SME
Nedeľa, 2. október, 2022 | Meniny má Levoslav

Predať sa dá aj auto vyradené z prevádzky

Mať dlhodobo pokazené auto nie je nič príjemné. Okrem toho, že na ňom nemôžete jazdiť, nie je jednoduché ho ani predať.

Ľudo: "Mám ešte pekné, no vážne pokazené a nateraz neopraviteľné osobné auto, ktoré je už dva roky dočasne odhlásené z premávky. Chcem ho darovať priateľovi do iného okresu, ktorý ma oň aj v takomto pokazenom stave záujem. Z dôvodov dlhodobej nedostupnosti chýbajúcich náhradných dielov potrebných pre opravu bude musieť byť auto aj po darovaní dočasne odhlásené a možno aj viac rokov. Aký postup mám zvoliť, aby to bolo v súlade so zákonom? A na koho presne sa v tejto veci mám obrátiť?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Prečo muselo byť vozidlo vyradené z premávky

Keďže je auto momentálne neopraviteľné, nie je možné ho vrátiť do premávky. Podľa predpisov je Ľudove vozidlo technicky nespôsobilé na premávku.

Technickou nespôsobilosťou vozidla je každý prípad na vozidle, ktorý môže bezprostredne ohroziť prevádzkové vlastnosti vozidla alebo môže byť zdrojom ohrozenia bezpečnosti cestnej premávky, životného prostredia, verejného zdravia, prípadne zdrojom znečistenia alebo poškodenia pozemnej komunikácie.

Vozidlo pritom musí byť vyradené z premávky na pozemných komunikáciách do času, kým sa zistené chyby neodstránia, ak je technicky nespôsobilé na premávku na pozemných komunikáciách.

Ľudo tak požiadal obvodný úrad dopravy o dočasné vyradenie vozidla z premávky. Znamená to, že auto nesmie ísť na cesty, ani stáť na parkovisku. Vozidlo je síce stále v evidencii vozidiel, no bez techničáku a tabuliek s evidenčnými číslami.

Počas celej doby dočasného vyradenia vozidla z premávky na pozemných komunikáciách nesmie byť vozidlo zničené a musí byť kedykoľvek prístupné kontrolným orgánom. To neplatí len vtedy, ak bolo v súlade s predpismi vozidlo zošrotované a následne vyradené z evidencie vozidiel.

Auto môže predať

Aj napriek tomu, že Ľudove auto je nepojazdné, môže ho predať. A takisto ho prepísať na polícii. Ľudo sa obával, že to nebude môcť spraviť, keďže nemá techničák.

V zákone sa uvádza, že techničák sa pri prepise predkladá len vtedy, ak bol vydaný: "Držiteľ vozidla pri oznámení zmeny v evidencii vozidiel je povinný predložiť osvedčenie o evidencii časť I a osvedčenie o evidencii časť II, ak bolo vydané".

Vozidlu dočasne vyradenému z premávky sa osvedčenie o evidencii nevydáva. Preto Ľudo pri odhlásení a kupujúci pri prihlásení nebude musieť predkladať techničák. Mali by však pri sebe mať rozhodnutie obvodného úradu dopravy o dočasnom vyradení vozidla z premávky na pozemných komunikáciách.

Ak by zákon neumožňoval prepísať auto aj bez techničáku, dočasne vyradené vozidlo by bolo v podstate nepredateľné. Ak by ste ho totiž predali, nemohli by ste ho ani len odhlásiť z evidencie a tým by ste si nemohli ani splniť zákonnú povinnosť oznámiť na polícii osobne zmenu vlastníckeho práva k vozidlu.

Odhlásenie predaného auta do iného okresu

Ľudo musí auto odhlásiť do 15 dní od predaja. Stačí prísť na policajné oddelenie, kde bolo auto zaevidované a priniesť so sebou niekoľko dokladov. Auto tam mať nemusí. Policajti od neho budú žiadať okrem iného:

  • vyplnenú žiadosť s údajmi nového držiteľa,
  • platný doklad totožnosť,
  • doklad o zaplatení povinného zmluvného poistenia zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla (povinné zmluvné poistenie) za obdobie roka, keď vozidlo nebolo vyradené; polícia v tejto súvislosti uvádza, že poistenie vozidla možno preukázať nielen poistkou pôvodného majiteľa ale aj nového majiteľa vozidla.

Ako prihlásiť auto po kúpe z iného okresu

Po odhlásení vozidla ho nový majiteľ musí prihlásiť na príslušnom policajnom oddelení vo svojom okrese. Musí tak spraviť najneskôr do 15 dní od kúpy auta. Predpisy tiež vyžadujú umožniť porovnanie údajov uvádzaných v dokladoch vozidla s údajmi priamo na vozidle.

Na políciu treba so sebou priviesť nepojazdné auto pre prípad, že by chceli porovnávať údaje. A netreba zabudnúť ani na:

  • vyplnenú žiadosť o zapísanie vozidla do evidencie,
  • potvrdenie o poistení zodpovednosti alebo predbežné poistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou motorového vozidla,
  • platný doklad totožnosti,
  • ak vozidlo nebolo prihlásené do 15 dní, aj doklad, ktorý hodnoverne preukazuje, prečo tak držiteľ alebo vlastník vozidla nemohol urobiť,
  • správny poplatok v hodnote 33 € za prihlásenie nového majiteľa,

Auto treba prihlásiť najneskôr do 30 dní od predaja, pretože potom bude polícia vyžadovať odborný posudok o kontrole originality s výsledkom "spôsobilé". Pri nepojazdnom aute ale takýto posudok nezískate.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 463
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 5 435
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 018
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 638
  5. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 4 022
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 921
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 778
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 531
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ukrajinskí vojaci v Lymane, na budovách vztyčujú ukrajinské vlajky.

Na pád Lymanu môže doplatiť aj minister obrany Šojgu.


2 h
Ekonómovia a finanční odborníci rada, ako naložiť s peniazmi v časoch rýchlo rastúcich cien.

Neoplatí sa špekulovať a hľadať riešenia s vysokým výnosom a nízkym rizikom.


30. sep
Násilnosti na zápase indonézskej prvej futbalovej ligy.

Na štadióne bolo asi o štyritisíc ľudí viac, ako je povolená kapacita.


ČTK 3 h
Ukrajinskí vojaci pri Siversku.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 8 h

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


22 h
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku
  2. Jozef Javurek: Dolné Srnie a okolie
  3. Ľubomír Maretta: Die Einsamkeit
  4. Petra Kohútová: Strážna veža Vartovka v Krupine
  5. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (3): Pred pirátmi sa schovávali v pevnosti
  6. Seniori v pohybe: Komunita prináša aj chuť do života
  7. Zuzana Valachovičová: Nové nákupné centrum s 320 obchodmi
  8. Věra Tepličková: Premiér dupol a zem sa otriasla
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 8 685
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 903
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 4 170
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 045
  5. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 3 158
  6. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 933
  7. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie 2 910
  8. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 880
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu