SME
Nedeľa, 2. október, 2022 | Meniny má Levoslav

Smerovky dokážu ochrániť pred nehodou

Možno si niektorí vodiči povedia, že okolo smeroviek sa robí zbytočný rozruch. Na cestách však môžu nastať situácie, kedy nezapnutie znamenia o zmene smeru jazdy môže spôsobiť dopravnú nehodu.

Správnym používaním smeroviek sa môžu vodiči vyhnúť nepríjemným situáciám.

Tibor: "To, ako dávať smerovky v klasickej T-čkovej križovatke, je jasné. Ale čo ak sa hlavná cesta stáča nie v pravom uhle o 90 stupňov, ale len napríklad o 60 alebo ešte menej stupňov a vedľajšia cesta akoby pokračovala v pôvodnom smere? Tiež treba zapnúť smerovku pri jazde po hlavnej ceste? Aký uhol tvorí hranicu, keď ešte treba, respektíve netreba zapnúť smerovku?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Predpisy vyžadujú zapínať smerovky vždy, keď je to potrebné

  • pre bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky,
  • pri prejazde z jedného jazdného pruhu do druhého,
  • pri obchádzaní prekážky cestnej premávky,
  • pri vybočovaní zo smeru jazdy pred predchádzaním vozidiel a aj pri zaraďovaní sa pred vozidlo,
  • pred odbočovaním a počas odbočovania,
  • pri zachádzaní na okraj cesty alebo chodníka a vychádzaní od neho,
  • pri zmene smeru jazdy alebo vybočení z neho,
  • pred výjazdom z kruhového objazdu.

Smerovky v križovatkách

Pre akúkoľvek križovatku platí, že nie je dôležité, či ste na hlavnej alebo na vedľajšej, pri zmene smeru jazdy je potrebné zapnúť smerovky.

Ak vchádzate do križovatky tvaru X, pred odbočením vľavo alebo vpravo je potrebné zapínať znamenie o zmene smeru jazdy. Aj keby hlavná cesta nesmerovala rovno. V križovatke tvaru T by to bolo podobne jednoduché, ak by si niektorí vodiči neplietli smer jazdy so smerovaním hlavnej cesty.

V prípade, že cez T-čkovú križovatku smerujete rovno, nič nepokazíte, ak aj pri prejazde križovatkou rovno zapnete smerovku v opačnom smere, ako sa pripája cesta k tej, po ktorej idete. Aj keď ju vtedy zapnúť nemusíte, je lepšie tak urobiť, ak hlavná cesta nesmeruje cez takúto križovatku rovno. Mnohí vodiči sú totiž zvyknutí na to, že ak idú po hlavnej ceste, ktorá v križovatke mení svoj smer, nemusia zapínať smerovky, ak pokračujú po hlavnej. Zapnutím smeroviek sa ochránite pred tým, že do vás takýto vodič v križovatke narazí.

Neštandardné križovatky

Sú však aj neštandardné križovatky. Ak má taká 4 a viac vetiev a do viacerých z nich sa dá dostať napríklad odbočením vľavo, smerovky zapínajte. Nie je pritom dôležité, kam presne odbočíte. Podstatné je, že odbočujete.

Medzi neštandardné križovatky patria aj také, ktoré majú tvar Y. Na tie nás upozornil Tibor. Aj pri nich treba mať na pamäti najmä to, že pri vchádzaní do križovatky tvaru Y vodič odbočuje. Nech sa vetva križovatky pripája k ceste pod akýmkoľvek uhlom, vchádzajúci vodič mení smer jazdy a podľa toho musí použiť smerovky. Ani tu pre určenie smeroviek nezáleží na tom, kadiaľ vedie hlavná cesta.

Aj keď sa pripojenie cesty podobá na pripájací pruh, nenechajte sa zmiasť. Predstavte si, že prichádzate z cesty, ktorá sa pripája na "nožičku ypsilonky". Pri odbočovaní vpravo zapínajte smerovky vpravo. Ak by ste zapli smerovku vľavo, mohli by ste zmiasť tých, či prichádzajú sprava, keďže aj z takejto cesty je možné odbočiť vľavo.

Vodiči prichádzajúci zľava nepotrebujú vidieť zapnuté vaše ľavé smerovky, ak odbočujete vpravo. Neprichádzate z odbočovacieho pruhu a opačná smerovka by pre nich znamenala, že odbočujete vľavo.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  3. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 5 546
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 496
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 022
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 639
  5. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 922
  6. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 778
  7. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 3 772
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 532
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ukrajinskí vojaci v Lymane, na budovách vztyčujú ukrajinské vlajky.

Na pád Lymanu môže doplatiť aj minister obrany Šojgu.


3 h
Ekonómovia a finanční odborníci rada, ako naložiť s peniazmi v časoch rýchlo rastúcich cien.

Neoplatí sa špekulovať a hľadať riešenia s vysokým výnosom a nízkym rizikom.


30. sep
Násilnosti na zápase indonézskej prvej futbalovej ligy.

Na štadióne bolo asi o štyritisíc ľudí viac, ako je povolená kapacita.


ČTK 3 h
Ukrajinskí vojaci pri Siversku.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 9 h

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


23 h
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Jozef Ďanovský: Lucidné sny
  2. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku
  3. Jozef Javurek: Dolné Srnie a okolie
  4. Ľubomír Maretta: Die Einsamkeit
  5. Petra Kohútová: Strážna veža Vartovka v Krupine
  6. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (3): Pred pirátmi sa schovávali v pevnosti
  7. Seniori v pohybe: Komunita prináša aj chuť do života
  8. Zuzana Valachovičová: Nové nákupné centrum s 320 obchodmi
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 8 621
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 909
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 4 182
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 057
  5. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 3 061
  6. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 912
  7. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie 2 912
  8. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 2 901
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu