Ako napísal portál idnes.cz, vyplýva to z takzvanej rizikovej mapy na roky 2008 až 2010, ktorú u našich západných susedov zverejnil Ústredné automotoklub (ÚAMK).
Cieľom výskumu v rámci celoeurópskeho programu hodnotenia ciest EuroRAP je ukázať, aké je na danom úseku cesty riziko, že sa vodič stane súčasťou nehody s vážnymi následkami či nehody smrteľné.
V rokoch 2008 až 2010 sa firme CityPlan, ktorá sa podieľa na európskom programe hodnotenia ciest, podarilo zmapovať 720 kilometrov diaľnic a skoro šesť tisíc kilometrov ciest prvej triedy. Hodnotila približne 350 úsekov, kde sa stalo takmer 30 percent všetkých smrteľných a vážnych nehôd.
Tretina z hodnotených ciest sa pritom dostala do kategórie stredne vysokého a vysokého rizika.
Pozrite sa na mape, ktoré cesty sú najnebezpečnejšie na Slovensku
Z rizikovej mapy vyplýva, že diaľnice a rýchlostné cesty v Česku sú približne 3,5-krát bezpečnejšia ako nedelené smerové komunikácie. Najhoršie pri mapovaní rizík dopadol Zlínsky kraj, najpriaznivejšie z porovnania vyšiel kraj Juhočeský.
ÚAMK zverejnilo aj vyhodnotenie rizikovosti ciest od roku 2003, kedy sa rizikovosť začala sledovať. Najnebezpečnejšia je podľa výsledkov cesta I/2 na hraniciach Pardubického kraja, nasleduje úsek I/67 z Karvinej do Českého Těšína.
Najvýraznejší nárast stupňa rizika zaznamenala cesta I/71 na hraniciach Juhomoravského kraja. Najväčšie zlepšenie naopak dosiahla cesta I/13 v Ústeckom kraji.
Pri tvorbe mapy jej autori použili údaje o nehodách poskytnuté dopravnou políciou, riaditeľstvom ciest a diaľnic a vychádzali aj z údajov z celoštátneho sčítania dopravy. Dôležité sú však najmä jazdy inšpekčného vozidla, s ktorým výskumníci prechádzajú komunikácie a hodnotia ich bezpečnosť.
Autor: idnes.cz