Martin: "Chcel som sa zaradiť do vonkajšieho prúdu dvojprúdového kruhového objazdu (v Považskej Bystrici) a vo vnútornom prúde išli policajti. Zaradil som sa a policajti išli paralelne vo vnútornom prúde. Spustili maják a ja som s vedomím, že mám zastaviť, zišiel z kruhového objazdu a zastavil tak, aby som neprekážal v premávke a odopol si pásy.
Policajt ma obvinil z troch priestupkov: že som nedal prednosť v jazde, nezastavil na policajnú výzvu a nemal pripútané bezpečnostné pásy.
Argumentoval som, že išli vo vnútornom prúde, a že som nezastavil v objazde, lebo by som obmedzil premávku, načo policajt tvrdil, že mohol začať strieľať po vozidle, a že som si nemal odopínať pásy. Verdikt znel: hrubé porušenie prepisov a odňatie vodičského preukazu a odklad jeden rok alebo 150 eur v hotovosti.
Keď som mu povedal, že toľko peňazí pri sebe nemám, pýtal sa, koľko mám. Povedal som, že len nejaké drobné. Povedal, že mi odoberá vodičský preukaz a po piatich minútach mi ho vrátil so slovami, že ešte jeden priestupok a môžem zabudnúť na šoférovanie.
Policajt podľa môjho názoru neprejavoval úctu a napriek môjmu nižšiemu veku mi neprišlo vhodné, že mi tykal.
Postupoval podľa predpisov? Musím na dvojprúdovom kruhovom objazde dávať prednosť autám vo vnútornom prúde, keď sa chcem zaradiť do vonkajšieho? Mal som po výzve zastaviť v objazde a tým obmedziť premávku?"
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Policajt obvinil Martina z 3 priestupkov:
- ako vodič nebol pripútaný bezpečnostnými pásmi
- nezastavil na výzvu policajta,
- nedal prednosť v jazde.
Bez smeroviek policajti prednosť nemali
Ak sa udalosť stala, ako ju Martin opísal, v podstate nemohol nedať prednosť v jazde. Podľa zákona to znamená povinnosť počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.
Martin vchádzal do kruhového objazdu, kde prednosť určuje dopravné značenie. Na hlavnej sú vodiči vo vnútri, na vedľajšej tí, ktorí do kruhového objazdu chcú vojsť.
Ak policajti nezapli smerovky, ktoré by naznačili úmysel presunúť sa z vnútorného jazdného pruhu do vonkajšieho, Martin sa nemohol dostať do situácie, že by im nedal prednosť. Pri zmene pruhu musí vodič zapnúť smerovky a dať prednosť v jazde vozidlu, ktoré jazdí v pruhu, do ktorého sa chce dostať.
Len, ak mali policajti zapnuté smerovky a na mieste, kde sa vedľajšia cesta spája s kruhovým objazdom, chceli prejsť do vonkajšieho jazdného pruhu, sa mohlo stať, že Martin nedal pri vjazde do "kruháča" policajtom prednosť. V takom prípade by však policajné vozidlo ohrozil a situácia by sa ľahko mohla skončiť haváriou.
Prednosť v jazde vyplývajúca z dopravnej značky sa končí na vzdialenejšej hranici križovatky. V tomto prípade sa križovatkou rozumie spojenie konkrétnej príjazdovej cesty s kruhovým objazdom.
Prečítajte si aj:
Počet opitých za volantom rastie, väčšinou im dávajú podmienku
Pripútaní treba byť, aj keď vozidlo stojí
Vyzerá to tak, že Martin porušil predpisy, podľa ktorých musí byť vodič pripútaný. Vyžadujú, aby osoba sediaca na sedadle povinne vybavenom bezpečnostným pásom alebo iným zadržiavacím zariadením toto zariadenie použila. Nie je pritom dôležité, či sa auto pohybuje alebo stojí.
Martin teda mal zostať pripútaný, aj keď už stál a išli k nemu policajti. Odpútať sa mal, len keby musel vystúpiť z auta.
Pásy však vznikli najmä preto, aby ochraňovali život a zdravie ľudí vo vozidlách, ktoré sa pohybujú. Ak chceli policajti trestať za tento priestupok, nebolo by primerané dať pokutu. Upozornenie je v takomto prípade dostatočné.
Na pokyn policajta zareagujte hneď
Martin urobil ešte jednu chybu, hoci s dobrým úmyslom. Od vodiča sa očakáva, že výzvu alebo príkaz policajta počúvne bezodkladne. Martin mal auto zastaviť na kraji kruhového objazdu hneď a nehľadať bezpečnejšie miesto inde.
Za bezpečnosť premávky sú v takom prípade zodpovední policajti. Môžu vodiča neskôr poslať na bezpečnejšie miesto, predtým je však jeho povinnosťou zastaviť čo najskôr na čo najbezpečnejšom mieste. Plynulosť premávky je v takom prípade druhoradá a zastavovaný vodič sa ňou nemusí zaoberať.
Aj keď obvinenie sa nám zdá v Martinovom prípade trochu prísne, z pohľadu policajtov sa skutočne mohlo zdať, že nerešpektuje ich pokyny. Za takýto priestupok môže vodič prísť o vodičský preukaz až na dva roky.
Policajti musia byť slušní
Niektorí policajti, ktorí zastavujú autá, stále k vodičom pristupujú z pozície sily a nadradenosti a podľa toho vyzerá aj komunikácia: strohá, neosobná, občas skĺza do arogancie.
Dokladom je aj komunikácia policajta s Martinom o výške sankcie. Určite by sa nemalo stávať, aby policajt vodičovi tykal, kým mu nedovolí. Policajt v službe musí dbať na česť, vážnosť a dôstojnosť človeka aj svoju vlastnú, hovorí zákon o policajnom zbore.
Stačí málo, aby si ľudia policajtov viac vážili, hoci občas zaplatia pokutu za porušenie predpisov.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk