LISABON. Návaly dažďa, prudký vietor, člny vymrštené na nábrežných uliciach a blikajúce hasičské autá. V čase prvých testovacích jázd s elektromobilmi Renault zasiahla Lisabon veľká nepriazeň počasia, miestami sme dokonca s elektromobilom Fluence Z.E. museli brodiť hlboké mláky. Hlbšie, než bola výška podvozka auta.
Pripravenosť elektromobilov je po praktickej stránke až na takej úrovni, že ani skutočne extrémne podmienky ho nevyradia z činnosti. Jazda je dokonca na takej úrovni, že im ťažko niečo vytknúť. Fluence Z.E. vyráža z miesta veľmi rýchlo a najmä ticho.
Šoférovi vyhovuje
Dva dni praktických skúseností s veľmi slušným dojazdom na jedno nabitie stačili na to, aby sme si vedeli Renault Fluence Z.E. aj úžitkové Kangoo Z.E. z pozície šoféra predstaviť ako vlastné auto na dochádzanie do práce. Najmä ak sa servisné náklady pohybujú na 20 percentách v porovnaní s benzínovým autom a podobne je to s nákladmi na prevádzku.
Autá majú síce označenie Z.E., ktoré znamená nulové emisie pri prevádzke, ale pokiaľ ide o výrobu elektrickej energie a s tým suvisiacu produkciu CO2 tak je elektromobil niekde na štvrtine najekologickejšieho benzínového auta. Čiže všetko hrá v prospech, dokonca aj cena. Kým nepotrebujete auto nabiť v uliciach mesta.
Desatina produkcie
Renault plánuje z oboch modelov ročne vyrábať po 30 000 kusov. Ambiciózna je tiež cena. Fluence Z.E. bude v západnej Európe začínať na 25 000 eur. Cena Kangoo Z.E., ktorý sa ponúka v dvomi dĺžkami rázvoru v osobnej aj úžitkovej verzii štartuje ešte nižšie od 20 000 eur v úžitkovej verzii. Osobná päťmiestna verzia vyjde na 22 000 eur.
K cene modelu Fluence Z.E. však treba ešte pripočítať prenájom batérie 82 eur mesačne, v prípade Kangoo Z.E. 72 eur mesačne. Renault totiž na rozdiel od svojich konkurentov prišiel na trh s celkom rozumnou a atraktívnou politikou – odbremeniť obstarávaciu cenu auta od ceny batérií, ktoré sú na elektromobiloch najdrahšie.
Zákazník si ich iba prenajíma a má k nim kompletnú servisnú starostlivosť. To znamená, že ak batéria pod vplyvom opotrebenia začne strácať výkon, asistenčná služba dovezie novú. Vybitú batériu na počkanie vymontuje a nahodí novú.
Miesta nadostač
Nikto dnes nevie zaručiť, či s pribúdaním elektromobilov neporastie aj cena elektrickej energie. Zástupca elektrární tvrdí, že súčasná sieť ZSE má stále rezervu 25%, čo znamená, že 1000 elektromobilov by ZSE ani nepocítili. Investovať by sa muselo až pri 5000 autách, kedy by sa museli upraviť aj ceny energie.
Elektrický Fluence má napriek neľahkej elektrickej budúcnosti jednu veľkú prednosť. Je to plnohodnotný rodinný automobil so slušnou priestorovou ponukou pre posádku a komfortným, výborne odhlučneným interiérom ako ho poznáme.
To vďaka tomu, že batéria je umiestnená za zadnými sedadlami a tým pádom ukrajuje len z objemu batožinového priestoru. Ten sa zmenšil na 317 l, čo ale v meste musí na každodenný život stačiť.
Treba vyriešiť trakciu
Elektromobil má len trochu problém s trakciou. Okamžitý nástup plného krútiaceho momentu 226 Nm dáva predným kolesám zabrať. Fluence aj Kangoo poháňa rovnaký elektromotor s rozdielnymi výkonmi (70 kW/95, resp. 44 kW/60 k).
Výrobca jednému sľubuje dojazd 185 km, druhému 170 km. Dĺžka vybraných testovacích jázd bola zvolená s rezervou, no napriek tomu si dovolíme tvrdiť, že sme aj v zložitých poveternostných podmienkach plánovaný dojazd dosiahli.
S elektromobilom sa totiž po meste výborne rekuperuje. Pred zákrutami nemusíte brzdiť, lebo auto je samo výrazne brzdené rekuperovaním. Vďaka tomu šetríte brzdy a zároveň si dopĺňate elektrickú energiu.
Kupujem – nekupujem |
Chtiac-nechtiac elektrické autá už vyvolávajú polemiku, či by obstáli v každodennom živote. Nakoľko žijem v rodinnom dome, viem si predstaviť, že Renault Fluence na každodenné jazdenie kupujem, ale jedine v pozícii druhého auta v rodine. (Rasťo Chvála) |
Elektromobily Renault – základné parametre
Model | Renault Fluence Z.E. | Renault Kangoo Z.E. |
motor | synchrónny elektromotor | synchrónny elektromotor |
batérie | lithium-ionové | lithium-ionové |
kapacita batérií (kWh) | 22 | 22 |
výkon (kW/k) | 70/95 | 44/60 |
pri otáčkach (1/min) | 3000 | 3000 |
krútiaci moment (Nm) | 226 | 226 |
pri otáčkach (1/min) | 400 | 400 |
zrýchlenie 0 -100 km/h (s) | 13,7 | 20,3 |
max. rýchlosť (km/h) | 135 | 130 |
dojazd (km) | 185 | 170 |
objem kufra (l) | 317 | 3000/4600 |
Cestu redaktora hradila spoločnosť Renault.