TEST: Turbo dáva Focusu ľahkosť

Nový motor série EcoBoost dal Focusu nový rozmer a ticho v kabíne. Keď treba, tak poriadne akceleruje a inokedy v tichu jazdí úsporne. Hoci nedokáže robiť oboje súčasne, patrí mu pochvala.

Červená farba Red Candy karosérii pristane.(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BREZNO. „Ta Igor, neznam čo to je to turbo, ale ide to jak dzignuté.“ Presne táto veta jednej z epizód pretekára a zabávača Igora Drotára nám prišla na um za volantom Focusu tretej generácie s motorom 1,6 EcoBoost SCTi.

Príhoda sa odohrala ešte za hlbokého socializmu na dvore pred neznámym autoservisom na východe. Školení laici postávali okolo pretekárskej Lady Igora Drotára a uvažovali, že tomu autu chýba turbo. Keď sa Drotár jedného z nich opýtal, čo to je to turbo, dostal spomenutú odpoveď.

Dnes je turbodúchadlo a preplňovanie súčasťou asi väčšiny motorov s jediným cieľom: ponúknuť z čo najmenšieho objemu motora slušný výkon a nízku spotrebu. Práve pomer spotreby a výkonu bol hlavným kritériom testu s novým a zrejme globálnym benzínovým motorom pod kapotou.

Jedno alebo druhé

Buď výkon alebo spotreba, ale nie oboje naraz. To sme si uvedomili po úvodnej jazde z Bratislavy do stredu Slovenska, keď na palubnom počítači svietil údaj o spotrebe 7,8 litra na sto kilometrov. Vzhľadom na dynamiku jazdy to bol slušný údaj avšak s hodnotou výrobcu o šesť litrovej spotrebe sa rozchádzal.

Väčšia seba disciplína za volantom priniesla priemer 5,6 až 5,9 litra na sto kilometrov s väčším podielom jazdy mimo mesta. Na základe praktických skúseností a celkovej spotreby v teste na úrovni 6,8 litra považujeme motor za veľmi vydarený.

Ford zapracoval do hlavných svetlometov šesť LED na denné svietenie.

Poteší najmä tichou prevádzkou a veľmi jemným chodom v nízkych otáčkach. Až nad trojtisícovou hranicou otáčok ukazuje svoj skutočný potenciál na úrovni 110 kW. Maximálny krútiaci moment 240 Nm nastupuje pozvoľna okolo dvojtisícovej hranice otáčok.

O čo jemnejšie prichádza, o to dlhšie zotrváva. EcoBoost ako aj z názvu vyplýva, je dvojtvárny a použiteľný ako presúvadlo so zameraním na spotrebu. Keď však príde núdza alebo emócia a treba použiť výkon, zrazu je čím zabrať. Výborne.

Lepší ako diesel

Ťažko zatiaľ odpovedať na otázku, či je lepší štvorvalec 1,6 EcoBoost z dielne Forda ako preplňovaný konkurenčný motor 1,6 THP, ktorý používa koncern PSA a tiež Mini. Motor Fordu je tichší a kultivovanejší, ale má menej výrazný nábeh krútiaceho momentu a výkonu.

Keď využívate danosti turbodúchadla stuňovať výkon, pod osem litrov sa dostanete ťažko. Výkonný štvorvalec však vie jazdiť v úspornom režime aj do šesť litrov a hlavne je od diesela podstatne ľahší, čo prospieva jazdným vlastnostiam.

Na základe testu odporúčame radšej Focus 1,6 EcoBoost, ktorý je v rovnakej výbave Titanium o takmer tritisíc eur lacnejší a o 128 kg ľahší než najsilnejšia naftová verzia 2,0 TDCi s výkonom 120 kW. Za ten cenový rozdiel favorizujeme benzínový motor a asi najlepšie vo verzii Sport X za 19 690 eur.

Testovaná verzia Titanium za 23 030 eur mala navyše bixenónové svetlá s prídavnými LED dennými svetlami, multifarebné osvetlenie interiéru, disky z ľahkých zliatin, navigáciu, najvyššiu radu autorádia a príplatkový lak Red Candy.

Dáva pocit ako Mondeo

Focus tretej generácie prišiel s novou koncepciou interiéru a pri pohľade na ceny jeho špičkové motorizácie 1,6 EcoBoost nie sú lacné. Treba si uvedomiť, že to je konfigurácia na dlhé cesty a veľa času stráveného za volantom.

Interiéru dominuje veľký volant s množstvom tlačidiel. Vodič sa musí s prostredím dôkladne zoznámiť, ale potom si užíva komfort takmer na úrovni strednej triedy a v prípade testovaného modelu za peniaze strednej triedy.

Minimálne vodič a jeho spolujazdec sa cítia skoro tak pohodlne ako v Mondeu. V podstate má podobné komfortné vymoženosti a rovnaký pocit z jazdy. Kto chce Focus na odvoz a dovoz do práce vystačí si s o 10 000 eur nižším rozpočtom a slabším motorom.

Skúšaná verzia hyzdená LED diódami v noci dobre svieti a je alternatívou pre toho, kto veľa cestuje, chce si užiť šoférovanie ako v strednej triede, ale nepotrebuje veľké auto. Iba vtedy dáva tento drahý a pohodlný kompakt zmysel.

Berieme späť

Napriek tomu, že napísané a povedané sa nedá vrátiť, po druhom teste tretej generácie sa nám nezdá byť interiér Focusu až tak nezrozumiteľný ako v úvodnom porovnaní s konkurenciou. Možno to bude kilometrami za volantom a absenciou bezprostredného presadania do iných áut, ale novému interiéru sa dá prísť na chuť.

Aj na malom displeji je zobrazovanie mapy navigácie prehľadné a vhod padne listovanie názvu miesta, ktorým práve prechádzate. V noci na vodiča svieti priveľa azúrovo modrých tlačidiel a tie na volante, ktoré slúžia na ovládanie tempomatu, autorádia a telefónu sú živá katastrofa. Jedine Elastína z rodinky Úžasných by nemala problém dočiahnuť na tlačidlá.

Pohodlie zvíťazilo

Ford ušil poslednú generáciu Focusa na pohodlné cestovanie a najmä po kvalitných cestách. Na slovenskom vidieckom asfalte je Focus trochu nepokojný akoby tancoval. Na druhej strane jeho predok veľmi precízne drží stopu a v kombinácii s motorom EcoBoost dokáže vykúzliť temperamentnú jazdu.

Najviac mu pasujú tiahle zákruty rýchlostnej cesty R1. Do istej miery máme pocit akoby Focus naladením aj motorom prerastal kompaktnú triedu. Jedine rázvor 2649 milimetrov ho drží medzi špičkou kompaktov.

Kupujem – nekupujem
Ešte sme si nenašli k sebe cestu ako s predchádzajúcou generáciou Focusu. Pri prípadnom výbere by som uprednostnil EcoBoost pred naftovou verziou, ale len ak by boli v pláne časté dlhé cesty. Zatiaľ nie. (Rasťo Chvála)

Technické parametre

Motor 1,6 EcoBoost
Zdvihový objem (cm3) 1596
Výkon (kw/k) 110/150
Pri otáčkach (ot./min.) 5700
Krútiaci moment (Nm) 240
Pri otáčkach (ot./min) 1900-
Emisie CO2 (g/km) 139
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 2649
Dĺžka (mm) 4358
Šírka (mm) 2010
Výška (mm) 1484
Pohotovostná hmot (kg) 1333
Objem palivovej nádrže (l) 55
Objem batož. priestoru (l) 277-1148
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 8,6
Maximálna rýchlosť (km/h) 210
Spotreba mesto(l/100 km) 7,7
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 5,0
Kombinovaná spotreba 6,0
Cena modelu od (eur) 13 990
Cena verzie od (eur) 19 690

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Týchto 5 adrenalínových zážitkov na dovolenke radšej neskúšajte
  2. Kŕčové žily: Nepekné a nebezpečné
  3. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa
  4. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  5. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  6. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  7. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  8. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  1. Týchto 5 adrenalínových zážitkov na dovolenke radšej neskúšajte
  2. Posledná šanca na Nobelovu cenu
  3. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa
  4. Mladí futbalisti získali takmer 50 tisíc eur
  5. OMV modernizuje čerpacie stanice. Prioritou je pohodlie zákazník
  6. Aj zmrzlina podlieha trendom, mali ste už špenátovú?
  7. Prémiovosť slovenského trhu rastie, dovozová Metaxa je na čele
  8. Neseďte doma, cestujte z Košíc do sveta
  9. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  10. Kŕčové žily: Nepekné a nebezpečné
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 10 181
  2. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 4 439
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka 4 057
  4. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 3 627
  5. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 3 215
  6. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 032
  7. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 2 863
  8. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 2 628
  9. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 2 003
  10. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu? 1 925

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Historička: Nerobme pri utečencoch rovnaké chyby ako Rimania

Povedať, že civilizácie zanikali pre nízku pôrodnosť, je zjednodušovanie, tvrdí historička.

DOMOV

Na krádežiach munície si mohli privyrobiť aj vojaci. Sklady sa majú strážiť inak

Investície do zabezpečenia munície a ďalších vojenských objektov chýbajú už roky.

DOMOV

Prihlásil sa a vyhral. Kandidát do predstavenstva VšZP nemal súpera

Oznam bol v novinách na športovej strane.

KOMENTÁRE

Kým nezmizne MiG, Gajdoš bude v kresle

V normálnom štáte by sa minister obrany rána vo funkcii nedožil.

Neprehliadnite tiež

Pokuty v Česku: Kde a na čo si treba dať pozor?

Body zbierajú iba miestni. Aké dopravné predpisy a pokuty má Česko

Pokuty v Maďarsku: Kde a na čo si treba dať pozor?

Pokuta vám príde aj za jazdu bez diaľničnej známky. Aké dopravné predpisy a pokuty má Maďarsko

Pokuty v Rakúsku: Kde a na čo si treba dať pozor?

Pokuta za rýchlosť vám môže prísť aj poštou. Aké dopravné predpisy a pokuty má Rakúsko

Seat predstavil malý crossover Arona

Arona je druhé z troch SUV, ktoré plánuje Seat vyrábať.