Ak by nedal prednosť policajtom, zrazili by sa

Stretnúť na ceste neslušného policajta nie je u nás neobvyklé. Typická je pre nich napríklad snaha trestať či arogantné správanie.

Martin: "Chcel som sa zaradiť do vonkajšieho prúdu dvojprúdového kruhového objazdu (v Považskej Bystrici) a vo vnútornom prúde išli policajti. Zaradil som sa a policajti išli paralelne vo vnútornom prúde. Spustili maják a ja som s vedomím, že mám zastaviť, zišiel z kruhového objazdu a zastavil tak, aby som neprekážal v premávke a odopol si pásy.

Policajt ma obvinil z troch priestupkov: že som nedal prednosť v jazde, nezastavil na policajnú výzvu a nemal pripútané bezpečnostné pásy.

Argumentoval som, že išli vo vnútornom prúde, a že som nezastavil v objazde, lebo by som obmedzil premávku, načo policajt tvrdil, že mohol začať strieľať po vozidle, a že som si nemal odopínať pásy. Verdikt znel: hrubé porušenie prepisov a odňatie vodičského preukazu a odklad jeden rok alebo 150 eur v hotovosti.

Keď som mu povedal, že toľko peňazí pri sebe nemám, pýtal sa, koľko mám. Povedal som, že len nejaké drobné. Povedal, že mi odoberá vodičský preukaz a po piatich minútach mi ho vrátil so slovami, že ešte jeden priestupok a môžem zabudnúť na šoférovanie.

Policajt podľa môjho názoru neprejavoval úctu a napriek môjmu nižšiemu veku mi neprišlo vhodné, že mi tykal.

Postupoval podľa predpisov? Musím na dvojprúdovom kruhovom objazde dávať prednosť autám vo vnútornom prúde, keď sa chcem zaradiť do vonkajšieho? Mal som po výzve zastaviť v objazde a tým obmedziť premávku?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Policajt obvinil Martina z 3 priestupkov:

  • ako vodič nebol pripútaný bezpečnostnými pásmi
  • nezastavil na výzvu policajta,
  • nedal prednosť v jazde.

Bez smeroviek policajti prednosť nemali

Ak sa udalosť stala, ako ju Martin opísal, v podstate nemohol nedať prednosť v jazde. Podľa zákona to znamená povinnosť počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Martin vchádzal do kruhového objazdu, kde prednosť určuje dopravné značenie. Na hlavnej sú vodiči vo vnútri, na vedľajšej tí, ktorí do kruhového objazdu chcú vojsť.

Ak policajti nezapli smerovky, ktoré by naznačili úmysel presunúť sa z vnútorného jazdného pruhu do vonkajšieho, Martin sa nemohol dostať do situácie, že by im nedal prednosť. Pri zmene pruhu musí vodič zapnúť smerovky a dať prednosť v jazde vozidlu, ktoré jazdí v pruhu, do ktorého sa chce dostať.

Len, ak mali policajti zapnuté smerovky a na mieste, kde sa vedľajšia cesta spája s kruhovým objazdom, chceli prejsť do vonkajšieho jazdného pruhu, sa mohlo stať, že Martin nedal pri vjazde do "kruháča" policajtom prednosť. V takom prípade by však policajné vozidlo ohrozil a situácia by sa ľahko mohla skončiť haváriou.

Prednosť v jazde vyplývajúca z dopravnej značky sa končí na vzdialenejšej hranici križovatky. V tomto prípade sa križovatkou rozumie spojenie konkrétnej príjazdovej cesty s kruhovým objazdom.

Pripútaní treba byť, aj keď vozidlo stojí

Vyzerá to tak, že Martin porušil predpisy, podľa ktorých musí byť vodič pripútaný. Vyžadujú, aby osoba sediaca na sedadle povinne vybavenom bezpečnostným pásom alebo iným zadržiavacím zariadením toto zariadenie použila. Nie je pritom dôležité, či sa auto pohybuje alebo stojí.

Martin teda mal zostať pripútaný, aj keď už stál a išli k nemu policajti. Odpútať sa mal, len keby musel vystúpiť z auta.

Pásy však vznikli najmä preto, aby ochraňovali život a zdravie ľudí vo vozidlách, ktoré sa pohybujú. Ak chceli policajti trestať za tento priestupok, nebolo by primerané dať pokutu. Upozornenie je v takomto prípade dostatočné.

Na pokyn policajta zareagujte hneď

Martin urobil ešte jednu chybu, hoci s dobrým úmyslom. Od vodiča sa očakáva, že výzvu alebo príkaz policajta počúvne bezodkladne. Martin mal auto zastaviť na kraji kruhového objazdu hneď a nehľadať bezpečnejšie miesto inde.

Za bezpečnosť premávky sú v takom prípade zodpovední policajti. Môžu vodiča neskôr poslať na bezpečnejšie miesto, predtým je však jeho povinnosťou zastaviť čo najskôr na čo najbezpečnejšom mieste. Plynulosť premávky je v takom prípade druhoradá a zastavovaný vodič sa ňou nemusí zaoberať.

Aj keď obvinenie sa nám zdá v Martinovom prípade trochu prísne, z pohľadu policajtov sa skutočne mohlo zdať, že nerešpektuje ich pokyny. Za takýto priestupok môže vodič prísť o vodičský preukaz až na dva roky.

Policajti musia byť slušní

Niektorí policajti, ktorí zastavujú autá, stále k vodičom pristupujú z pozície sily a nadradenosti a podľa toho vyzerá aj komunikácia: strohá, neosobná, občas skĺza do arogancie.

Dokladom je aj komunikácia policajta s Martinom o výške sankcie. Určite by sa nemalo stávať, aby policajt vodičovi tykal, kým mu nedovolí. Policajt v službe musí dbať na česť, vážnosť a dôstojnosť človeka aj svoju vlastnú, hovorí zákon o policajnom zbore.

Stačí málo, aby si ľudia policajtov viac vážili, hoci občas zaplatia pokutu za porušenie predpisov.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  7. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  8. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  6. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  7. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  10. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 306
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 4 730
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 994
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 614
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 767
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 578
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 556
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 217
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 214
  10. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 142

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Ficovi nestačila porážka Danka, potreboval ho úplne zosmiešniť

Čo by Fico nesmel urobiť, ak by postupoval podľa ústavy.

KOMENTÁRE

Zosmiešnil Trump seba či rovno Ameriku?

Lídri Činy, Ruska a Nemecka si Trumpovu reč v OSN neprišli ani vypočuť.

BLOG CAFÉ EURÓPA

Café Európa: Ako dobehnúť západné platy v EÚ?

Môže sa sociálna úroveň medzi východom a západom priblížiť?

Neprehliadnite tiež

Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten správny

Zvažujete prechod od spaľovacieho motora k elektrickému? Toto by ste mali predtým vedieť.

Pozreli sme si nové čínske autá. Aký dojem v nás zanechali Wey, Chery a Borgward?

Kým Európania riešia emisie, Čína pripravuje automobilový útok.

Hyundai ide po nemeckej prémii. Predstavil konkurenta pre BMW radu 3

Genesis G70 príde na európsky trh najskôr o dva roky.

Nový Renault Mégane R.S. má natáčanie zadných kolies aj problém s váhou

Vo Frankfurte sa predstavili hneď štyri športové hatchbacky.