SME
Sobota, 28. január, 2023 | Meniny má Alfonz

V zime sú cesty rizikovejšie, vyžadujú od vodičov lepšiu prípravu

Zima na Slovensku sa začala. Nielen vaše vozidlo by na ňu malo byť pripravené, ale aj vy a vaše šoférske návyky.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

V zime je riziko nehody 6x vyššie. Až 55 % všetkých dopravných nehôd sa stane na zimných vozovkách.

Už ste prezuli na zimné?

Zákon o cestnej premávke myslí na to, že v zime sa jazdí inak ako v lete. Aby nebolo šoférovanie nebezpečné, núti vodičov šoférovať len také vozidlá, ktoré majú obuté zimné pneumatiky.

Okrem toho, že prezuť na zimné pneumatiky treba zo zákona, je to vhodné aj pre vašu bezpečnosť na cestách. Ak ste ešte neprezuli, urobte tak čo najskôr.

"Zimné pneumatiky by ste mali ponechať na vozidle až do konca marca, pričom nové pneumatiky je nutné ešte zabehnúť, pretože optimálne vlastnosti získavajú asi po 300 km," upozorňuje Lucia Busquet zo spoločnosti Škoda Auto. Rovnako dôležitá je podľa nej aj kontrolaprípadného poškodenia, a aj vyváženie použitých zimných pneumatík pred opätovným namontovaním a následná kontrola tlaku v nových či použitých pneumatikách niekoľkokrát počas zimy.

"Zmes zimných pneumatík je mäkšia ako pri letných, a tým si zachováva oveľa lepšiu priľnavosť k vozovke a aj brzdná dráha je pri zimných pneumatikách podstatne kratšia," doplnila Lucia Busquet.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Čo presne vyžadujú predpisy

Podľa predpisov, ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza, vodič motorového vozidla kategórie

  • M1 - vozidlo s najmenej štyrmi kolesami na prepravu osôb, ktoré má najviac osem miest na sedenie + miesto vodiča
  • N1 - motorové vozidlo s najmenej štyrmi kolesami na dopravu nákladu s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou do 3,5 t

môže také vozidlo použiť v cestnej premávke, len ak je toto vozidlo na všetkých nápravách vybavené zimnými pneumatikami s označením "M+S", "M.S." alebo "M & S".

Vodiči nákladných vozidiel a autobusov musia mať takéto pneumatiky v čase od 15. novembra do 31. marca aspoň na jednej z hnacích náprav.

Terénne autá nepotrebujú zimné pneumatiky

Nezabúdajte na to, že zimné pneumatiky treba mať obuté aj vtedy, ak vzhľadom na ročné obdobie možno predpokladať, že sa na trase, ktorou budete s motorovým vozidlom prechádzať, bude na vozovke nachádzať súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza.

Hĺbka hlavných drážok v stredovej časti povrchu dezénu pneumatiky, ktorý pokrýva približne tri štvrtiny šírky povrchu dezénu jazdnej plochy pneumatiky, nesmie byť u zimných pneumatík vyššie uvedených kategórií vozidiel menej ako 3 mm.

Spomínané pravidlo o povinnosti mať obuté zimné pneumatiky neplatí

  • pri núdzovom dojazde, ak je na náprave namontovaná náhradná pneumatika alebo pneumatika na núdzový dojazd,
  • pre terénne motorové vozidlo a
  • pre motorové vozidlo používané v obci v súvislosti s plnením úloh na základe zmluvy o výkone vo verejnom záujme podľa osobitného predpisu.

Cez námrazu na oknách nič neuvidíte

Novou povinnosťou vodiča v zimnom období vozidla je pred jazdou odstrániť z vozidla a z nákladu kusy ľadu a snehu, ktoré by sa počas jazdy mohli uvoľniť.

Pozor aj na námrazu na oknách. Znepríjemňuje väčšinou uponáhľané rána. Mnohí vodiči preto očistia svoje sklá nedostatočne a ohrozujú tak seba i ostatných. "Odporúčame nepodceňovať toto riziko a radšej vstať skôr, dôkladne odstrániť námrazu a až potom vyraziť na cesty. V prípade zapríčinenia nehody s nesprávne vyčisteným sklom môžete mať problémy nielen s políciou, ale i poisťovňou," upozorňuje Lucia Busquet.

K dobrému výhľadu z interiéru automobilu patria aj dobré a kvalitné stierače. Ak nedokážu dostatočne spriehľadniť okno, vymeňte ich čo najskôr.

Nezabudnite ani na akumulátor. Práve ten je v zime nadmerne namáhaný a môže ľahko zradiť. Preto je lepšie ho dať preventívne skontrolovať a premerať. V zime je lepšie jazdiť so spoľahlivým akumulátorom.

"V prípade, že v zimných mesiacoch cestujete cez Slovensko, vhod môžu prísť i snehové reťaze či vrecko plnené soľou na posyp. Slovenské hory sú plné nástrah a pri nedostatočnej úprave ciest sa vám môže ľahko stať, že nebudete môcť zdolať trasu," doplnila Lucia Busquet.

V zime je lepšie denné svietidlá nepoužívať

V zimnom období je potrebné dbať aj na osvetlenie vozidla. Vozidlo musí mať počas jazdy rozsvietené stretávacie svetlomety alebo im na roveň postavené osvetlenie; to neplatí pre nemotorové vozidlo, ktoré musí mať rozsvietené svietidlá počas zníženej viditeľnosti.

Za nezníženej viditeľnosti môžu byť na vozidle namiesto stretávacích svetlometov rozsvietené denné prevádzkové svietidlá, ak je nimi vozidlo vybavené. Polícia ale upozorňuje na to, že práve v zimnom období by ste mali zvážiť, či vzhľadom na počasie je používanie týchto denných prevádzkových svietidiel vhodné. Je potrebné si uvedomiť, že osvetlenie vozidla počas dňa slúži hlavne na to, aby ostatní účastníci cestnej premávky videli vaše vozidlo z dostatočnej vzdialenosti.

Zníženou viditeľnosťou je viditeľnosť, pri ktorej sa účastníci cestnej premávky dostatočne zreteľne navzájom nevidia, ani keď nevidia predmety na ceste, najmä od súmraku do svitania, za hmly, sneženia, dažďa a v tuneli.

Nepoužívajte hmlovky namiesto stretávačiek. V nesprávnu dobu môžu nepríjemne oslňovať iných vodičov. Okrem toho, predné svetlomety do hmly a zadné svietidlá do hmly smie vodič použiť len za hmly, sneženia alebo za dažďa.

Jazdite pomalšie

Aj keď je vozidlo dostatočne pripravené na zimu, nezabudnite ani na seba ako vodičov. Opatrnou jazdou predídete prípadným haváriám.

V zimných mesiacoch sa snažte vyhýbať prudkému brzdeniu a vysokým rýchlostiam. Zrýchľujte plynulo, dodržiavajte väčšiu vzdialenosť medzi vozidlami a pri brzdení nerobte trhavé pohyby volantom.

Polícia v tejto súvislosti upozorňuje predovšetkým na povinnosť prispôsobiť rýchlosť jazdy najmä svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať.

"Toto ustanovenie má prednosť pred ustanovením stanovujúcim najvyššie dovolené rýchlosti v obci, mimo obce alebo na diaľnici. Teda pokiaľ to poveternostné podmienky alebo stav vozovky nedovoľuje, je vodič povinný znížiť rýchlosť jazdy aj pod zákonom, alebo dopravnou značkou stanovené limity," informoval Alexander Szabó, hovorca Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Košiciach.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Už len dnes: Predplatné SME.sk za jedinečnú cenu 30 eur
  8. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 351
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 4 501
  3. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 4 406
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 330
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 593
  6. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 555
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 509
  8. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 500
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


16 h
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


20 h
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan

Blogy SME

  1. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie
  2. Elena Antalová: "Kecy a fakty o tzv.demokracii". Kniha Karola Ondriaša vyšla síce v roku 2004, no chcela by udávať smer Smeru.
  3. Anton Kovalčík: Afganské fiasko ZSSR 3.
  4. Adam Austera: Ako budú farmaceutickí giganti bojovať proti COVID v roku 2023?
  5. Lucia Žárska: Microsoft masovo prepúšťa zamestnancov, na výsledkoch to zatiaľ nevidno
  6. Irena Šimuneková: Čierno biely svet
  7. Radoslav Medzihradský: Novoročný výstup na Turniansky hrad
  8. Jaroslav Kmeť: Ako na krízu?
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 478
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 17 247
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 022
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 6 936
  5. Rastislav Čurma: Divotvorný Kráľovský Chlmec - Maďar, maďarský, najmaďarskejší 4 773
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 724
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 694
  8. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 391
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu