SME
Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Komu dajú pokutu, ak do vás auto z hlavnej zacúva

Na cestách sa stávajú aj exotické situácie. Predstavte si, že by ste vychádzali z vedľajšej cesty, keď do vás vodič z hlavnej zacúva. Komu by ste priznali vinu?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Michal: "Chcel by som sa spýtať, kto bude vinníkom nehody v nasledovnej situácii: auto A ide z vedľajšej cesty na hlavnú, odbočuje vpravo. Na hlavnej ceste je zaparkované auto B hneď za zákrutou (na mieste, kde je zákaz zastavenia). Vodič auta A vojde do križovatky, uistí sa, že môže ísť a v tom auto B začne cúvať a nabúra do auta A v križovatke."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

To, kto bude vinníkom nehody, môže rozhodnúť v konečnom dôsledku len správny orgán či súd. Môžme sa však pokúsiť posúdiť situáciu z hľadiska dopravných predpisov, ich významu a účelu a aj na základe spravodlivosti.

Vodič auta A musí dávať prednosť vozidlám na hlavnej ceste. Predpisy nerozlišujú medzi vozidlami na hlavnej. Ten, kto je na vedľajšej, musí dať prednosť vozidlu na hlavnej, aj keby cúvalo.

Porušenie predpisov neznamená vždy priestupok

Ak sa teda zrazia vozidlo A s vozidlom B v križovatke, vodič vozidla A porušil dopravný predpis. Prinútil vozidlo na hlavnej náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. To ale neznamená, že spáchal priestupok vyplývajúci z porušenia všeobecne záväzného právneho predpisu o bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky, v ktorého dôsledku vznikla dopravná nehoda.

Priestupkom je z hľadiska zákona zavinené konanie, ktoré porušuje alebo ohrozuje záujem spoločnosti a je za priestupok označený v zákone. Na zodpovednosť za priestupok pritom stačí aj zavinenie z nedbanlivosti.

Priestupok pritom môže byť spáchaný buď úmyselne alebo z nedbanlivosti.

Ak vodič vozidla A vojde do križovatky aj napriek tomu, že vidí, ako iné vozidlo na hlavnej cúva smerom k nemu, je jednoznačným vinníkom prípadnej zrážky. Vodič vozidla B môže byť spoluvinníkom, ale aj nemusí. Záleží to na tom, či porušenia predpisov vodiča vozidla B takisto prispeli k vzniku havárie s tým, že bez nich by sa autá nezrazili.

info
§ 4, zákon
č. 372/1990 Zb.:
(1) Priestupok je spáchaný z nedbanlivosti, ak páchateľ
a) vedel, že môže svojím konaním porušiť alebo ohroziť záujem chránený zákonom, ale bez primeraných dôvodov sa spoliehal na to, že tento záujem neporuší alebo neohrozí, alebo
b) nevedel, že svojím konaním môže porušiť alebo ohroziť záujem chránený zákonom, hoci to vzhľadom na okolnosti a na svoje osobné pomery vedieť mal a mohol.

(2) Priestupok je spáchaný úmyselne, ak páchateľ
a) chcel svojím konaním porušiť alebo ohroziť záujem chránený zákonom alebo
b) vedel, že svojím konaním môže porušiť alebo ohroziť záujem chránený zákonom, a pre prípad, že ho poruší alebo ohrozí, bol s tým uzrozumený.

Vodič z vedľajšej nemusí byť vinný

Môže však nastať aj situácia, o akej nám napísal Michal. V takom prípade nemusí ísť o priestupok, ak nie je spáchaný ani úmyselne a ani z nedbanlivosti. A to aj napriek tomu, že nedal prednosť vozidlu na hlavnej. Len ak je porušenie dopravných predpisov zároveň aj priestupkom, môžu vám uložiť pokutu či inú sankciu.

Ak vodič vozidla A pri vjazde do križovatky nemohol vedieť, že auto na hlavnej bude cúvať, priestupok nespáchal. Kto už len očakáva, že vozidlo za križovatkou bude zrazu cúvať smerom do nej? Najmä, keď už prechádzate križovatkou.

Pri vjazde do križovatky neporušíte žiadne dopravné predpisy, ak stojí iné auto za križovatkou. Ak sa potom smerom k vám rozbehne vozidlo B cúvajúc, nesmú vás obviniť ani z priestupku z nedbanlivosti. Okrem toho, že by to bolo nespravodlivé, bolo by to aj v rozpore so zákonom.

Je vtedy jednoznačné, že vodič vozidla B porušením predpisov spáchal jednoznačný priestupok. Či z nedbanlivosti alebo s úmyslom vyštartoval proti inému vozidlu, aj keď mohol havárii zabrániť tým, že by necúval.

Stačí ale, že vodič vozidla A pred vjazdom do križovatky videl svietiť na stojacom aute B svetlá, ktoré sa zapínajú pri cúvaní, nemal sa spoliehať na to, že auto B nebude cúvať do križovatky. Z viny za haváriu by sa nevyvliekol.

V križovatke sa smie cúvať, len ak je to bezpečné

Pre úplnosť treba dodať, že parkovanie v mieste, kde je to zakázané, je v rozpore s predpismi. Aj cúvanie s autom v riadenej križovatke je priestupkom. V neriadenej, teda takej, kde semafory nesvietia, sa cúvať smie len za predpokladu, že nejdete v protismere alebo ak je možné križovatku označiť ako prehľadné či bezpečné miesto.

Stačí, ak nemáte rozhľad v križovatke a cúvate opačným smerom, akým jazdia vozidlá vo vašom jazdnom pruhu a vytvárate veľký problém.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  2. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  8. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  9. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  10. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 30 678
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 28 129
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 488
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 106
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 917
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 290
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 484
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 571
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 286
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 995
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ako prvý dostal vakcínu proti covidu profesor Krčméry.
Dobré ráno

Dobré ráno: Kotleba je navždy vodca, fašisti sa hádajú

Prečo nastal rozkol v ĽSNS.

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Holý o výnimke nehovoril pravdu, papalášizmus dokazuje úspešný vedec

Pracuje v Anglicku, žiadosť mu zamietli.

Podpredseda vlády pre legislatívu a strategické plánovanie Štefan Holý (Sme rodina)
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Kotlebovci sa bijú o peniaze

Milióny od štátu už zamávali aj inou čeliadkou.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Koľko elektromobilov sa za rok predalo na Slovensku?

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.
Dacia Sandero a Sandero Stepway.
Volkswagen Polo Harlekin
Subaru Legacy Wagon