Tlačením sa na auto pred vami predbiehanie neurýchlite

Ak by všetci dodržiavali pri predbiehaní dopravné pravidlá, mnoho nehôd by sa nestalo. Niektorí vodiči sa však ponáhľajú tak veľmi, že im na bezpečnosti seba či iných prestáva záležať.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Aj na predbiehanie áut sa vzťahujú dopravné pravidlá. Nie pre pokuty, ale preto, že predchádzanie ako manéver v sebe nesie veľké riziko dopravnej nehody. V prípade, že sa vodiči pravidlami riadia, ani pri predchádzaní by sa pre ich konanie nemala stať žiadna havária.

Napriek tomu, akoby ponáhľanie sa niektorým vodičom zatemňovalo uvažovanie a prichádzali o pud sebazáchovy.

Kico85: "Stala sa mi takáto situácia, že na ceste mimo obce (90km/h) sa predo mnou presúval vodič rýchlosťou okolo 70km/h. Ja som bol ako prvý v poradí za ním a za mnou sa medzitým objavili ďalšie vozidlá.

V úseku s prerušovanou čiarou som si počkal, kým sa mi oproti vytvorí dostatočný úsek bez protiidúcich vozidiel a budem môcť predbehnúť. Ako už išlo oproti posledné vozidlo a až vo veľkej vzdialenosti bolo ďalšie, som dal včas smerovku doľava, čím som za mnou idúcemu vozidlu signalizoval, že sa chystám predbiehať.

Začal som predbiehať spomínaného pomalšieho vodiča, pričom za mnou ďalší vodič tiež začal predbiehať.

Vzhľadom na to, že mám 20 ročné auto a to nevyvíja také zrýchlenie, ako nové moderné autá, tak sa oproti idúce vozidlo už dosť priblížilo. Čiže na bezpečné predbehnutie zostal čas iba mne, ale už nie autu za mnou.

Vodič predbiehajúci za mnou začal byť dosť nervózny, čo mi dával najavo blikaním diaľkovými svetlami a trúbením. Pritom, ja som mal stále plyn na podlahe a nezdržoval som nijako predbiehanie, snažil som sa maximálne rýchlo vzhľadom na moje staré auto predbehnúť, ako som vedel. A treba povedať, že ani vodič, ktorého sme predbiehali, nezrýchľoval.

Vodič idúci za mnou ale musel vidieť blížiace sa vozidlo oproti (nemám fólie na zadnom skle) a že na bezpečné predbiehanie nebude mať čas.

Ja som sa stihol včas zaradiť, a nejakým zázrakom sa to podarilo aj vodičovi za mnou.

Otázka ale znie, ak by sa on za mnou zrazil s oproti idúcim vozidlom, kvôli tomu že ja nemám také zrýchlenie ako on, a nestihol by sa on po mne hneď zaradiť, koho by to bola vina. Ja som si splnil všetky podmienky predbiehania. Vodiča v protismere a ani predbiehaného som neobmedzil ani neohrozil."

Len jeden porušil dopravné predpisy

Podľa toho, čo nám napísal Kico, on a aj vodič predchádzaného vozidla predpisy neporušili. Vodič predchádzaného vozidla nesmie zvyšovať rýchlosť a ohrozovať vozidlo, ktoré predchádza.

Ani Kico neohrozil predchádzané vozidlo či iného účastníka cestnej premávky. Predchádzal tak, že ani neobmedzil a ani neohrozil oproti idúce vozidlá.

Ten, kto porušil dopravné predpisy a ohrozil nielen seba, je vodič, ktorý sa tlačil pri predbiehacom manévri na vozidlo Kica.

Predbiehajte len vtedy, ak máte pred sebou istú voľnú cestu

Vodič totiž nesmie predchádzať, ak nemá pred sebou rozhľad na takú vzdialenosť, ktorá je potrebná na bezpečné predchádzanie. Predstavte si, že dodávka, cez ktorú nevidno, čo sa pred ňou deje, predchádza kamión. Vy sa vyberiete za dodávkou takisto predchádzať. Vtedy však porušíte spomínaný predpis a riskujete nielen pokutu a zákaz šoférovania ale aj prípadnú čelnú zrážku s oproti idúcim vozidlom.

Podľa Kica ale vodič za ním mal možnosť vidieť, čo sa deje pred Kicovým vozidlom. Ak by nemohol vidieť, predchádzať nemal. V opačnom prípade smel predbiehať len vtedy, ak by bolo zrejmé, že to stihne bez obmedzenia alebo ohrozenia iných.

Nebezpečná situácia sa nedá zachraňovať tým, že budete nútiť auto pred vami zvýšiť rýchlosť predbiehania. Za prípadnú kolíziu s oproti idúcim vozidlom by bol zodpovedný vodič za Kicom. Vina by "spadla" na Kica jedine v prípade, že začal predbiehať v čase, keď už vozidlo za ním predchádzalo a on sa pred neho zaradil, čím by ho obmedzil.

Kedy nesmiete predchádzať?

  • ak nemáte pred sebou rozhľad na takú vzdialenosť, ktorá je potrebná na bezpečné predchádzanie,
  • ak by ste sa nemohli bezpečne zaradiť pred vozidlo alebo pred vozidlá, ktoré chcete predísť,
  • ak by ste ohrozili alebo obmedzili vodiča jazdiaceho v protismere, alebo ohrozili iného účastníka cestnej premávky,
  • ak vodič pred vami idúceho vozidla dáva znamenie o zmene smeru jazdy vľavo a ak ho nemožno predísť vpravo, prípadne ak ho nemožno predísť v ďalšom voľnom jazdnom pruhu vyznačenom na vozovke v tom istom smere jazdy,
  • cez pripájací alebo odbočovací jazdný pruh; to neplatí pre povolené predchádzanie vpravo,
  • po krajnici; to neplatí pri predchádzaní vpravo, pritom nesmiete ohroziť ani obmedziť chodca idúceho po krajnici a cyklistu alebo vodiča malého motocykla jazdiaceho po krajnici,
  • pri jazde cez križovatku a v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky; to neplatí pri predchádzaní motocykla bez postranného vozíka alebo nemotorového vozidla,
  • pri jazde cez železničné priecestie,
  • ak by pri predchádzaní svojou výrazne nižšou rýchlosťou obmedzil za ním idúce vozidlo, ktoré začalo úkon predchádzania skôr,
  • na priechode pre chodcov, priechode pre cyklistov a bezprostredne pred nimi.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  2. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  3. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  4. Zábavný aj sebavedomý
  5. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3
  6. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo
  7. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori
  8. Bezpečnostný pás vám chráni život, antivírus váš virtuálny svet
  9. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať?
  10. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu
  1. Konferencia o využívaní ITP v trestnom konaní splnila svoj cieľ
  2. Nadácia Poštovej banky podporí grantom folklór a tradície
  3. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
  4. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
  5. Prednáška holandského veľvyslanca na EU v Bratislave
  6. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku
  7. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  8. Poradňa: Ako vybrať účet pre mladých
  9. Sajfa odkázal študentom:„Buďte nároční a vydržte!“
  10. S Kulinariom chutí jar lepšie!
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 24 181
  2. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu 5 676
  3. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori 5 386
  4. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 4 703
  5. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 3 666
  6. Zábavný aj sebavedomý 3 381
  7. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci 3 225
  8. Bývanie, ktoré vás oslobodí od stresu 3 199
  9. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností 2 772
  10. Testovanie elektrobicyklov v košickom Cassovare 2 606

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Varšava chce zavrieť Tuska. A s ním poľskú demokraciu

Poľsko začalo s kriminalizáciou politických protivníkov.

KULTÚRA

Biermann: Kto kritizoval Masaryka urazil všetkých jeho konkurentov

Slovák nakrútil najlepší český film.

ŠPORT

Sagan na E3 Harelbeke spadol, vyhral Van Avermaet

V záverečnom špurte sa rozhodovalo medzi triom Belgičanov.

Neprehliadnite tiež

Každé štvrté auto predané v Európe je SUV

Najpopulárnejšie sú stále malé mestské autá.

Piatkovú dopravu skomplikoval havarovaný kamión

Pri križovatke Blatné sa ráno prevrátil kamión.

Maťo Homola stavil na nový tím a nové auto

Po úspešnej sezóne v TCR bude slovenský pretekár, Maťo Homola, obhajovať výborné 5. miesto.

AKTUALIZOVANÉ

Nemci schválili mýto, osobné autá budú platiť za diaľnice

Výška mýta sa bude líšiť v závislosti od objemu motora a množstva emisií.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop