SME
Sobota, 31. október, 2020 | Meniny má AurelaKrížovkyKrížovky

Cestári sú na zimu pripravení, niektorí predvídajú problémy

Na niektorých častiach Slovenska tento týždeň napadol už prvý sneh. Aj keď SHMU predpovedá na najbližšie dni slnečné počasie, snehu sa nevyhneme. Ako sú na to pripravení cestári?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Slovenskí cestári nepredpokladajú, že nasledujúce zimné mesiace budú na údržbu ciest náročnejšie, než tomu bolo minulý rok. "Čo sa týka očakávaní na zimu, tak nepredpokladáme, že by táto zima mala niečím prevyšovať priemer v predchádzajúcich rokoch," informoval Milan Gajdoš, podpredseda predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Podľa ktorého už začiatok tohtoročnej zimy ukazuje, že zrážok bude menej.

Zimnú sezónu majú už v novembri

Zimnú službu vyhlasuje NDS 1. novembra a ukončuje 31. marca. Prvý tohtoročný zásah spoločnosť uskutočnila už 7. októbra na liptovskom úseku diaľnice D1. NDS má k dispozícii 14 stredísk správy a údržby, 589 zamestnancov a 253 kusov techniky. Zasahuje na 849 km diaľnic a rýchlostných ciest vo vlastnej správe a zároveň na 471 km ciest iných správcov.

Aj v Žiline začali so zimnou údržbou už 1. novembra. Bratislava a Prešov si začiatok naplánovali na 15. novembra.

"V mestskej časti Bratislava-Staré Mesto potrvá zimná údržba až do 31. marca 2012. Zabezpečíme starostlivosť o cesty III. a IV. triedy, o chodníky a schodištia. Mestská časť vyčlenila na údržbu 480-tisíc eur," informoval hovorca Starého Mesta Tomáš Halán.

V Prešove sa rozpočtová položka prelína z jedného kalendárneho roka do druhého. V minulej sezóne investovali do zimnej údržby 630-tisíc eur.

NDS reaguje preventívne

"Sme v maximálnej možnej miere pripravení. Jednotlivé operátorské pracoviská sa snažia predvídať situáciu a vysielajú mechanizmy dopredu. To znamená, neriešime situáciu keď nastane, ale preventívne už predtým," povedal podpredseda predstavenstva a prevádzkový riaditeľ NDS Milan Gajdoš.

Dodal však, že priebeh zimy môže byť nevyspytateľný a hoci je NDS na zimu pripravená, ak dôjde k enormnému zhoršeniu počasia, spoločnosť by potrebovala desaťnásobne viac personálu a sypačov, aby dokázala zabezpečiť kvalitu bežnú v zimnom období. "Všetko závisí od stavu poveternostných podmienok k pomere k technike, ktorú máme k dispozícií. Akékoľvek kritické situácie, ktoré sa objavujú na diaľniciach a rýchlostných cestách, môžeme len eliminovať, nemôžeme ich úplne odstrániť," uviedol Gajdoš.

V Žiline vyrazia do akcie okamžite

"V Starom Meste je takmer 64 kilometrov komunikácií. Na týchto komunikáciách vykoná náš zmluvný partner zásah do dvoch hodín od začiatku spádu snehu alebo od vytvoria poľadovice," povedala starostka mestskej časti Bratislava-Staré Mesto Táňa Rosová. V prípade schodísk je však výjazd o šesť až osem hodín.

Inak je na tom Žilina. Tam situáciu monitorujú už teraz. "Dispečing dozerá na stav ciest celú noc. V prípade, že sa zmení počasie, to bude robiť nonstop. Ak nám občan oznámi napríklad neprejazdnosť (t.č. 041 56 52 371) pre sneženie, sme schopní vyraziť do terénu ihneď,“ informoval hovorca mesta Žilina Pavol Čorba.

V Prešove plánujú tento rok spustiť novú službu, takzvaný pasport (zoznam miestnych komunikácií) zimnej údržby a monitoring pohybu vozidiel zimnej údržby. "Týmto spôsobom zabezpečíme informovanosť občanov o rozsahu a aktuálnosti výkonov zimnej údržby," uviedol Kamil Sepeši, vedúci oddelenia verejnoprospešných činností odboru správy mestského majetku Prešov. V prípade, že cesta nie je schodná môžu občania informovať zástupcov mesta alebo dispečerskú službu zimnej údržby.

O prejazdnosť sa postará technika a posyp

V rámci prípravy na zimu sa NDS zásobuje materiálom tak, aby vo svojich skladoch mala 70 % očakávanej spotreby materiálu v danom roku. "Samozrejme, ak by došlo ku kalamitnej situácii, tak sklady soli sú priebežne dopĺňané," podotkol Gajdoš. Autá a technika NDS musia byť v prípade potreby zásahu pripravené vyraziť zo strediska do 30 minút.

V Bratislavskom Starom meste by podľa predpokladov mali tento rok použiť 46 ton posypového materiálu. "Na udržiavanie komunikácií sa používa chemický posyp, no v niektorých lokalitách, ako napríklad Horský park, sa údržba robí nechemickým posypom kvôli ochrane životného prostredia," objasnil Halán.

V Prešove tento rok zaobstarali inertný materiál v množstve 1 500 ton a 150 ton chemického posypového materiálu (soľ). Okrem toho budú k dispozícií aj posypové mechanizmy, traktory, multikáry, radlice a podobne. Dokopy by ich malo byť 31.

V Žiline sa na túto zimu taktiež poriadne zásobili. K dispozícií majú šesť veľkých sypačov, štyri malé, dva UMP a štyri traktory. Okrem toho zaobstarali 650 ton inertného posypového materiálu a 1 500 ton soli. "V prípade, že vyčerpáme zásoby, objednáme ďalšie," povedal Čorba.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. Moringa a Ginkgo - pomocníci z prírody
  2. Pracujete? Vaše odvody zachraňujú podvýživené zdravotníctvo
  3. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  4. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  8. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  9. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  10. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 37 804
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 25 912
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 18 722
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 770
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 15 659
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 935
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 14 235
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 523
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 182
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 915
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Plošné testovanie na Covid-19 v Bratislave.
Ľudia čakajú na plošné testovanie v Bratislave.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.

Neprehliadnite tiež

Suzuki Ignis vie potešiť najmä nízkou spotrebou (test)

Aj s priestorom hospodári ako máloktoré iné auto.

Suzuki Ignis

Predaje nových áut v Európe rastú a sú lepšie ako pred koronou

Elektrifikované autá už predbehli dieselové.

Opel Corsa v predajoch predbehol Renault Clio a stal sa druhým najpredávanejším autom v Európe.

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L