Ani autobus nesmie parkovať na zastávke

Niektorí vodiči autobusov nehľadajú parkovacie miesta a svoje vozidlá odstavia na dlhší čas na zastávke. Je to v rozpore s predpismi, a môže to zhoršiť bezpečnosť na cestách.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Juraj: "V Dubnici a okolí sa rozšírila 'móda' odstaviť aj na niekoľko dní autobus prímestskej dopravy alebo aj súkromného prepravcu na začiatku či pri konci autobusových zástavok. Najmä v lete sa na miestach, kde sú dlhodobo alebo pravidelne odstavené autobusy, vytvárajú priehlbiny.

Vo väčšine prípadov sú za zastávkami priechody pre chodcov, tam je problém ešte väčší, lebo vodič idúci po ceste neskoro vidí nielen značku priechod pre chodcov, ale aj chodcov, ktorí už-už vstupujú na vozovku, a ktorým musí dať prednosť.

Viem si predstaviť reakciu polície, ak by takto odstavil niekto svoje súkromné auto čo i len na moment, keď si ide kúpiť noviny. Alebo majú vodiči autobusov iné práva?"

Je známe, že vozidlá v rozpálenom lete poškodzujú asfaltový povrch vozovky, na ktorej parkujú. Záleží na kvalite asfaltu, no aj ľahšie autá zanechajú na mäkkom asfalte odtlačok.

Čím väčšie kolesá, tým väčšie poškodenie. Neznamená to však, že vodič porušil predpisy. Hovorí to len o kvalite vozovky.

info
§ 25, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Vodič nesmie zastaviť a stáť
f) na zastávke vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb v úseku, ktorý sa začína dopravnou značkou pre zastávku a končí sa 5 m za označníkom zastávky, a tam, kde taká dopravná značka nie je, vo vzdialenosti kratšej ako 30 m pred označníkom zastávky a 5 m za ním; ak je priestor zastávky vyznačený príslušnou vodorovnou dopravnou značkou, platí tento zákaz len pre nástupište a vyznačený priestor,

Predpisy autobusom nedovoľujú parkovať na zastávkach. Aj keď ich vodičov zrejme nebude nikto pokutovať, pravidlá im zakazujú zastaviť či stáť na zastávke vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb. Výnimka neexistuje.

Zastávky sú často na miestach, ktoré z hľadiska bezpečnosti nie sú pre ne ideálne. Parkujúci autobus je veľké vozidlo, ktoré dokáže zneprehľadniť dopravnú situáciu a môže byť príčinou nehody.

Juraj sa však pýtal na situáciu, keď autobus stojí dlhú dobu pred priechodom pre chodcov.

Vodiči motorových vozidiel by mali poznať predpis, že pri obchádzaní stojaceho vozidla pravidelnej verejnej dopravy sú povinní prihliadnuť na možnosť, že na vozovku vbehnú ľudia a jazdu prispôsobiť tak, aby ich neohrozili. Platí to aj v prípade, že šofér autobusu odstavil svoje vozidlo na zastávke a odišiel. Ostatní vodiči, ktorí autobus obchádzajú, si musia dávať pozor.

Najlepšie je spomaliť tak, aby ste minimalizovali riziko prípadnej zrážky s človekom, ktorý vojde na vozovku pred autobusom. Ak je pred autobusom priechod pre chodcov, treba byť ešte obozretnejší. Aj keď zvislú značku, ktorá na priechod upozorňuje, nevidno, upozornením by malo byť vodorovné označenie priechodu.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  2. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  3. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  6. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  7. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  1. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  2. Vianočný bázar chalaňov
  3. Vianočné mecheche 2017
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  6. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  7. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  8. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  9. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  10. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 311
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 6 091
  3. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 854
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 305
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 197
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 013
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 913
  8. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 1 784
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 660
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 326

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

S elektronickým receptom riskuje pacient tour po lekárňach

Čítačku kariet, ktorú potrebujú, aby sa pripojili do elektronického systému receptov, stále nemá 40 percent lekárnikov. Termíny už tlačia.

Neprehliadnite tiež

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.

Fiat Punto dostal nula hviezdičiek za bezpečnosť, najhoršie hodnotenie v histórii

Sklamali aj viaceré modely, ktoré v základnej výbave dostali iba tri z piatich hviezdičiek za bezpečnosť.

Autá dostanú novú povinnú výbavu: núdzové volanie eCall

Každé auto si bude vedieť privolať sanitku v prípade nehody.