Ukrajinské clá na ropu môžu začať obchodnú vojnu s Bruselom

V Ukrajine sa diskutuje o tom, či zavedú importné clá na ropné produkty z iných krajín. Mohlo by to vyvolať obchodnú vojnu s Európskou úniou.

(Zdroj: Ilustračné - TASR/AP)

V Kyjeve sa 10. a 11. novembra uskutočnila tretia medzinárodná konferencia o otázkach týkajúcich sa trhu ropných produktov na Ukrajine – Petroleum Ukraine 2011.

Tento projekt podporovali najväčší exportéri produktov z ropy na Ukrajinu: ruská ropná spoločnosť TNK – BP, Bieloruská ropná spoločnosť a hostiteľom bola litovská Orlen Lietuva. Nosnou témou diskusií bolo zavedenie importných ciel na dovážané ropné produkty Ukrajinou.

Ukrajinská komisia chce znížiť import palív clami

Ukrajinské hospodárstvo spotrebováva importované ropné produkty zhruba vo výške 1 miliardy dolárov. Na podnet ukrajinských rafinérií prijala Medzirezortná komisia pre medzinárodný obchod rozhodnutie o začatí zvláštneho vyšetrovania o náraste importu ropných produktov na Ukrajinu. Výsledkom vyšetrovania bol návrh na zavedenie bariérových importných ciel.

Článok pokračuje pod video reklamou

Návrh nebol prijatý na Ukrajine jednoznačne. Ministerstvo ekonomického rozvoja, Ministerstvo financií a Daňová služba Ukrajiny kritizovali navrhované zavedenie importných ciel na ropné produkty a odôvodňovali to obavami nárastom cien pre konečného spotrebiteľa.

V marci premiér sa Nikolaj Azarov a minister energetiky Jurij Bojko verejne vyjadrili o nevhodnom načasovaní uvedeného mechanizmu, najmä v súvislosti s vysokými svetovými cenami energetických surovín.

V únii sa uvažuje o zavedení protiopatrení

V prípade, že vláda na Ukrajine zavedie bariérové importné clo na dovážané produkty, nedá sa vylúčiť, že sa EÚ bude brániť analogickým spôsobom. Takéto opatrenia sa budú týkať podobného (podľa objemu) tovarového obratu. Toto želanie za všetkých importérov verejne vyhlásil na svojom vystúpení Nikolaj Mizulin, právnik belgickej spoločnosti Mayer Brown.

Vedúca oddelenia obchodu a ekonomiky Európskej komisie na Ukrajine, Ulrike Hauer, sa počas diskusie na túto citlivú tému vyjadrila opatrnejšie. Podľa nej je obchodná vojna to posledné, o čom by uvažovala Európska únia vo svojich vzťahoch s Ukrajinou.

Na druhej strane ale uviedla, že EÚ nevidí opodstatnenosť pre zavedenie importných ciel na ropné produkty na Ukrajine, pretože európske rafinérie nedostávajú dotácie na nákup ropy a nachádzajú sa v rovnakej pozícii ako ukrajinské rafinérie. Z tohto dôvodu hovoriť o dumpingu pri dovoze ropných produktov zo strany európskych dodávateľov je bez opodstatnenia.

Taktiež podčiarkla, že európske rafinérie vyrábajú palivá štandardu Euro – 5, ktoré sa na Ukrajine nevyrábajú. "Sú to podľa svojich vlastností rôzne produkty a na Ukrajine analogické nie sú," povedala Ulrike Hauer.

Ak Ukrajina zavedie clá, EÚ sa obráti na WTO

Nakoniec dodala, že pokiaľ Ukrajina predsa len zavedie bariérové clá na ropné produkty, únia bude nútená použiť mechanizmy Svetovej obchodnej organizácie (WTO), ktorej je Ukrajina členom.

Ukrajina bude nútená začať konzultácie s EÚ o kompenzácii strát, čo by sa mohlo prejaviť na znížení ciel a daní pre iné skupiny európskych tovarov, importovaných na Ukrajinu z EÚ.

Pokiaľ by sa obe strany nedohodli na kompenzácii, EÚ môže jednostranne uvaliť clá na tovar exportovaný z Ukrajiny do EÚ.

To, čo Ukrajina potrebuje najmenej, je konflikt s úniou. Na druhej strane sa dá pochopiť snaha úradníkov, ktorí chcú za každú cenu naplniť večne prázdnu štátnu pokladnicu. Napríklad, v tomto roku vypadnú Ukrajine nemalé platby za tranzit ruského plynu do Európy, ktorý teraz potečie po dne Baltického mora.

Zdroj informácií: OilNews

Autor pracuje ako vedúci zastúpenia slovenskej spoločnosti v Rusku.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  2. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
  3. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
  4. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  5. Keď Slováci krotia morský vietor
  6. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  7. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  8. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
  9. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy
  10. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky
  1. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  2. Keď Slováci krotia morský vietor
  3. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  4. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
  5. Do we have "Sagans" in language education?
  6. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  7. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  8. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
  9. Síce malí, no výnimoční regionálni dodávatelia. Poznáte ich?
  10. Top trendy 2018 v alternatívnych prístupoch ku zdraviu
  1. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 23 148
  2. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 16 385
  3. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie 10 977
  4. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 9 318
  5. Ako vzniká jeden z najkvalitnejších kolagénov na Slovensku? 8 085
  6. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu 4 917
  7. Mladý Slovák vymyslel aplikáciu pre medicínu. 3 393
  8. Zabezpečte si svoje auto doteraz neprekonaným VAM systémom 2 864
  9. „Šťastný domov“ nie je fráza: 4 tipy, ako si ho vytvoriť 2 241
  10. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 1 961

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňákovi asistuje neznáma právnička. Tají, v akej štátnej inštitúcii pracovala

Bývalý minister vnútra za Smer Robert Kaliňák si už vybral poslaneckú asistentku. Jeho šéf Fico zatiaľ nemá nikoho.

PRIMÁR

Imunologička vyvracia päť najčastejších mýtov o alergii

Povery o alergii bránia pacientom v účinnej liečbe.

Neprehliadnite tiež

Škoda Rapid skončí, Felicia sa zrejme vráti už budúci rok

Za zmenou zamerania majú byť slabé predaje súčasného Rapidu v Európe.

Renault zverejnil ceny noviniek. Koľko stojí Mégane R.S. a Twingo GT?

Cenovo sa tretia generácia rýchleho Méganu môže porovnať s Hyundaiom i30 N.

Pre nové pravidlá v prvých dňoch prejdú STK len vyvolení

Stanice technickej kontroly museli prejsť zmenami, hovoria, že sa ešte musia učiť.

Autá kráľovskej rodiny: Unikátne limuzíny, športiaky aj nenápadné kombi

Na súkromné účely dostáva kráľovská rodina prakticky každé auto.