Ak by nedal prednosť policajtom, zrazili by sa

Stretnúť na ceste neslušného policajta nie je u nás neobvyklé. Typická je pre nich napríklad snaha trestať či arogantné správanie.

Martin: "Chcel som sa zaradiť do vonkajšieho prúdu dvojprúdového kruhového objazdu (v Považskej Bystrici) a vo vnútornom prúde išli policajti. Zaradil som sa a policajti išli paralelne vo vnútornom prúde. Spustili maják a ja som s vedomím, že mám zastaviť, zišiel z kruhového objazdu a zastavil tak, aby som neprekážal v premávke a odopol si pásy.

Policajt ma obvinil z troch priestupkov: že som nedal prednosť v jazde, nezastavil na policajnú výzvu a nemal pripútané bezpečnostné pásy.

Argumentoval som, že išli vo vnútornom prúde, a že som nezastavil v objazde, lebo by som obmedzil premávku, načo policajt tvrdil, že mohol začať strieľať po vozidle, a že som si nemal odopínať pásy. Verdikt znel: hrubé porušenie prepisov a odňatie vodičského preukazu a odklad jeden rok alebo 150 eur v hotovosti.

Keď som mu povedal, že toľko peňazí pri sebe nemám, pýtal sa, koľko mám. Povedal som, že len nejaké drobné. Povedal, že mi odoberá vodičský preukaz a po piatich minútach mi ho vrátil so slovami, že ešte jeden priestupok a môžem zabudnúť na šoférovanie.

Policajt podľa môjho názoru neprejavoval úctu a napriek môjmu nižšiemu veku mi neprišlo vhodné, že mi tykal.

Postupoval podľa predpisov? Musím na dvojprúdovom kruhovom objazde dávať prednosť autám vo vnútornom prúde, keď sa chcem zaradiť do vonkajšieho? Mal som po výzve zastaviť v objazde a tým obmedziť premávku?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Policajt obvinil Martina z 3 priestupkov:

  • ako vodič nebol pripútaný bezpečnostnými pásmi
  • nezastavil na výzvu policajta,
  • nedal prednosť v jazde.

Bez smeroviek policajti prednosť nemali

Ak sa udalosť stala, ako ju Martin opísal, v podstate nemohol nedať prednosť v jazde. Podľa zákona to znamená povinnosť počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Martin vchádzal do kruhového objazdu, kde prednosť určuje dopravné značenie. Na hlavnej sú vodiči vo vnútri, na vedľajšej tí, ktorí do kruhového objazdu chcú vojsť.

Ak policajti nezapli smerovky, ktoré by naznačili úmysel presunúť sa z vnútorného jazdného pruhu do vonkajšieho, Martin sa nemohol dostať do situácie, že by im nedal prednosť. Pri zmene pruhu musí vodič zapnúť smerovky a dať prednosť v jazde vozidlu, ktoré jazdí v pruhu, do ktorého sa chce dostať.

Len, ak mali policajti zapnuté smerovky a na mieste, kde sa vedľajšia cesta spája s kruhovým objazdom, chceli prejsť do vonkajšieho jazdného pruhu, sa mohlo stať, že Martin nedal pri vjazde do "kruháča" policajtom prednosť. V takom prípade by však policajné vozidlo ohrozil a situácia by sa ľahko mohla skončiť haváriou.

Prednosť v jazde vyplývajúca z dopravnej značky sa končí na vzdialenejšej hranici križovatky. V tomto prípade sa križovatkou rozumie spojenie konkrétnej príjazdovej cesty s kruhovým objazdom.

Pripútaní treba byť, aj keď vozidlo stojí

Vyzerá to tak, že Martin porušil predpisy, podľa ktorých musí byť vodič pripútaný. Vyžadujú, aby osoba sediaca na sedadle povinne vybavenom bezpečnostným pásom alebo iným zadržiavacím zariadením toto zariadenie použila. Nie je pritom dôležité, či sa auto pohybuje alebo stojí.

Martin teda mal zostať pripútaný, aj keď už stál a išli k nemu policajti. Odpútať sa mal, len keby musel vystúpiť z auta.

Pásy však vznikli najmä preto, aby ochraňovali život a zdravie ľudí vo vozidlách, ktoré sa pohybujú. Ak chceli policajti trestať za tento priestupok, nebolo by primerané dať pokutu. Upozornenie je v takomto prípade dostatočné.

Na pokyn policajta zareagujte hneď

Martin urobil ešte jednu chybu, hoci s dobrým úmyslom. Od vodiča sa očakáva, že výzvu alebo príkaz policajta počúvne bezodkladne. Martin mal auto zastaviť na kraji kruhového objazdu hneď a nehľadať bezpečnejšie miesto inde.

Za bezpečnosť premávky sú v takom prípade zodpovední policajti. Môžu vodiča neskôr poslať na bezpečnejšie miesto, predtým je však jeho povinnosťou zastaviť čo najskôr na čo najbezpečnejšom mieste. Plynulosť premávky je v takom prípade druhoradá a zastavovaný vodič sa ňou nemusí zaoberať.

Aj keď obvinenie sa nám zdá v Martinovom prípade trochu prísne, z pohľadu policajtov sa skutočne mohlo zdať, že nerešpektuje ich pokyny. Za takýto priestupok môže vodič prísť o vodičský preukaz až na dva roky.

Policajti musia byť slušní

Niektorí policajti, ktorí zastavujú autá, stále k vodičom pristupujú z pozície sily a nadradenosti a podľa toho vyzerá aj komunikácia: strohá, neosobná, občas skĺza do arogancie.

Dokladom je aj komunikácia policajta s Martinom o výške sankcie. Určite by sa nemalo stávať, aby policajt vodičovi tykal, kým mu nedovolí. Policajt v službe musí dbať na česť, vážnosť a dôstojnosť človeka aj svoju vlastnú, hovorí zákon o policajnom zbore.

Stačí málo, aby si ľudia policajtov viac vážili, hoci občas zaplatia pokutu za porušenie predpisov.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  2. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 668
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 274
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 19 275
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 14 056
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 412
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 824
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 4 014
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 423
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 328
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 666

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Cinkota: Som pôžitkár. Viem, že chuť príde, ale už mi nebude diktovať

Verím, že som oveľa múdrejší, hovorí prepustený herec Dušan Cinkota.

Autorská strana Michala Havrana

Európa je civilizácia fake news (píše Michal Havran)

Rimania označili zmŕtvychvstanie ako prvý hoax.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.