SME
Streda, 1. december, 2021 | Meniny má EdmundKrížovkyKrížovky

Na sídliskách je parkovanie väčší problém ako v centrách miest

Podľa predstaviteľov Slovenskej parkovacej asociácie je riešením problémov s parkovaním na sídliskách výstavba parkovacích domov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

VYSOKÉ TATRY. Parkovanie na sídliskách začína byť väčším problémom, ako parkovanie v centrách miest, tvrdí to predseda Slovenskej parkovacej asociácie Milan Taška.

"Počet parkovacích miest nezodpovedá počtu bytových jednotiek. Sú mestá, kde na jeden byt pripadá 0,6 parkovacieho miesta a vieme, že dnes je bežné, že v rodine sú aj dve autá," povedal Taška.

Problémom sídlisk je aj to, že rôznou výstavbou polyfunkčných priestorov a obchodov počet parkovacích miest neustále klesá. Parkovanie "zadarmo" je podľa predstaviteľov asociácie zlozvykom z minulosti.

Autá väčšinu času parkujú

V posledných rokoch klesá podiel prepravovaných obyvateľov vo verejnej doprave, napr. v Žilinskom kraji je to za posledných 10 rokov dvojmiliónový úbytok. Neznamená to však, že ľudia sa už neprepravujú na dané miesta, vo väčšej miere však využívajú autá.

"Mestám chýba parkovacia politika, ktorá by mala byť súčasťou jeho dopravnej stratégie a mala by byť dlhodobá a záväzná pre každé ďalšie vedenie a mala by sa postupne napĺňať," konštatoval Taška.

Európske štatistiky hovoria o tom, že 11 percent osobné vozidlo jazdí a 89 percent stojí. "O tých takmer 90 percent toho času vozidla sa nikto nestará," uzavrel Taška.

Riešením sú parkovacie domy

Najschodnejšou cestou a riešením problémov parkovania na sídliskách je podľa Tašku budovanie parkovacích domov, či už pod zemou alebo nad zemou.

Najčastejšou odpoveďou samospráv na toto riešenie je podľa neho nedostatok peňazí na výstavbu parkovacích domov. Budovanie parkovacích domov však musí ísť v spolupráci s mestom.

Podľa podpredsedu asociácie Petra Polomu výstavba parkovacích domov na sídliskách pre súkromných investorov nie je zaujímavá z pohľadu návratnosti celej investície.

Obyvatelia sídlisk jednoducho nie sú ochotní platiť za parkovanie v takej výške, ktoré by bolo komerčne zaujímavé. Preto do týchto projektov musia byť zainteresované samosprávy.

Voľné plochy na parkoviská nie sú

Budovanie tradičných parkovacích miest na zelenej ploche je podľa Tašku jeden zo spôsobov riešenia problémov s parkovaním na sídliskách. Ide síce o jedno z najlacnejších riešení, ale prináša so sebou ďalšie problémy.

V mnohých mestách jednoducho už nie sú voľné plochy, kde by sa dali takéto pozemné parkoviská stavať, keďže samosprávy v minulosti predali voľné plochy rozličným investorom.

Sídliská v minulosti boli projektované na iný stupeň motorizácie, ako je to dnes.

Ďalší problém môže vytvoriť zabratie verejnej zelene, proti čomu protestujú nielen rôzne organizácie tretieho sektora, ale aj obyvatelia príslušnej časti sídliska.

Samosprávy budú môcť vyberať parkovné

Slovenská parkovacia asociácia sa na trojdňovej konferencii v Tatranských Matliaroch venovala aj aktuálnej legislatíve v oblasti parkovania a jeho platenia na mestských komunikáciách.

Hoci nová legislatíva umožní samosprávam opäť vyberať parkovné na miestnych komunikáciách, zákon nie je podľa Tašku dotiahnutá do konca.

"Čo to bude za výber parkovného? Bude to miestna daň alebo nejaký miestny poplatok oslobodený alebo neoslobodený od DPH? Vyšlo sa v ústrety Únii miest, ale nepovedalo sa, aký bude konkrétny spôsob výberu parkovného," povedal Taška. Práve toto by mal podľa neho zákon jednoznačne povedať.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. U-Multirank: Trnavská univerzita prvá spomedzi slovenských VŠ
  2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  3. Buďte v najlepšej spoločnosti!?
  4. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  5. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  8. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  1. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  2. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  3. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  4. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  5. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  6. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  7. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  8. Zmeny v systéme revíznych postupov
  9. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  10. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 30 975
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 722
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 876
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 676
  5. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 7 639
  6. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 317
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 727
  8. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 4 967
  9. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 2 209
  10. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 123
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Obvinený Jozef Brhel prichádza vypovedať na Prezídium policajného zboru v Bratislave.

Na výsluch prišiel z Kanárskych ostrovov.


6 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Čo robí pandémia so Slovenskom.


a 2 ďalší 10m

Neprehliadnite tiež

Dacia Jogger

V ponuke sú zatiaľ dva motory, jeden na LPG.


11 h
Peugeot 2008

Golf úplne vypadol z aktuálnej desiatky najpredávanejších áut.


14 h
Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


30. nov
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


29. nov

Blogy SME

  1. Ctirad Klimčík: O študentoch
  2. Věra Tepličková: Vydrž, Prťka alebo Ako nezatvoriť školu, v ktorej sa motá už len jeden zdravý učiteľ
  3. Emil Fitoš: Nad technickým riešením očkovacích poukazov visí veľa otáznikov
  4. Štefan Vidlár: Hňupík Hulík
  5. Jozef Rybár: Arriva - existenčný politický problém predsedu BSK Drobu...
  6. Igor Múdry: Francúzaky po našom
  7. Dmytro Retynskyi: Hrozba ruského útoku na Ukrajinu
  8. Mária Drahošová: Upratovanie v sebe. Ako na to?
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 9 970
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 801
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 960
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 5 057
  5. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 984
  6. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 611
  7. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 525
  8. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 423
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu