Cestári sú na zimu pripravení, niektorí predvídajú problémy

Na niektorých častiach Slovenska tento týždeň napadol už prvý sneh. Aj keď SHMU predpovedá na najbližšie dni slnečné počasie, snehu sa nevyhneme. Ako sú na to pripravení cestári?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Slovenskí cestári nepredpokladajú, že nasledujúce zimné mesiace budú na údržbu ciest náročnejšie, než tomu bolo minulý rok. "Čo sa týka očakávaní na zimu, tak nepredpokladáme, že by táto zima mala niečím prevyšovať priemer v predchádzajúcich rokoch," informoval Milan Gajdoš, podpredseda predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Podľa ktorého už začiatok tohtoročnej zimy ukazuje, že zrážok bude menej.

Zimnú sezónu majú už v novembri

Zimnú službu vyhlasuje NDS 1. novembra a ukončuje 31. marca. Prvý tohtoročný zásah spoločnosť uskutočnila už 7. októbra na liptovskom úseku diaľnice D1. NDS má k dispozícii 14 stredísk správy a údržby, 589 zamestnancov a 253 kusov techniky. Zasahuje na 849 km diaľnic a rýchlostných ciest vo vlastnej správe a zároveň na 471 km ciest iných správcov.

Aj v Žiline začali so zimnou údržbou už 1. novembra. Bratislava a Prešov si začiatok naplánovali na 15. novembra.

"V mestskej časti Bratislava-Staré Mesto potrvá zimná údržba až do 31. marca 2012. Zabezpečíme starostlivosť o cesty III. a IV. triedy, o chodníky a schodištia. Mestská časť vyčlenila na údržbu 480-tisíc eur," informoval hovorca Starého Mesta Tomáš Halán.

V Prešove sa rozpočtová položka prelína z jedného kalendárneho roka do druhého. V minulej sezóne investovali do zimnej údržby 630-tisíc eur.

NDS reaguje preventívne

"Sme v maximálnej možnej miere pripravení. Jednotlivé operátorské pracoviská sa snažia predvídať situáciu a vysielajú mechanizmy dopredu. To znamená, neriešime situáciu keď nastane, ale preventívne už predtým," povedal podpredseda predstavenstva a prevádzkový riaditeľ NDS Milan Gajdoš.

Dodal však, že priebeh zimy môže byť nevyspytateľný a hoci je NDS na zimu pripravená, ak dôjde k enormnému zhoršeniu počasia, spoločnosť by potrebovala desaťnásobne viac personálu a sypačov, aby dokázala zabezpečiť kvalitu bežnú v zimnom období. "Všetko závisí od stavu poveternostných podmienok k pomere k technike, ktorú máme k dispozícií. Akékoľvek kritické situácie, ktoré sa objavujú na diaľniciach a rýchlostných cestách, môžeme len eliminovať, nemôžeme ich úplne odstrániť," uviedol Gajdoš.

V Žiline vyrazia do akcie okamžite

"V Starom Meste je takmer 64 kilometrov komunikácií. Na týchto komunikáciách vykoná náš zmluvný partner zásah do dvoch hodín od začiatku spádu snehu alebo od vytvoria poľadovice," povedala starostka mestskej časti Bratislava-Staré Mesto Táňa Rosová. V prípade schodísk je však výjazd o šesť až osem hodín.

Inak je na tom Žilina. Tam situáciu monitorujú už teraz. "Dispečing dozerá na stav ciest celú noc. V prípade, že sa zmení počasie, to bude robiť nonstop. Ak nám občan oznámi napríklad neprejazdnosť (t.č. 041 56 52 371) pre sneženie, sme schopní vyraziť do terénu ihneď,“ informoval hovorca mesta Žilina Pavol Čorba.

V Prešove plánujú tento rok spustiť novú službu, takzvaný pasport (zoznam miestnych komunikácií) zimnej údržby a monitoring pohybu vozidiel zimnej údržby. "Týmto spôsobom zabezpečíme informovanosť občanov o rozsahu a aktuálnosti výkonov zimnej údržby," uviedol Kamil Sepeši, vedúci oddelenia verejnoprospešných činností odboru správy mestského majetku Prešov. V prípade, že cesta nie je schodná môžu občania informovať zástupcov mesta alebo dispečerskú službu zimnej údržby.

O prejazdnosť sa postará technika a posyp

V rámci prípravy na zimu sa NDS zásobuje materiálom tak, aby vo svojich skladoch mala 70 % očakávanej spotreby materiálu v danom roku. "Samozrejme, ak by došlo ku kalamitnej situácii, tak sklady soli sú priebežne dopĺňané," podotkol Gajdoš. Autá a technika NDS musia byť v prípade potreby zásahu pripravené vyraziť zo strediska do 30 minút.

V Bratislavskom Starom meste by podľa predpokladov mali tento rok použiť 46 ton posypového materiálu. "Na udržiavanie komunikácií sa používa chemický posyp, no v niektorých lokalitách, ako napríklad Horský park, sa údržba robí nechemickým posypom kvôli ochrane životného prostredia," objasnil Halán.

V Prešove tento rok zaobstarali inertný materiál v množstve 1 500 ton a 150 ton chemického posypového materiálu (soľ). Okrem toho budú k dispozícií aj posypové mechanizmy, traktory, multikáry, radlice a podobne. Dokopy by ich malo byť 31.

V Žiline sa na túto zimu taktiež poriadne zásobili. K dispozícií majú šesť veľkých sypačov, štyri malé, dva UMP a štyri traktory. Okrem toho zaobstarali 650 ton inertného posypového materiálu a 1 500 ton soli. "V prípade, že vyčerpáme zásoby, objednáme ďalšie," povedal Čorba.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  4. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  10. Cambridge Business School, škola novej doby
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 10 279
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 085
  3. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 7 923
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 784
  5. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 6 739
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 6 105
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 269
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 678
  9. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 761
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 2 471

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Voliť proti Kotlebovi nebude bolieť

Ktovie, ako na voličov zapôsobí Klusov sľub vyčistiť úrady od rodinkárstva. Zdá sa totiž, že práve to im neprekáža v prípade ĽSNS.

DOMOV

Politický geograf Madleňák: Neviem, či v Lučenci poznajú Luntera či Mičeva

Extrémista Marian Kotleba ťaží v banskobystrickej župe aj zo slabej informovanosti tamojších voličov, hovorí pre SME politický geograf TIBOR MADLEŇÁK.

DOMOV

Nemýľte sa, toto nie je vaše Slovensko, zaznelo Kotlebovi pod oknom

Na to, aby zlo víťazilo, stačí, aby dobrí ľudia nerobili nič, pripomenul prezident Andrej Kiska.

DOMOV

Lipšicovi zamietli dohodu o vine a treste

Generálna prokuratúra zamietla obvinenému dohodu o vine a treste.

Neprehliadnite tiež

Cesta autom do Chorvátska 2017

Najpohodlnejšia cesta do Chorvátska je cez Maďarsko. Najrýchlejšie sa do Chorvátska dostanete cez Rakúsko.

Bratislavský závod Volkswagenu má nového dodávateľa kolies

Robotická linka obuje koleso za menej ako 18 sekúnd.