Mazda šetrí palivo kondenzátorom

Schopnosť kondenzátora rýchlo sa nabiť, uvoľniť elektrickú energiu a nemeniť vlastnosti dlhodobým používaním využila Mazda, aby odľahčila spaľovací motor. Samozrejme, cieľom bolo zníženie spotreby.

Kto opravoval staré elektrónkové rádio, vypol ho z elektrickej siete a dostal „šlehu“ od kondenzátora iste vie, aké sú schopnosti tejto elektrotechnickej súčiastky. Mazda ju začne využívať v autách. Pri brzdení sa nabije a potom pošle elektrický prúd do z(Zdroj: Mazda)

BRATISLAVA. Technici Mazdy dali svetu jednu z možných odpovedí na otázku: „Ako najlepšie uchovať nadbytočnú pohybovú energiu?“. Automobilky už niekoľko rokov cestou hybridov a inteligentných alternátorov hľadajú spôsob, ako inak ničotne minutú energiu pri brzdení uchovať a využiť na rozbeh auta, prípadne na pohon elektrických zariadení v aute pri vypnutom motore.

Hybridy to dokážu, ale potrebujú ťažké batérie, ktoré sú drahé a časom sa predsa len opotrebúvajú. Ostatné modely s rekuperáciou energie a systémom štart-stop vedia na istú chvíľu odbremeniť motor od pohonu klimatizácie alebo čerpadiel kvapalín, ale to je všetko.

Mazda už názvom systému i-ELOOP (inteligentná energetická slučka) napovedá, že princíp bude v rýchlom nahromadení energie a jej rýchlom opätovnom vrátení autu.

Bez ťažkých batérií

Systém i-ELOOP má ušetriť okolo desať percent paliva klasickému spaľovaciemu motoru a to už pomerne skoro, pretože v niektorých modeloch sa objaví v priebehu roka 2012.

Využíva kondenzátor – elektronickú súčiastku, ktorá bývala obyčajne na doske plošných spojov tou najväčšou. Jej úlohou bolo uchovať dočasne elektrický náboj. Kondenzátor poskytuje niekoľko zásadných charakteristických čŕt.

Rýchlo sa vybíja, rýchlo nabíja a hlavne pri dlhodobom používaní si zachováva svoje pôvodné vlastnosti. Technické riešenie Mazdy nevyžaduje samostatný elektromotor, vysokonapäťový rozvod ani akumulátor.

Nabiť a vybiť

Systém pozostáva z nového alternátora a nízko napäťového dvojvrstvového kondenzátora. Hneď od počiatku brzdenia dopuje alternátor veľký kondenzátor a to iba pri pracovnom napätí 25 V.

Na plné nabitie kondenzátora stačí sotva niekoľkosekundové brzdenie. Krátko na to dokáže kondenzátor uvoľňovať elektrickú energiu k spotrebičom a tiež dobíjať klasický akumulátor.

Rýchly výdaj energie odbremeňuje spaľovací motor, okrem iného aj od nutnosti točiť alternátor a tým pádom dokáže auto jazdiť o 10 percent úspornejšie.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 11 836
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 022
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 105
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 738
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 597
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 440
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 080
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 029
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 853
  10. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 560

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Neprehliadnite tiež

Britskí vodiči sa neboja šoférovať so zhoršeným zrakom

Oční lekári navrhujú povinné vyšetrenia.

Dubajský superšport s výkonom 5000 koní je realita, ostane vyhradený pre trať

Do bežnej premávky sa chystá Devel Sixteen s výkonom 2000 a 3000 koní, ukázal sa aj prototyp terénneho vozu 6x6.

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.