TEST: Elantra odmeňuje vodiča spotrebou

Benzínový motor prekonal očakávania a vôbec neprekáža, že zatiaľ je jedinou pohonnou jednotkou v Elantre. K mechanicky veľmi dobre zladenému autu ostáva doladiť ešte pár funkčných drobností.

V porovnaní s predchádzajúcou generáciou modelu Elantra vyzerá novinka ako z inej galaxie, pretože okrem dizajnu má výborný motor aj prevodovku.(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BRATISLAVA, PRIEVIDZA. Ešte z čias podstatne smädnejších benzínových motorov ostali medzi testovacími autami populárnejšie naftové agregáty. Na jednu nádrž prešli viac a importéri videli v testoch pozitívnejšie spotreby.

Pri novej Elantre nemal importér značky Hyundai na výber, musel vytiahnuť benzínovú verziu 1,6 I D-CVVT pretože, je to jediný typ motora, s ktorým sa Elantra u nás predáva.

S vidinou vysokej spotreby a krátkeho dojazdu na jednu nádrž sme sa pustili do testovania. To sme ešte netušili, že oči si neveriacky viac krát pretrieme pri pohľade na palubný počítač.

Benzín im vyšiel

Sedan, ktorý predstavuje kategóriu veľkých a cenovo prístupných áut s veľkým kufrom, mal pri začiatku testu na počítadle kilometrov údaj 8470. Po prvých dvesto kilometroch testovacej trasy ukazoval palubný počítač priemernú spotrebu 6,6 litra na sto kilometrov a dojazd ešte 441 kilometrov.

Pre lepšiu predstavu trasa viedla po diaľnici D1 a následne po už spojenej rýchlostnej ceste R1 do Žarnovice. Odtiaľ sme Elantru prehnali cez Veľké Pole a Oslany do Prievidze.

Kokpitu ťažko niečo vytknúť. Jedine autorádio by malo mať funkciu RDS.

Prvá jazda nám predviedla štvorvalec novej série motorov Gamma v úplne inom svetle, než boli doterajšie benzínové agregáty tejto značky. Na neveriacky otvorených ústach a nadšení mala svoj podiel aj šesťstupňová prevodovka.

S ňou zvláda motor veľmi kultivovane a pokojne bez zbytočného obťažovania posádky hlukom stotridsať kilometrovú rýchlosť. Hoci sú maximálny výkon 97 kW aj krútiaci moment 158 Nm situované do vyšších otáčok, krivky majú veľmi priaznivý priebeh.

Štvorvalec sedanu vyslovene pasuje a pre bežný život na krátke trasy je to asi najvhodnejšia motorizácia. Výkonovo pasuje ku kvalitám podvozka a jazdí úsporne.

Stabilizačný systém chráni jazdu

Po trase z Prievidze do Banskej Bystrice cez Šturec klesla spotreba na 6,5 litra a do konca testu spadla na 6,4 litra na 100 kilometrov, čo je vlastne údaj výrobcu. Po mechanickej stránke nám jazda spôsobovala nenormálnu radosť, najmä odhadnutie stáleho prevodu a radenie na kvalitatívnej úrovni koncernu Volkswagen.

Podvozok presne zodpovedá cieľovej skupine a štýlu jazdy s jednoduchými sedanmi. V zákrutách dovolí Elantre citeľnejší náklon, čo iste umocňujú štandardne montované pätnásťpalcové pneumatiky s profilovým číslom 65 a šírkou 195 milimetrov. Ich prednosťou je vysoký komfort a odfiltrovanie zlého povrchu ciest.

Sedan s rázvorom náprav 2700 milimetrov je rozmermi na vrchnej hranici nižšej strednej triedy. Na nohy je vzadu dosť miesta.

Najmä na rozbitej ceste išla Elantra ako na vankúšoch. Presne tie vankúše môžu v tiahlych zákrutách rýchlostnej cesty vyvolať nedôveru, ale do rýchlosti 130 kilometrov za hodinu netreba podliehať panike.

Ani jeden z potenciálnych zákazníkov tohto typu auta nebude vymetať zákruty a navyše v štandarde je v aute stabilizačný systém ESP. Elantra neposkakuje na ceste ako Veloster a podvozkom plní očakávania, ktoré nie sú po štvrtej generácii veľké, ale naplnené.

Výbavu vybrali vopred

Keď otvoríte cenník, máte na výber Elantru Style 1,6 a Elantru Style 1,6. Rozdiel je iba v prevodovke, ktorá môže byť okrem manuálnej aj automatická šesťstupňová. Potom už Elantra nestojí 15 990 eur, ale 17 190 eur. Zaujímavo vyzerá prvý list prvkov výbavy, kde je v oblasti vonkajšej, vnútornej, bezpečnostnej výbavy zaškrtnutá každá položka. Teda výbava, ktorú automobilka mienila dať, je už v aute a hotovo.

Vybrať si môžete iba z druhej strany ponukových listov a to za 500 eur 16 palcové hliníkové kolesá, metalízu a kožené čalúnenie. Ostatné všetko je v aute, vrátane dvojzónovej automatickej klimatizácie, tempomatu, dažďového senzora, vyhrievaných spätných zrkadiel a iných drobností. Škoda, že integrované autorádio nemá vo výbave snímanie dát z rádiového signálu RDS.

Nepozná stanice

Čítate dobre, autorádio s CD prehrávačom a USB či externým audiovstupom nemá RDS. Prešli sme všetky nastavenia, ale RDS sme hľadali márne, takže tie otravné džingle, ktorých je už aj v Slovenskom rozhlase viac, než hovoreného slova boli jedinou identifikáciou rádiostanice.

Pritom autorádio má ovládanie na volante, a prehľadne prehráva MP3 súbory aj z externej USB pamäte.

Stredovej konzole dominuje elektronicky ovládaná dvojzónová klimatizácia. Zóna by stačila aj jedna, len aby boli skoky pri jednej nastavenej teplote menšie. Ak si nastavíte 20 stupňov na začiatku jazdy v podchladenom aute, už o chvíľu je v kabíne teplo, ale pri rovnakom nastavení postupne fúka čoraz chladnejší vzduch, aj keď interiér neprehrieva slnko. Skončíte na 26 stupňoch, aby bolo v aute akurát.

Veľký kufor s dobre navrhnutým vstupným otvorom. Dedičstvom po lacných sedanoch sú podpery veka kufra, ktoré pri zavretí zasahujú do priestoru pre batožinu a s tým treba počítať.

Veľký kufor

Nadšenie z motora, prevodovky a jazdy celkovo spôsobila, že netradične končíme test v interiéri a pri karosérii, ktorá tvarovo vychádza so súčasnej módnej vlny značky. Hyundai postavil pohľadný päťmiestny sedan s 485 litrovým batožinovým priestorom.

Rázvor 270 centimetrov na úrovni niekdajšej strednej triedy zaručuje dosť miesta na nohy vzadu dvom krajným cestujúcim. Strednému ostáva málo miesta na šírku, pretože interiér je pomerne úzky.

Veľkú radosť robia odkladacie priestory v kokpite. Sú výborne rozvrhnuté a majú dobrý tvar. Tu je radosť cestovať so všetkými obvyklými drobnosťami.

Cena od 15 990 eur vyzerá vzhľadom na výbavu a motor veľmi lákavo, kým neotvoríte cenník modelu Renault Fluence, ktorého benzínový motor 1,6 16 V za Elantrou síce zaostáva, avšak najvyššia výbava Privilege s Hands-free kartou a zabudovanou navigáciou, dvojzónovou klimatizáciou a tiež tempomatom stojí 12 990 eur.

Kupujem - nekupujem
K verdiktu kupujem mi chýba trochu nižšia cena. Hoci nekupujem, tak Elantre a jej atmosférickému motoru s objemom 1,6 litra skladám veľkú poklonu. (Rasťo Chvála)

Technické parametre

Motor 1,6 D-CVVT
Prevodovka 6-st. manuálna
Zdvihový objem (cm3) 1591
Výkon (kw/k) 97/132
Pri otáčkach (ot./min.) 6300
Krútiaci moment (Nm) 158
Pri otáčkach (ot./min) 4850
Emisie CO2 (g/km) 148
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 2700
Dĺžka (mm) 4530
Šírka (mm) 1775
Výška (mm) 1445
Pohotovostná hmot (kg) 1236
Objem palivovej nádrže (l) 48,5
Objem batož. priestoru (l) 485
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 10,7
Maximálna rýchlosť (km/h) 200
Spotreba mesto(l/100 km) 8,5
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 5,2
Kombinovaná spotreba 6,4
Cena modelu od (eur) 15 990

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Atos a Google Cloud nadviazali globálne partnerstvo
  2. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  3. Za palivo Shell BMW domov
  4. Košice majú svoju prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  5. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  6. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  7. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  8. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  9. Nukleárna magnetická rezonančná liečba znova v Košiciach
  10. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  1. Atos a Google Cloud nadviazali globálne partnerstvo
  2. Košice majú svoju prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  3. Plynové kondenzačné kotly IMMERGAS „šité na mieru“
  4. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  5. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  6. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  7. Naše finančné družstvo zveľaďuje svoje aktíva
  8. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si piatykrát odnáša Martinus
  9. Za palivo Shell BMW domov
  10. Shell ponúkne najrýchlejšie dobíjanie elektromobilov v Európe
  1. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 21 871
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 17 398
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 071
  4. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 672
  5. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 8 474
  6. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko 6 761
  7. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov 5 194
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 4 517
  9. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú 3 494
  10. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 3 483

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Markíza prehrala, Kočnerovi má platiť milióny za čudné zmenky

Sudkyňa odmietla návrh, aby sa preveril vek zmeniek, či boli skutočne podpísané v roku 2000.

DOMOV

Prokurátor Špirko už pozná disciplinárny návrh trestu

Špirko vystúpil v marci pred budovou Úradu špeciálnej prokuratúry.

KOMENTÁRE

Prečo vám tí lepší ľudia zvyčajne klamú, keď hovoria o jedle

Časť populácie má pri jedení pocit morálnej nadradenosti.

Neprehliadnite tiež

Psy a mačky nie sú batožina, potrebujú prestávky a tekutiny ako ľudia

Najčastejšími prehreškami pri cestovaní so zvieratami býva nedostatok vzduchu, pohybu a vody.

Polícia našla vodiča, ktorý jazdil po R1 v protismere

83-ročný vodič Golfu zapríčinil nehodu a z rýchlostnej cesty zišiel.

Ako strácajú kapacitu batérie Tesly? Mali by zvládnuť aj 800-tisíc kilometrov

Najväčšie opotrebenie sa udeje v prvých 50-tisíc kilometroch.

Hyundai i20 vyzerá po facelifte zozadu úplne inak

Dieselový motor sa už v ponuke neobjaví, novinkou je automatická prevodovka.

Ranný dážď v Bratislave spôsobil dopravný kolaps

Na všetkých hlavných ťahoch museli vodiči počítať so zdržaním minimálne 20 minút.