SME
Sobota, 27. február, 2021 | Meniny má AlexanderKrížovkyKrížovky

Mazda šetrí palivo kondenzátorom

Schopnosť kondenzátora rýchlo sa nabiť, uvoľniť elektrickú energiu a nemeniť vlastnosti dlhodobým používaním využila Mazda, aby odľahčila spaľovací motor. Samozrejme, cieľom bolo zníženie spotreby.

Kto opravoval staré elektrónkové rádio, vypol ho z elektrickej siete a dostal „šlehu“ od kondenzátora iste vie, aké sú schopnosti tejto elektrotechnickej súčiastky. Mazda ju začne využívať v autách. Pri brzdení sa nabije a potom pošle elektrický prúd do zKto opravoval staré elektrónkové rádio, vypol ho z elektrickej siete a dostal „šlehu“ od kondenzátora iste vie, aké sú schopnosti tejto elektrotechnickej súčiastky. Mazda ju začne využívať v autách. Pri brzdení sa nabije a potom pošle elektrický prúd do z (Zdroj: Mazda)

BRATISLAVA. Technici Mazdy dali svetu jednu z možných odpovedí na otázku: „Ako najlepšie uchovať nadbytočnú pohybovú energiu?“. Automobilky už niekoľko rokov cestou hybridov a inteligentných alternátorov hľadajú spôsob, ako inak ničotne minutú energiu pri brzdení uchovať a využiť na rozbeh auta, prípadne na pohon elektrických zariadení v aute pri vypnutom motore.

Hybridy to dokážu, ale potrebujú ťažké batérie, ktoré sú drahé a časom sa predsa len opotrebúvajú. Ostatné modely s rekuperáciou energie a systémom štart-stop vedia na istú chvíľu odbremeniť motor od pohonu klimatizácie alebo čerpadiel kvapalín, ale to je všetko.

Mazda už názvom systému i-ELOOP (inteligentná energetická slučka) napovedá, že princíp bude v rýchlom nahromadení energie a jej rýchlom opätovnom vrátení autu.

Bez ťažkých batérií

Systém i-ELOOP má ušetriť okolo desať percent paliva klasickému spaľovaciemu motoru a to už pomerne skoro, pretože v niektorých modeloch sa objaví v priebehu roka 2012.

Využíva kondenzátor – elektronickú súčiastku, ktorá bývala obyčajne na doske plošných spojov tou najväčšou. Jej úlohou bolo uchovať dočasne elektrický náboj. Kondenzátor poskytuje niekoľko zásadných charakteristických čŕt.

Rýchlo sa vybíja, rýchlo nabíja a hlavne pri dlhodobom používaní si zachováva svoje pôvodné vlastnosti. Technické riešenie Mazdy nevyžaduje samostatný elektromotor, vysokonapäťový rozvod ani akumulátor.

Nabiť a vybiť

Systém pozostáva z nového alternátora a nízko napäťového dvojvrstvového kondenzátora. Hneď od počiatku brzdenia dopuje alternátor veľký kondenzátor a to iba pri pracovnom napätí 25 V.

Na plné nabitie kondenzátora stačí sotva niekoľkosekundové brzdenie. Krátko na to dokáže kondenzátor uvoľňovať elektrickú energiu k spotrebičom a tiež dobíjať klasický akumulátor.

Rýchly výdaj energie odbremeňuje spaľovací motor, okrem iného aj od nutnosti točiť alternátor a tým pádom dokáže auto jazdiť o 10 percent úspornejšie.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  2. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  3. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  4. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  5. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto!
  6. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur
  7. Geis pomáha zvládať komplikácie v cezhraničnej preprave
  8. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje
  9. Online zľavy: Viete, kde ich vyhľadať?
  10. Šanca pre mladé talenty
  1. O2: Mentálne zdravie zamestnancov je pre nás veľkou prioritou
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  3. Varso Tower od HB Reavis je najvyššou budovou v EÚ
  4. Dáma s pávím pierkom
  5. Slovensko zasiahla vlna nárastu dopytu po produktoch na kĺby!
  6. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  7. Získaj náskok pred štartom
  8. 2. ročník Social Awards Slovakia prichádza
  9. MetLife spustila online nahlasovanie poistných udalostí
  10. Minulý rok boli v priemere ukradnuté takmer tri autá denne
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 15 370
  2. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 12 341
  3. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 7 497
  4. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 7 409
  5. Ako vyzerá majetok Slovákov? Zvyšuje sa najmä z jedného dôvodu 6 939
  6. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 6 903
  7. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 284
  8. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 5 842
  9. Zažite farebný Marakéš a hory Atlasu so slovenským sprievodcom 4 875
  10. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 4 631
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Riaditeľ národnej protizločineckej jednotky NAKA Branislav Zurian.

Svedčí proti nemu bývalý námestník SIS Boris Beňa.

8 h

Ktorá stratégia je tá správna?

9 h

Rok od prvého prípadu zaznamenali takmer dvadsaťtisíc mŕtvych.

5 h
Robbie Williams.

Michael Gracey napísal scenár z osobných rozhovorov.

25. feb

Neprehliadnite tiež

BMW 545e xDrive

Pohon v tomto aute dokáže zaujať aj zarytých odporcov.

25. feb
McLaren Artura

Prevodovka nového superšportu nemá spiatočku.

25. feb
Nové logo Peugeot.

Prvýkrát firma použila logo s levom v roku 1847.

25. feb
Maskovaná Škoda Fabia

Známe sú už motory aj rozmery auta.

25. feb