Na sídliskách je parkovanie väčší problém ako v centrách miest

Podľa predstaviteľov Slovenskej parkovacej asociácie je riešením problémov s parkovaním na sídliskách výstavba parkovacích domov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

VYSOKÉ TATRY. Parkovanie na sídliskách začína byť väčším problémom, ako parkovanie v centrách miest, tvrdí to predseda Slovenskej parkovacej asociácie Milan Taška.

"Počet parkovacích miest nezodpovedá počtu bytových jednotiek. Sú mestá, kde na jeden byt pripadá 0,6 parkovacieho miesta a vieme, že dnes je bežné, že v rodine sú aj dve autá," povedal Taška.

Problémom sídlisk je aj to, že rôznou výstavbou polyfunkčných priestorov a obchodov počet parkovacích miest neustále klesá. Parkovanie "zadarmo" je podľa predstaviteľov asociácie zlozvykom z minulosti.

Autá väčšinu času parkujú

V posledných rokoch klesá podiel prepravovaných obyvateľov vo verejnej doprave, napr. v Žilinskom kraji je to za posledných 10 rokov dvojmiliónový úbytok. Neznamená to však, že ľudia sa už neprepravujú na dané miesta, vo väčšej miere však využívajú autá.

"Mestám chýba parkovacia politika, ktorá by mala byť súčasťou jeho dopravnej stratégie a mala by byť dlhodobá a záväzná pre každé ďalšie vedenie a mala by sa postupne napĺňať," konštatoval Taška.

Európske štatistiky hovoria o tom, že 11 percent osobné vozidlo jazdí a 89 percent stojí. "O tých takmer 90 percent toho času vozidla sa nikto nestará," uzavrel Taška.

Riešením sú parkovacie domy

Najschodnejšou cestou a riešením problémov parkovania na sídliskách je podľa Tašku budovanie parkovacích domov, či už pod zemou alebo nad zemou.

Najčastejšou odpoveďou samospráv na toto riešenie je podľa neho nedostatok peňazí na výstavbu parkovacích domov. Budovanie parkovacích domov však musí ísť v spolupráci s mestom.

Podľa podpredsedu asociácie Petra Polomu výstavba parkovacích domov na sídliskách pre súkromných investorov nie je zaujímavá z pohľadu návratnosti celej investície.

Obyvatelia sídlisk jednoducho nie sú ochotní platiť za parkovanie v takej výške, ktoré by bolo komerčne zaujímavé. Preto do týchto projektov musia byť zainteresované samosprávy.

Voľné plochy na parkoviská nie sú

Budovanie tradičných parkovacích miest na zelenej ploche je podľa Tašku jeden zo spôsobov riešenia problémov s parkovaním na sídliskách. Ide síce o jedno z najlacnejších riešení, ale prináša so sebou ďalšie problémy.

V mnohých mestách jednoducho už nie sú voľné plochy, kde by sa dali takéto pozemné parkoviská stavať, keďže samosprávy v minulosti predali voľné plochy rozličným investorom.

Sídliská v minulosti boli projektované na iný stupeň motorizácie, ako je to dnes.

Ďalší problém môže vytvoriť zabratie verejnej zelene, proti čomu protestujú nielen rôzne organizácie tretieho sektora, ale aj obyvatelia príslušnej časti sídliska.

Samosprávy budú môcť vyberať parkovné

Slovenská parkovacia asociácia sa na trojdňovej konferencii v Tatranských Matliaroch venovala aj aktuálnej legislatíve v oblasti parkovania a jeho platenia na mestských komunikáciách.

Hoci nová legislatíva umožní samosprávam opäť vyberať parkovné na miestnych komunikáciách, zákon nie je podľa Tašku dotiahnutá do konca.

"Čo to bude za výber parkovného? Bude to miestna daň alebo nejaký miestny poplatok oslobodený alebo neoslobodený od DPH? Vyšlo sa v ústrety Únii miest, ale nepovedalo sa, aký bude konkrétny spôsob výberu parkovného," povedal Taška. Práve toto by mal podľa neho zákon jednoznačne povedať.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  2. Ako na refinancovanie hypotéky
  3. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  4. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  5. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  6. Splnený sen
  7. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  8. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  9. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  10. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman
  1. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  2. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  3. Vysoká hra o súdne trovy
  4. Pozvánka na verejnú diskusiu o obnove Pisztoryho paláca
  5. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  6. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  7. Medzinárodná letná škola EDGE 2017
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Ako na refinancovanie hypotéky
  10. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 12 485
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 12 351
  3. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 4 008
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 4 000
  5. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 3 000
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 511
  7. Splnený sen 1 858
  8. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 810
  9. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 532
  10. Koniec štátnym príspevkom pre mladých 1 278

Téma: Samospráva


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Vysoká zadlženosť, pravidelné zápchy. Ako žijú ľudia v trnavskom kraji

Trnavskému kraju robia dobré meno kúpele, víno, ale aj golfové ihriská.

SVET

Svätá vojna v českej politike. Ako Okamura bojuje o voličov

Má japonský pôvod, tak predsa nemôže byť rasista.

KOŠICE KORZÁR

Pippa zadržali v Ždiari. Mal šperky a 50 hodiniek

Bol na vrchole zločineckej skupiny, tvrdí polícia.

Neprehliadnite tiež

Výber malých SUV sa stále rozrastá. Aká je ponuka na našom trhu?

Segment malých SUV je stále populárnejší, budúci rok by mali predaje pokoriť hranicu dvoch miliónov.

Japonská oceliareň klamala o kvalite kovov, diely sú v autách aj lietadlách

Rozsah škôd ani miera nedostatkov zatiaľ nie sú známe.

Dopravná hádanka: Ako by ste vyriešili túto križovatku?

Keď sa pravidlo pravej ruky stáva rébusom.