Ukrajinské clá na ropu môžu začať obchodnú vojnu s Bruselom

V Ukrajine sa diskutuje o tom, či zavedú importné clá na ropné produkty z iných krajín. Mohlo by to vyvolať obchodnú vojnu s Európskou úniou.

(Zdroj: Ilustračné - TASR/AP)

V Kyjeve sa 10. a 11. novembra uskutočnila tretia medzinárodná konferencia o otázkach týkajúcich sa trhu ropných produktov na Ukrajine – Petroleum Ukraine 2011.

Tento projekt podporovali najväčší exportéri produktov z ropy na Ukrajinu: ruská ropná spoločnosť TNK – BP, Bieloruská ropná spoločnosť a hostiteľom bola litovská Orlen Lietuva. Nosnou témou diskusií bolo zavedenie importných ciel na dovážané ropné produkty Ukrajinou.

Ukrajinská komisia chce znížiť import palív clami

Ukrajinské hospodárstvo spotrebováva importované ropné produkty zhruba vo výške 1 miliardy dolárov. Na podnet ukrajinských rafinérií prijala Medzirezortná komisia pre medzinárodný obchod rozhodnutie o začatí zvláštneho vyšetrovania o náraste importu ropných produktov na Ukrajinu. Výsledkom vyšetrovania bol návrh na zavedenie bariérových importných ciel.

Návrh nebol prijatý na Ukrajine jednoznačne. Ministerstvo ekonomického rozvoja, Ministerstvo financií a Daňová služba Ukrajiny kritizovali navrhované zavedenie importných ciel na ropné produkty a odôvodňovali to obavami nárastom cien pre konečného spotrebiteľa.

V marci premiér sa Nikolaj Azarov a minister energetiky Jurij Bojko verejne vyjadrili o nevhodnom načasovaní uvedeného mechanizmu, najmä v súvislosti s vysokými svetovými cenami energetických surovín.

V únii sa uvažuje o zavedení protiopatrení

V prípade, že vláda na Ukrajine zavedie bariérové importné clo na dovážané produkty, nedá sa vylúčiť, že sa EÚ bude brániť analogickým spôsobom. Takéto opatrenia sa budú týkať podobného (podľa objemu) tovarového obratu. Toto želanie za všetkých importérov verejne vyhlásil na svojom vystúpení Nikolaj Mizulin, právnik belgickej spoločnosti Mayer Brown.

Vedúca oddelenia obchodu a ekonomiky Európskej komisie na Ukrajine, Ulrike Hauer, sa počas diskusie na túto citlivú tému vyjadrila opatrnejšie. Podľa nej je obchodná vojna to posledné, o čom by uvažovala Európska únia vo svojich vzťahoch s Ukrajinou.

Na druhej strane ale uviedla, že EÚ nevidí opodstatnenosť pre zavedenie importných ciel na ropné produkty na Ukrajine, pretože európske rafinérie nedostávajú dotácie na nákup ropy a nachádzajú sa v rovnakej pozícii ako ukrajinské rafinérie. Z tohto dôvodu hovoriť o dumpingu pri dovoze ropných produktov zo strany európskych dodávateľov je bez opodstatnenia.

Taktiež podčiarkla, že európske rafinérie vyrábajú palivá štandardu Euro – 5, ktoré sa na Ukrajine nevyrábajú. "Sú to podľa svojich vlastností rôzne produkty a na Ukrajine analogické nie sú," povedala Ulrike Hauer.

Ak Ukrajina zavedie clá, EÚ sa obráti na WTO

Nakoniec dodala, že pokiaľ Ukrajina predsa len zavedie bariérové clá na ropné produkty, únia bude nútená použiť mechanizmy Svetovej obchodnej organizácie (WTO), ktorej je Ukrajina členom.

Ukrajina bude nútená začať konzultácie s EÚ o kompenzácii strát, čo by sa mohlo prejaviť na znížení ciel a daní pre iné skupiny európskych tovarov, importovaných na Ukrajinu z EÚ.

Pokiaľ by sa obe strany nedohodli na kompenzácii, EÚ môže jednostranne uvaliť clá na tovar exportovaný z Ukrajiny do EÚ.

To, čo Ukrajina potrebuje najmenej, je konflikt s úniou. Na druhej strane sa dá pochopiť snaha úradníkov, ktorí chcú za každú cenu naplniť večne prázdnu štátnu pokladnicu. Napríklad, v tomto roku vypadnú Ukrajine nemalé platby za tranzit ruského plynu do Európy, ktorý teraz potečie po dne Baltického mora.

Zdroj informácií: OilNews

Autor pracuje ako vedúci zastúpenia slovenskej spoločnosti v Rusku.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 9 386
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 8 498
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 177
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 087
  5. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 415
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 161
  7. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 655
  8. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 218
  9. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 976
  10. Cestujte intenzívnejšie s poznávacími zájazdmi 904

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Poistky môžu opäť zdražieť, Kažimír zvažuje DPH z poistného

DPH by nahradila dve mimoriadne dane, ktoré teraz poisťovne platia z poistenia nehnuteľností či áut.

Neprehliadnite tiež

Riaditeľ Stella centra: Nedobré zvyky vodičov akoby pribúdali (rozhovor)

Situáciu na diaľnici D1 komplikujú viac vodiči ako stavbári, hovorí Viliam Brtáň.

Test Suzuki Ignis: Aká je najlacnejšia štvorkolka na trhu?

Vďaka mušej váhe je Ignis zábavný aj úsporný.

Diaľnicu D1 zablokovala hromadná dopravná nehoda (fotogaléria)

Nehoda sa stala na 17. kilometri D1 v smere z Bratislavy do Senca.

Diaľnicu uzavreli na hodiny, autá otočili do protismeru (Minúta po minúte)

Cesta z Bratislavy do Senca a naspäť trvala niektorým päť hodín.