SME
Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Tlačením sa na auto pred vami predbiehanie neurýchlite

Ak by všetci dodržiavali pri predbiehaní dopravné pravidlá, mnoho nehôd by sa nestalo. Niektorí vodiči sa však ponáhľajú tak veľmi, že im na bezpečnosti seba či iných prestáva záležať.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Aj na predbiehanie áut sa vzťahujú dopravné pravidlá. Nie pre pokuty, ale preto, že predchádzanie ako manéver v sebe nesie veľké riziko dopravnej nehody. V prípade, že sa vodiči pravidlami riadia, ani pri predchádzaní by sa pre ich konanie nemala stať žiadna havária.

Napriek tomu, akoby ponáhľanie sa niektorým vodičom zatemňovalo uvažovanie a prichádzali o pud sebazáchovy.

Kico85: "Stala sa mi takáto situácia, že na ceste mimo obce (90km/h) sa predo mnou presúval vodič rýchlosťou okolo 70km/h. Ja som bol ako prvý v poradí za ním a za mnou sa medzitým objavili ďalšie vozidlá.

V úseku s prerušovanou čiarou som si počkal, kým sa mi oproti vytvorí dostatočný úsek bez protiidúcich vozidiel a budem môcť predbehnúť. Ako už išlo oproti posledné vozidlo a až vo veľkej vzdialenosti bolo ďalšie, som dal včas smerovku doľava, čím som za mnou idúcemu vozidlu signalizoval, že sa chystám predbiehať.

Začal som predbiehať spomínaného pomalšieho vodiča, pričom za mnou ďalší vodič tiež začal predbiehať.

Vzhľadom na to, že mám 20 ročné auto a to nevyvíja také zrýchlenie, ako nové moderné autá, tak sa oproti idúce vozidlo už dosť priblížilo. Čiže na bezpečné predbehnutie zostal čas iba mne, ale už nie autu za mnou.

Vodič predbiehajúci za mnou začal byť dosť nervózny, čo mi dával najavo blikaním diaľkovými svetlami a trúbením. Pritom, ja som mal stále plyn na podlahe a nezdržoval som nijako predbiehanie, snažil som sa maximálne rýchlo vzhľadom na moje staré auto predbehnúť, ako som vedel. A treba povedať, že ani vodič, ktorého sme predbiehali, nezrýchľoval.

Vodič idúci za mnou ale musel vidieť blížiace sa vozidlo oproti (nemám fólie na zadnom skle) a že na bezpečné predbiehanie nebude mať čas.

Ja som sa stihol včas zaradiť, a nejakým zázrakom sa to podarilo aj vodičovi za mnou.

Otázka ale znie, ak by sa on za mnou zrazil s oproti idúcim vozidlom, kvôli tomu že ja nemám také zrýchlenie ako on, a nestihol by sa on po mne hneď zaradiť, koho by to bola vina. Ja som si splnil všetky podmienky predbiehania. Vodiča v protismere a ani predbiehaného som neobmedzil ani neohrozil."

Len jeden porušil dopravné predpisy

Podľa toho, čo nám napísal Kico, on a aj vodič predchádzaného vozidla predpisy neporušili. Vodič predchádzaného vozidla nesmie zvyšovať rýchlosť a ohrozovať vozidlo, ktoré predchádza.

Ani Kico neohrozil predchádzané vozidlo či iného účastníka cestnej premávky. Predchádzal tak, že ani neobmedzil a ani neohrozil oproti idúce vozidlá.

Ten, kto porušil dopravné predpisy a ohrozil nielen seba, je vodič, ktorý sa tlačil pri predbiehacom manévri na vozidlo Kica.

Predbiehajte len vtedy, ak máte pred sebou istú voľnú cestu

Vodič totiž nesmie predchádzať, ak nemá pred sebou rozhľad na takú vzdialenosť, ktorá je potrebná na bezpečné predchádzanie. Predstavte si, že dodávka, cez ktorú nevidno, čo sa pred ňou deje, predchádza kamión. Vy sa vyberiete za dodávkou takisto predchádzať. Vtedy však porušíte spomínaný predpis a riskujete nielen pokutu a zákaz šoférovania ale aj prípadnú čelnú zrážku s oproti idúcim vozidlom.

Podľa Kica ale vodič za ním mal možnosť vidieť, čo sa deje pred Kicovým vozidlom. Ak by nemohol vidieť, predchádzať nemal. V opačnom prípade smel predbiehať len vtedy, ak by bolo zrejmé, že to stihne bez obmedzenia alebo ohrozenia iných.

Nebezpečná situácia sa nedá zachraňovať tým, že budete nútiť auto pred vami zvýšiť rýchlosť predbiehania. Za prípadnú kolíziu s oproti idúcim vozidlom by bol zodpovedný vodič za Kicom. Vina by "spadla" na Kica jedine v prípade, že začal predbiehať v čase, keď už vozidlo za ním predchádzalo a on sa pred neho zaradil, čím by ho obmedzil.

Kedy nesmiete predchádzať?

  • ak nemáte pred sebou rozhľad na takú vzdialenosť, ktorá je potrebná na bezpečné predchádzanie,
  • ak by ste sa nemohli bezpečne zaradiť pred vozidlo alebo pred vozidlá, ktoré chcete predísť,
  • ak by ste ohrozili alebo obmedzili vodiča jazdiaceho v protismere, alebo ohrozili iného účastníka cestnej premávky,
  • ak vodič pred vami idúceho vozidla dáva znamenie o zmene smeru jazdy vľavo a ak ho nemožno predísť vpravo, prípadne ak ho nemožno predísť v ďalšom voľnom jazdnom pruhu vyznačenom na vozovke v tom istom smere jazdy,
  • cez pripájací alebo odbočovací jazdný pruh; to neplatí pre povolené predchádzanie vpravo,
  • po krajnici; to neplatí pri predchádzaní vpravo, pritom nesmiete ohroziť ani obmedziť chodca idúceho po krajnici a cyklistu alebo vodiča malého motocykla jazdiaceho po krajnici,
  • pri jazde cez križovatku a v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky; to neplatí pri predchádzaní motocykla bez postranného vozíka alebo nemotorového vozidla,
  • pri jazde cez železničné priecestie,
  • ak by pri predchádzaní svojou výrazne nižšou rýchlosťou obmedzil za ním idúce vozidlo, ktoré začalo úkon predchádzania skôr,
  • na priechode pre chodcov, priechode pre cyklistov a bezprostredne pred nimi.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  2. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  8. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  9. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  10. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  1. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 20 434
  2. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 17 267
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 15 275
  4. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 13 167
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 679
  6. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 619
  7. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 11 542
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 509
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 696
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 445
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus: Matovič je s testovaním spokojný, zachytili 5 594 infekčných (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 45 155. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 165 obetí.

Počas pilotnej fázy plošného testovania otestovali 140 945 ľudí.
Polícia bude naďalej kontrolovať dodržiavanie opatrení.
Píše Luboš Palata

Česi robia všetko pre to, aby sa udržali na čele rebríčka

Na Covid zomiera sto ľudí denne, hlavné však je, že sme premianti.

Žena s ochranným rúškom kráča 20. októbra 2020 v Prahe.
Opustené budovy

Na východe boli gigantom. Padli, keď podnik predali Čechom

Roky sa snaží nájsť nového majiteľa.

Snímka z pekárne Medea z roku 2004.

Neprehliadnite tiež

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.
Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.
Volkswagen ID.3 1st