TEST: Turbo dáva Focusu ľahkosť

Nový motor série EcoBoost dal Focusu nový rozmer a ticho v kabíne. Keď treba, tak poriadne akceleruje a inokedy v tichu jazdí úsporne. Hoci nedokáže robiť oboje súčasne, patrí mu pochvala.

Červená farba Red Candy karosérii pristane.(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

BREZNO. „Ta Igor, neznam čo to je to turbo, ale ide to jak dzignuté.“ Presne táto veta jednej z epizód pretekára a zabávača Igora Drotára nám prišla na um za volantom Focusu tretej generácie s motorom 1,6 EcoBoost SCTi.

Príhoda sa odohrala ešte za hlbokého socializmu na dvore pred neznámym autoservisom na východe. Školení laici postávali okolo pretekárskej Lady Igora Drotára a uvažovali, že tomu autu chýba turbo. Keď sa Drotár jedného z nich opýtal, čo to je to turbo, dostal spomenutú odpoveď.

Dnes je turbodúchadlo a preplňovanie súčasťou asi väčšiny motorov s jediným cieľom: ponúknuť z čo najmenšieho objemu motora slušný výkon a nízku spotrebu. Práve pomer spotreby a výkonu bol hlavným kritériom testu s novým a zrejme globálnym benzínovým motorom pod kapotou.

Jedno alebo druhé

Buď výkon alebo spotreba, ale nie oboje naraz. To sme si uvedomili po úvodnej jazde z Bratislavy do stredu Slovenska, keď na palubnom počítači svietil údaj o spotrebe 7,8 litra na sto kilometrov. Vzhľadom na dynamiku jazdy to bol slušný údaj avšak s hodnotou výrobcu o šesť litrovej spotrebe sa rozchádzal.

Väčšia seba disciplína za volantom priniesla priemer 5,6 až 5,9 litra na sto kilometrov s väčším podielom jazdy mimo mesta. Na základe praktických skúseností a celkovej spotreby v teste na úrovni 6,8 litra považujeme motor za veľmi vydarený.

Ford zapracoval do hlavných svetlometov šesť LED na denné svietenie.

Poteší najmä tichou prevádzkou a veľmi jemným chodom v nízkych otáčkach. Až nad trojtisícovou hranicou otáčok ukazuje svoj skutočný potenciál na úrovni 110 kW. Maximálny krútiaci moment 240 Nm nastupuje pozvoľna okolo dvojtisícovej hranice otáčok.

O čo jemnejšie prichádza, o to dlhšie zotrváva. EcoBoost ako aj z názvu vyplýva, je dvojtvárny a použiteľný ako presúvadlo so zameraním na spotrebu. Keď však príde núdza alebo emócia a treba použiť výkon, zrazu je čím zabrať. Výborne.

Lepší ako diesel

Ťažko zatiaľ odpovedať na otázku, či je lepší štvorvalec 1,6 EcoBoost z dielne Forda ako preplňovaný konkurenčný motor 1,6 THP, ktorý používa koncern PSA a tiež Mini. Motor Fordu je tichší a kultivovanejší, ale má menej výrazný nábeh krútiaceho momentu a výkonu.

Keď využívate danosti turbodúchadla stuňovať výkon, pod osem litrov sa dostanete ťažko. Výkonný štvorvalec však vie jazdiť v úspornom režime aj do šesť litrov a hlavne je od diesela podstatne ľahší, čo prospieva jazdným vlastnostiam.

Na základe testu odporúčame radšej Focus 1,6 EcoBoost, ktorý je v rovnakej výbave Titanium o takmer tritisíc eur lacnejší a o 128 kg ľahší než najsilnejšia naftová verzia 2,0 TDCi s výkonom 120 kW. Za ten cenový rozdiel favorizujeme benzínový motor a asi najlepšie vo verzii Sport X za 19 690 eur.

Testovaná verzia Titanium za 23 030 eur mala navyše bixenónové svetlá s prídavnými LED dennými svetlami, multifarebné osvetlenie interiéru, disky z ľahkých zliatin, navigáciu, najvyššiu radu autorádia a príplatkový lak Red Candy.

Dáva pocit ako Mondeo

Focus tretej generácie prišiel s novou koncepciou interiéru a pri pohľade na ceny jeho špičkové motorizácie 1,6 EcoBoost nie sú lacné. Treba si uvedomiť, že to je konfigurácia na dlhé cesty a veľa času stráveného za volantom.

Interiéru dominuje veľký volant s množstvom tlačidiel. Vodič sa musí s prostredím dôkladne zoznámiť, ale potom si užíva komfort takmer na úrovni strednej triedy a v prípade testovaného modelu za peniaze strednej triedy.

Minimálne vodič a jeho spolujazdec sa cítia skoro tak pohodlne ako v Mondeu. V podstate má podobné komfortné vymoženosti a rovnaký pocit z jazdy. Kto chce Focus na odvoz a dovoz do práce vystačí si s o 10 000 eur nižším rozpočtom a slabším motorom.

Skúšaná verzia hyzdená LED diódami v noci dobre svieti a je alternatívou pre toho, kto veľa cestuje, chce si užiť šoférovanie ako v strednej triede, ale nepotrebuje veľké auto. Iba vtedy dáva tento drahý a pohodlný kompakt zmysel.

Berieme späť

Napriek tomu, že napísané a povedané sa nedá vrátiť, po druhom teste tretej generácie sa nám nezdá byť interiér Focusu až tak nezrozumiteľný ako v úvodnom porovnaní s konkurenciou. Možno to bude kilometrami za volantom a absenciou bezprostredného presadania do iných áut, ale novému interiéru sa dá prísť na chuť.

Aj na malom displeji je zobrazovanie mapy navigácie prehľadné a vhod padne listovanie názvu miesta, ktorým práve prechádzate. V noci na vodiča svieti priveľa azúrovo modrých tlačidiel a tie na volante, ktoré slúžia na ovládanie tempomatu, autorádia a telefónu sú živá katastrofa. Jedine Elastína z rodinky Úžasných by nemala problém dočiahnuť na tlačidlá.

Pohodlie zvíťazilo

Ford ušil poslednú generáciu Focusa na pohodlné cestovanie a najmä po kvalitných cestách. Na slovenskom vidieckom asfalte je Focus trochu nepokojný akoby tancoval. Na druhej strane jeho predok veľmi precízne drží stopu a v kombinácii s motorom EcoBoost dokáže vykúzliť temperamentnú jazdu.

Najviac mu pasujú tiahle zákruty rýchlostnej cesty R1. Do istej miery máme pocit akoby Focus naladením aj motorom prerastal kompaktnú triedu. Jedine rázvor 2649 milimetrov ho drží medzi špičkou kompaktov.

Kupujem – nekupujem
Ešte sme si nenašli k sebe cestu ako s predchádzajúcou generáciou Focusu. Pri prípadnom výbere by som uprednostnil EcoBoost pred naftovou verziou, ale len ak by boli v pláne časté dlhé cesty. Zatiaľ nie. (Rasťo Chvála)

Technické parametre

Motor 1,6 EcoBoost
Zdvihový objem (cm3) 1596
Výkon (kw/k) 110/150
Pri otáčkach (ot./min.) 5700
Krútiaci moment (Nm) 240
Pri otáčkach (ot./min) 1900-
Emisie CO2 (g/km) 139
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 2649
Dĺžka (mm) 4358
Šírka (mm) 2010
Výška (mm) 1484
Pohotovostná hmot (kg) 1333
Objem palivovej nádrže (l) 55
Objem batož. priestoru (l) 277-1148
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 8,6
Maximálna rýchlosť (km/h) 210
Spotreba mesto(l/100 km) 7,7
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 5,0
Kombinovaná spotreba 6,0
Cena modelu od (eur) 13 990
Cena verzie od (eur) 19 690

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  4. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  10. Cambridge Business School, škola novej doby
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 10 283
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 087
  3. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 7 920
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 783
  5. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 6 737
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 6 106
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 269
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 678
  9. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 761
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 2 472

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Voliť proti Kotlebovi nebude bolieť

Ktovie, ako na voličov zapôsobí Klusov sľub vyčistiť úrady od rodinkárstva. Zdá sa totiž, že práve to im neprekáža v prípade ĽSNS.

DOMOV

Politický geograf Madleňák: Neviem, či v Lučenci poznajú Luntera či Mičeva

Extrémista Marian Kotleba ťaží v banskobystrickej župe aj zo slabej informovanosti tamojších voličov, hovorí pre SME politický geograf TIBOR MADLEŇÁK.

DOMOV

Nemýľte sa, toto nie je vaše Slovensko, zaznelo Kotlebovi pod oknom

Na to, aby zlo víťazilo, stačí, aby dobrí ľudia nerobili nič, pripomenul prezident Andrej Kiska.

DOMOV

Lipšicovi zamietli dohodu o vine a treste

Generálna prokuratúra zamietla obvinenému dohodu o vine a treste.

Neprehliadnite tiež

Cesta autom do Chorvátska 2017

Najpohodlnejšia cesta do Chorvátska je cez Maďarsko. Najrýchlejšie sa do Chorvátska dostanete cez Rakúsko.

Bratislavský závod Volkswagenu má nového dodávateľa kolies

Robotická linka obuje koleso za menej ako 18 sekúnd.