Na sídliskách je parkovanie väčší problém ako v centrách miest

Podľa predstaviteľov Slovenskej parkovacej asociácie je riešením problémov s parkovaním na sídliskách výstavba parkovacích domov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

VYSOKÉ TATRY. Parkovanie na sídliskách začína byť väčším problémom, ako parkovanie v centrách miest, tvrdí to predseda Slovenskej parkovacej asociácie Milan Taška.

"Počet parkovacích miest nezodpovedá počtu bytových jednotiek. Sú mestá, kde na jeden byt pripadá 0,6 parkovacieho miesta a vieme, že dnes je bežné, že v rodine sú aj dve autá," povedal Taška.

Problémom sídlisk je aj to, že rôznou výstavbou polyfunkčných priestorov a obchodov počet parkovacích miest neustále klesá. Parkovanie "zadarmo" je podľa predstaviteľov asociácie zlozvykom z minulosti.

Autá väčšinu času parkujú

V posledných rokoch klesá podiel prepravovaných obyvateľov vo verejnej doprave, napr. v Žilinskom kraji je to za posledných 10 rokov dvojmiliónový úbytok. Neznamená to však, že ľudia sa už neprepravujú na dané miesta, vo väčšej miere však využívajú autá.

"Mestám chýba parkovacia politika, ktorá by mala byť súčasťou jeho dopravnej stratégie a mala by byť dlhodobá a záväzná pre každé ďalšie vedenie a mala by sa postupne napĺňať," konštatoval Taška.

Európske štatistiky hovoria o tom, že 11 percent osobné vozidlo jazdí a 89 percent stojí. "O tých takmer 90 percent toho času vozidla sa nikto nestará," uzavrel Taška.

Riešením sú parkovacie domy

Najschodnejšou cestou a riešením problémov parkovania na sídliskách je podľa Tašku budovanie parkovacích domov, či už pod zemou alebo nad zemou.

Najčastejšou odpoveďou samospráv na toto riešenie je podľa neho nedostatok peňazí na výstavbu parkovacích domov. Budovanie parkovacích domov však musí ísť v spolupráci s mestom.

Podľa podpredsedu asociácie Petra Polomu výstavba parkovacích domov na sídliskách pre súkromných investorov nie je zaujímavá z pohľadu návratnosti celej investície.

Obyvatelia sídlisk jednoducho nie sú ochotní platiť za parkovanie v takej výške, ktoré by bolo komerčne zaujímavé. Preto do týchto projektov musia byť zainteresované samosprávy.

Voľné plochy na parkoviská nie sú

Budovanie tradičných parkovacích miest na zelenej ploche je podľa Tašku jeden zo spôsobov riešenia problémov s parkovaním na sídliskách. Ide síce o jedno z najlacnejších riešení, ale prináša so sebou ďalšie problémy.

V mnohých mestách jednoducho už nie sú voľné plochy, kde by sa dali takéto pozemné parkoviská stavať, keďže samosprávy v minulosti predali voľné plochy rozličným investorom.

Sídliská v minulosti boli projektované na iný stupeň motorizácie, ako je to dnes.

Ďalší problém môže vytvoriť zabratie verejnej zelene, proti čomu protestujú nielen rôzne organizácie tretieho sektora, ale aj obyvatelia príslušnej časti sídliska.

Samosprávy budú môcť vyberať parkovné

Slovenská parkovacia asociácia sa na trojdňovej konferencii v Tatranských Matliaroch venovala aj aktuálnej legislatíve v oblasti parkovania a jeho platenia na mestských komunikáciách.

Hoci nová legislatíva umožní samosprávam opäť vyberať parkovné na miestnych komunikáciách, zákon nie je podľa Tašku dotiahnutá do konca.

"Čo to bude za výber parkovného? Bude to miestna daň alebo nejaký miestny poplatok oslobodený alebo neoslobodený od DPH? Vyšlo sa v ústrety Únii miest, ale nepovedalo sa, aký bude konkrétny spôsob výberu parkovného," povedal Taška. Práve toto by mal podľa neho zákon jednoznačne povedať.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  3. Legendárna Transsibírska magistrála
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  6. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  7. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  8. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  10. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 10 109
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 8 577
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 5 455
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 4 632
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 490
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 857
  7. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 1 814
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 697
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 630
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 101

Téma: Samospráva


Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Slovenskí hokejisti prehrali s Rusmi po predĺžení na turnaji v Nórsku

Slovákom patrí priebežne druhé miesto.

KOMENTÁRE

Prečo sa v kostoloch nediskutuje

Chromík a Kuffa kázali proti Istanbulskému dohovoru. Vraj veď násilie na ženách nikto nechce.

DOMOV

Na policajtov útočili autom členovia bankomatovej mafie

Policajný prezident Tibor Gašpar informoval o incidente v obci Opoj.

Neprehliadnite tiež

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.