Prvá jazda: Lancia Voyager zdedila všetko dobré aj zlé

S prerábaním modelu Voyager na Lanciu mali Taliani podstatne menej práce než s limuzínou Themou. Dokonca zachovali aj pôvodné meno, ktoré je značkou samo o sebe. Prevzali ho celý aký bol, so všetkými jeho kladmi aj zápormi.

(Zdroj: Daniel Hlinka)

Vďaka inovovanému motoru 2.8 D od VM Motori a jeho novému uloženiu, ale tiež väčšiemu dôrazu na odhlučnenie kabíny je nový Voyager predovšetkým tichší a lepšie odhlučnený.

Škoda len, že čas medzi preberaním automobilky Chrysler a predstavením nových modelov nový majiteľ nevyužil už na osadenie vlastného naftového dvojlitra do modelu Voyager. Bol by ľahší než 2.8 D a jeho výkonnejšia verzia má aj lepšie parametre.

Voyager má za svoju 27-ročnú kariéru po celom svete veľa priaznivcov. Pre jeho veľký vnútorný priestor a maximálne praktický interiér. Som otec veľkej rodiny, takže vanom venujem vždy prioritnú pozornosť. Preto som sa ponáhľal ako prvý vyskúšať práve Voyager.

Kozmetické zmeny

Napriek zmene mena, pod ľahko modifikovanou karosériou s novým nárazníkom, prednými svetlami a maskou chladiča, ktorá ho robí na prvý pohľad identifikovateľným ako Lanciu sa ukrýva Chrysler Voyager piatej generácie. V USA predávaný od roku 2008.

Veľkorysé vonkajšie rozmery ostali zachované, rovnako bočné posuvné dvere, ktoré sa dajú ovládať aj diaľkovo tlačidlami z interiéru alebo na kľúči. Zástupcovia značky tvrdia, že interiéru vdýchli mäkšiu a kultivovanejšiu atmosféru. Mäkšiu novými mäkkými materiálmi, napríklad vo výplniach dverí, na palubnej doske a veľmi príjemná je tiež koža na volante.

Z veľkej časti s ich tvrdením súhlasím, no jedným dychom dodávam, že z interiéru stále kričí americký pôvod. Na prvý pohľad možno nie je až tak prepracovaný ako Volkswagen Sharan alebo Ford Galaxy, ale ospravedlňuje to jeho cena a výbava.

Tak bohato vybavený van za dané peniaze na trhu nedostanete. Ameriku tiež cítiť vo vnútornom priestore a množstve veľkých odkladacích boxov aj schránok. Len v stredovej konzole sú štyri veľkorysé odkladacie miesta.

Vďaka tomu, že niekto rozumný využil hluchý priestor na palubnej doske vedľa volantu a umiestnil tam radiacu páku automatickej prevodovky a uvoľnil tak priestor medzi sedadlami. To samozrejme nie je jediné múdre riešenie, ktorým poteší Voyager.

Keď do podlahy, tak do podlahy

Výrobca je zvlášť hrdý na unikátny systém sklápania druhého a tretieho radu, ktorý nazýva „Stow ´n Go“. Ich pointa je v tom, že niekoľkými jednoduchými ťahmi sa dajú úplne ukryť do podlahy. Ako detská skladačka. Pre jednoduchšiu orientáciu sú jednotlivé kroky očíslované.

Pôsobivý sklápací mechanizmus má však jednu slabú stránku a tou je veľkosť sedadiel, ktorá je limitovaná tým, aby sa vmestili do priestoru na to v podlahe vymedzený. Preto možno nie sú jeho sedadlá až tak komfortné ako u konkurencie.

Sedáky sú dostatočne dlhé aj veľké, dokonca majú šikmý sklon, vďaka čomu dobre podopierajú stehná na dlhých trasách. Operadlá by ale mohli byť dlhšie. Od konkurencie sa Voyager odlišuje nielen mechanizmom sklápania sedadiel, ale tiež usporiadaním sedenia.

V druhom rade má len dve samostatné kreslá a úplne vzadu delenú lavicu pre troch. Medzitým more voľného priestoru, aby sa pasažierom pohodlne pohybovalo po kabíne, čo je asi jeho najväčšia výhoda v porovnaní s konkurenciou ako Sharan a Galaxy, prameniaca z jeho celkovej dĺžky.

V základnom usporiadaní s využitím všetkých troch radov sedadiel sa do kufra vmestí 934 l batožiny (až po strop). Po vyklopení tretieho radu ostane totiž v podlahe doslova hlboký „kráter“, do ktorého sa vmestí veľa vecí.

Sklopením tretieho radu narastie prepravná kapacita na 2394 l a zložením všetkých zadných sedadiel do podlahy sa z Voyageru stane dodávka s objemom 3912 l. Z pohľadu rodiča ma zaujalo ešte niekoľko detailov. Napríklad, že zadné vyklápateľné dvere, inak povedané veko kufra sa dá automaticky z miesta vodiča nielen otvárať, ale aj zatvárať. Túto možnosť neponúka podľa mňa žiaden van.

Diaľkové ovládanie bočných posuvných dverí som už spomínal. Okná na všetkých bočných dverách je možné sťahovať, jedine úplne zadné bočné okná sa iba odklápajú. V zime môžu byť vyhrievané štyri zo siedmych sedadiel a príplatkový zábavný balík s dvomi stropnými video obrazovkami umožňuje deťom sledovať jedno video v druhom a úplne iné v treťom rade.

Jazdili SME...

Prevažná väčšina slovenských zákazníkov siahne po naftovom štvorvalci 2.8 D. Jeho papierový výkon120 kW/163 k z dynamiky auta necítiť. S benzínovým šesťvalcom aj naftovým štvorvalcom sa dodáva len v kombinácii so šesťstupňovou automatickou prevodovkou.

Na prvých dvoch až troch prevodových stupňoch zrýchľuje celkom svižne. Dosiahnutie vyšších rýchlostí mu však trvá dlhšie. Dynamiku motora tlmí pohotovostná hmotnosť 2,3 tony, ktorú dostať do pohybu stojí nejakú silu aj energiu v podobe paliva.

Výrobca mu píše spotrebu 7,9 l/100 km, ktorá je dosiahnuteľná na okreske s ľahkou nohou na plyne. Inak treba počítať s 8,5 l/100km. Ťažký motor umiestnený vpredu cítiť na prejazdoch zákrut, kde treba počítať s väčším bočným preťažením a pevnejšie držať volant v rukách.

Inak je jazda komfortná a kultivovaná. Motor je naozaj tichý a kabína celkovo veľmi dobre odhlučnená.

Na otázku, kedy Taliani začnú do modelu Voyager montovať naftový dvojliter MultiJet, ktorý je ľahší a vo výkonnejšej verzií má aj lepšie parametre sme konkrétnu odpoveď nedostali. Táto alternatíva je však vo výhľade a išlo by o logický krok, ak chce Fiat v tomto segmente držať krok s konkurenciou.

Na komfortnom naladení podvozka sa nič nezmenilo. Ani nebolo treba, pretože cieľom tohto auta nie je v jazdnej dynamike konkurovať Fordu Galaxy. Podstatnejšie je, že aj podvozok bol viac odhlučnený.

Už v predaji

Voyager je pohodlný cestný krížnik, ideálny na hltanie dlhých kilometrov s celou rodinou. Importér ho začína predávať už tento mesiac v jedinej, veľmi dobre vybavenej verzii s testovaným motorom od 38 800 eur.

Doobjednať sa dá len niekoľko prvkov ako entertainment balík s integrovaným DVD prehrávačom, dvomi bezdrótovými slúchadlami a obrazovkami pre druhý a tretí rad (2 050 eur), bi-xenónové svetlá (820 eur), média centrum s dotykovou obrazovkou, cúvacou kamerou, navigáciou (1 220 eur), elektricky ovládané strešné okno (1 220 eur), automatický systém monitorovania slepého uhla (660 eur) a balík s bezkľúčovým odomykaním, štartovaním a dažďovým senzorom (1 150 eur).

Technické parametre vozidiel Lancia Voyager

motor 2.8 D 3.6 V6
zdvihový objem [cm3] 2768 3604
výkon [kW/k] 120/163 208/283
pri otáčkach [1/min] 3800 6600
krútiaci moment [Nm] 360 344
pri otáčkach [1/min] 1800-2800 4400
prevodovka 6AT 6AT
prevádzková hmotnosť [kg] 2242-2330 2091-2215
palivová spotreba [l/100 km] 7,9 10,8
emisie CO2 [g/km] 207 251
zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 11,9 8,5
maximálna rýchlosť [km/h] 193 209

Rozmery:

dĺžka 5218 mm
šírka 1998 mm
výška 1750 mm
rázvor náprav 3078 mm
objem batožinového priestoru (až po strop) 934/2394/3912
objem palivovej nádrže 76 l

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 8 569
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 7 416
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 306
  4. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 2 232
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 158
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 065
  7. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 984
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 820
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 655
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 947

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Pracujú a nestíhajú piť. Dedina roka má len jednu krčmu

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená. Nízka nezamestnanosť, vysoká pôrodnosť, kultúra. Šéfuje jej len 33-ročný starosta.

KULTÚRA

Zomrel spoluzakladateľ skupiny AC/DC Malcolm Young

Gitarista trpel v posledných rokoch demenciou.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.