SME
Nedeľa, 29. január, 2023 | Meniny má Gašpar

Prvá jazda: Fluence Z.E. je rodinný elektromobil

Z pohľadu šoféra a jazdných vlastností by mohli elektromobily nastúpiť do premávky už dnes. Bez siete nabíjacích staníc sa však z miesta nepohneme, hoci Renault predstavil hotové autá, ktoré jazdia lacnejšie ako benzínové.

Počas jazdy do práce v meste a jeho okolí nie je Fluence Z.E. od benzínovej verzie v ničom horší. Dokonca je pružnejší a tichší. Aby mu ostal aspoň menší batožinový priestor, dĺžka narástla o 130 mm.Počas jazdy do práce v meste a jeho okolí nie je Fluence Z.E. od benzínovej verzie v ničom horší. Dokonca je pružnejší a tichší. Aby mu ostal aspoň menší batožinový priestor, dĺžka narástla o 130 mm. (Zdroj: Renault)

LISABON. Návaly dažďa, prudký vietor, člny vymrštené na nábrežných uliciach a blikajúce hasičské autá. V čase prvých testovacích jázd s elektromobilmi Renault zasiahla Lisabon veľká nepriazeň počasia, miestami sme dokonca s elektromobilom Fluence Z.E. museli brodiť hlboké mláky. Hlbšie, než bola výška podvozka auta.

Pripravenosť elektromobilov je po praktickej stránke až na takej úrovni, že ani skutočne extrémne podmienky ho nevyradia z činnosti. Jazda je dokonca na takej úrovni, že im ťažko niečo vytknúť. Fluence Z.E. vyráža z miesta veľmi rýchlo a najmä ticho.

Šoférovi vyhovuje

Dva dni praktických skúseností s veľmi slušným dojazdom na jedno nabitie stačili na to, aby sme si vedeli Renault Fluence Z.E. aj úžitkové Kangoo Z.E. z pozície šoféra predstaviť ako vlastné auto na dochádzanie do práce. Najmä ak sa servisné náklady pohybujú na 20 percentách v porovnaní s benzínovým autom a podobne je to s nákladmi na prevádzku.

Autá majú síce označenie Z.E., ktoré znamená nulové emisie pri prevádzke, ale pokiaľ ide o výrobu elektrickej energie a s tým suvisiacu produkciu CO2 tak je elektromobil niekde na štvrtine najekologickejšieho benzínového auta. Čiže všetko hrá v prospech, dokonca aj cena. Kým nepotrebujete auto nabiť v uliciach mesta.

Elektrické Kangoo odvezie 595 až 632 kilogramov záťaže vrátane posádky. Na mokrom povrchu chýba lepšia regulácia trakcie predných kolies.

Desatina produkcie

Renault plánuje z oboch modelov ročne vyrábať po 30 000 kusov. Ambiciózna je tiež cena. Fluence Z.E. bude v západnej Európe začínať na 25 000 eur. Cena Kangoo Z.E., ktorý sa ponúka v dvomi dĺžkami rázvoru v osobnej aj úžitkovej verzii štartuje ešte nižšie od 20 000 eur v úžitkovej verzii. Osobná päťmiestna verzia vyjde na 22 000 eur.

K cene modelu Fluence Z.E. však treba ešte pripočítať prenájom batérie 82 eur mesačne, v prípade Kangoo Z.E. 72 eur mesačne. Renault totiž na rozdiel od svojich konkurentov prišiel na trh s celkom rozumnou a atraktívnou politikou – odbremeniť obstarávaciu cenu auta od ceny batérií, ktoré sú na elektromobiloch najdrahšie.

Zákazník si ich iba prenajíma a má k nim kompletnú servisnú starostlivosť. To znamená, že ak batéria pod vplyvom opotrebenia začne strácať výkon, asistenčná služba dovezie novú. Vybitú batériu na počkanie vymontuje a nahodí novú.

Kto má rodinný dom, môže elektromobil používať už dnes. Brzdou rozvoja sú nabíjacie stanice v mestách. Slovensko má na verejných miestach dve. Pre ľahšie použitie v mestách má Fluence Z.E. nabíjanie na oboch stranách auta.

Miesta nadostač

Nikto dnes nevie zaručiť, či s pribúdaním elektromobilov neporastie aj cena elektrickej energie. Zástupca elektrární tvrdí, že súčasná sieť ZSE má stále rezervu 25%, čo znamená, že 1000 elektromobilov by ZSE ani nepocítili. Investovať by sa muselo až pri 5000 autách, kedy by sa museli upraviť aj ceny energie.

Elektrický Fluence má napriek neľahkej elektrickej budúcnosti jednu veľkú prednosť. Je to plnohodnotný rodinný automobil so slušnou priestorovou ponukou pre posádku a komfortným, výborne odhlučneným interiérom ako ho poznáme.

To vďaka tomu, že batéria je umiestnená za zadnými sedadlami a tým pádom ukrajuje len z objemu batožinového priestoru. Ten sa zmenšil na 317 l, čo ale v meste musí na každodenný život stačiť.

Elektromobil má iné prístroje. Vľavo je ukazovateľ nabitia batérie, v strede rýchlomer a vpravo palubný počítač, ktorý okrem iného ukazuje priemernú spotrebu energie, očakávaný dojazd a aktuálny odber.

Treba vyriešiť trakciu

Elektromobil má len trochu problém s trakciou. Okamžitý nástup plného krútiaceho momentu 226 Nm dáva predným kolesám zabrať. Fluence aj Kangoo poháňa rovnaký elektromotor s rozdielnymi výkonmi (70 kW/95, resp. 44 kW/60 k).

Výrobca jednému sľubuje dojazd 185 km, druhému 170 km. Dĺžka vybraných testovacích jázd bola zvolená s rezervou, no napriek tomu si dovolíme tvrdiť, že sme aj v zložitých poveternostných podmienkach plánovaný dojazd dosiahli.

S elektromobilom sa totiž po meste výborne rekuperuje. Pred zákrutami nemusíte brzdiť, lebo auto je samo výrazne brzdené rekuperovaním. Vďaka tomu šetríte brzdy a zároveň si dopĺňate elektrickú energiu.

Kupujem – nekupujem
Chtiac-nechtiac elektrické autá už vyvolávajú polemiku, či by obstáli v každodennom živote. Nakoľko žijem v rodinnom dome, viem si predstaviť, že Renault Fluence na každodenné jazdenie kupujem, ale jedine v pozícii druhého auta v rodine. (Rasťo Chvála)

Elektromobily Renault – základné parametre

Model Renault Fluence Z.E. Renault Kangoo Z.E.
motor synchrónny elektromotor synchrónny elektromotor
batérie lithium-ionové lithium-ionové
kapacita batérií (kWh) 22 22
výkon (kW/k) 70/95 44/60
pri otáčkach (1/min) 3000 3000
krútiaci moment (Nm) 226 226
pri otáčkach (1/min) 400 400
zrýchlenie 0 -100 km/h (s) 13,7 20,3
max. rýchlosť (km/h) 135 130
dojazd (km) 185 170

objem kufra (l)

317 3000/4600

Cestu redaktora hradila spoločnosť Renault.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  8. Eurohub Rokycany posilňuje a zrýchľuje spojenie s Nemeckom
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 8 343
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 783
  3. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 2 903
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 186
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 885
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 545
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 303
  8. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 237
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Lubomír Kopeček

Politológ hodnotí výsledok českých prezidentských volieb.


13 h
Paul Kristofic.

O rekordoch v tíme nehovoria.


Nikola Baďová 9 h
Ilustračná snímka.

Je najvyšší čas napadnúť exkluzivitu heterosexuálnych manželstiev na Ústavnom súde.


Daniel Podolský 27. jan
Milan Škriniar

Kapitán slovenskej futbalovej reprezentácie bude najneskôr od leta hráčom PSG.


Sportnet 6 h

Neprehliadnite tiež

Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan

Blogy SME

  1. Katarína Cerchlanová: Ana Fuck(t) nato občas kašle.
  2. Helena Michlíková: Dúha
  3. Miroslav Lisinovič: Putovanie po slovenských Kalváriách (48) - Strekov (I)
  4. Ctirad Klimčík: Od Havla do Pavla
  5. Tupou Ceruzou: Prezident Pavel
  6. Anna Miľanová: Konvencie a jednotlivec...
  7. Ján Škerko: Čo je hlavnou chybou Progresívneho Slovenska?
  8. Ján Šeďo: On to tak nemyslel, to médiá nepochopili...no nazdar.
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 486
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 16 157
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 117
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 7 007
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 4 205
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 778
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 715
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 485
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu