SME
Utorok, 31. január, 2023 | Meniny má Emil

Mazda šetrí palivo kondenzátorom

Schopnosť kondenzátora rýchlo sa nabiť, uvoľniť elektrickú energiu a nemeniť vlastnosti dlhodobým používaním využila Mazda, aby odľahčila spaľovací motor. Samozrejme, cieľom bolo zníženie spotreby.

Kto opravoval staré elektrónkové rádio, vypol ho z elektrickej siete a dostal „šlehu“ od kondenzátora iste vie, aké sú schopnosti tejto elektrotechnickej súčiastky. Mazda ju začne využívať v autách. Pri brzdení sa nabije a potom pošle elektrický prúd do zKto opravoval staré elektrónkové rádio, vypol ho z elektrickej siete a dostal „šlehu“ od kondenzátora iste vie, aké sú schopnosti tejto elektrotechnickej súčiastky. Mazda ju začne využívať v autách. Pri brzdení sa nabije a potom pošle elektrický prúd do z (Zdroj: Mazda)

BRATISLAVA. Technici Mazdy dali svetu jednu z možných odpovedí na otázku: „Ako najlepšie uchovať nadbytočnú pohybovú energiu?“. Automobilky už niekoľko rokov cestou hybridov a inteligentných alternátorov hľadajú spôsob, ako inak ničotne minutú energiu pri brzdení uchovať a využiť na rozbeh auta, prípadne na pohon elektrických zariadení v aute pri vypnutom motore.

Hybridy to dokážu, ale potrebujú ťažké batérie, ktoré sú drahé a časom sa predsa len opotrebúvajú. Ostatné modely s rekuperáciou energie a systémom štart-stop vedia na istú chvíľu odbremeniť motor od pohonu klimatizácie alebo čerpadiel kvapalín, ale to je všetko.

Mazda už názvom systému i-ELOOP (inteligentná energetická slučka) napovedá, že princíp bude v rýchlom nahromadení energie a jej rýchlom opätovnom vrátení autu.

Bez ťažkých batérií

Systém i-ELOOP má ušetriť okolo desať percent paliva klasickému spaľovaciemu motoru a to už pomerne skoro, pretože v niektorých modeloch sa objaví v priebehu roka 2012.

Využíva kondenzátor – elektronickú súčiastku, ktorá bývala obyčajne na doske plošných spojov tou najväčšou. Jej úlohou bolo uchovať dočasne elektrický náboj. Kondenzátor poskytuje niekoľko zásadných charakteristických čŕt.

Rýchlo sa vybíja, rýchlo nabíja a hlavne pri dlhodobom používaní si zachováva svoje pôvodné vlastnosti. Technické riešenie Mazdy nevyžaduje samostatný elektromotor, vysokonapäťový rozvod ani akumulátor.

Nabiť a vybiť

Systém pozostáva z nového alternátora a nízko napäťového dvojvrstvového kondenzátora. Hneď od počiatku brzdenia dopuje alternátor veľký kondenzátor a to iba pri pracovnom napätí 25 V.

Na plné nabitie kondenzátora stačí sotva niekoľkosekundové brzdenie. Krátko na to dokáže kondenzátor uvoľňovať elektrickú energiu k spotrebičom a tiež dobíjať klasický akumulátor.

Rýchly výdaj energie odbremeňuje spaľovací motor, okrem iného aj od nutnosti točiť alternátor a tým pádom dokáže auto jazdiť o 10 percent úspornejšie.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  4. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  6. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  7. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  8. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  1. Ako možno získať prídavky na dieťa v Nemecku?
  2. Kupujete balenú vodu? Vypočítajte si, koľko za ňu ročne miniete!
  3. Táto váha berie vaše chudnutie vážne: Kalórie počíta za vás!
  4. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  5. Svalovice sa netreba obávať
  6. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  7. Study program MANAGEMENT in English language
  8. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 412
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 6 756
  3. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 151
  4. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 2 034
  5. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 613
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 587
  7. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 493
  8. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 794
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Eduard Heger.

V názve OĽaNO už Budajova Zmena zdola nie je.


9 h

Ruská odnož banky poskytuje úľavy vojakom zapojeným do vojnovej agresie.


13 h
Vyhrotená kampaň Babišovi k víťazstvu v prezidentských voľbách nepomohla.

Babišova kampaň prekročila hranice etiky.


9 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Je vôbec možné pospájať slovenský politický bordel?


a 2 ďalší 5 h

Neprehliadnite tiež

Toyota RAV4 Adventure

Na výsledku sa podpisuje hmotnosť auta.


11 h
Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan

Blogy SME

  1. Vladimír Krátky: Ako to dopadne na Ukrajine ?
  2. Jano Kováčik: Nové hlavné mestá vznikajú aj v 21. storočí
  3. Lubo Repka: Dostali sa plavebné spoločnosti z krízy?
  4. Tupou Ceruzou: Tanky pre Ukrajinu
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými Kalváriami - Liptovské Matiašovce
  6. Roman Kebísek: Ostrolúcka písala o Štúrovi ako orlovi a o sebe ako lastovičke
  7. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca.
  8. Alexander Hričko: Odevy Uhorska v období raného novoveku
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 21 433
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 14 189
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 7 850
  4. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 670
  5. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 367
  6. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 3 881
  7. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 835
  8. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 737
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu