SME
Sobota, 27. november, 2021 | Meniny má MilanKrížovkyKrížovky

V zime sú cesty rizikovejšie, vyžadujú od vodičov lepšiu prípravu

Zima na Slovensku sa začala. Nielen vaše vozidlo by na ňu malo byť pripravené, ale aj vy a vaše šoférske návyky.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

V zime je riziko nehody 6x vyššie. Až 55 % všetkých dopravných nehôd sa stane na zimných vozovkách.

Už ste prezuli na zimné?

Zákon o cestnej premávke myslí na to, že v zime sa jazdí inak ako v lete. Aby nebolo šoférovanie nebezpečné, núti vodičov šoférovať len také vozidlá, ktoré majú obuté zimné pneumatiky.

Okrem toho, že prezuť na zimné pneumatiky treba zo zákona, je to vhodné aj pre vašu bezpečnosť na cestách. Ak ste ešte neprezuli, urobte tak čo najskôr.

"Zimné pneumatiky by ste mali ponechať na vozidle až do konca marca, pričom nové pneumatiky je nutné ešte zabehnúť, pretože optimálne vlastnosti získavajú asi po 300 km," upozorňuje Lucia Busquet zo spoločnosti Škoda Auto. Rovnako dôležitá je podľa nej aj kontrolaprípadného poškodenia, a aj vyváženie použitých zimných pneumatík pred opätovným namontovaním a následná kontrola tlaku v nových či použitých pneumatikách niekoľkokrát počas zimy.

"Zmes zimných pneumatík je mäkšia ako pri letných, a tým si zachováva oveľa lepšiu priľnavosť k vozovke a aj brzdná dráha je pri zimných pneumatikách podstatne kratšia," doplnila Lucia Busquet.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Čo presne vyžadujú predpisy

Podľa predpisov, ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza, vodič motorového vozidla kategórie

  • M1 - vozidlo s najmenej štyrmi kolesami na prepravu osôb, ktoré má najviac osem miest na sedenie + miesto vodiča
  • N1 - motorové vozidlo s najmenej štyrmi kolesami na dopravu nákladu s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou do 3,5 t

môže také vozidlo použiť v cestnej premávke, len ak je toto vozidlo na všetkých nápravách vybavené zimnými pneumatikami s označením "M+S", "M.S." alebo "M & S".

Vodiči nákladných vozidiel a autobusov musia mať takéto pneumatiky v čase od 15. novembra do 31. marca aspoň na jednej z hnacích náprav.

Terénne autá nepotrebujú zimné pneumatiky

Nezabúdajte na to, že zimné pneumatiky treba mať obuté aj vtedy, ak vzhľadom na ročné obdobie možno predpokladať, že sa na trase, ktorou budete s motorovým vozidlom prechádzať, bude na vozovke nachádzať súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza.

Hĺbka hlavných drážok v stredovej časti povrchu dezénu pneumatiky, ktorý pokrýva približne tri štvrtiny šírky povrchu dezénu jazdnej plochy pneumatiky, nesmie byť u zimných pneumatík vyššie uvedených kategórií vozidiel menej ako 3 mm.

Spomínané pravidlo o povinnosti mať obuté zimné pneumatiky neplatí

  • pri núdzovom dojazde, ak je na náprave namontovaná náhradná pneumatika alebo pneumatika na núdzový dojazd,
  • pre terénne motorové vozidlo a
  • pre motorové vozidlo používané v obci v súvislosti s plnením úloh na základe zmluvy o výkone vo verejnom záujme podľa osobitného predpisu.

Cez námrazu na oknách nič neuvidíte

Novou povinnosťou vodiča v zimnom období vozidla je pred jazdou odstrániť z vozidla a z nákladu kusy ľadu a snehu, ktoré by sa počas jazdy mohli uvoľniť.

Pozor aj na námrazu na oknách. Znepríjemňuje väčšinou uponáhľané rána. Mnohí vodiči preto očistia svoje sklá nedostatočne a ohrozujú tak seba i ostatných. "Odporúčame nepodceňovať toto riziko a radšej vstať skôr, dôkladne odstrániť námrazu a až potom vyraziť na cesty. V prípade zapríčinenia nehody s nesprávne vyčisteným sklom môžete mať problémy nielen s políciou, ale i poisťovňou," upozorňuje Lucia Busquet.

K dobrému výhľadu z interiéru automobilu patria aj dobré a kvalitné stierače. Ak nedokážu dostatočne spriehľadniť okno, vymeňte ich čo najskôr.

Nezabudnite ani na akumulátor. Práve ten je v zime nadmerne namáhaný a môže ľahko zradiť. Preto je lepšie ho dať preventívne skontrolovať a premerať. V zime je lepšie jazdiť so spoľahlivým akumulátorom.

"V prípade, že v zimných mesiacoch cestujete cez Slovensko, vhod môžu prísť i snehové reťaze či vrecko plnené soľou na posyp. Slovenské hory sú plné nástrah a pri nedostatočnej úprave ciest sa vám môže ľahko stať, že nebudete môcť zdolať trasu," doplnila Lucia Busquet.

V zime je lepšie denné svietidlá nepoužívať

V zimnom období je potrebné dbať aj na osvetlenie vozidla. Vozidlo musí mať počas jazdy rozsvietené stretávacie svetlomety alebo im na roveň postavené osvetlenie; to neplatí pre nemotorové vozidlo, ktoré musí mať rozsvietené svietidlá počas zníženej viditeľnosti.

Za nezníženej viditeľnosti môžu byť na vozidle namiesto stretávacích svetlometov rozsvietené denné prevádzkové svietidlá, ak je nimi vozidlo vybavené. Polícia ale upozorňuje na to, že práve v zimnom období by ste mali zvážiť, či vzhľadom na počasie je používanie týchto denných prevádzkových svietidiel vhodné. Je potrebné si uvedomiť, že osvetlenie vozidla počas dňa slúži hlavne na to, aby ostatní účastníci cestnej premávky videli vaše vozidlo z dostatočnej vzdialenosti.

Zníženou viditeľnosťou je viditeľnosť, pri ktorej sa účastníci cestnej premávky dostatočne zreteľne navzájom nevidia, ani keď nevidia predmety na ceste, najmä od súmraku do svitania, za hmly, sneženia, dažďa a v tuneli.

Nepoužívajte hmlovky namiesto stretávačiek. V nesprávnu dobu môžu nepríjemne oslňovať iných vodičov. Okrem toho, predné svetlomety do hmly a zadné svietidlá do hmly smie vodič použiť len za hmly, sneženia alebo za dažďa.

Jazdite pomalšie

Aj keď je vozidlo dostatočne pripravené na zimu, nezabudnite ani na seba ako vodičov. Opatrnou jazdou predídete prípadným haváriám.

V zimných mesiacoch sa snažte vyhýbať prudkému brzdeniu a vysokým rýchlostiam. Zrýchľujte plynulo, dodržiavajte väčšiu vzdialenosť medzi vozidlami a pri brzdení nerobte trhavé pohyby volantom.

Polícia v tejto súvislosti upozorňuje predovšetkým na povinnosť prispôsobiť rýchlosť jazdy najmä svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať.

"Toto ustanovenie má prednosť pred ustanovením stanovujúcim najvyššie dovolené rýchlosti v obci, mimo obce alebo na diaľnici. Teda pokiaľ to poveternostné podmienky alebo stav vozovky nedovoľuje, je vodič povinný znížiť rýchlosť jazdy aj pod zákonom, alebo dopravnou značkou stanovené limity," informoval Alexander Szabó, hovorca Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Košiciach.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  2. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  3. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  4. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  5. Ani najlepšia mama nevie, čo sa deje v tele jej dieťatka
  6. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  7. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model
  8. Dôchodkové sporenie s rešpektom k budúcnosti
  9. Firmám sa vyplatí poznať uhlíkovú stopu vlastných výrobkov
  10. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  1. Mačka, ktorá žerie ľudí, kakajúce polienko, pavúky na stromčeku
  2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  3. Dopyt po bytoch stúpa, ponuka bytov sa neustále zmenšuje
  4. Tatranský buk je Stromom roka 2021
  5. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  6. BLACK FRIDAY: Nakupujte výhodne prírodné produkty
  7. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  8. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  9. Spoločnosť v Lipt. Mikuláši dodáva námorný informačný systém
  10. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 27 667
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 9 716
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 7 394
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 4 729
  5. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 026
  6. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 575
  7. Neapolu odpustíte chaos, decentné Sorrento je únikom do pohody 2 412
  8. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 2 355
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 002
  10. TIP: Úspech zakódovaný v DNA? Potvrdil to zlatý hattrick 1 870
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov
Suzuki S-Cross

Pod kapotou ostáva mild-hybridný štvorvalec aj pohon všetkých kolies.


25. nov
Kia Niro

V ponuke budú opäť hybridy aj elektrická verzia.


25. nov
BMW M4 Competition

Balík doplnkov Race Track predurčuje auto skôr na okruh než do premávky.


24. nov

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Ešče žijem, máme chleba
  2. Marek Strapko: Boh nám dal rozum - za tento dar treba ďakovať!
  3. Matúš Lazúr: Pán Delta povolal z Afriky mocného čarodeja Omikróna
  4. Jana Hanuliaková: Poslali sme list všetkým primátorom a primátorkám okresných miest na Slovensku
  5. Štefan Vidlár: Záhorák šecko skúr ví... Druhý veseuý dzíl
  6. Štefan Vidlár: Čovjeci bezcitňí
  7. Ján Marton: Schválená poľnohospodárska politika - európska totalita pred dverami.
  8. Anton Kovalčík: Postkoloniálna Teória.
  1. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 152
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 7 755
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 6 847
  4. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 6 421
  5. Martin Greguš: Robert Fico a jeho 2 tváre... DNES: "Povinné očkovanie je nechutný fašistický nápad". Čo myslíte, čo "hovoril" SMER v roku 2014? 5 824
  6. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 4 997
  7. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 029
  8. Monika Vojčíkova: Len vydržte dezoláti, len vydržte! 3 900
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu