SME

Prvá jazda: Fluence Z.E. je rodinný elektromobil

Z pohľadu šoféra a jazdných vlastností by mohli elektromobily nastúpiť do premávky už dnes. Bez siete nabíjacích staníc sa však z miesta nepohneme, hoci Renault predstavil hotové autá, ktoré jazdia lacnejšie ako benzínové.

Počas jazdy do práce v meste a jeho okolí nie je Fluence Z.E. od benzínovej verzie v ničom horší. Dokonca je pružnejší a tichší. Aby mu ostal aspoň menší batožinový priestor, dĺžka narástla o 130 mm.Počas jazdy do práce v meste a jeho okolí nie je Fluence Z.E. od benzínovej verzie v ničom horší. Dokonca je pružnejší a tichší. Aby mu ostal aspoň menší batožinový priestor, dĺžka narástla o 130 mm. (Zdroj: Renault)

LISABON. Návaly dažďa, prudký vietor, člny vymrštené na nábrežných uliciach a blikajúce hasičské autá. V čase prvých testovacích jázd s elektromobilmi Renault zasiahla Lisabon veľká nepriazeň počasia, miestami sme dokonca s elektromobilom Fluence Z.E. museli brodiť hlboké mláky. Hlbšie, než bola výška podvozka auta.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pripravenosť elektromobilov je po praktickej stránke až na takej úrovni, že ani skutočne extrémne podmienky ho nevyradia z činnosti. Jazda je dokonca na takej úrovni, že im ťažko niečo vytknúť. Fluence Z.E. vyráža z miesta veľmi rýchlo a najmä ticho.

SkryťVypnúť reklamu

Šoférovi vyhovuje

Dva dni praktických skúseností s veľmi slušným dojazdom na jedno nabitie stačili na to, aby sme si vedeli Renault Fluence Z.E. aj úžitkové Kangoo Z.E. z pozície šoféra predstaviť ako vlastné auto na dochádzanie do práce. Najmä ak sa servisné náklady pohybujú na 20 percentách v porovnaní s benzínovým autom a podobne je to s nákladmi na prevádzku.

Autá majú síce označenie Z.E., ktoré znamená nulové emisie pri prevádzke, ale pokiaľ ide o výrobu elektrickej energie a s tým suvisiacu produkciu CO2 tak je elektromobil niekde na štvrtine najekologickejšieho benzínového auta. Čiže všetko hrá v prospech, dokonca aj cena. Kým nepotrebujete auto nabiť v uliciach mesta.

Elektrické Kangoo odvezie 595 až 632 kilogramov záťaže vrátane posádky. Na mokrom povrchu chýba lepšia regulácia trakcie predných kolies.

SkryťVypnúť reklamu

Desatina produkcie

Renault plánuje z oboch modelov ročne vyrábať po 30 000 kusov. Ambiciózna je tiež cena. Fluence Z.E. bude v západnej Európe začínať na 25 000 eur. Cena Kangoo Z.E., ktorý sa ponúka v dvomi dĺžkami rázvoru v osobnej aj úžitkovej verzii štartuje ešte nižšie od 20 000 eur v úžitkovej verzii. Osobná päťmiestna verzia vyjde na 22 000 eur.

K cene modelu Fluence Z.E. však treba ešte pripočítať prenájom batérie 82 eur mesačne, v prípade Kangoo Z.E. 72 eur mesačne. Renault totiž na rozdiel od svojich konkurentov prišiel na trh s celkom rozumnou a atraktívnou politikou – odbremeniť obstarávaciu cenu auta od ceny batérií, ktoré sú na elektromobiloch najdrahšie.

Zákazník si ich iba prenajíma a má k nim kompletnú servisnú starostlivosť. To znamená, že ak batéria pod vplyvom opotrebenia začne strácať výkon, asistenčná služba dovezie novú. Vybitú batériu na počkanie vymontuje a nahodí novú.

SkryťVypnúť reklamu

Kto má rodinný dom, môže elektromobil používať už dnes. Brzdou rozvoja sú nabíjacie stanice v mestách. Slovensko má na verejných miestach dve. Pre ľahšie použitie v mestách má Fluence Z.E. nabíjanie na oboch stranách auta.

Miesta nadostač

Nikto dnes nevie zaručiť, či s pribúdaním elektromobilov neporastie aj cena elektrickej energie. Zástupca elektrární tvrdí, že súčasná sieť ZSE má stále rezervu 25%, čo znamená, že 1000 elektromobilov by ZSE ani nepocítili. Investovať by sa muselo až pri 5000 autách, kedy by sa museli upraviť aj ceny energie.

Elektrický Fluence má napriek neľahkej elektrickej budúcnosti jednu veľkú prednosť. Je to plnohodnotný rodinný automobil so slušnou priestorovou ponukou pre posádku a komfortným, výborne odhlučneným interiérom ako ho poznáme.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

To vďaka tomu, že batéria je umiestnená za zadnými sedadlami a tým pádom ukrajuje len z objemu batožinového priestoru. Ten sa zmenšil na 317 l, čo ale v meste musí na každodenný život stačiť.

Elektromobil má iné prístroje. Vľavo je ukazovateľ nabitia batérie, v strede rýchlomer a vpravo palubný počítač, ktorý okrem iného ukazuje priemernú spotrebu energie, očakávaný dojazd a aktuálny odber.

Treba vyriešiť trakciu

Elektromobil má len trochu problém s trakciou. Okamžitý nástup plného krútiaceho momentu 226 Nm dáva predným kolesám zabrať. Fluence aj Kangoo poháňa rovnaký elektromotor s rozdielnymi výkonmi (70 kW/95, resp. 44 kW/60 k).

Výrobca jednému sľubuje dojazd 185 km, druhému 170 km. Dĺžka vybraných testovacích jázd bola zvolená s rezervou, no napriek tomu si dovolíme tvrdiť, že sme aj v zložitých poveternostných podmienkach plánovaný dojazd dosiahli.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

S elektromobilom sa totiž po meste výborne rekuperuje. Pred zákrutami nemusíte brzdiť, lebo auto je samo výrazne brzdené rekuperovaním. Vďaka tomu šetríte brzdy a zároveň si dopĺňate elektrickú energiu.

Kupujem – nekupujem

Chtiac-nechtiac elektrické autá už vyvolávajú polemiku, či by obstáli v každodennom živote. Nakoľko žijem v rodinnom dome, viem si predstaviť, že Renault Fluence na každodenné jazdenie kupujem, ale jedine v pozícii druhého auta v rodine. (Rasťo Chvála)

Elektromobily Renault – základné parametre

Model

Renault Fluence Z.E.

Renault Kangoo Z.E.

motor

synchrónny elektromotor

synchrónny elektromotor

batérie

lithium-ionové

lithium-ionové

kapacita batérií (kWh)

22

22

výkon (kW/k)

70/95

44/60

pri otáčkach (1/min)

3000

3000

krútiaci moment (Nm)

226

226

pri otáčkach (1/min)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

400

400

zrýchlenie 0 -100 km/h (s)

13,7

20,3

max. rýchlosť (km/h)

135

130

dojazd (km)

185

170

objem kufra (l)

317

3000/4600

Cestu redaktora hradila spoločnosť Renault.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 16 172
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 457
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 176
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 760
  6. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 698
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 676
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 951
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  2. Eva Bachletová: Naše svetlo
  3. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  4. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  5. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  6. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  7. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  8. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 34 579
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 812
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 405
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 826
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 395
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 111
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 343
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 338
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu