Tlačením sa na auto pred vami predbiehanie neurýchlite

Ak by všetci dodržiavali pri predbiehaní dopravné pravidlá, mnoho nehôd by sa nestalo. Niektorí vodiči sa však ponáhľajú tak veľmi, že im na bezpečnosti seba či iných prestáva záležať.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Aj na predbiehanie áut sa vzťahujú dopravné pravidlá. Nie pre pokuty, ale preto, že predchádzanie ako manéver v sebe nesie veľké riziko dopravnej nehody. V prípade, že sa vodiči pravidlami riadia, ani pri predchádzaní by sa pre ich konanie nemala stať žiadna havária.

Napriek tomu, akoby ponáhľanie sa niektorým vodičom zatemňovalo uvažovanie a prichádzali o pud sebazáchovy.

Kico85: "Stala sa mi takáto situácia, že na ceste mimo obce (90km/h) sa predo mnou presúval vodič rýchlosťou okolo 70km/h. Ja som bol ako prvý v poradí za ním a za mnou sa medzitým objavili ďalšie vozidlá.

V úseku s prerušovanou čiarou som si počkal, kým sa mi oproti vytvorí dostatočný úsek bez protiidúcich vozidiel a budem môcť predbehnúť. Ako už išlo oproti posledné vozidlo a až vo veľkej vzdialenosti bolo ďalšie, som dal včas smerovku doľava, čím som za mnou idúcemu vozidlu signalizoval, že sa chystám predbiehať.

Začal som predbiehať spomínaného pomalšieho vodiča, pričom za mnou ďalší vodič tiež začal predbiehať.

Vzhľadom na to, že mám 20 ročné auto a to nevyvíja také zrýchlenie, ako nové moderné autá, tak sa oproti idúce vozidlo už dosť priblížilo. Čiže na bezpečné predbehnutie zostal čas iba mne, ale už nie autu za mnou.

Vodič predbiehajúci za mnou začal byť dosť nervózny, čo mi dával najavo blikaním diaľkovými svetlami a trúbením. Pritom, ja som mal stále plyn na podlahe a nezdržoval som nijako predbiehanie, snažil som sa maximálne rýchlo vzhľadom na moje staré auto predbehnúť, ako som vedel. A treba povedať, že ani vodič, ktorého sme predbiehali, nezrýchľoval.

Vodič idúci za mnou ale musel vidieť blížiace sa vozidlo oproti (nemám fólie na zadnom skle) a že na bezpečné predbiehanie nebude mať čas.

Ja som sa stihol včas zaradiť, a nejakým zázrakom sa to podarilo aj vodičovi za mnou.

Otázka ale znie, ak by sa on za mnou zrazil s oproti idúcim vozidlom, kvôli tomu že ja nemám také zrýchlenie ako on, a nestihol by sa on po mne hneď zaradiť, koho by to bola vina. Ja som si splnil všetky podmienky predbiehania. Vodiča v protismere a ani predbiehaného som neobmedzil ani neohrozil."

Len jeden porušil dopravné predpisy

Podľa toho, čo nám napísal Kico, on a aj vodič predchádzaného vozidla predpisy neporušili. Vodič predchádzaného vozidla nesmie zvyšovať rýchlosť a ohrozovať vozidlo, ktoré predchádza.

Ani Kico neohrozil predchádzané vozidlo či iného účastníka cestnej premávky. Predchádzal tak, že ani neobmedzil a ani neohrozil oproti idúce vozidlá.

Ten, kto porušil dopravné predpisy a ohrozil nielen seba, je vodič, ktorý sa tlačil pri predbiehacom manévri na vozidlo Kica.

Predbiehajte len vtedy, ak máte pred sebou istú voľnú cestu

Vodič totiž nesmie predchádzať, ak nemá pred sebou rozhľad na takú vzdialenosť, ktorá je potrebná na bezpečné predchádzanie. Predstavte si, že dodávka, cez ktorú nevidno, čo sa pred ňou deje, predchádza kamión. Vy sa vyberiete za dodávkou takisto predchádzať. Vtedy však porušíte spomínaný predpis a riskujete nielen pokutu a zákaz šoférovania ale aj prípadnú čelnú zrážku s oproti idúcim vozidlom.

Podľa Kica ale vodič za ním mal možnosť vidieť, čo sa deje pred Kicovým vozidlom. Ak by nemohol vidieť, predchádzať nemal. V opačnom prípade smel predbiehať len vtedy, ak by bolo zrejmé, že to stihne bez obmedzenia alebo ohrozenia iných.

Nebezpečná situácia sa nedá zachraňovať tým, že budete nútiť auto pred vami zvýšiť rýchlosť predbiehania. Za prípadnú kolíziu s oproti idúcim vozidlom by bol zodpovedný vodič za Kicom. Vina by "spadla" na Kica jedine v prípade, že začal predbiehať v čase, keď už vozidlo za ním predchádzalo a on sa pred neho zaradil, čím by ho obmedzil.

Kedy nesmiete predchádzať?

  • ak nemáte pred sebou rozhľad na takú vzdialenosť, ktorá je potrebná na bezpečné predchádzanie,
  • ak by ste sa nemohli bezpečne zaradiť pred vozidlo alebo pred vozidlá, ktoré chcete predísť,
  • ak by ste ohrozili alebo obmedzili vodiča jazdiaceho v protismere, alebo ohrozili iného účastníka cestnej premávky,
  • ak vodič pred vami idúceho vozidla dáva znamenie o zmene smeru jazdy vľavo a ak ho nemožno predísť vpravo, prípadne ak ho nemožno predísť v ďalšom voľnom jazdnom pruhu vyznačenom na vozovke v tom istom smere jazdy,
  • cez pripájací alebo odbočovací jazdný pruh; to neplatí pre povolené predchádzanie vpravo,
  • po krajnici; to neplatí pri predchádzaní vpravo, pritom nesmiete ohroziť ani obmedziť chodca idúceho po krajnici a cyklistu alebo vodiča malého motocykla jazdiaceho po krajnici,
  • pri jazde cez križovatku a v takej vzdialenosti pred križovatkou, ktorá nie je dostatočná na bezpečné dokončenie predchádzania pred úrovňou križovatky; to neplatí pri predchádzaní motocykla bez postranného vozíka alebo nemotorového vozidla,
  • pri jazde cez železničné priecestie,
  • ak by pri predchádzaní svojou výrazne nižšou rýchlosťou obmedzil za ním idúce vozidlo, ktoré začalo úkon predchádzania skôr,
  • na priechode pre chodcov, priechode pre cyklistov a bezprostredne pred nimi.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  2. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  3. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  4. Legendárna Transsibírska magistrála
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  7. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  8. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  10. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  1. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  2. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  3. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  4. Používate make-up? Potom spozornite
  5. Legendárna Transsibírska magistrála
  6. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  7. Vianočný bázar chalaňov
  8. Vianočné mecheche 2017
  9. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  10. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 37 334
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 196
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 003
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 138
  5. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 216
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 201
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 122
  8. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 1 093
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 962
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 859

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Poórovi a jeho ľuďom sa za posledný rok v trnavskej nemocnici darilo

Firmy s väzbami na trnavského podnikateľa dodávajú nemocnici palivo, servisujú počítače a riadia tendre.

KOMENTÁRE

Fico to zabalil, s horúcou kávou si nebude páliť prsty

Aká neopätovaná je náklonnosť kaviarne k Smeru – tam ju predsa nik nemiluje!

Denník SME s knihou Róberta Bezáka

Denník SME pripravil pre vás v utorok 19. decembra špeciálne vydanie.

KULTÚRA

Najškaredšia modelka na svete sa dočkala vlastného filmu

Madame slúžka je netypická francúzska komédia.

Neprehliadnite tiež

Tesla X ako off-road do lesa? Pre Nóra žiaden problém

Jazda sa skončila natrhnutým nárazníkom.

Čo je to norma i-Size a ako si mám vybrať autosedačku (otázky a odpovede)

Budúci rok možno zakážu predaj starších sedačiek.

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.