Smerovky dokážu ochrániť pred nehodou

Možno si niektorí vodiči povedia, že okolo smeroviek sa robí zbytočný rozruch. Na cestách však môžu nastať situácie, kedy nezapnutie znamenia o zmene smeru jazdy môže spôsobiť dopravnú nehodu.

Správnym používaním smeroviek sa môžu vodiči vyhnúť nepríjemným situáciám.

Tibor: "To, ako dávať smerovky v klasickej T-čkovej križovatke, je jasné. Ale čo ak sa hlavná cesta stáča nie v pravom uhle o 90 stupňov, ale len napríklad o 60 alebo ešte menej stupňov a vedľajšia cesta akoby pokračovala v pôvodnom smere? Tiež treba zapnúť smerovku pri jazde po hlavnej ceste? Aký uhol tvorí hranicu, keď ešte treba, respektíve netreba zapnúť smerovku?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Predpisy vyžadujú zapínať smerovky vždy, keď je to potrebné

  • pre bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky,
  • pri prejazde z jedného jazdného pruhu do druhého,
  • pri obchádzaní prekážky cestnej premávky,
  • pri vybočovaní zo smeru jazdy pred predchádzaním vozidiel a aj pri zaraďovaní sa pred vozidlo,
  • pred odbočovaním a počas odbočovania,
  • pri zachádzaní na okraj cesty alebo chodníka a vychádzaní od neho,
  • pri zmene smeru jazdy alebo vybočení z neho,
  • pred výjazdom z kruhového objazdu.

Smerovky v križovatkách

Pre akúkoľvek križovatku platí, že nie je dôležité, či ste na hlavnej alebo na vedľajšej, pri zmene smeru jazdy je potrebné zapnúť smerovky.

Ak vchádzate do križovatky tvaru X, pred odbočením vľavo alebo vpravo je potrebné zapínať znamenie o zmene smeru jazdy. Aj keby hlavná cesta nesmerovala rovno. V križovatke tvaru T by to bolo podobne jednoduché, ak by si niektorí vodiči neplietli smer jazdy so smerovaním hlavnej cesty.

V prípade, že cez T-čkovú križovatku smerujete rovno, nič nepokazíte, ak aj pri prejazde križovatkou rovno zapnete smerovku v opačnom smere, ako sa pripája cesta k tej, po ktorej idete. Aj keď ju vtedy zapnúť nemusíte, je lepšie tak urobiť, ak hlavná cesta nesmeruje cez takúto križovatku rovno. Mnohí vodiči sú totiž zvyknutí na to, že ak idú po hlavnej ceste, ktorá v križovatke mení svoj smer, nemusia zapínať smerovky, ak pokračujú po hlavnej. Zapnutím smeroviek sa ochránite pred tým, že do vás takýto vodič v križovatke narazí.

Neštandardné križovatky

Sú však aj neštandardné križovatky. Ak má taká 4 a viac vetiev a do viacerých z nich sa dá dostať napríklad odbočením vľavo, smerovky zapínajte. Nie je pritom dôležité, kam presne odbočíte. Podstatné je, že odbočujete.

Medzi neštandardné križovatky patria aj také, ktoré majú tvar Y. Na tie nás upozornil Tibor. Aj pri nich treba mať na pamäti najmä to, že pri vchádzaní do križovatky tvaru Y vodič odbočuje. Nech sa vetva križovatky pripája k ceste pod akýmkoľvek uhlom, vchádzajúci vodič mení smer jazdy a podľa toho musí použiť smerovky. Ani tu pre určenie smeroviek nezáleží na tom, kadiaľ vedie hlavná cesta.

Aj keď sa pripojenie cesty podobá na pripájací pruh, nenechajte sa zmiasť. Predstavte si, že prichádzate z cesty, ktorá sa pripája na "nožičku ypsilonky". Pri odbočovaní vpravo zapínajte smerovky vpravo. Ak by ste zapli smerovku vľavo, mohli by ste zmiasť tých, či prichádzajú sprava, keďže aj z takejto cesty je možné odbočiť vľavo.

Vodiči prichádzajúci zľava nepotrebujú vidieť zapnuté vaše ľavé smerovky, ak odbočujete vpravo. Neprichádzate z odbočovacieho pruhu a opačná smerovka by pre nich znamenala, že odbočujete vľavo.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  5. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  6. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  7. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  8. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  9. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  10. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 965
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 749
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 4 214
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 700
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 302
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 2 998
  7. Kam do tepla v januári? 2 464
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 257
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 107
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 1 276

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Predaj Telekomu stále nedokončili, štátu chýba sto miliónov eur

Aj zvyšný 49-percentný balík akcií operátora v roku 2015 kúpil nemecký Deutsche Telekom.

DOMOV

Harabin má k prezidentskej petícii bližšie, ako priznáva

Harabin sa zneužitia svojich údajov nebojí.

BRATISLAVA

Električkovú trať v Petržalke v máji stavať nezačnú

Výstavba necelých siedmich kilometrov električkovej trate trvá 20 rokov.

Neprehliadnite tiež

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.

Ako James Bond. Pozrite sa, aké rôzne funkcie auta môžete ovládať cez mobil

Všetky autá musia byť pripojené do mobilnej siete, automobilky to využívajú.

Starý Land Rover Defender sa na chvíľu vráti do výroby

Za najrýchlejšiu verziu v histórii zaplatí záujemca minimálne 180-tisíc eur.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.