Vodič v protismere v jednosmerke nie je vždy zodpovedný za nehodu

Ak niekto druhý poruší dopravné predpisy a zrazíte sa s ním, neznamená to, že vás neoznačia za vinného. Každý je totiž povinný urobiť maximum pre to, aby sa havária nestala.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Situácia sa skomplikuje o to viac, ak vy ste tí, ktorí majú dať prednosť v jazde.

Marian: "Ako vodič prichádzam do križovatky X bez úpravy hlavnej a vedľajších ciest, pred križovatkou napravo je značka "IP 3a", ktorá označuje, že cesta vpravo je jednosmerná.

a) musím dávať prednosť sprava, keďže cesta je jednosmerná (od križovatky) a teoreticky by sprava nemalo prísť žiadne auto?
b) keby prišlo k dopravnej havárii, teda že by som nedal sprava prednosť a kolízne auto by išlo v jednosmerke prakticky v protismere, kto by bol za haváriu vinný?
c) ak by som podľa a) mal dávať prednosť v jazde sprava, načo potom slúži značka IP 3a?"

Vždy, keď vchádzate do križovatky, by ste mali byť pripravení aj na nečakané, aby ste mohli urobiť maximum pre zabránenie prípadnej havárie. Neodporúčame teda očakávať, že všetci okolo vás budú vždy a zakaždým dodržiavať predpisy. To platí aj pre jazdu v jednosmerke.

Skúsenosť ukazuje, že niektorí si skracujú cestu cez jednosmerky v protismere. Preto by ste nemali očakávať, že nikto nevojde do križovatky z jednosmerky. Okrem toho, aj podľa dopravných predpisov ste povinní vždy dať prednosť v jazde vozidlu prichádzajúcemu sprava v križovatke neoznačenej dopravným značením. Aj keby také auto šlo v jednosmerke v protismere.

info
§ 20, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Vodič, ktorý prichádza do križovatky po vedľajšej ceste označenej dopravnou značkou "Daj prednosť v jazde" alebo "Stoj, daj prednosť v jazde", je povinný dať prednosť v jazde vozidlám a ostatným účastníkom cestnej premávky prichádzajúcim po hlavnej ceste okrem chodcov, ktorí neprechádzajú cez križovatku v organizovanom útvare.

(2) Ak prednosť v jazde nevyplýva z odseku 1, vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu prichádzajúcemu sprava.

Ak by sa stala dopravná nehoda medzi vami a vozidlom z jednosmerky, ktoré šlo v protismere a ktorému ste mali dať prednosť, posudzovalo by sa to individuálne.

Netreba ale zabúdať, že porušenie predpisov iným vodičom nie je dôvod na to, aby sme aj my mohli nedodržiavať dopravné pravidlá. V opačnom prípade by na cestách vznikol chaos.

Za istých okolností by mohol byť za vinníka označený iba vodič z vedľajšej cesty. Nie je však vylúčená ani spoluvina vodiča z jednosmerky. Spravodlivé by ale bolo, aby bol v prípade nehôd, ako spomínal Marian, uznaný za vinného vodič z jednosmernej cesty, ak ten, ktorý mal dať prednosť, urobil všetko pre to, aby sa nehoda nestala.

Stačí však, že vodič, ktorý mal dať prednosť, videl auto vchádzajúce do križovatky, alebo mal možnosť ho vidieť, viny sa nezbaví. A to ani vtedy, ak sa zrazí s autom, ktorého vodič šiel v protismere.

Dopravná značka označujúca jednosmernú cestu totiž neurčuje to, kto má kedy prednosť. Samozrejme, po nehode, aj keby za vinníka označili vodiča, ktorý mal dať prednosť, by mali sankcionovať aj vodiča z jednosmerky. Pre vážne porušenie predpisov. Za jazdu v protismere je možné nielen uložiť pokutu do výšky 300 eur, ale aj zakázať šoférovať až na 2 roky.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 32 660
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 21 688
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 20 390
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 407
  5. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 9 778
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 6 412
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 727
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 659
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 793
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 247

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Noční vlci: nielen motorkári, ale aj Putinovi žoldnieri

Gang ruských motorkárov je prepojený na Kremeľ, v Európe môže šíriť nielen propagandu.

ŠPORT

Sagan vie, že vyhrá. Len musím prísť do Paríža, hovorí

Slovák má na čele bodovacej súťaže už prakticky nedostižný náskok.

PRIMÁR

Ako dlho zostane nikotín v tele po poslednej cigarete?

Kedy sa nikotín odbúra z krvi a komu to trvá najdlhšie.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault pritvrdil, Mégane R.S. vo verzii Trophy má až 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky a sedadlá Recaro.