Na sídliskách je parkovanie väčší problém ako v centrách miest

Podľa predstaviteľov Slovenskej parkovacej asociácie je riešením problémov s parkovaním na sídliskách výstavba parkovacích domov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

VYSOKÉ TATRY. Parkovanie na sídliskách začína byť väčším problémom, ako parkovanie v centrách miest, tvrdí to predseda Slovenskej parkovacej asociácie Milan Taška.

"Počet parkovacích miest nezodpovedá počtu bytových jednotiek. Sú mestá, kde na jeden byt pripadá 0,6 parkovacieho miesta a vieme, že dnes je bežné, že v rodine sú aj dve autá," povedal Taška.

Problémom sídlisk je aj to, že rôznou výstavbou polyfunkčných priestorov a obchodov počet parkovacích miest neustále klesá. Parkovanie "zadarmo" je podľa predstaviteľov asociácie zlozvykom z minulosti.

Autá väčšinu času parkujú

V posledných rokoch klesá podiel prepravovaných obyvateľov vo verejnej doprave, napr. v Žilinskom kraji je to za posledných 10 rokov dvojmiliónový úbytok. Neznamená to však, že ľudia sa už neprepravujú na dané miesta, vo väčšej miere však využívajú autá.

"Mestám chýba parkovacia politika, ktorá by mala byť súčasťou jeho dopravnej stratégie a mala by byť dlhodobá a záväzná pre každé ďalšie vedenie a mala by sa postupne napĺňať," konštatoval Taška.

Európske štatistiky hovoria o tom, že 11 percent osobné vozidlo jazdí a 89 percent stojí. "O tých takmer 90 percent toho času vozidla sa nikto nestará," uzavrel Taška.

Riešením sú parkovacie domy

Najschodnejšou cestou a riešením problémov parkovania na sídliskách je podľa Tašku budovanie parkovacích domov, či už pod zemou alebo nad zemou.

Najčastejšou odpoveďou samospráv na toto riešenie je podľa neho nedostatok peňazí na výstavbu parkovacích domov. Budovanie parkovacích domov však musí ísť v spolupráci s mestom.

Podľa podpredsedu asociácie Petra Polomu výstavba parkovacích domov na sídliskách pre súkromných investorov nie je zaujímavá z pohľadu návratnosti celej investície.

Obyvatelia sídlisk jednoducho nie sú ochotní platiť za parkovanie v takej výške, ktoré by bolo komerčne zaujímavé. Preto do týchto projektov musia byť zainteresované samosprávy.

Voľné plochy na parkoviská nie sú

Budovanie tradičných parkovacích miest na zelenej ploche je podľa Tašku jeden zo spôsobov riešenia problémov s parkovaním na sídliskách. Ide síce o jedno z najlacnejších riešení, ale prináša so sebou ďalšie problémy.

V mnohých mestách jednoducho už nie sú voľné plochy, kde by sa dali takéto pozemné parkoviská stavať, keďže samosprávy v minulosti predali voľné plochy rozličným investorom.

Sídliská v minulosti boli projektované na iný stupeň motorizácie, ako je to dnes.

Ďalší problém môže vytvoriť zabratie verejnej zelene, proti čomu protestujú nielen rôzne organizácie tretieho sektora, ale aj obyvatelia príslušnej časti sídliska.

Samosprávy budú môcť vyberať parkovné

Slovenská parkovacia asociácia sa na trojdňovej konferencii v Tatranských Matliaroch venovala aj aktuálnej legislatíve v oblasti parkovania a jeho platenia na mestských komunikáciách.

Hoci nová legislatíva umožní samosprávam opäť vyberať parkovné na miestnych komunikáciách, zákon nie je podľa Tašku dotiahnutá do konca.

"Čo to bude za výber parkovného? Bude to miestna daň alebo nejaký miestny poplatok oslobodený alebo neoslobodený od DPH? Vyšlo sa v ústrety Únii miest, ale nepovedalo sa, aký bude konkrétny spôsob výberu parkovného," povedal Taška. Práve toto by mal podľa neho zákon jednoznačne povedať.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  1. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  2. Modern luxury next to the Blue Church
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  5. Moskva alebo Petrohrad?
  6. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  7. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  8. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  1. Moskva alebo Petrohrad? 11 173
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 955
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 066
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 671
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 547
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 405
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 076
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 010
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 826
  10. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 720

Téma: Samospráva


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

SVET

Zomrel masový vrah Charles Manson

Manson zomrel vo väzení prirodzenou smrťou.

Neprehliadnite tiež

Britskí vodiči sa neboja šoférovať so zhoršeným zrakom

Oční lekári navrhujú povinné vyšetrenia.

Dubajský superšport s výkonom 5000 koní je realita, ostane vyhradený pre trať

Do bežnej premávky sa chystá Devel Sixteen s výkonom 2000 a 3000 koní, ukázal sa aj prototyp terénneho vozu 6x6.

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.