SME
Utorok, 31. január, 2023 | Meniny má Emil

Podľa vedcov sa ženy za volantom zrania častejšie

Pri automobilových nehodách sa zraní viac žien ako mužov. Muža totiž chráni ich statnejšia postava. U žien, ktoré sú v priemere menšie a ľahšie, je až o 47 percent väčšie riziko zranenia.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - KR PZ v Trnave)

Pri automobilových nehodách sa zraní viac žien ako mužov. Tvrdí to nová americká štúdia uverejnená v časopise American Journal of Public Health. Muža totiž chráni ich statnejšia postava. Ako napísal portál idnes.cz, u žien, ktoré sú v priemere menšie a ľahšie, je až o 47 percent väčšie riziko zranenia.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Autori štúdie z americkej univerzity vo Virgínii skúmali údaje o 45 445 nehodách. Ženy boli priemerne o 14 centimetrov menšie a o 16 kilogramov ľahší než muži. Krehké ženské telá pri nehodách trpia a štatisticky sú na tom oveľa horšie ako muži.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Ako vyplynulo z reportáže americkej televízie ABC News, štúdia sa zamerala na nehody v rokoch 1998-2008, pričom niektoré autá boli vyrobené ešte pred rokom 1998.

"Priemerný vek vozidla je 12 rokov," povedal americkej televízii Clarence Diltow z Centra pre cestnú bezpečnosť. "Výsledky by mali oveľa väčšiu váhu, keby v nich boli len autá od roku 2000, pretože väčšina z nich už má airbagy zohľadňujúci aj ženy."

Ženy v nebezpečenstve odhalil Crashtest

Aj nemecké štatistiky nehôd ukázali, že ženy utrpia viac zranení v porovnaní s mužmi. Pri ťažkých nehodách, ktoré vznikajú pri čelnej zrážke, utrpí podľa nemeckého výskumu vážne poranenie o polovicu viac žien ako mužov.

To, že sú ženy pri nehode ohrozenejšie, ukázal vlani nárazový test Zväzu nemeckých poisťovní.

SkryťVypnúť reklamu

V crashtestoch s figurínami vodičov malých postáv sa ukázalo, že interiéry áut sú vytvorené tak, aby boli bezpečné pre vodiča s priemernou výškou a pre väčšie postavy. Na menších ľudí myslia konštruktéri pri stavbe vozidla podstatne menej.

Vodičky sú väčšinou menšie ako muži, majú teda sedadlo posunuté výrazne vpredu. Kvôli tomu majú nohy blízko prístrojovej dosky, čo znamená väčšie nebezpečenstvo.

Zväz nemeckých poisťovní urobil dva crashtesty. V prvom sedela za volantom figurína, ktorá reprezentovala vodiča priemerného vzrastu. Z čelného nárazu v päťdesiatkilometrovej rýchlosti vyviazla bez väčších zranení.

V druhom teste havarovala so starým vozidlom Opel Corsa meter a pol vysoká vodička. Na stehnách figuríny namerali technici v porovnaní s prvým testom päťnásobné sily. Kvôli kontaktu s prístrojovkou tak hrozia menšiemu vodičovi niekoľkonásobne závažnejšie poranenia.

SkryťVypnúť reklamu

Aby auto vodiča ochránilo, treba si pred jazdou dobre pripraviť sedenie za volantom. "Neseďte nikdy s natiahnutými nohami a rukami," zdôrazňujú odborníci na bezpečnosť.

Kto je na tom za volantom horšie

Aj keď je štatistika zvyčajne nudná, má cenné údaje. Ak totiž výsledky porovnáte s inou štúdiou, vyjde vám ďalší zaujímavý výsledok: ženy sa síce pri nehodách častejšie zrania, ale muži častejšie zomrú. V roku 2007 dokázala Carnegie Mellon University, že muži sa v tragických nehodách objavujú o 77 percent častejšie ako ich ženy.

Zatiaľ sa teda nedá rozhodnúť, kto je za volantom vo väčšom nebezpečenstve. Avšak server Autoblog zverejnil údaje, podľa ktorých ženy častejšie búrajú na križovatkách a vedľajších cestách. A už spomínaná štúdia z roku 2007 ukazuje, že staršie ženy sú oveľa bezpečnejšie vodiči ako teenageri za volantom.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  4. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  6. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  7. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  8. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  1. Ako možno získať prídavky na dieťa v Nemecku?
  2. Kupujete balenú vodu? Vypočítajte si, koľko za ňu ročne miniete!
  3. Táto váha berie vaše chudnutie vážne: Kalórie počíta za vás!
  4. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  5. Svalovice sa netreba obávať
  6. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  7. Study program MANAGEMENT in English language
  8. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 692
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 7 000
  3. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 205
  4. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 2 055
  5. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 589
  6. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 579
  7. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 490
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 715
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Toyota RAV4 Adventure

Na výsledku sa podpisuje hmotnosť auta.


20 h
Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Keď sme na SME
  2. Ján Škerko: Všetko ide podľa plánu, Putinovi sa kráti čas
  3. Otilia Horrocks: Šetríte? Šetríme, šetria.
  4. Marek Brenčič: Pár kilometrov od agresora, dva týždne na Ukrajine
  5. Vladimír Krátky: Ako to dopadne na Ukrajine ?
  6. Jano Kováčik: Nové hlavné mestá vznikajú aj v 21. storočí
  7. Lubo Repka: Dostali sa plavebné spoločnosti z krízy?
  8. Tupou Ceruzou: Tanky pre Ukrajinu
  1. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 12 246
  2. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 11 919
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 6 466
  4. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 682
  5. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 680
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 845
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 633
  8. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 276
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  5. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu