BREZNO. „Ta Igor, neznam čo to je to turbo, ale ide to jak dzignuté.“ Presne táto veta jednej z epizód pretekára a zabávača Igora Drotára nám prišla na um za volantom Focusu tretej generácie s motorom 1,6 EcoBoost SCTi.
Príhoda sa odohrala ešte za hlbokého socializmu na dvore pred neznámym autoservisom na východe. Školení laici postávali okolo pretekárskej Lady Igora Drotára a uvažovali, že tomu autu chýba turbo. Keď sa Drotár jedného z nich opýtal, čo to je to turbo, dostal spomenutú odpoveď.
Dnes je turbodúchadlo a preplňovanie súčasťou asi väčšiny motorov s jediným cieľom: ponúknuť z čo najmenšieho objemu motora slušný výkon a nízku spotrebu. Práve pomer spotreby a výkonu bol hlavným kritériom testu s novým a zrejme globálnym benzínovým motorom pod kapotou.
Jedno alebo druhé
Buď výkon alebo spotreba, ale nie oboje naraz. To sme si uvedomili po úvodnej jazde z Bratislavy do stredu Slovenska, keď na palubnom počítači svietil údaj o spotrebe 7,8 litra na sto kilometrov. Vzhľadom na dynamiku jazdy to bol slušný údaj avšak s hodnotou výrobcu o šesť litrovej spotrebe sa rozchádzal.
Väčšia seba disciplína za volantom priniesla priemer 5,6 až 5,9 litra na sto kilometrov s väčším podielom jazdy mimo mesta. Na základe praktických skúseností a celkovej spotreby v teste na úrovni 6,8 litra považujeme motor za veľmi vydarený.

Poteší najmä tichou prevádzkou a veľmi jemným chodom v nízkych otáčkach. Až nad trojtisícovou hranicou otáčok ukazuje svoj skutočný potenciál na úrovni 110 kW. Maximálny krútiaci moment 240 Nm nastupuje pozvoľna okolo dvojtisícovej hranice otáčok.
O čo jemnejšie prichádza, o to dlhšie zotrváva. EcoBoost ako aj z názvu vyplýva, je dvojtvárny a použiteľný ako presúvadlo so zameraním na spotrebu. Keď však príde núdza alebo emócia a treba použiť výkon, zrazu je čím zabrať. Výborne.
Lepší ako diesel
Ťažko zatiaľ odpovedať na otázku, či je lepší štvorvalec 1,6 EcoBoost z dielne Forda ako preplňovaný konkurenčný motor 1,6 THP, ktorý používa koncern PSA a tiež Mini. Motor Fordu je tichší a kultivovanejší, ale má menej výrazný nábeh krútiaceho momentu a výkonu.

Na základe testu odporúčame radšej Focus 1,6 EcoBoost, ktorý je v rovnakej výbave Titanium o takmer tritisíc eur lacnejší a o 128 kg ľahší než najsilnejšia naftová verzia 2,0 TDCi s výkonom 120 kW. Za ten cenový rozdiel favorizujeme benzínový motor a asi najlepšie vo verzii Sport X za 19 690 eur.
Testovaná verzia Titanium za 23 030 eur mala navyše bixenónové svetlá s prídavnými LED dennými svetlami, multifarebné osvetlenie interiéru, disky z ľahkých zliatin, navigáciu, najvyššiu radu autorádia a príplatkový lak Red Candy.
Dáva pocit ako Mondeo
Focus tretej generácie prišiel s novou koncepciou interiéru a pri pohľade na ceny jeho špičkové motorizácie 1,6 EcoBoost nie sú lacné. Treba si uvedomiť, že to je konfigurácia na dlhé cesty a veľa času stráveného za volantom.

Minimálne vodič a jeho spolujazdec sa cítia skoro tak pohodlne ako v Mondeu. V podstate má podobné komfortné vymoženosti a rovnaký pocit z jazdy. Kto chce Focus na odvoz a dovoz do práce vystačí si s o 10 000 eur nižším rozpočtom a slabším motorom.
Skúšaná verzia hyzdená LED diódami v noci dobre svieti a je alternatívou pre toho, kto veľa cestuje, chce si užiť šoférovanie ako v strednej triede, ale nepotrebuje veľké auto. Iba vtedy dáva tento drahý a pohodlný kompakt zmysel.
Berieme späť
Napriek tomu, že napísané a povedané sa nedá vrátiť, po druhom teste tretej generácie sa nám nezdá byť interiér Focusu až tak nezrozumiteľný ako v úvodnom porovnaní s konkurenciou. Možno to bude kilometrami za volantom a absenciou bezprostredného presadania do iných áut, ale novému interiéru sa dá prísť na chuť.
Aj na malom displeji je zobrazovanie mapy navigácie prehľadné a vhod padne listovanie názvu miesta, ktorým práve prechádzate. V noci na vodiča svieti priveľa azúrovo modrých tlačidiel a tie na volante, ktoré slúžia na ovládanie tempomatu, autorádia a telefónu sú živá katastrofa. Jedine Elastína z rodinky Úžasných by nemala problém dočiahnuť na tlačidlá.
Pohodlie zvíťazilo
Ford ušil poslednú generáciu Focusa na pohodlné cestovanie a najmä po kvalitných cestách. Na slovenskom vidieckom asfalte je Focus trochu nepokojný akoby tancoval. Na druhej strane jeho predok veľmi precízne drží stopu a v kombinácii s motorom EcoBoost dokáže vykúzliť temperamentnú jazdu.
Najviac mu pasujú tiahle zákruty rýchlostnej cesty R1. Do istej miery máme pocit akoby Focus naladením aj motorom prerastal kompaktnú triedu. Jedine rázvor 2649 milimetrov ho drží medzi špičkou kompaktov.
Kupujem – nekupujem |
Ešte sme si nenašli k sebe cestu ako s predchádzajúcou generáciou Focusu. Pri prípadnom výbere by som uprednostnil EcoBoost pred naftovou verziou, ale len ak by boli v pláne časté dlhé cesty. Zatiaľ nie. (Rasťo Chvála) |
Technické parametre
Motor | 1,6 EcoBoost |
Zdvihový objem (cm3) | 1596 |
Výkon (kw/k) | 110/150 |
Pri otáčkach (ot./min.) | 5700 |
Krútiaci moment (Nm) | 240 |
Pri otáčkach (ot./min) | 1900- |
Emisie CO2 (g/km) | 139 |
Rozmery | - |
Rázvor náprav (mm) | 2649 |
Dĺžka (mm) | 4358 |
Šírka (mm) | 2010 |
Výška (mm) | 1484 |
Pohotovostná hmot (kg) | 1333 |
Objem palivovej nádrže (l) | 55 |
Objem batož. priestoru (l) | 277-1148 |
Prevádzkové hodnoty | - |
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) | 8,6 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 210 |
Spotreba mesto(l/100 km) | 7,7 |
Spotreba mimo mesto (l/100 km) | 5,0 |
Kombinovaná spotreba | 6,0 |
Cena modelu od (eur) | 13 990 |
Cena verzie od (eur) | 19 690 |