Smerovky dokážu ochrániť pred nehodou

Možno si niektorí vodiči povedia, že okolo smeroviek sa robí zbytočný rozruch. Na cestách však môžu nastať situácie, kedy nezapnutie znamenia o zmene smeru jazdy môže spôsobiť dopravnú nehodu.

Správnym používaním smeroviek sa môžu vodiči vyhnúť nepríjemným situáciám.

Tibor: "To, ako dávať smerovky v klasickej T-čkovej križovatke, je jasné. Ale čo ak sa hlavná cesta stáča nie v pravom uhle o 90 stupňov, ale len napríklad o 60 alebo ešte menej stupňov a vedľajšia cesta akoby pokračovala v pôvodnom smere? Tiež treba zapnúť smerovku pri jazde po hlavnej ceste? Aký uhol tvorí hranicu, keď ešte treba, respektíve netreba zapnúť smerovku?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Predpisy vyžadujú zapínať smerovky vždy, keď je to potrebné

  • pre bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky,
  • pri prejazde z jedného jazdného pruhu do druhého,
  • pri obchádzaní prekážky cestnej premávky,
  • pri vybočovaní zo smeru jazdy pred predchádzaním vozidiel a aj pri zaraďovaní sa pred vozidlo,
  • pred odbočovaním a počas odbočovania,
  • pri zachádzaní na okraj cesty alebo chodníka a vychádzaní od neho,
  • pri zmene smeru jazdy alebo vybočení z neho,
  • pred výjazdom z kruhového objazdu.

Smerovky v križovatkách

Pre akúkoľvek križovatku platí, že nie je dôležité, či ste na hlavnej alebo na vedľajšej, pri zmene smeru jazdy je potrebné zapnúť smerovky.

Ak vchádzate do križovatky tvaru X, pred odbočením vľavo alebo vpravo je potrebné zapínať znamenie o zmene smeru jazdy. Aj keby hlavná cesta nesmerovala rovno. V križovatke tvaru T by to bolo podobne jednoduché, ak by si niektorí vodiči neplietli smer jazdy so smerovaním hlavnej cesty.

V prípade, že cez T-čkovú križovatku smerujete rovno, nič nepokazíte, ak aj pri prejazde križovatkou rovno zapnete smerovku v opačnom smere, ako sa pripája cesta k tej, po ktorej idete. Aj keď ju vtedy zapnúť nemusíte, je lepšie tak urobiť, ak hlavná cesta nesmeruje cez takúto križovatku rovno. Mnohí vodiči sú totiž zvyknutí na to, že ak idú po hlavnej ceste, ktorá v križovatke mení svoj smer, nemusia zapínať smerovky, ak pokračujú po hlavnej. Zapnutím smeroviek sa ochránite pred tým, že do vás takýto vodič v križovatke narazí.

Neštandardné križovatky

Sú však aj neštandardné križovatky. Ak má taká 4 a viac vetiev a do viacerých z nich sa dá dostať napríklad odbočením vľavo, smerovky zapínajte. Nie je pritom dôležité, kam presne odbočíte. Podstatné je, že odbočujete.

Medzi neštandardné križovatky patria aj také, ktoré majú tvar Y. Na tie nás upozornil Tibor. Aj pri nich treba mať na pamäti najmä to, že pri vchádzaní do križovatky tvaru Y vodič odbočuje. Nech sa vetva križovatky pripája k ceste pod akýmkoľvek uhlom, vchádzajúci vodič mení smer jazdy a podľa toho musí použiť smerovky. Ani tu pre určenie smeroviek nezáleží na tom, kadiaľ vedie hlavná cesta.

Aj keď sa pripojenie cesty podobá na pripájací pruh, nenechajte sa zmiasť. Predstavte si, že prichádzate z cesty, ktorá sa pripája na "nožičku ypsilonky". Pri odbočovaní vpravo zapínajte smerovky vpravo. Ak by ste zapli smerovku vľavo, mohli by ste zmiasť tých, či prichádzajú sprava, keďže aj z takejto cesty je možné odbočiť vľavo.

Vodiči prichádzajúci zľava nepotrebujú vidieť zapnuté vaše ľavé smerovky, ak odbočujete vpravo. Neprichádzate z odbočovacieho pruhu a opačná smerovka by pre nich znamenala, že odbočujete vľavo.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 6 122
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 484
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 008
  4. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 836
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 892
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 057
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 644
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 576
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 085
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 654

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Spievajúci dom týral operou celú ulicu

Je to najabsurdnejší susedský spor, ktorý sa na Slovensku odohral.

KULTÚRA

Zomrel Štefan Nosáľ, zakladateľ a dlhoročný vedúci Lúčnice

Štefan Nosáľ ostane navždy s nami, odkazujú členovia Lúčnice.

Neprehliadnite tiež

Porovnali sme masážne sedačky v BMW za 200-tisíc a Suzuki za 13-tisíc

Lacné autá dostávajú výbavu tých drahších.

Doprava v Chorvátsku kolabovala, cestu blokovali kolóny a nehody

Motoristi smerujúci do južnej Európy musia rátať s dlhými kolónami.

Rakúsky Magna Steyr vyrobil jubilejný Mercedes triedy G

Predaj triedy G od roka 2009 neustále rastie.

Nemecko zachráni dieselové autá za dve miliardy eur

Existujúce autá dostanú aktualizáciu softvéru.