SME

Vodič v protismere v jednosmerke nie je vždy zodpovedný za nehodu

Ak niekto druhý poruší dopravné predpisy a zrazíte sa s ním, neznamená to, že vás neoznačia za vinného. Každý je totiž povinný urobiť maximum pre to, aby sa havária nestala.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Situácia sa skomplikuje o to viac, ak vy ste tí, ktorí majú dať prednosť v jazde.

Marian: "Ako vodič prichádzam do križovatky X bez úpravy hlavnej a vedľajších ciest, pred križovatkou napravo je značka "IP 3a", ktorá označuje, že cesta vpravo je jednosmerná.

a) musím dávať prednosť sprava, keďže cesta je jednosmerná (od križovatky) a teoreticky by sprava nemalo prísť žiadne auto?
b) keby prišlo k dopravnej havárii, teda že by som nedal sprava prednosť a kolízne auto by išlo v jednosmerke prakticky v protismere, kto by bol za haváriu vinný?
c) ak by som podľa a) mal dávať prednosť v jazde sprava, načo potom slúži značka IP 3a?"

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Otestujte si znalosti z dopravných predpisov

Vždy, keď vchádzate do križovatky, by ste mali byť pripravení aj na nečakané, aby ste mohli urobiť maximum pre zabránenie prípadnej havárie. Neodporúčame teda očakávať, že všetci okolo vás budú vždy a zakaždým dodržiavať predpisy. To platí aj pre jazdu v jednosmerke.

Skúsenosť ukazuje, že niektorí si skracujú cestu cez jednosmerky v protismere. Preto by ste nemali očakávať, že nikto nevojde do križovatky z jednosmerky. Okrem toho, aj podľa dopravných predpisov ste povinní vždy dať prednosť v jazde vozidlu prichádzajúcemu sprava v križovatke neoznačenej dopravným značením. Aj keby také auto šlo v jednosmerke v protismere.

Prečítajte si aj:
Aj chodec môže spôsobiť nehodu. Môže dostať pokutu 800 eur

§ 20, zákon č. 8/2009 Z.z.:

SkryťVypnúť reklamu

(1) Vodič, ktorý prichádza do križovatky po vedľajšej ceste označenej dopravnou značkou "Daj prednosť v jazde" alebo "Stoj, daj prednosť v jazde", je povinný dať prednosť v jazde vozidlám a ostatným účastníkom cestnej premávky prichádzajúcim po hlavnej ceste okrem chodcov, ktorí neprechádzajú cez križovatku v organizovanom útvare.

(2) Ak prednosť v jazde nevyplýva z odseku 1, vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu prichádzajúcemu sprava.

Ak by sa stala dopravná nehoda medzi vami a vozidlom z jednosmerky, ktoré šlo v protismere a ktorému ste mali dať prednosť, posudzovalo by sa to individuálne.

Netreba ale zabúdať, že porušenie predpisov iným vodičom nie je dôvod na to, aby sme aj my mohli nedodržiavať dopravné pravidlá. V opačnom prípade by na cestách vznikol chaos.

SkryťVypnúť reklamu

Za istých okolností by mohol byť za vinníka označený iba vodič z vedľajšej cesty. Nie je však vylúčená ani spoluvina vodiča z jednosmerky. Spravodlivé by ale bolo, aby bol v prípade nehôd, ako spomínal Marian, uznaný za vinného vodič z jednosmernej cesty, ak ten, ktorý mal dať prednosť, urobil všetko pre to, aby sa nehoda nestala.

Stačí však, že vodič, ktorý mal dať prednosť, videl auto vchádzajúce do križovatky, alebo mal možnosť ho vidieť, viny sa nezbaví. A to ani vtedy, ak sa zrazí s autom, ktorého vodič šiel v protismere.

Dopravná značka označujúca jednosmernú cestu totiž neurčuje to, kto má kedy prednosť. Samozrejme, po nehode, aj keby za vinníka označili vodiča, ktorý mal dať prednosť, by mali sankcionovať aj vodiča z jednosmerky. Pre vážne porušenie predpisov. Za jazdu v protismere je možné nielen uložiť pokutu do výšky 300 eur, ale aj zakázať šoférovať až na 2 roky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na Marka oharka do jarka
  2. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  7. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 173
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 11 047
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 243
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 311
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 241
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 914
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 145
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 027
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  2. Viktor Pamula: Sociálny štát ? Vtip roka
  3. Ivan R. V. Rumánek: Chamás či Hamás?
  4. Martin Škopec Antal: Slovenská opozičná politika: "Nie je dôležité zvíťaziť, ale zúčastniť sa..."
  5. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  6. Juraj Tušš: Multipolárny svet a nový volebný systém.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 511
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 157
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 67 615
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 232
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 566
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 692
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 327
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 838
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu