SME
reklama

Cestári sú na zimu pripravení, niektorí predvídajú problémy

Na niektorých častiach Slovenska tento týždeň napadol už prvý sneh. Aj keď SHMU predpovedá na najbližšie dni slnečné počasie, snehu sa nevyhneme. Ako sú na to pripravení cestári?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Slovenskí cestári nepredpokladajú, že nasledujúce zimné mesiace budú na údržbu ciest náročnejšie, než tomu bolo minulý rok. "Čo sa týka očakávaní na zimu, tak nepredpokladáme, že by táto zima mala niečím prevyšovať priemer v predchádzajúcich rokoch," informoval Milan Gajdoš, podpredseda predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Podľa ktorého už začiatok tohtoročnej zimy ukazuje, že zrážok bude menej.

Zimnú sezónu majú už v novembri

Zimnú službu vyhlasuje NDS 1. novembra a ukončuje 31. marca. Prvý tohtoročný zásah spoločnosť uskutočnila už 7. októbra na liptovskom úseku diaľnice D1. NDS má k dispozícii 14 stredísk správy a údržby, 589 zamestnancov a 253 kusov techniky. Zasahuje na 849 km diaľnic a rýchlostných ciest vo vlastnej správe a zároveň na 471 km ciest iných správcov.

Aj v Žiline začali so zimnou údržbou už 1. novembra. Bratislava a Prešov si začiatok naplánovali na 15. novembra.

"V mestskej časti Bratislava-Staré Mesto potrvá zimná údržba až do 31. marca 2012. Zabezpečíme starostlivosť o cesty III. a IV. triedy, o chodníky a schodištia. Mestská časť vyčlenila na údržbu 480-tisíc eur," informoval hovorca Starého Mesta Tomáš Halán.

V Prešove sa rozpočtová položka prelína z jedného kalendárneho roka do druhého. V minulej sezóne investovali do zimnej údržby 630-tisíc eur.

NDS reaguje preventívne

"Sme v maximálnej možnej miere pripravení. Jednotlivé operátorské pracoviská sa snažia predvídať situáciu a vysielajú mechanizmy dopredu. To znamená, neriešime situáciu keď nastane, ale preventívne už predtým," povedal podpredseda predstavenstva a prevádzkový riaditeľ NDS Milan Gajdoš.

Dodal však, že priebeh zimy môže byť nevyspytateľný a hoci je NDS na zimu pripravená, ak dôjde k enormnému zhoršeniu počasia, spoločnosť by potrebovala desaťnásobne viac personálu a sypačov, aby dokázala zabezpečiť kvalitu bežnú v zimnom období. "Všetko závisí od stavu poveternostných podmienok k pomere k technike, ktorú máme k dispozícií. Akékoľvek kritické situácie, ktoré sa objavujú na diaľniciach a rýchlostných cestách, môžeme len eliminovať, nemôžeme ich úplne odstrániť," uviedol Gajdoš.

V Žiline vyrazia do akcie okamžite

"V Starom Meste je takmer 64 kilometrov komunikácií. Na týchto komunikáciách vykoná náš zmluvný partner zásah do dvoch hodín od začiatku spádu snehu alebo od vytvoria poľadovice," povedala starostka mestskej časti Bratislava-Staré Mesto Táňa Rosová. V prípade schodísk je však výjazd o šesť až osem hodín.

Inak je na tom Žilina. Tam situáciu monitorujú už teraz. "Dispečing dozerá na stav ciest celú noc. V prípade, že sa zmení počasie, to bude robiť nonstop. Ak nám občan oznámi napríklad neprejazdnosť (t.č. 041 56 52 371) pre sneženie, sme schopní vyraziť do terénu ihneď,“ informoval hovorca mesta Žilina Pavol Čorba.

V Prešove plánujú tento rok spustiť novú službu, takzvaný pasport (zoznam miestnych komunikácií) zimnej údržby a monitoring pohybu vozidiel zimnej údržby. "Týmto spôsobom zabezpečíme informovanosť občanov o rozsahu a aktuálnosti výkonov zimnej údržby," uviedol Kamil Sepeši, vedúci oddelenia verejnoprospešných činností odboru správy mestského majetku Prešov. V prípade, že cesta nie je schodná môžu občania informovať zástupcov mesta alebo dispečerskú službu zimnej údržby.

O prejazdnosť sa postará technika a posyp

V rámci prípravy na zimu sa NDS zásobuje materiálom tak, aby vo svojich skladoch mala 70 % očakávanej spotreby materiálu v danom roku. "Samozrejme, ak by došlo ku kalamitnej situácii, tak sklady soli sú priebežne dopĺňané," podotkol Gajdoš. Autá a technika NDS musia byť v prípade potreby zásahu pripravené vyraziť zo strediska do 30 minút.

V Bratislavskom Starom meste by podľa predpokladov mali tento rok použiť 46 ton posypového materiálu. "Na udržiavanie komunikácií sa používa chemický posyp, no v niektorých lokalitách, ako napríklad Horský park, sa údržba robí nechemickým posypom kvôli ochrane životného prostredia," objasnil Halán.

V Prešove tento rok zaobstarali inertný materiál v množstve 1 500 ton a 150 ton chemického posypového materiálu (soľ). Okrem toho budú k dispozícií aj posypové mechanizmy, traktory, multikáry, radlice a podobne. Dokopy by ich malo byť 31.

V Žiline sa na túto zimu taktiež poriadne zásobili. K dispozícií majú šesť veľkých sypačov, štyri malé, dva UMP a štyri traktory. Okrem toho zaobstarali 650 ton inertného posypového materiálu a 1 500 ton soli. "V prípade, že vyčerpáme zásoby, objednáme ďalšie," povedal Čorba.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  5. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  6. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  7. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  8. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím
  1. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  2. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  3. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  4. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  5. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  6. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  7. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  8. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 768
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 675
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 461
  4. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 414
  5. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 3 280
  6. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 035
  7. Barbora Andrešičová: Som majsterka protikladov 2 950
  8. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 2 762
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Michal Ježek: Prelet nad kukučím, pardón, orlím hniezdom
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi
  3. Zuzana Valachovičová: Koniec príspevkov na zubné ošetrenie
  4. Peter Franek: Facka od ľudí.
  5. Jozef Varga: Krkavci / 57. /
  6. Jozef Ďanovský: Aký vzťah k Bohu, taký vzťah k človeku
  7. Věra Tepličková: Zasa tie hnusné médiá alebo Keď je grófka ne/spravodlivo odsúdená
  8. Martina Paulenová: Ako som si zlým vlakovým spojením medzi Žilinou a Martinom nenechala pokaziť náladu
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 817
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 989
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 585
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 218
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 234
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 671
  7. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 742
  8. Viktor Pamula: Slovenský MiG nad Ukrajinou 8 602
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu