SME
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Ani autobus nesmie parkovať na zastávke

Niektorí vodiči autobusov nehľadajú parkovacie miesta a svoje vozidlá odstavia na dlhší čas na zastávke. Je to v rozpore s predpismi, a môže to zhoršiť bezpečnosť na cestách.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Juraj: "V Dubnici a okolí sa rozšírila 'móda' odstaviť aj na niekoľko dní autobus prímestskej dopravy alebo aj súkromného prepravcu na začiatku či pri konci autobusových zástavok. Najmä v lete sa na miestach, kde sú dlhodobo alebo pravidelne odstavené autobusy, vytvárajú priehlbiny.

Vo väčšine prípadov sú za zastávkami priechody pre chodcov, tam je problém ešte väčší, lebo vodič idúci po ceste neskoro vidí nielen značku priechod pre chodcov, ale aj chodcov, ktorí už-už vstupujú na vozovku, a ktorým musí dať prednosť.

Viem si predstaviť reakciu polície, ak by takto odstavil niekto svoje súkromné auto čo i len na moment, keď si ide kúpiť noviny. Alebo majú vodiči autobusov iné práva?"

Je známe, že vozidlá v rozpálenom lete poškodzujú asfaltový povrch vozovky, na ktorej parkujú. Záleží na kvalite asfaltu, no aj ľahšie autá zanechajú na mäkkom asfalte odtlačok.

Čím väčšie kolesá, tým väčšie poškodenie. Neznamená to však, že vodič porušil predpisy. Hovorí to len o kvalite vozovky.

info
§ 25, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(1) Vodič nesmie zastaviť a stáť
f) na zastávke vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb v úseku, ktorý sa začína dopravnou značkou pre zastávku a končí sa 5 m za označníkom zastávky, a tam, kde taká dopravná značka nie je, vo vzdialenosti kratšej ako 30 m pred označníkom zastávky a 5 m za ním; ak je priestor zastávky vyznačený príslušnou vodorovnou dopravnou značkou, platí tento zákaz len pre nástupište a vyznačený priestor,

Predpisy autobusom nedovoľujú parkovať na zastávkach. Aj keď ich vodičov zrejme nebude nikto pokutovať, pravidlá im zakazujú zastaviť či stáť na zastávke vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb. Výnimka neexistuje.

Zastávky sú často na miestach, ktoré z hľadiska bezpečnosti nie sú pre ne ideálne. Parkujúci autobus je veľké vozidlo, ktoré dokáže zneprehľadniť dopravnú situáciu a môže byť príčinou nehody.

Juraj sa však pýtal na situáciu, keď autobus stojí dlhú dobu pred priechodom pre chodcov.

Vodiči motorových vozidiel by mali poznať predpis, že pri obchádzaní stojaceho vozidla pravidelnej verejnej dopravy sú povinní prihliadnuť na možnosť, že na vozovku vbehnú ľudia a jazdu prispôsobiť tak, aby ich neohrozili. Platí to aj v prípade, že šofér autobusu odstavil svoje vozidlo na zastávke a odišiel. Ostatní vodiči, ktorí autobus obchádzajú, si musia dávať pozor.

Najlepšie je spomaliť tak, aby ste minimalizovali riziko prípadnej zrážky s človekom, ktorý vojde na vozovku pred autobusom. Ak je pred autobusom priechod pre chodcov, treba byť ešte obozretnejší. Aj keď zvislú značku, ktorá na priechod upozorňuje, nevidno, upozornením by malo byť vodorovné označenie priechodu.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 266
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 488
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 736
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 971
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 910
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 633
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 815
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 732
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 593
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 8 925
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie nielen môže bolieť, ale možno sa pri čakaní naň nakaziť. Ilustračná fotografia.
Dobré ráno

Dobré ráno: Monika Jankovská sa chce dohodnúť s políciou

Štátna tajomníčka zrejme chce spolupracovať.

Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Vždy sa dá počítať s vypätím všetkých síl

Krajčí počas testovania videl "silného ducha slovenského národa".

Minister obrany Jaroslav Naď (OĽaNO) počas návštevy odberného miesta. v obci Nižná v okrese Tvrdošín.
Minister obrany Jaroslav Naď.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.