Za niektoré priestupky by mal byť zodpovedný držiteľ vozidla

Poslanci posunuli do druhého čítania objektívnu zodpovednosť za dopravné priestupky. Týmto pravidlom sa očakáva pokles následkov dopravných nehôd na živote a zdraví približne o 30 až 40 percent.

BRATISLAVA. Za dopravné priestupky vodičov, ktorým polícia nevie dokázať vinu, by mal zodpovedať držiteľ vozidla. Predpokladá to novela zákona o cestnej premávke, ktorú dnes poslanci posunuli do druhého čítania, zavedením inštitútu objektívnej zodpovednosti.

Ministerstvo vnútra si od toho sľubuje vyššiu disciplinovanosť a ohľaduplnosť účastníkov cestnej premávky a takisto menej korupcie. Do praxe by sa mal inštitút objektívnej zodpovednosti v prípade definitívneho schválenia novely zaviesť od 1. júla budúceho roka.

Objektívna zodpovednosť znamená povinnosť držiteľa vozidla zabezpečiť dodržiavanie vybraných pravidiel cestnej premávky vodičom, ktorému vozidlo zveril. Za protiprávne konanie spáchané s jeho vozidlom bude totiž zodpovedný práve držiteľ vozidla - bez ohľadu na osobu vodiča vozidla.

Týmto pravidlom sa očakáva pokles následkov dopravných nehôd na živote a zdraví približne o 30 až 40 percent. Objektívna zodpovednosť je nástroj štátu, ktorý efektívne "núti“ vodičov dodržiavať konkrétne pravidlá cestnej premávky - aby nemohli jazdiť rýchlo, na červenú, zaparkovať kdekoľvek a pod.

Skúsenosti zo zahraničia

Pri tvorbe inštitútu objektívnej zodpovednosti rezort vychádzal zo skúseností Maďarska, Rakúska a Francúzska, kde funguje päť rokov. V týchto krajinách významne prispel podľa rezortu vnútra k zníženiu počtu dopravných nehôd najmä na obchvatoch miest, kritických úsekoch ciest a na miestach, kde je kontrolovaná najvyššia povolená rýchlosť a prejazd na červenú.

Dokazovanie páchateľa dopravného priestupku je neraz zložité. Vodiči sa totiž často spoliehajú na to, že policajné hliadky sa na niektoré miesta nedostanú a ich priestupok tak nikto nezaznamená. Neberú ohľad na možné následky svojho konania. Vďaka tomuto inštitútu už nebude možné páchať v takej miere tzv. latentné priestupky, informoval pred časom rezort vnútra.

Objektívna zodpovednosť neruší zodpovednosť vodičov

Zavedením objektívnej zodpovednosti sa však subjektívna zodpovednosť za porušenie pravidiel cestnej premávky neruší - policajti budú naďalej zastavovať a kontrolovať vodičov, či dodržiavajú pravidlá cestnej premávky. Každé porušenie pravidiel cestnej premávky budú automaticky zaznamenávať technické prostriedky. K samotnému dôkazu nebude mať obsluhujúci personál vôbec prístup, keďže pokutu určí automatický systém na základe striktného sadzobníka uverejneného v zákone.

Držiteľom vozidiel, voči ktorým bude prostredníctvom objektívnej zodpovednosti uplatnená sankcia za spáchanie správneho deliktu, nebude uložený zákaz činnosti, skutok sa nezapíše do evidencie priestupkov v evidenčnej karte vodiča, čím sa vyhnú povinnému preskúšaniu odbornej spôsobilosti, ak ich spácha trikrát. Dostanú pokutu nad 60 eur pričom včas zaplatená sankcia bude pre nich nižšia.

Ak radar presne nezachytí poznávaciu značku vozidla, prípadne vyhotoví nekvalitný záznam celej udalosti, polícia udalosť odloží, keďže sa nebude dať preukázať, že skutok bol spáchaný konkrétnym vozidlom.

Ak je držiteľom vozidla právnická osoba, objektívna zodpovednosť sa vyvodí voči spoločnosti ako celku. Kto konkrétne pokutu zaplatí, zostane na internom rozhodnutí firmy. Pokuta nebude v tomto prípade ako odpočítateľná položka základu dane. Ak má držiteľ vozidlo na leasing, zodpovednosť za spáchanie deliktu nesie jeho držiteľ, čiže nie leasingová spoločnosť, ktorá v najčastejších prípadoch figuruje v evidencii vozidiel ako vlastník vozidla.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  2. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  7. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  1. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  3. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  4. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  5. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  9. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  10. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 461
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 152
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 125
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 386
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 138
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 2 183
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 039
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 212
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 204
  10. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 141

Téma: Objektívna zodpovednosť vodičov


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Tomanová nám viac škodí ako pomáha, hovoria niektorí rodičia

Súdneho znalca odvolávajúceho sa na komisárku pre deti Vieru Tomanovú stiahli z prípadu.

PLUS

Miro Jaroš: Prekážajú mi rodičia niektorých detí

Spevák má niekedy pocit, že detské pesničky sú jeho jediný svet.

DOMOV

Ministerstvo čudné rozdeľovanie eurofondov netrápi

Dotované firmy si vedcov kúpia.

Neprehliadnite tiež

Šéf Dacie prezradil, aká bude budúcnosť automobilky

S väčšími ani menšími Daciami sa už nepočíta.

Za tunelom Sitina sa zrazil karavan s dvoma nákladiakmi

Na mieste zasahujú bratislavskí hasiči.

Sandracer je výkonný špeciál pre arabských šejkov

Luxusné auto do púšte aj na cesty bude stáť 370-tisíc eur.