Ukrajinské clá na ropu môžu začať obchodnú vojnu s Bruselom

V Ukrajine sa diskutuje o tom, či zavedú importné clá na ropné produkty z iných krajín. Mohlo by to vyvolať obchodnú vojnu s Európskou úniou.

(Zdroj: Ilustračné - TASR/AP)

V Kyjeve sa 10. a 11. novembra uskutočnila tretia medzinárodná konferencia o otázkach týkajúcich sa trhu ropných produktov na Ukrajine – Petroleum Ukraine 2011.

Tento projekt podporovali najväčší exportéri produktov z ropy na Ukrajinu: ruská ropná spoločnosť TNK – BP, Bieloruská ropná spoločnosť a hostiteľom bola litovská Orlen Lietuva. Nosnou témou diskusií bolo zavedenie importných ciel na dovážané ropné produkty Ukrajinou.

Ukrajinská komisia chce znížiť import palív clami

Ukrajinské hospodárstvo spotrebováva importované ropné produkty zhruba vo výške 1 miliardy dolárov. Na podnet ukrajinských rafinérií prijala Medzirezortná komisia pre medzinárodný obchod rozhodnutie o začatí zvláštneho vyšetrovania o náraste importu ropných produktov na Ukrajinu. Výsledkom vyšetrovania bol návrh na zavedenie bariérových importných ciel.

Článok pokračuje pod video reklamou

Návrh nebol prijatý na Ukrajine jednoznačne. Ministerstvo ekonomického rozvoja, Ministerstvo financií a Daňová služba Ukrajiny kritizovali navrhované zavedenie importných ciel na ropné produkty a odôvodňovali to obavami nárastom cien pre konečného spotrebiteľa.

V marci premiér sa Nikolaj Azarov a minister energetiky Jurij Bojko verejne vyjadrili o nevhodnom načasovaní uvedeného mechanizmu, najmä v súvislosti s vysokými svetovými cenami energetických surovín.

V únii sa uvažuje o zavedení protiopatrení

V prípade, že vláda na Ukrajine zavedie bariérové importné clo na dovážané produkty, nedá sa vylúčiť, že sa EÚ bude brániť analogickým spôsobom. Takéto opatrenia sa budú týkať podobného (podľa objemu) tovarového obratu. Toto želanie za všetkých importérov verejne vyhlásil na svojom vystúpení Nikolaj Mizulin, právnik belgickej spoločnosti Mayer Brown.

Vedúca oddelenia obchodu a ekonomiky Európskej komisie na Ukrajine, Ulrike Hauer, sa počas diskusie na túto citlivú tému vyjadrila opatrnejšie. Podľa nej je obchodná vojna to posledné, o čom by uvažovala Európska únia vo svojich vzťahoch s Ukrajinou.

Na druhej strane ale uviedla, že EÚ nevidí opodstatnenosť pre zavedenie importných ciel na ropné produkty na Ukrajine, pretože európske rafinérie nedostávajú dotácie na nákup ropy a nachádzajú sa v rovnakej pozícii ako ukrajinské rafinérie. Z tohto dôvodu hovoriť o dumpingu pri dovoze ropných produktov zo strany európskych dodávateľov je bez opodstatnenia.

Taktiež podčiarkla, že európske rafinérie vyrábajú palivá štandardu Euro – 5, ktoré sa na Ukrajine nevyrábajú. "Sú to podľa svojich vlastností rôzne produkty a na Ukrajine analogické nie sú," povedala Ulrike Hauer.

Ak Ukrajina zavedie clá, EÚ sa obráti na WTO

Nakoniec dodala, že pokiaľ Ukrajina predsa len zavedie bariérové clá na ropné produkty, únia bude nútená použiť mechanizmy Svetovej obchodnej organizácie (WTO), ktorej je Ukrajina členom.

Ukrajina bude nútená začať konzultácie s EÚ o kompenzácii strát, čo by sa mohlo prejaviť na znížení ciel a daní pre iné skupiny európskych tovarov, importovaných na Ukrajinu z EÚ.

Pokiaľ by sa obe strany nedohodli na kompenzácii, EÚ môže jednostranne uvaliť clá na tovar exportovaný z Ukrajiny do EÚ.

To, čo Ukrajina potrebuje najmenej, je konflikt s úniou. Na druhej strane sa dá pochopiť snaha úradníkov, ktorí chcú za každú cenu naplniť večne prázdnu štátnu pokladnicu. Napríklad, v tomto roku vypadnú Ukrajine nemalé platby za tranzit ruského plynu do Európy, ktorý teraz potečie po dne Baltického mora.

Zdroj informácií: OilNews

Autor pracuje ako vedúci zastúpenia slovenskej spoločnosti v Rusku.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  2. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  3. Bayer posilňuje svoju značku
  4. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  5. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  6. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  7. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  8. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  9. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  10. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  1. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  2. Za katastrofálny stav chodníkov je zodpovedný starosta Števčík
  3. BILLA štartuje spoluprácu s lyžiarmi Žampovcami
  4. Bieloruský veľvyslanec sa stretol s rektorom SPU v Nitre
  5. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  6. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  7. Bayer posilňuje svoju značku
  8. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  9. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  10. O2 a Matej Tóth otvárajú druhý ročník O2 Športovej akadémie
  1. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 940
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 15 809
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 044
  4. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 12 109
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 280
  6. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 10 069
  7. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 7 742
  8. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 6 109
  9. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 318
  10. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien 3 251

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Saková vysvetľovala Kiskovi kauzy, vymenovať by ju mal vo štvrtok

V Moste-Híd dúfali, že Smer vyberie za ministra vnútra človeka, ktorý nebude polarizovať spoločnosť. Kaliňákova spolupracovníčka im neprekáža.

KOMENTÁRE

Saková zdedila postupy, ako chrániť našich ľudí

Denisa Saková ako ministerka je splneným smeráckym snom.

Neprehliadnite tiež

Začína sa bratislavský autosalón. Čo sa oplatí vidieť?

Okrem noviniek vyrábaných na Slovensku zaujme aj výkonnými športiakmi a elektromobilmi.

Elektrický Volkswagen I.D. R zrýchľuje lepšie ako Formula

Špeciál sa dostane na stovku za 2,25 sekundy, chystá sa pokoriť legendárne preteky do vrchu v rekordnom čase.

Odborníci: Tesla spravila rovnaké chyby ako automobilky v osemdesiatych rokoch

Tesla sa nepoučila a príliš sa spoliehala na robotov.

Kupujeme ojazdené auto: Na čo si dať pozor, aby ste neskončili pri opravenom vraku?

Celý proces si vyžaduje dostatok času, bystré oko a radu odborníka.

Škoda Kodiaq Sportline a Scout: Keď obyčajné SUV nestačí (test)

Záujemcovia o Kodiaq dostali šancu sa viac odlíšiť, športové ani terénne vlastnosti sa však nezmenili.