Prvá jazda: Fluence Z.E. je rodinný elektromobil

Z pohľadu šoféra a jazdných vlastností by mohli elektromobily nastúpiť do premávky už dnes. Bez siete nabíjacích staníc sa však z miesta nepohneme, hoci Renault predstavil hotové autá, ktoré jazdia lacnejšie ako benzínové.

Počas jazdy do práce v meste a jeho okolí nie je Fluence Z.E. od benzínovej verzie v ničom horší. Dokonca je pružnejší a tichší. Aby mu ostal aspoň menší batožinový priestor, dĺžka narástla o 130 mm.(Zdroj: Renault)

LISABON. Návaly dažďa, prudký vietor, člny vymrštené na nábrežných uliciach a blikajúce hasičské autá. V čase prvých testovacích jázd s elektromobilmi Renault zasiahla Lisabon veľká nepriazeň počasia, miestami sme dokonca s elektromobilom Fluence Z.E. museli brodiť hlboké mláky. Hlbšie, než bola výška podvozka auta.

Pripravenosť elektromobilov je po praktickej stránke až na takej úrovni, že ani skutočne extrémne podmienky ho nevyradia z činnosti. Jazda je dokonca na takej úrovni, že im ťažko niečo vytknúť. Fluence Z.E. vyráža z miesta veľmi rýchlo a najmä ticho.

Šoférovi vyhovuje

Dva dni praktických skúseností s veľmi slušným dojazdom na jedno nabitie stačili na to, aby sme si vedeli Renault Fluence Z.E. aj úžitkové Kangoo Z.E. z pozície šoféra predstaviť ako vlastné auto na dochádzanie do práce. Najmä ak sa servisné náklady pohybujú na 20 percentách v porovnaní s benzínovým autom a podobne je to s nákladmi na prevádzku.

Autá majú síce označenie Z.E., ktoré znamená nulové emisie pri prevádzke, ale pokiaľ ide o výrobu elektrickej energie a s tým suvisiacu produkciu CO2 tak je elektromobil niekde na štvrtine najekologickejšieho benzínového auta. Čiže všetko hrá v prospech, dokonca aj cena. Kým nepotrebujete auto nabiť v uliciach mesta.

Elektrické Kangoo odvezie 595 až 632 kilogramov záťaže vrátane posádky. Na mokrom povrchu chýba lepšia regulácia trakcie predných kolies.

Desatina produkcie

Renault plánuje z oboch modelov ročne vyrábať po 30 000 kusov. Ambiciózna je tiež cena. Fluence Z.E. bude v západnej Európe začínať na 25 000 eur. Cena Kangoo Z.E., ktorý sa ponúka v dvomi dĺžkami rázvoru v osobnej aj úžitkovej verzii štartuje ešte nižšie od 20 000 eur v úžitkovej verzii. Osobná päťmiestna verzia vyjde na 22 000 eur.

K cene modelu Fluence Z.E. však treba ešte pripočítať prenájom batérie 82 eur mesačne, v prípade Kangoo Z.E. 72 eur mesačne. Renault totiž na rozdiel od svojich konkurentov prišiel na trh s celkom rozumnou a atraktívnou politikou – odbremeniť obstarávaciu cenu auta od ceny batérií, ktoré sú na elektromobiloch najdrahšie.

Zákazník si ich iba prenajíma a má k nim kompletnú servisnú starostlivosť. To znamená, že ak batéria pod vplyvom opotrebenia začne strácať výkon, asistenčná služba dovezie novú. Vybitú batériu na počkanie vymontuje a nahodí novú.

Kto má rodinný dom, môže elektromobil používať už dnes. Brzdou rozvoja sú nabíjacie stanice v mestách. Slovensko má na verejných miestach dve. Pre ľahšie použitie v mestách má Fluence Z.E. nabíjanie na oboch stranách auta.

Miesta nadostač

Nikto dnes nevie zaručiť, či s pribúdaním elektromobilov neporastie aj cena elektrickej energie. Zástupca elektrární tvrdí, že súčasná sieť ZSE má stále rezervu 25%, čo znamená, že 1000 elektromobilov by ZSE ani nepocítili. Investovať by sa muselo až pri 5000 autách, kedy by sa museli upraviť aj ceny energie.

Elektrický Fluence má napriek neľahkej elektrickej budúcnosti jednu veľkú prednosť. Je to plnohodnotný rodinný automobil so slušnou priestorovou ponukou pre posádku a komfortným, výborne odhlučneným interiérom ako ho poznáme.

To vďaka tomu, že batéria je umiestnená za zadnými sedadlami a tým pádom ukrajuje len z objemu batožinového priestoru. Ten sa zmenšil na 317 l, čo ale v meste musí na každodenný život stačiť.

Elektromobil má iné prístroje. Vľavo je ukazovateľ nabitia batérie, v strede rýchlomer a vpravo palubný počítač, ktorý okrem iného ukazuje priemernú spotrebu energie, očakávaný dojazd a aktuálny odber.

Treba vyriešiť trakciu

Elektromobil má len trochu problém s trakciou. Okamžitý nástup plného krútiaceho momentu 226 Nm dáva predným kolesám zabrať. Fluence aj Kangoo poháňa rovnaký elektromotor s rozdielnymi výkonmi (70 kW/95, resp. 44 kW/60 k).

Výrobca jednému sľubuje dojazd 185 km, druhému 170 km. Dĺžka vybraných testovacích jázd bola zvolená s rezervou, no napriek tomu si dovolíme tvrdiť, že sme aj v zložitých poveternostných podmienkach plánovaný dojazd dosiahli.

S elektromobilom sa totiž po meste výborne rekuperuje. Pred zákrutami nemusíte brzdiť, lebo auto je samo výrazne brzdené rekuperovaním. Vďaka tomu šetríte brzdy a zároveň si dopĺňate elektrickú energiu.

Kupujem – nekupujem
Chtiac-nechtiac elektrické autá už vyvolávajú polemiku, či by obstáli v každodennom živote. Nakoľko žijem v rodinnom dome, viem si predstaviť, že Renault Fluence na každodenné jazdenie kupujem, ale jedine v pozícii druhého auta v rodine. (Rasťo Chvála)

Elektromobily Renault – základné parametre

Model Renault Fluence Z.E. Renault Kangoo Z.E.
motor synchrónny elektromotor synchrónny elektromotor
batérie lithium-ionové lithium-ionové
kapacita batérií (kWh) 22 22
výkon (kW/k) 70/95 44/60
pri otáčkach (1/min) 3000 3000
krútiaci moment (Nm) 226 226
pri otáčkach (1/min) 400 400
zrýchlenie 0 -100 km/h (s) 13,7 20,3
max. rýchlosť (km/h) 135 130
dojazd (km) 185 170

objem kufra (l)

317 3000/4600

Cestu redaktora hradila spoločnosť Renault.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  8. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  1. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  2. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. Od septembra opäť po starom
  5. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  6. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  7. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  8. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  9. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  10. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 774
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 081
  3. Od septembra opäť po starom 3 468
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 831
  5. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 1 768
  6. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 668
  7. Ako sme jazdili v socializme 1 548
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 277
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 146
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 124

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Aký bude svet po porážke Islamského štátu

Islamský štát sa prispôsobil územným stratám.

DOMOV

Gašpar zdržuje. Kočnerovho policajta neriešia

Policajný prezident tvrdil, že požiadal o správu, aby mohol zakročiť.

SVET

Bývalý populista Fico nás zradil, znie z Poľska aj Maďarska

Fico o budúcnosti v jadre EÚ hovoril už na jar, médiá si to nevšimli.

Neprehliadnite tiež

Legendárny mikrobus od Volkswagenu sa vráti do výroby

Prví zákazníci sa ho dočkajú v roku 2022 v podobe elektromobilu.

Apple už nechce vyrobiť autonómne vozidlo

Spoločnosť sa chce sústrediť na samotnú technológiu autonómneho riadenia.

Čínska automobilka chce kúpiť americký Jeep

Great Wall má ambíciu byť najväčším výrobcom SUV na svete.

Nové BMW M5 si ako prví vyskúšajú fanúšikovia počítačových hier

Pribudol pohon všetkých kolies a výkon 600 koní.