Vodič v protismere v jednosmerke nie je vždy zodpovedný za nehodu

Ak niekto druhý poruší dopravné predpisy a zrazíte sa s ním, neznamená to, že vás neoznačia za vinného. Každý je totiž povinný urobiť maximum pre to, aby sa havária nestala.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Situácia sa skomplikuje o to viac, ak vy ste tí, ktorí majú dať prednosť v jazde.

Marian: "Ako vodič prichádzam do križovatky X bez úpravy hlavnej a vedľajších ciest, pred križovatkou napravo je značka "IP 3a", ktorá označuje, že cesta vpravo je jednosmerná.

a) musím dávať prednosť sprava, keďže cesta je jednosmerná (od križovatky) a teoreticky by sprava nemalo prísť žiadne auto?
b) keby prišlo k dopravnej havárii, teda že by som nedal sprava prednosť a kolízne auto by išlo v jednosmerke prakticky v protismere, kto by bol za haváriu vinný?
c) ak by som podľa a) mal dávať prednosť v jazde sprava, načo potom slúži značka IP 3a?"

Vždy, keď vchádzate do križovatky, by ste mali byť pripravení aj na nečakané, aby ste mohli urobiť maximum pre zabránenie prípadnej havárie. Neodporúčame teda očakávať, že všetci okolo vás budú vždy a zakaždým dodržiavať predpisy. To platí aj pre jazdu v jednosmerke.

Skúsenosť ukazuje, že niektorí si skracujú cestu cez jednosmerky v protismere. Preto by ste nemali očakávať, že nikto nevojde do križovatky z jednosmerky. Okrem toho, aj podľa dopravných predpisov ste povinní vždy dať prednosť v jazde vozidlu prichádzajúcemu sprava v križovatke neoznačenej dopravným značením. Aj keby také auto šlo v jednosmerke v protismere.

info
§ 20, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Vodič, ktorý prichádza do križovatky po vedľajšej ceste označenej dopravnou značkou "Daj prednosť v jazde" alebo "Stoj, daj prednosť v jazde", je povinný dať prednosť v jazde vozidlám a ostatným účastníkom cestnej premávky prichádzajúcim po hlavnej ceste okrem chodcov, ktorí neprechádzajú cez križovatku v organizovanom útvare.

(2) Ak prednosť v jazde nevyplýva z odseku 1, vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu prichádzajúcemu sprava.

Ak by sa stala dopravná nehoda medzi vami a vozidlom z jednosmerky, ktoré šlo v protismere a ktorému ste mali dať prednosť, posudzovalo by sa to individuálne.

Netreba ale zabúdať, že porušenie predpisov iným vodičom nie je dôvod na to, aby sme aj my mohli nedodržiavať dopravné pravidlá. V opačnom prípade by na cestách vznikol chaos.

Za istých okolností by mohol byť za vinníka označený iba vodič z vedľajšej cesty. Nie je však vylúčená ani spoluvina vodiča z jednosmerky. Spravodlivé by ale bolo, aby bol v prípade nehôd, ako spomínal Marian, uznaný za vinného vodič z jednosmernej cesty, ak ten, ktorý mal dať prednosť, urobil všetko pre to, aby sa nehoda nestala.

Stačí však, že vodič, ktorý mal dať prednosť, videl auto vchádzajúce do križovatky, alebo mal možnosť ho vidieť, viny sa nezbaví. A to ani vtedy, ak sa zrazí s autom, ktorého vodič šiel v protismere.

Dopravná značka označujúca jednosmernú cestu totiž neurčuje to, kto má kedy prednosť. Samozrejme, po nehode, aj keby za vinníka označili vodiča, ktorý mal dať prednosť, by mali sankcionovať aj vodiča z jednosmerky. Pre vážne porušenie predpisov. Za jazdu v protismere je možné nielen uložiť pokutu do výšky 300 eur, ale aj zakázať šoférovať až na 2 roky.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  7. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
  2. Uvažujete nad solárnymi kolektormi? Získajte príspevok až 1750 €
  3. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  4. Príbeh tradičného družstva - príbeh Antonína Kvapila
  5. V Botanickej záhrade SPU otvorili jedinečnú výstavu orchideí
  6. Noc architektúry 2018
  7. V súťaži Záhrada, Park a Detail roka uspeli absolventi SPU
  8. Mieru spracovania odpadu zvyšujú automatizované linky
  9. Talent - vzdelanie - úspech
  10. Príbeh tradičného družstva - príbeh Iva Hlisnikovského
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 27 794
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 19 826
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 12 669
  4. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 6 525
  5. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 6 397
  6. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 5 791
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 3 672
  8. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 3 383
  9. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 3 189
  10. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 101

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Hovorili sme s Babindolčanmi: Bohatí susedia ich prekvapili

Ľuďom v Babindole sa nepáči, ak sa o nich hovorí ako o bohatej dedine. Zbohatlo podľa nich len pár jednotlivcov.

KOMENTÁRE

Snaha o minimalizáciu škody

Hlavní aktéri babindolskej kauzy nasadili špecialistov na krízovú komunikáciu.

ŠPORT

Za megapodvod minidištanc? Rusov možno na olympiáde omilostia

Rusi túžia kráčať pod svojou vlajkou.

Neprehliadnite tiež

Rozlúčte sa s Partnerom, prichádza Peugeot Rifter

Okrem zmeny názvu prináša štýlovejší exteriér a prémiovejšiu kabínu.

Nové Volvo V60 pokračuje v tradícii rodinných kombi zo Švédska

Popri benzíne a nafte ponúkne dva plug-in hybridné motory.

Ako sa darí predajom elektromobilov v Európe? Renault poráža Nissan

Medziročne došlo v k 33-percentnému nárastu v predaji elektromobilov.

Opel Insignia Country Tourer nie je len o plastoch navyše (prvá jazda)

Zdvihnutie podvozka o 25 milimetrov je na rozbitých cestách citeľné zlepšenie.

BMW M oslavuje tridsať rokov bez strechy limitovanou edíciou

Špeciálna edícia M4 30 Jahre vznikne v počte 300 kusov, na modely z minulosti odkazuje exkluzívnymi farbami.