Komu dajú pokutu, ak do vás auto z hlavnej zacúva

Na cestách sa stávajú aj exotické situácie. Predstavte si, že by ste vychádzali z vedľajšej cesty, keď do vás vodič z hlavnej zacúva. Komu by ste priznali vinu?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Michal: "Chcel by som sa spýtať, kto bude vinníkom nehody v nasledovnej situácii: auto A ide z vedľajšej cesty na hlavnú, odbočuje vpravo. Na hlavnej ceste je zaparkované auto B hneď za zákrutou (na mieste, kde je zákaz zastavenia). Vodič auta A vojde do križovatky, uistí sa, že môže ísť a v tom auto B začne cúvať a nabúra do auta A v križovatke."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

To, kto bude vinníkom nehody, môže rozhodnúť v konečnom dôsledku len správny orgán či súd. Môžme sa však pokúsiť posúdiť situáciu z hľadiska dopravných predpisov, ich významu a účelu a aj na základe spravodlivosti.

Vodič auta A musí dávať prednosť vozidlám na hlavnej ceste. Predpisy nerozlišujú medzi vozidlami na hlavnej. Ten, kto je na vedľajšej, musí dať prednosť vozidlu na hlavnej, aj keby cúvalo.

Porušenie predpisov neznamená vždy priestupok

Ak sa teda zrazia vozidlo A s vozidlom B v križovatke, vodič vozidla A porušil dopravný predpis. Prinútil vozidlo na hlavnej náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. To ale neznamená, že spáchal priestupok vyplývajúci z porušenia všeobecne záväzného právneho predpisu o bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky, v ktorého dôsledku vznikla dopravná nehoda.

Priestupkom je z hľadiska zákona zavinené konanie, ktoré porušuje alebo ohrozuje záujem spoločnosti a je za priestupok označený v zákone. Na zodpovednosť za priestupok pritom stačí aj zavinenie z nedbanlivosti.

Priestupok pritom môže byť spáchaný buď úmyselne alebo z nedbanlivosti.

Ak vodič vozidla A vojde do križovatky aj napriek tomu, že vidí, ako iné vozidlo na hlavnej cúva smerom k nemu, je jednoznačným vinníkom prípadnej zrážky. Vodič vozidla B môže byť spoluvinníkom, ale aj nemusí. Záleží to na tom, či porušenia predpisov vodiča vozidla B takisto prispeli k vzniku havárie s tým, že bez nich by sa autá nezrazili.

info
§ 4, zákon
č. 372/1990 Zb.:
(1) Priestupok je spáchaný z nedbanlivosti, ak páchateľ
a) vedel, že môže svojím konaním porušiť alebo ohroziť záujem chránený zákonom, ale bez primeraných dôvodov sa spoliehal na to, že tento záujem neporuší alebo neohrozí, alebo
b) nevedel, že svojím konaním môže porušiť alebo ohroziť záujem chránený zákonom, hoci to vzhľadom na okolnosti a na svoje osobné pomery vedieť mal a mohol.

(2) Priestupok je spáchaný úmyselne, ak páchateľ
a) chcel svojím konaním porušiť alebo ohroziť záujem chránený zákonom alebo
b) vedel, že svojím konaním môže porušiť alebo ohroziť záujem chránený zákonom, a pre prípad, že ho poruší alebo ohrozí, bol s tým uzrozumený.

Vodič z vedľajšej nemusí byť vinný

Môže však nastať aj situácia, o akej nám napísal Michal. V takom prípade nemusí ísť o priestupok, ak nie je spáchaný ani úmyselne a ani z nedbanlivosti. A to aj napriek tomu, že nedal prednosť vozidlu na hlavnej. Len ak je porušenie dopravných predpisov zároveň aj priestupkom, môžu vám uložiť pokutu či inú sankciu.

Ak vodič vozidla A pri vjazde do križovatky nemohol vedieť, že auto na hlavnej bude cúvať, priestupok nespáchal. Kto už len očakáva, že vozidlo za križovatkou bude zrazu cúvať smerom do nej? Najmä, keď už prechádzate križovatkou.

Pri vjazde do križovatky neporušíte žiadne dopravné predpisy, ak stojí iné auto za križovatkou. Ak sa potom smerom k vám rozbehne vozidlo B cúvajúc, nesmú vás obviniť ani z priestupku z nedbanlivosti. Okrem toho, že by to bolo nespravodlivé, bolo by to aj v rozpore so zákonom.

Je vtedy jednoznačné, že vodič vozidla B porušením predpisov spáchal jednoznačný priestupok. Či z nedbanlivosti alebo s úmyslom vyštartoval proti inému vozidlu, aj keď mohol havárii zabrániť tým, že by necúval.

Stačí ale, že vodič vozidla A pred vjazdom do križovatky videl svietiť na stojacom aute B svetlá, ktoré sa zapínajú pri cúvaní, nemal sa spoliehať na to, že auto B nebude cúvať do križovatky. Z viny za haváriu by sa nevyvliekol.

V križovatke sa smie cúvať, len ak je to bezpečné

Pre úplnosť treba dodať, že parkovanie v mieste, kde je to zakázané, je v rozpore s predpismi. Aj cúvanie s autom v riadenej križovatke je priestupkom. V neriadenej, teda takej, kde semafory nesvietia, sa cúvať smie len za predpokladu, že nejdete v protismere alebo ak je možné križovatku označiť ako prehľadné či bezpečné miesto.

Stačí, ak nemáte rozhľad v križovatke a cúvate opačným smerom, akým jazdia vozidlá vo vašom jazdnom pruhu a vytvárate veľký problém.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  4. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  5. Splnený sen
  6. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  7. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  8. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  9. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman
  10. Koniec štátnym príspevkom pre mladých
  1. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  2. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  3. Medzinárodná letná škola EDGE 2017
  4. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  5. Ako na refinancovanie hypotéky
  6. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  7. Splnený sen
  8. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  9. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  10. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  1. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 10 425
  2. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 6 047
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 582
  4. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 2 502
  5. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 418
  6. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 2 256
  7. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 831
  8. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 1 678
  9. Koniec štátnym príspevkom pre mladých 1 619
  10. Splnený sen 1 336

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bývalá opatrovateľka: Bol to prázdny život, nedalo sa to vydržať

Agentúry zneužívajú vodičov aj opatrovateľky, tvrdí bývalá opatrovateľka v Rakúsku Angelika Horňáková.

Neprehliadnite tiež

Tesla prepúšťa pracovníkov, výroba Modelu 3 zaostáva za prognózou

Z linky Modelu S tento týždeň odišlo 400 až 700 zamestnancov.

Pre opravu Špitálskej uzatvárajú križovatku s Mickiewiczovou

Uzávierka sa dotkne liniek 207, 208, N53 a N70.

Ako správne používať hmlovky? Zapínať ich môžete, ale nemusíte

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie, treba nad nimi premýšľať osobitne

Robustné SUV Mitshubishi Outlander degraduje slabý motor (test)

Populárne japonské SUV vyniká v teréne, no začína sa na ňom odrážať jeho vek.