SME
Pondelok, 6. február, 2023 | Meniny má Dorota

Vodič v protismere v jednosmerke nie je vždy zodpovedný za nehodu

Ak niekto druhý poruší dopravné predpisy a zrazíte sa s ním, neznamená to, že vás neoznačia za vinného. Každý je totiž povinný urobiť maximum pre to, aby sa havária nestala.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Situácia sa skomplikuje o to viac, ak vy ste tí, ktorí majú dať prednosť v jazde.

Marian: "Ako vodič prichádzam do križovatky X bez úpravy hlavnej a vedľajších ciest, pred križovatkou napravo je značka "IP 3a", ktorá označuje, že cesta vpravo je jednosmerná.

a) musím dávať prednosť sprava, keďže cesta je jednosmerná (od križovatky) a teoreticky by sprava nemalo prísť žiadne auto?
b) keby prišlo k dopravnej havárii, teda že by som nedal sprava prednosť a kolízne auto by išlo v jednosmerke prakticky v protismere, kto by bol za haváriu vinný?
c) ak by som podľa a) mal dávať prednosť v jazde sprava, načo potom slúži značka IP 3a?"

Vždy, keď vchádzate do križovatky, by ste mali byť pripravení aj na nečakané, aby ste mohli urobiť maximum pre zabránenie prípadnej havárie. Neodporúčame teda očakávať, že všetci okolo vás budú vždy a zakaždým dodržiavať predpisy. To platí aj pre jazdu v jednosmerke.

Skúsenosť ukazuje, že niektorí si skracujú cestu cez jednosmerky v protismere. Preto by ste nemali očakávať, že nikto nevojde do križovatky z jednosmerky. Okrem toho, aj podľa dopravných predpisov ste povinní vždy dať prednosť v jazde vozidlu prichádzajúcemu sprava v križovatke neoznačenej dopravným značením. Aj keby také auto šlo v jednosmerke v protismere.

info
§ 20, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Vodič, ktorý prichádza do križovatky po vedľajšej ceste označenej dopravnou značkou "Daj prednosť v jazde" alebo "Stoj, daj prednosť v jazde", je povinný dať prednosť v jazde vozidlám a ostatným účastníkom cestnej premávky prichádzajúcim po hlavnej ceste okrem chodcov, ktorí neprechádzajú cez križovatku v organizovanom útvare.

(2) Ak prednosť v jazde nevyplýva z odseku 1, vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu prichádzajúcemu sprava.

Ak by sa stala dopravná nehoda medzi vami a vozidlom z jednosmerky, ktoré šlo v protismere a ktorému ste mali dať prednosť, posudzovalo by sa to individuálne.

Netreba ale zabúdať, že porušenie predpisov iným vodičom nie je dôvod na to, aby sme aj my mohli nedodržiavať dopravné pravidlá. V opačnom prípade by na cestách vznikol chaos.

Za istých okolností by mohol byť za vinníka označený iba vodič z vedľajšej cesty. Nie je však vylúčená ani spoluvina vodiča z jednosmerky. Spravodlivé by ale bolo, aby bol v prípade nehôd, ako spomínal Marian, uznaný za vinného vodič z jednosmernej cesty, ak ten, ktorý mal dať prednosť, urobil všetko pre to, aby sa nehoda nestala.

Stačí však, že vodič, ktorý mal dať prednosť, videl auto vchádzajúce do križovatky, alebo mal možnosť ho vidieť, viny sa nezbaví. A to ani vtedy, ak sa zrazí s autom, ktorého vodič šiel v protismere.

Dopravná značka označujúca jednosmernú cestu totiž neurčuje to, kto má kedy prednosť. Samozrejme, po nehode, aj keby za vinníka označili vodiča, ktorý mal dať prednosť, by mali sankcionovať aj vodiča z jednosmerky. Pre vážne porušenie predpisov. Za jazdu v protismere je možné nielen uložiť pokutu do výšky 300 eur, ale aj zakázať šoférovať až na 2 roky.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. UNYP rozširuje svoj BA program o tri nové zamerania
  2. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  3. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  4. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  5. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  6. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  7. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  8. Dodajte vašej pokožke šťavu
  1. Nadácia COOP Jednota podporila Nemocnicu s poliklinikou Brezno
  2. INDEX: Prečo stále nemáme diaľnicu do Košíc
  3. UNYP rozširuje svoj BA program o tri nové zamerania
  4. Vyšlo februárové Doma v záhrade
  5. Tím súťažného kvízu Riskuj! vyráža za fanúšikmi do Košíc
  6. Viete, kto je Najzamestnávateľ vo finančných službách?
  7. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  8. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 14 291
  2. Dodajte vašej pokožke šťavu 3 210
  3. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu 2 664
  4. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 731
  5. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 1 170
  6. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 141
  7. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 842
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 784
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zemetrasenie zničilo aj mešity, záchranné práce komplikuje sneh.

Dve silné zemetrasenia zabili najmenej 1200 ľudí.


1 h
Peter Tkačenko

Hnutie postupuje podobne ako v minulosti, a čaká iný výsledok.


17m
Štrbské Pleso.

Vplyv finančníkov v tatranskej osade vidieť na každom kroku.


3. feb
Pátranie po preživších v troskách zničených budov po zemetrasení v Turecku a Sýrii.

Ranné zemetrasenie si v Turecku a Sýrii vyžiadalo už viac ako 1200 obetí.


TASR a 1 ďalší 7 h

Neprehliadnite tiež

DS 9 E-Tense 4x4

Výkon aj výbava na prvý pohľad vyzerajú lákavo.


4. feb
Budúce modely Peugeotu už rátajú s dlhšou životnosťou.

Nová éra áut je už teraz vo vývoji.


3. feb
Lightyear 0

Od decembra vzniklo len zopár kusov.


2. feb

Ročnú na jar zrušia, neskôr pribudne jednodňová.


a 1 ďalší 1. feb

Blogy SME

  1. Věra Tepličková: Vážení občania, teraz zbytočne neotravujme
  2. Matúš Lazúr: O hodinách zatváracích a otváracích.
  3. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Abrahám
  4. Marián Viskupič: Zákaz nedeľného predaja po x-té, alebo ako chcú konzervatívci "pomáhať" zákazmi
  5. Slovenské národné stredisko pre ľudské práva: Sociálne služby pre zdravotne znevýhodnených podľa medzinárodných štandardov nie sú dostupné
  6. Marek Brenčič: Pár kilometrov od agresora, dva týždne na Ukrajine
  7. Richard Sulík: Ako sme vyriešili najväčší problém tejto krajiny a teraz ponúkame reštart
  8. Dada Vozáriková: Dodávkou do Dánska (beh cez prekážky)
  1. Peter Sarkocy: 4 dôvody prečo by som si už nekúpil Škodu Enyaq 25 653
  2. Štefan Vrátny: Pohľad zvonku na Budajove vzťahy s ŠtB 13 271
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 8 795
  4. Jana Melišová: Vdýchava drevu nový život a dušu 4 238
  5. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 3 822
  6. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 3 165
  7. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 2 969
  8. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 2 390
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Východniarom tu čas beží rýchlejšie
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 56. - Arktída - Edmund Hillary, Neil Armstrong a ich výlet na severný pól (1985)
  3. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  4. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  5. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  7. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
SkryťZatvoriť reklamu