Ukrajinské clá na ropu môžu začať obchodnú vojnu s Bruselom

V Ukrajine sa diskutuje o tom, či zavedú importné clá na ropné produkty z iných krajín. Mohlo by to vyvolať obchodnú vojnu s Európskou úniou.

(Zdroj: Ilustračné - TASR/AP)

V Kyjeve sa 10. a 11. novembra uskutočnila tretia medzinárodná konferencia o otázkach týkajúcich sa trhu ropných produktov na Ukrajine – Petroleum Ukraine 2011.

Tento projekt podporovali najväčší exportéri produktov z ropy na Ukrajinu: ruská ropná spoločnosť TNK – BP, Bieloruská ropná spoločnosť a hostiteľom bola litovská Orlen Lietuva. Nosnou témou diskusií bolo zavedenie importných ciel na dovážané ropné produkty Ukrajinou.

Ukrajinská komisia chce znížiť import palív clami

Ukrajinské hospodárstvo spotrebováva importované ropné produkty zhruba vo výške 1 miliardy dolárov. Na podnet ukrajinských rafinérií prijala Medzirezortná komisia pre medzinárodný obchod rozhodnutie o začatí zvláštneho vyšetrovania o náraste importu ropných produktov na Ukrajinu. Výsledkom vyšetrovania bol návrh na zavedenie bariérových importných ciel.

Návrh nebol prijatý na Ukrajine jednoznačne. Ministerstvo ekonomického rozvoja, Ministerstvo financií a Daňová služba Ukrajiny kritizovali navrhované zavedenie importných ciel na ropné produkty a odôvodňovali to obavami nárastom cien pre konečného spotrebiteľa.

V marci premiér sa Nikolaj Azarov a minister energetiky Jurij Bojko verejne vyjadrili o nevhodnom načasovaní uvedeného mechanizmu, najmä v súvislosti s vysokými svetovými cenami energetických surovín.

V únii sa uvažuje o zavedení protiopatrení

V prípade, že vláda na Ukrajine zavedie bariérové importné clo na dovážané produkty, nedá sa vylúčiť, že sa EÚ bude brániť analogickým spôsobom. Takéto opatrenia sa budú týkať podobného (podľa objemu) tovarového obratu. Toto želanie za všetkých importérov verejne vyhlásil na svojom vystúpení Nikolaj Mizulin, právnik belgickej spoločnosti Mayer Brown.

Vedúca oddelenia obchodu a ekonomiky Európskej komisie na Ukrajine, Ulrike Hauer, sa počas diskusie na túto citlivú tému vyjadrila opatrnejšie. Podľa nej je obchodná vojna to posledné, o čom by uvažovala Európska únia vo svojich vzťahoch s Ukrajinou.

Na druhej strane ale uviedla, že EÚ nevidí opodstatnenosť pre zavedenie importných ciel na ropné produkty na Ukrajine, pretože európske rafinérie nedostávajú dotácie na nákup ropy a nachádzajú sa v rovnakej pozícii ako ukrajinské rafinérie. Z tohto dôvodu hovoriť o dumpingu pri dovoze ropných produktov zo strany európskych dodávateľov je bez opodstatnenia.

Taktiež podčiarkla, že európske rafinérie vyrábajú palivá štandardu Euro – 5, ktoré sa na Ukrajine nevyrábajú. "Sú to podľa svojich vlastností rôzne produkty a na Ukrajine analogické nie sú," povedala Ulrike Hauer.

Ak Ukrajina zavedie clá, EÚ sa obráti na WTO

Nakoniec dodala, že pokiaľ Ukrajina predsa len zavedie bariérové clá na ropné produkty, únia bude nútená použiť mechanizmy Svetovej obchodnej organizácie (WTO), ktorej je Ukrajina členom.

Ukrajina bude nútená začať konzultácie s EÚ o kompenzácii strát, čo by sa mohlo prejaviť na znížení ciel a daní pre iné skupiny európskych tovarov, importovaných na Ukrajinu z EÚ.

Pokiaľ by sa obe strany nedohodli na kompenzácii, EÚ môže jednostranne uvaliť clá na tovar exportovaný z Ukrajiny do EÚ.

To, čo Ukrajina potrebuje najmenej, je konflikt s úniou. Na druhej strane sa dá pochopiť snaha úradníkov, ktorí chcú za každú cenu naplniť večne prázdnu štátnu pokladnicu. Napríklad, v tomto roku vypadnú Ukrajine nemalé platby za tranzit ruského plynu do Európy, ktorý teraz potečie po dne Baltického mora.

Zdroj informácií: OilNews

Autor pracuje ako vedúci zastúpenia slovenskej spoločnosti v Rusku.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 8 498
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 7 624
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 298
  4. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 2 273
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 166
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 062
  7. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 998
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 814
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 641
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 962

Hlavné správy zo Sme.sk

PRIMÁR

Mladá nevesta, učiteľka a herečka. Skutočné príbehy ukazujú svet bez antibiotík

Odolné baktérie sú skutočná hrozba. Nesprávne užívanie antibiotík už má svoje obete.

KULTÚRA

Zomrel spoluzakladateľ skupiny AC/DC Malcolm Young

Gitarista trpel v posledných rokoch demenciou.

KOMENTÁRE

Alternatívu nepotrebuje iba Smer, ale aj SaS

V radoch stúpencov opozície sa znížili nároky.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.