Tlačením sa na auto pred vami predbiehanie neurýchlite

Ak by všetci dodržiavali pri predbiehaní dopravné pravidlá, mnoho nehôd by sa nestalo. Niektorí vodiči sa však ponáhľajú tak veľmi, že im na bezpečnosti seba či iných prestáva záležať.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Aj na predbiehanie áut sa vzťahujú dopravné pravidlá. Nie pre pokuty, ale preto, že predchádzanie ako manéver v sebe nesie veľké riziko dopravnej nehody. V prípade, že sa vodiči pravidlami riadia, ani pri predchádzaní by sa pre ich konanie nemala stať žiadna havária.

Napriek tomu, akoby ponáhľanie sa niektorým vodičom zatemňovalo uvažovanie a prichádzali o pud sebazáchovy.

Kico85: "Stala sa mi takáto situácia, že na ceste mimo obce (90km/h) sa predo mnou presúval vodič rýchlosťou okolo 70km/h. Ja som bol ako prvý v poradí za ním a za mnou sa medzitým objavili ďalšie vozidlá.

V úseku s prerušovanou čiarou som si počkal, kým sa mi oproti vytvorí dostatočný úsek bez protiidúcich vozidiel a budem môcť predbehnúť. Ako už išlo oproti posledné vozidlo a až vo veľkej vzdialenosti bolo ďalšie, som dal včas smerovku doľava, čím som za mnou idúcemu vozidlu signalizoval, že sa chystám predbiehať.

Začal som predbiehať spomínaného pomalšieho vodiča, pričom za mnou ďalší vodič tiež začal predbiehať.

Vzhľadom na to, že mám 20 ročné auto a to nevyvíja také zrýchlenie, ako nové moderné autá, tak sa oproti idúce vozidlo už dosť priblížilo. Čiže na bezpečné predbehnutie zostal čas iba mne, ale už nie autu za mnou.

Vodič predbiehajúci za mnou začal byť dosť nervózny, čo mi dával najavo blikaním diaľkovými svetlami a trúbením. Pritom, ja som mal stále plyn na podlahe a nezdržoval som nijako predbiehanie, snažil som sa maximálne rýchlo vzhľadom na moje staré auto predbehnúť, ako som vedel. A treba povedať, že ani vodič, ktorého sme predbiehali, nezrýchľoval.

Vodič idúci za mnou ale musel vidieť blížiace sa vozidlo oproti (nemám fólie na zadnom skle) a že na bezpečné predbiehanie nebude mať čas.

Ja som sa stihol včas zaradiť, a nejakým zázrakom sa to podarilo aj vodičovi za mnou.

Otázka ale znie, ak by sa on za mnou zrazil s oproti idúcim vozidlom, kvôli tomu že ja nemám také zrýchlenie ako on, a nestihol by sa on po mne hneď zaradiť, koho by to bola vina. Ja som si splnil všetky podmienky predbiehania. Vodiča v protismere a ani predbiehaného som neobmedzil ani neohrozil."

Len jeden porušil dopravné predpisy

Podľa toho, čo nám napísal Kico, on a aj vodič predchádzaného vozidla predpisy neporušili. Vodič predchádzaného vozidla nesmie zvyšovať rýchlosť a ohrozovať vozidlo, ktoré predchádza.

Ani Kico neohrozil predchádzané vozidlo či iného účastníka cestnej premávky. Predchádzal tak, že ani neobmedzil a ani neohrozil oproti idúce vozidlá.

Ten, kto porušil dopravné predpisy a ohrozil nielen seba, je vodič, ktorý sa tlačil pri predbiehacom manévri na vozidlo Kica.

Predbiehajte len vtedy, ak máte pred sebou istú voľnú cestu

Vodič totiž nesmie predchádzať, ak nemá pred sebou rozhľad na takú vzdialenosť, ktorá je potrebná na bezpečné predchádzanie. Predstavte si, že dodávka, cez ktorú nevidno, čo sa pred ňou deje, predchádza kamión. Vy sa vyberiete za dodávkou takisto predchádzať. Vtedy však porušíte spomínaný predpis a riskujete nielen pokutu a zákaz šoférovania ale aj prípadnú čelnú zrážku s oproti idúcim vozidlom.

Podľa Kica ale vodič za ním mal možnosť vidieť, čo sa deje pred Kicovým vozidlom. Ak by nemohol vidieť, predchádzať nemal. V opačnom prípade smel predbiehať len vtedy, ak by bolo zrejmé, že to stihne bez obmedzenia alebo ohrozenia iných.

Nebezpečná situácia sa nedá zachraňovať tým, že budete nútiť auto pred vami zvýšiť rýchlosť predbiehania. Za prípadnú kolíziu s oproti idúcim vozidlom by bol zodpovedný vodič za Kicom. Vina by "spadla" na Kica jedine v prípade, že začal predbiehať v čase, keď už vozidlo za ním predchádzalo a on sa pred neho zaradil, čím by ho obmedzil.

Kedy nesmiete predchádzať?

  • ak nemáte pred sebou rozhľad na takú vzdialenosť, ktorá je potrebná na bezpečné predchádzanie,
  • ak by ste sa nemohli bezpečne zaradiť pred vozidlo alebo pred vozidlá, ktoré chcete predísť,
  • ak by ste ohrozili alebo obmedzili vodiča jazdiaceho v protismere, alebo ohrozili iného účastníka cestnej premávky,
  • ak vodič pred vami idúceho vozidla dáva znamenie o zmene smeru jazdy vľavo a ak ho nemožno predísť vpravo, prípadne ak ho nemožno predísť v ďalšom voľnom jazdnom pruhu vyznačenom na vozovke v tom istom smere jazdy,
  • cez pripájací alebo odbočovací jazdný pruh; to neplatí pre povolené predchádzanie vpravo,
  • po krajnici; to neplatí pri predchádzaní vpravo, pritom nesmiete ohroziť ani obmedziť chodca idúceho po krajnici a cyklistu alebo vodiča malého motocykla jazdiaceho po krajnici,
  • pri jazde cez križovatku a v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky; to neplatí pri predchádzaní motocykla bez postranného vozíka alebo nemotorového vozidla,
  • pri jazde cez železničné priecestie,
  • ak by pri predchádzaní svojou výrazne nižšou rýchlosťou obmedzil za ním idúce vozidlo, ktoré začalo úkon predchádzania skôr,
  • na priechode pre chodcov, priechode pre cyklistov a bezprostredne pred nimi.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  7. Detské zúbky sú veda
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 812
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 163
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 685
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 143
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 306
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 257
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 029
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 996
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 830
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 748

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žiadne potraviny a autobus raz za týždeň. Okraj kraja, na ktorý sa zabudlo

Ľudia v Prešovskom samosprávnom kraji o práci župana veľa nevedia. Trápia ich najmä cesty a nezamestnanosť, ale aj životné prostredie.

EKONOMIKA

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní vyhýbať ťažšie

Ministerstvo chce zabrániť presunu ziskov.

Čo je nové na SME

SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana

Príďte dnes o 18.00 diskutovať.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole?

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole? (riešenie)

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Nový vynález môže výrazne zlepšiť opravu výtlkov

Mestá by ušetrili na drahej údržbe ciest aj na čase opráv.

Autá z emisnej kauzy ročne spôsobujú 5-tisíc úmrtí, hovorí nová štúdia

Štyrom pätinám úmrtí by sa dalo zabrániť, keby sme jazdili na benzín.