TEST: Elantra odmeňuje vodiča spotrebou

Benzínový motor prekonal očakávania a vôbec neprekáža, že zatiaľ je jedinou pohonnou jednotkou v Elantre. K mechanicky veľmi dobre zladenému autu ostáva doladiť ešte pár funkčných drobností.

V porovnaní s predchádzajúcou generáciou modelu Elantra vyzerá novinka ako z inej galaxie, pretože okrem dizajnu má výborný motor aj prevodovku.(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA, PRIEVIDZA. Ešte z čias podstatne smädnejších benzínových motorov ostali medzi testovacími autami populárnejšie naftové agregáty. Na jednu nádrž prešli viac a importéri videli v testoch pozitívnejšie spotreby.

Pri novej Elantre nemal importér značky Hyundai na výber, musel vytiahnuť benzínovú verziu 1,6 I D-CVVT pretože, je to jediný typ motora, s ktorým sa Elantra u nás predáva.

S vidinou vysokej spotreby a krátkeho dojazdu na jednu nádrž sme sa pustili do testovania. To sme ešte netušili, že oči si neveriacky viac krát pretrieme pri pohľade na palubný počítač.

Benzín im vyšiel

Sedan, ktorý predstavuje kategóriu veľkých a cenovo prístupných áut s veľkým kufrom, mal pri začiatku testu na počítadle kilometrov údaj 8470. Po prvých dvesto kilometroch testovacej trasy ukazoval palubný počítač priemernú spotrebu 6,6 litra na sto kilometrov a dojazd ešte 441 kilometrov.

Pre lepšiu predstavu trasa viedla po diaľnici D1 a následne po už spojenej rýchlostnej ceste R1 do Žarnovice. Odtiaľ sme Elantru prehnali cez Veľké Pole a Oslany do Prievidze.

Kokpitu ťažko niečo vytknúť. Jedine autorádio by malo mať funkciu RDS.

Prvá jazda nám predviedla štvorvalec novej série motorov Gamma v úplne inom svetle, než boli doterajšie benzínové agregáty tejto značky. Na neveriacky otvorených ústach a nadšení mala svoj podiel aj šesťstupňová prevodovka.

S ňou zvláda motor veľmi kultivovane a pokojne bez zbytočného obťažovania posádky hlukom stotridsať kilometrovú rýchlosť. Hoci sú maximálny výkon 97 kW aj krútiaci moment 158 Nm situované do vyšších otáčok, krivky majú veľmi priaznivý priebeh.

Štvorvalec sedanu vyslovene pasuje a pre bežný život na krátke trasy je to asi najvhodnejšia motorizácia. Výkonovo pasuje ku kvalitám podvozka a jazdí úsporne.

Stabilizačný systém chráni jazdu

Po trase z Prievidze do Banskej Bystrice cez Šturec klesla spotreba na 6,5 litra a do konca testu spadla na 6,4 litra na 100 kilometrov, čo je vlastne údaj výrobcu. Po mechanickej stránke nám jazda spôsobovala nenormálnu radosť, najmä odhadnutie stáleho prevodu a radenie na kvalitatívnej úrovni koncernu Volkswagen.

Podvozok presne zodpovedá cieľovej skupine a štýlu jazdy s jednoduchými sedanmi. V zákrutách dovolí Elantre citeľnejší náklon, čo iste umocňujú štandardne montované pätnásťpalcové pneumatiky s profilovým číslom 65 a šírkou 195 milimetrov. Ich prednosťou je vysoký komfort a odfiltrovanie zlého povrchu ciest.

Sedan s rázvorom náprav 2700 milimetrov je rozmermi na vrchnej hranici nižšej strednej triedy. Na nohy je vzadu dosť miesta.

Najmä na rozbitej ceste išla Elantra ako na vankúšoch. Presne tie vankúše môžu v tiahlych zákrutách rýchlostnej cesty vyvolať nedôveru, ale do rýchlosti 130 kilometrov za hodinu netreba podliehať panike.

Ani jeden z potenciálnych zákazníkov tohto typu auta nebude vymetať zákruty a navyše v štandarde je v aute stabilizačný systém ESP. Elantra neposkakuje na ceste ako Veloster a podvozkom plní očakávania, ktoré nie sú po štvrtej generácii veľké, ale naplnené.

Výbavu vybrali vopred

Keď otvoríte cenník, máte na výber Elantru Style 1,6 a Elantru Style 1,6. Rozdiel je iba v prevodovke, ktorá môže byť okrem manuálnej aj automatická šesťstupňová. Potom už Elantra nestojí 15 990 eur, ale 17 190 eur. Zaujímavo vyzerá prvý list prvkov výbavy, kde je v oblasti vonkajšej, vnútornej, bezpečnostnej výbavy zaškrtnutá každá položka. Teda výbava, ktorú automobilka mienila dať, je už v aute a hotovo.

Vybrať si môžete iba z druhej strany ponukových listov a to za 500 eur 16 palcové hliníkové kolesá, metalízu a kožené čalúnenie. Ostatné všetko je v aute, vrátane dvojzónovej automatickej klimatizácie, tempomatu, dažďového senzora, vyhrievaných spätných zrkadiel a iných drobností. Škoda, že integrované autorádio nemá vo výbave snímanie dát z rádiového signálu RDS.

Nepozná stanice

Čítate dobre, autorádio s CD prehrávačom a USB či externým audiovstupom nemá RDS. Prešli sme všetky nastavenia, ale RDS sme hľadali márne, takže tie otravné džingle, ktorých je už aj v Slovenskom rozhlase viac, než hovoreného slova boli jedinou identifikáciou rádiostanice.

Pritom autorádio má ovládanie na volante, a prehľadne prehráva MP3 súbory aj z externej USB pamäte.

Stredovej konzole dominuje elektronicky ovládaná dvojzónová klimatizácia. Zóna by stačila aj jedna, len aby boli skoky pri jednej nastavenej teplote menšie. Ak si nastavíte 20 stupňov na začiatku jazdy v podchladenom aute, už o chvíľu je v kabíne teplo, ale pri rovnakom nastavení postupne fúka čoraz chladnejší vzduch, aj keď interiér neprehrieva slnko. Skončíte na 26 stupňoch, aby bolo v aute akurát.

Veľký kufor s dobre navrhnutým vstupným otvorom. Dedičstvom po lacných sedanoch sú podpery veka kufra, ktoré pri zavretí zasahujú do priestoru pre batožinu a s tým treba počítať.

Veľký kufor

Nadšenie z motora, prevodovky a jazdy celkovo spôsobila, že netradične končíme test v interiéri a pri karosérii, ktorá tvarovo vychádza so súčasnej módnej vlny značky. Hyundai postavil pohľadný päťmiestny sedan s 485 litrovým batožinovým priestorom.

Rázvor 270 centimetrov na úrovni niekdajšej strednej triedy zaručuje dosť miesta na nohy vzadu dvom krajným cestujúcim. Strednému ostáva málo miesta na šírku, pretože interiér je pomerne úzky.

Veľkú radosť robia odkladacie priestory v kokpite. Sú výborne rozvrhnuté a majú dobrý tvar. Tu je radosť cestovať so všetkými obvyklými drobnosťami.

Cena od 15 990 eur vyzerá vzhľadom na výbavu a motor veľmi lákavo, kým neotvoríte cenník modelu Renault Fluence, ktorého benzínový motor 1,6 16 V za Elantrou síce zaostáva, avšak najvyššia výbava Privilege s Hands-free kartou a zabudovanou navigáciou, dvojzónovou klimatizáciou a tiež tempomatom stojí 12 990 eur.

Kupujem - nekupujem
K verdiktu kupujem mi chýba trochu nižšia cena. Hoci nekupujem, tak Elantre a jej atmosférickému motoru s objemom 1,6 litra skladám veľkú poklonu. (Rasťo Chvála)

Technické parametre

Motor 1,6 D-CVVT
Prevodovka 6-st. manuálna
Zdvihový objem (cm3) 1591
Výkon (kw/k) 97/132
Pri otáčkach (ot./min.) 6300
Krútiaci moment (Nm) 158
Pri otáčkach (ot./min) 4850
Emisie CO2 (g/km) 148
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 2700
Dĺžka (mm) 4530
Šírka (mm) 1775
Výška (mm) 1445
Pohotovostná hmot (kg) 1236
Objem palivovej nádrže (l) 48,5
Objem batož. priestoru (l) 485
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 10,7
Maximálna rýchlosť (km/h) 200
Spotreba mesto(l/100 km) 8,5
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 5,2
Kombinovaná spotreba 6,4
Cena modelu od (eur) 15 990

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 8 968
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 6 180
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 395
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 089
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 088
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 862
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 818
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 816
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 694
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 885

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená. Nízka nezamestnanosť, vysoká pôrodnosť, kultúra. Šéfuje jej len 33-ročný starosta.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.