SME

Cestári sú na zimu pripravení, niektorí predvídajú problémy

Na niektorých častiach Slovenska tento týždeň napadol už prvý sneh. Aj keď SHMU predpovedá na najbližšie dni slnečné počasie, snehu sa nevyhneme. Ako sú na to pripravení cestári?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Slovenskí cestári nepredpokladajú, že nasledujúce zimné mesiace budú na údržbu ciest náročnejšie, než tomu bolo minulý rok. "Čo sa týka očakávaní na zimu, tak nepredpokladáme, že by táto zima mala niečím prevyšovať priemer v predchádzajúcich rokoch," informoval Milan Gajdoš, podpredseda predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Podľa ktorého už začiatok tohtoročnej zimy ukazuje, že zrážok bude menej.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zimnú sezónu majú už v novembri

Zimnú službu vyhlasuje NDS 1. novembra a ukončuje 31. marca. Prvý tohtoročný zásah spoločnosť uskutočnila už 7. októbra na liptovskom úseku diaľnice D1. NDS má k dispozícii 14 stredísk správy a údržby, 589 zamestnancov a 253 kusov techniky. Zasahuje na 849 km diaľnic a rýchlostných ciest vo vlastnej správe a zároveň na 471 km ciest iných správcov.

SkryťVypnúť reklamu

Aj v Žiline začali so zimnou údržbou už 1. novembra. Bratislava a Prešov si začiatok naplánovali na 15. novembra.

"V mestskej časti Bratislava-Staré Mesto potrvá zimná údržba až do 31. marca 2012. Zabezpečíme starostlivosť o cesty III. a IV. triedy, o chodníky a schodištia. Mestská časť vyčlenila na údržbu 480-tisíc eur," informoval hovorca Starého Mesta Tomáš Halán.

V Prešove sa rozpočtová položka prelína z jedného kalendárneho roka do druhého. V minulej sezóne investovali do zimnej údržby 630-tisíc eur.

NDS reaguje preventívne

"Sme v maximálnej možnej miere pripravení. Jednotlivé operátorské pracoviská sa snažia predvídať situáciu a vysielajú mechanizmy dopredu. To znamená, neriešime situáciu keď nastane, ale preventívne už predtým," povedal podpredseda predstavenstva a prevádzkový riaditeľ NDS Milan Gajdoš.

SkryťVypnúť reklamu

Dodal však, že priebeh zimy môže byť nevyspytateľný a hoci je NDS na zimu pripravená, ak dôjde k enormnému zhoršeniu počasia, spoločnosť by potrebovala desaťnásobne viac personálu a sypačov, aby dokázala zabezpečiť kvalitu bežnú v zimnom období. "Všetko závisí od stavu poveternostných podmienok k pomere k technike, ktorú máme k dispozícií. Akékoľvek kritické situácie, ktoré sa objavujú na diaľniciach a rýchlostných cestách, môžeme len eliminovať, nemôžeme ich úplne odstrániť," uviedol Gajdoš.

V Žiline vyrazia do akcie okamžite

"V Starom Meste je takmer 64 kilometrov komunikácií. Na týchto komunikáciách vykoná náš zmluvný partner zásah do dvoch hodín od začiatku spádu snehu alebo od vytvoria poľadovice," povedala starostka mestskej časti Bratislava-Staré Mesto Táňa Rosová. V prípade schodísk je však výjazd o šesť až osem hodín.

SkryťVypnúť reklamu

Inak je na tom Žilina. Tam situáciu monitorujú už teraz. "Dispečing dozerá na stav ciest celú noc. V prípade, že sa zmení počasie, to bude robiť nonstop. Ak nám občan oznámi napríklad neprejazdnosť (t.č. 041 56 52 371) pre sneženie, sme schopní vyraziť do terénu ihneď,“ informoval hovorca mesta Žilina Pavol Čorba.

V Prešove plánujú tento rok spustiť novú službu, takzvaný pasport (zoznam miestnych komunikácií) zimnej údržby a monitoring pohybu vozidiel zimnej údržby. "Týmto spôsobom zabezpečíme informovanosť občanov o rozsahu a aktuálnosti výkonov zimnej údržby," uviedol Kamil Sepeši, vedúci oddelenia verejnoprospešných činností odboru správy mestského majetku Prešov. V prípade, že cesta nie je schodná môžu občania informovať zástupcov mesta alebo dispečerskú službu zimnej údržby.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

O prejazdnosť sa postará technika a posyp

V rámci prípravy na zimu sa NDS zásobuje materiálom tak, aby vo svojich skladoch mala 70 % očakávanej spotreby materiálu v danom roku. "Samozrejme, ak by došlo ku kalamitnej situácii, tak sklady soli sú priebežne dopĺňané," podotkol Gajdoš. Autá a technika NDS musia byť v prípade potreby zásahu pripravené vyraziť zo strediska do 30 minút.

V Bratislavskom Starom meste by podľa predpokladov mali tento rok použiť 46 ton posypového materiálu. "Na udržiavanie komunikácií sa používa chemický posyp, no v niektorých lokalitách, ako napríklad Horský park, sa údržba robí nechemickým posypom kvôli ochrane životného prostredia," objasnil Halán.

V Prešove tento rok zaobstarali inertný materiál v množstve 1 500 ton a 150 ton chemického posypového materiálu (soľ). Okrem toho budú k dispozícií aj posypové mechanizmy, traktory, multikáry, radlice a podobne. Dokopy by ich malo byť 31.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V Žiline sa na túto zimu taktiež poriadne zásobili. K dispozícií majú šesť veľkých sypačov, štyri malé, dva UMP a štyri traktory. Okrem toho zaobstarali 650 ton inertného posypového materiálu a 1 500 ton soli. "V prípade, že vyčerpáme zásoby, objednáme ďalšie," povedal Čorba.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Koľko stojí dovolenka na lodi a koľko apartmán pri mori?
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  5. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  8. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  1. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 6 855
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 6 114
  3. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 4 455
  4. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 3 100
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 428
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 393
  7. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 1 963
  8. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár 1 528
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Andrea Podešvová: Je nevera vždy zrada, alebo niekedy len volanie o pomoc?
  2. Dávid Polák: Kto je v skutočnosti "Bibi" Netanyahu?
  3. Viktor Pamula: Konsolidácia po Ficovsky
  4. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: vodáreň pre parné lokomotívy
  5. Ľuboš Vodička: Viedenské podzemie, čiže príbeh Tretieho muža a krásnej Jeanny
  6. Jan Pražák: Mami, proboha, proč ty ve svém věku chceš být ještě hezká?
  7. Elena Antalová: Aj KDH môže na Slovensku vyhrať voľby
  8. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 24 803
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 17 133
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 16 363
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 6 010
  5. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 4 941
  6. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 537
  7. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 350
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 4 079
  1. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  2. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  3. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  4. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  6. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  7. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
SkryťZatvoriť reklamu