Na sídliskách je parkovanie väčší problém ako v centrách miest

Podľa predstaviteľov Slovenskej parkovacej asociácie je riešením problémov s parkovaním na sídliskách výstavba parkovacích domov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

VYSOKÉ TATRY. Parkovanie na sídliskách začína byť väčším problémom, ako parkovanie v centrách miest, tvrdí to predseda Slovenskej parkovacej asociácie Milan Taška.

"Počet parkovacích miest nezodpovedá počtu bytových jednotiek. Sú mestá, kde na jeden byt pripadá 0,6 parkovacieho miesta a vieme, že dnes je bežné, že v rodine sú aj dve autá," povedal Taška.

Problémom sídlisk je aj to, že rôznou výstavbou polyfunkčných priestorov a obchodov počet parkovacích miest neustále klesá. Parkovanie "zadarmo" je podľa predstaviteľov asociácie zlozvykom z minulosti.

Autá väčšinu času parkujú

V posledných rokoch klesá podiel prepravovaných obyvateľov vo verejnej doprave, napr. v Žilinskom kraji je to za posledných 10 rokov dvojmiliónový úbytok. Neznamená to však, že ľudia sa už neprepravujú na dané miesta, vo väčšej miere však využívajú autá.

"Mestám chýba parkovacia politika, ktorá by mala byť súčasťou jeho dopravnej stratégie a mala by byť dlhodobá a záväzná pre každé ďalšie vedenie a mala by sa postupne napĺňať," konštatoval Taška.

Európske štatistiky hovoria o tom, že 11 percent osobné vozidlo jazdí a 89 percent stojí. "O tých takmer 90 percent toho času vozidla sa nikto nestará," uzavrel Taška.

Riešením sú parkovacie domy

Najschodnejšou cestou a riešením problémov parkovania na sídliskách je podľa Tašku budovanie parkovacích domov, či už pod zemou alebo nad zemou.

Najčastejšou odpoveďou samospráv na toto riešenie je podľa neho nedostatok peňazí na výstavbu parkovacích domov. Budovanie parkovacích domov však musí ísť v spolupráci s mestom.

Podľa podpredsedu asociácie Petra Polomu výstavba parkovacích domov na sídliskách pre súkromných investorov nie je zaujímavá z pohľadu návratnosti celej investície.

Obyvatelia sídlisk jednoducho nie sú ochotní platiť za parkovanie v takej výške, ktoré by bolo komerčne zaujímavé. Preto do týchto projektov musia byť zainteresované samosprávy.

Voľné plochy na parkoviská nie sú

Budovanie tradičných parkovacích miest na zelenej ploche je podľa Tašku jeden zo spôsobov riešenia problémov s parkovaním na sídliskách. Ide síce o jedno z najlacnejších riešení, ale prináša so sebou ďalšie problémy.

V mnohých mestách jednoducho už nie sú voľné plochy, kde by sa dali takéto pozemné parkoviská stavať, keďže samosprávy v minulosti predali voľné plochy rozličným investorom.

Sídliská v minulosti boli projektované na iný stupeň motorizácie, ako je to dnes.

Ďalší problém môže vytvoriť zabratie verejnej zelene, proti čomu protestujú nielen rôzne organizácie tretieho sektora, ale aj obyvatelia príslušnej časti sídliska.

Samosprávy budú môcť vyberať parkovné

Slovenská parkovacia asociácia sa na trojdňovej konferencii v Tatranských Matliaroch venovala aj aktuálnej legislatíve v oblasti parkovania a jeho platenia na mestských komunikáciách.

Hoci nová legislatíva umožní samosprávam opäť vyberať parkovné na miestnych komunikáciách, zákon nie je podľa Tašku dotiahnutá do konca.

"Čo to bude za výber parkovného? Bude to miestna daň alebo nejaký miestny poplatok oslobodený alebo neoslobodený od DPH? Vyšlo sa v ústrety Únii miest, ale nepovedalo sa, aký bude konkrétny spôsob výberu parkovného," povedal Taška. Práve toto by mal podľa neho zákon jednoznačne povedať.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  9. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  2. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  4. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  5. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  6. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  7. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  8. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  10. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 15 911
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 10 910
  3. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 7 595
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 6 678
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 357
  6. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 6 153
  7. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 083
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 907
  9. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 4 880
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 3 891

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Nová česká celebrita, hlúpa Mary a budúcnosť ľavosúdia (Schutzov týždeň)

Proti „ideám“ Sme rodina je šuvix aj nový „sociálny balík“ Smer-SNS-HíD.

DOMOV

Cirkev o podpore Kotlebu: takto sa kňazi nesmú správať

Konferencia biskupov Slovenska síce kritizuje verejnú podporu kňazov Kotlebovej strane, nehovorí o škodlivosti jej ideológie.

DOMOV

Politici, ktorým zrušia stranu, nebudú môcť ďalej pôsobiť

V zahraničí zákaz pôsobiť v politike znamenal pre niektorých ľudí politický koniec.

Neprehliadnite tiež

Tesla začala vysvetľovať, že Model 3 je horší ako Model S

Jedno z najočakávanejších áut nakoniec nie je také skvelé.

BMW oživuje ikonu deväťdesiatych rokov, luxusné kupé radu 8

Novinka využíva tradičné dizajnové prvky novým spôsobom.

Na rakúskej výstave sa veterány naživo reštaurovali

Organizátori vymysleli spôsob, ako prilákať čo najviac veteránov.

Vodičov čakajú v Bratislave dopravné obmedzenia kvôli konferencii Globsec

V sobotu dočasne vylúčia aj električkovú dopravu z okolia Reduty.