následky svojho konania. Vďaka tomuto inštitútu už nebude možné páchať v takej miere tzv. latentné priestupky, informoval pred časom rezort vnútra.

Objektívna zodpovednosť znamená povinnosť držiteľa vozidla zabezpečiť dodržiavanie vybraných pravidiel cestnej premávky vodičom, ktorému vozidlo zveril. Za protiprávne konanie spáchané s jeho vozidlom bude totiž zodpovedný práve držiteľ vozidla - bez ohľadu na osobu vodiča vozidla. Týmto pravidlom sa očakáva pokles následkov dopravných nehôd na živote a zdraví približne o 30 až 40 percent. Objektívna zodpovednosť je nástroj štátu, ktorý efektívne "núti“ vodičov dodržiavať konkrétne pravidlá cestnej premávky - aby nemohli jazdiť rýchlo, na červenú, zaparkovať kdekoľvek a pod.

Zavedením objektívnej zodpovednosti sa však subjektívna zodpovednosť za porušenie pravidiel cestnej premávky neruší - policajti budú naďalej zastavovať a kontrolovať vodičov, či dodržiavajú pravidlá cestnej premávky. Každé porušenie pravidiel cestnej premávky budú automaticky zaznamenávať technické prostriedky. K samotnému dôkazu nebude mať obsluhujúci personál vôbec prístup, keďže pokutu určí automatický systém na základe striktného sadzobníka uverejneného v zákone.

Držiteľom vozidiel, voči ktorým bude prostredníctvom objektívnej zodpovednosti uplatnená sankcia za spáchanie správneho deliktu, nebude uložený zákaz činnosti, skutok sa nezapíše do evidencie priestupkov v evidenčnej karte vodiča, čím sa vyhnú povinnému preskúšaniu odbornej spôsobilosti, ak ich spácha trikrát a dostane pokutu nad 60 eur a včas zaplatená sankcia bude pre nich nižšia.

Ak radar presne nezachytí poznávaciu značku vozidla, prípadne vyhotoví nekvalitný záznam celej udalosti, polícia udalosť odloží, keďže sa nebude dať preukázať, že skutok bol spáchaný konkrétnym vozidlom. Ak je držiteľom vozidla právnická osoba, objektívna zodpovednosť sa vyvodí voči spoločnosti ako celku. Kto konkrétne pokutu zaplatí, zostane na internom rozhodnutí firmy. Pokuta nebude v tomto prípade ako odpočítateľná položka základu dane. Ak má držiteľ vozidlo na leasing, zodpovednosť za spáchanie deliktu nesie jeho držiteľ, čiže nie leasingová spoločnosť, ktorá v najčastejších prípadoch figuruje v evidencii vozidiel ako vlastník vozidla.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  2. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  5. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  6. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  9. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  1. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  2. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  5. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  6. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  7. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  8. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  9. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  10. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 434
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 133
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 482
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 261
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 219
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 081
  7. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 1 473
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 364
  9. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 342
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 070

Téma: Objektívna zodpovednosť vodičov


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Fiľo: Ešte som nesponzoroval žiadnu politickú stranu

Milan Fiľo otvorené rozhovory nezvykne poskytovať.

SVET

Skutok sa nestal? Trump môže omilostiť seba aj blízkych

Americký prezident čelí piatim vyšetrovaniam.

KOMENTÁRE

Trump je ako Mečiar, chváli sa amnestiou

Mám neobmedzenú moc amnestovať, vyhlásil prezident.

KULTÚRA

Do Hry o tróny sa vrátila erotika. Inak ide do slepej uličky

Druhá časť novej sezóny priniesla neistý ľúbostný príbeh.

Neprehliadnite tiež

O schopnostiach Seatu Ateca sme sa presvedčili na cestách aj v teréne (jazda)

Najlepší motor Atecy sme vyskúšali v novej verzii FR.

Sandracer je výkonný špeciál pre arabských šejkov

Luxusné auto do púšte aj na cesty bude stáť 370-tisíc eur.

Dopravná hádanka: Kto má v spore dvoch vodičov pravdu?

Jeden mal dať prednosť druhému, nedohodli sa.

Dopravná hádanka: Kto má v spore dvoch vodičov pravdu? (riešenie)

Jeden mal dať prednosť druhému, nedohodli sa.