Podľa vedcov sa ženy za volantom zrania častejšie

Pri automobilových nehodách sa zraní viac žien ako mužov. Muža totiž chráni ich statnejšia postava. U žien, ktoré sú v priemere menšie a ľahšie, je až o 47 percent väčšie riziko zranenia.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - KR PZ v Trnave)

Pri automobilových nehodách sa zraní viac žien ako mužov. Tvrdí to nová americká štúdia uverejnená v časopise American Journal of Public Health. Muža totiž chráni ich statnejšia postava. Ako napísal portál idnes.cz, u žien, ktoré sú v priemere menšie a ľahšie, je až o 47 percent väčšie riziko zranenia.

Autori štúdie z americkej univerzity vo Virgínii skúmali údaje o 45 445 nehodách. Ženy boli priemerne o 14 centimetrov menšie a o 16 kilogramov ľahší než muži. Krehké ženské telá pri nehodách trpia a štatisticky sú na tom oveľa horšie ako muži.

Ako vyplynulo z reportáže americkej televízie ABC News, štúdia sa zamerala na nehody v rokoch 1998-2008, pričom niektoré autá boli vyrobené ešte pred rokom 1998.

"Priemerný vek vozidla je 12 rokov," povedal americkej televízii Clarence Diltow z Centra pre cestnú bezpečnosť. "Výsledky by mali oveľa väčšiu váhu, keby v nich boli len autá od roku 2000, pretože väčšina z nich už má airbagy zohľadňujúci aj ženy."

Ženy v nebezpečenstve odhalil Crashtest

Aj nemecké štatistiky nehôd ukázali, že ženy utrpia viac zranení v porovnaní s mužmi. Pri ťažkých nehodách, ktoré vznikajú pri čelnej zrážke, utrpí podľa nemeckého výskumu vážne poranenie o polovicu viac žien ako mužov.

To, že sú ženy pri nehode ohrozenejšie, ukázal vlani nárazový test Zväzu nemeckých poisťovní.

V crashtestoch s figurínami vodičov malých postáv sa ukázalo, že interiéry áut sú vytvorené tak, aby boli bezpečné pre vodiča s priemernou výškou a pre väčšie postavy. Na menších ľudí myslia konštruktéri pri stavbe vozidla podstatne menej.

Vodičky sú väčšinou menšie ako muži, majú teda sedadlo posunuté výrazne vpredu. Kvôli tomu majú nohy blízko prístrojovej dosky, čo znamená väčšie nebezpečenstvo.

Zväz nemeckých poisťovní urobil dva crashtesty. V prvom sedela za volantom figurína, ktorá reprezentovala vodiča priemerného vzrastu. Z čelného nárazu v päťdesiatkilometrovej rýchlosti vyviazla bez väčších zranení.

V druhom teste havarovala so starým vozidlom Opel Corsa meter a pol vysoká vodička. Na stehnách figuríny namerali technici v porovnaní s prvým testom päťnásobné sily. Kvôli kontaktu s prístrojovkou tak hrozia menšiemu vodičovi niekoľkonásobne závažnejšie poranenia.

Aby auto vodiča ochránilo, treba si pred jazdou dobre pripraviť sedenie za volantom. "Neseďte nikdy s natiahnutými nohami a rukami," zdôrazňujú odborníci na bezpečnosť.

Kto je na tom za volantom horšie

Aj keď je štatistika zvyčajne nudná, má cenné údaje. Ak totiž výsledky porovnáte s inou štúdiou, vyjde vám ďalší zaujímavý výsledok: ženy sa síce pri nehodách častejšie zrania, ale muži častejšie zomrú. V roku 2007 dokázala Carnegie Mellon University, že muži sa v tragických nehodách objavujú o 77 percent častejšie ako ich ženy.

Zatiaľ sa teda nedá rozhodnúť, kto je za volantom vo väčšom nebezpečenstve. Avšak server Autoblog zverejnil údaje, podľa ktorých ženy častejšie búrajú na križovatkách a vedľajších cestách. A už spomínaná štúdia z roku 2007 ukazuje, že staršie ženy sú oveľa bezpečnejšie vodiči ako teenageri za volantom.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 13 714
  2. Moskva alebo Petrohrad? 6 853
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 5 256
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 857
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 320
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 022
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 942
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 571
  9. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 537
  10. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 1 477

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Riaditeľ odštepného závodu Lesov SR v Liptovskom Hrádku JÁN VRBENSKÝ hovorí, že za holé časti národných parkov môžu kalamity, nie lesníci.

KOMENTÁRE

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

DOMOV

Ochranár, pred ktorým cúvli lesníci aj štát

Za dlhodobý prínos získal Bielu vranu Erik Baláž.

ŠPORT

Dvaja hráči dali hetrik. Diváci v Bratislave videli 22 gólov

Oba tímy delia dve miesta v tabuľke.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.