Ani autobus nesmie parkovať na zastávke

Niektorí vodiči autobusov nehľadajú parkovacie miesta a svoje vozidlá odstavia na dlhší čas na zastávke. Je to v rozpore s predpismi, a môže to zhoršiť bezpečnosť na cestách.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Juraj: "V Dubnici a okolí sa rozšírila 'móda' odstaviť aj na niekoľko dní autobus prímestskej dopravy alebo aj súkromného prepravcu na začiatku či pri konci autobusových zástavok. Najmä v lete sa na miestach, kde sú dlhodobo alebo pravidelne odstavené autobusy, vytvárajú priehlbiny.

Vo väčšine prípadov sú za zastávkami priechody pre chodcov, tam je problém ešte väčší, lebo vodič idúci po ceste neskoro vidí nielen značku priechod pre chodcov, ale aj chodcov, ktorí už-už vstupujú na vozovku, a ktorým musí dať prednosť.

Viem si predstaviť reakciu polície, ak by takto odstavil niekto svoje súkromné auto čo i len na moment, keď si ide kúpiť noviny. Alebo majú vodiči autobusov iné práva?"

Je známe, že vozidlá v rozpálenom lete poškodzujú asfaltový povrch vozovky, na ktorej parkujú. Záleží na kvalite asfaltu, no aj ľahšie autá zanechajú na mäkkom asfalte odtlačok.

Čím väčšie kolesá, tým väčšie poškodenie. Neznamená to však, že vodič porušil predpisy. Hovorí to len o kvalite vozovky.

info
§ 25, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Vodič nesmie zastaviť a stáť
f) na zastávke vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb v úseku, ktorý sa začína dopravnou značkou pre zastávku a končí sa 5 m za označníkom zastávky, a tam, kde taká dopravná značka nie je, vo vzdialenosti kratšej ako 30 m pred označníkom zastávky a 5 m za ním; ak je priestor zastávky vyznačený príslušnou vodorovnou dopravnou značkou, platí tento zákaz len pre nástupište a vyznačený priestor,

Predpisy autobusom nedovoľujú parkovať na zastávkach. Aj keď ich vodičov zrejme nebude nikto pokutovať, pravidlá im zakazujú zastaviť či stáť na zastávke vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb. Výnimka neexistuje.

Zastávky sú často na miestach, ktoré z hľadiska bezpečnosti nie sú pre ne ideálne. Parkujúci autobus je veľké vozidlo, ktoré dokáže zneprehľadniť dopravnú situáciu a môže byť príčinou nehody.

Juraj sa však pýtal na situáciu, keď autobus stojí dlhú dobu pred priechodom pre chodcov.

Vodiči motorových vozidiel by mali poznať predpis, že pri obchádzaní stojaceho vozidla pravidelnej verejnej dopravy sú povinní prihliadnuť na možnosť, že na vozovku vbehnú ľudia a jazdu prispôsobiť tak, aby ich neohrozili. Platí to aj v prípade, že šofér autobusu odstavil svoje vozidlo na zastávke a odišiel. Ostatní vodiči, ktorí autobus obchádzajú, si musia dávať pozor.

Najlepšie je spomaliť tak, aby ste minimalizovali riziko prípadnej zrážky s človekom, ktorý vojde na vozovku pred autobusom. Ak je pred autobusom priechod pre chodcov, treba byť ešte obozretnejší. Aj keď zvislú značku, ktorá na priechod upozorňuje, nevidno, upozornením by malo byť vodorovné označenie priechodu.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  2. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  10. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 11 611
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 6 341
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 922
  4. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 2 282
  5. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 1 843
  6. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 1 698
  7. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 1 117
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 970
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu 882
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 730

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Historické fiaská aj rekordné úspechy. Česko má po voľbách víťazov i porazených

V novom českom parlamente zasadne deväť strán. Nie všetky sú so svojim výsledkom spokojné.

KOMENTÁRE

Balada o zrade, alebo bez Babiša to nepôjde

Andrej Babiš vyhral v premiérskom referende.

SVET

Politológ: České voľby? Fenomenálny úspech populizmu

Babiš vyhral, lebo kauzy prezentoval ako snahu o zničenie, tvrdí Miloš Gregor.

KOMENTÁRE

Česko púšťa k moci populistu s autokratickými tendenciami

Krajina, ktorá už raz autokraciu porazila, jej znovu otvára cestu.

Neprehliadnite tiež

Prešli sme sa pohrebiskom klasických áut uprostred švédskej prírody

Vraky sú dnes spomienkou na majiteľa aj domovom lesných zvierat.

Nové Audi A7 Sportback dostane ku všetkým motorom hybrid

Predaj odštartuje so šesťvalcovým motorom 3,0 TFSI.

Takmer tretina nových áut nemá rezervné koleso

Pri defekte sa musia vodiči spoliehať na lepiacu sadu.