SME
Utorok, 30. november, 2021 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Za niektoré priestupky by mal byť zodpovedný držiteľ vozidla

Poslanci posunuli do druhého čítania objektívnu zodpovednosť za dopravné priestupky. Týmto pravidlom sa očakáva pokles následkov dopravných nehôd na živote a zdraví približne o 30 až 40 percent.

BRATISLAVA. Za dopravné priestupky vodičov, ktorým polícia nevie dokázať vinu, by mal zodpovedať držiteľ vozidla. Predpokladá to novela zákona o cestnej premávke, ktorú dnes poslanci posunuli do druhého čítania, zavedením inštitútu objektívnej zodpovednosti.

Ministerstvo vnútra si od toho sľubuje vyššiu disciplinovanosť a ohľaduplnosť účastníkov cestnej premávky a takisto menej korupcie. Do praxe by sa mal inštitút objektívnej zodpovednosti v prípade definitívneho schválenia novely zaviesť od 1. júla budúceho roka.

Objektívna zodpovednosť znamená povinnosť držiteľa vozidla zabezpečiť dodržiavanie vybraných pravidiel cestnej premávky vodičom, ktorému vozidlo zveril. Za protiprávne konanie spáchané s jeho vozidlom bude totiž zodpovedný práve držiteľ vozidla - bez ohľadu na osobu vodiča vozidla.

Týmto pravidlom sa očakáva pokles následkov dopravných nehôd na živote a zdraví približne o 30 až 40 percent. Objektívna zodpovednosť je nástroj štátu, ktorý efektívne "núti“ vodičov dodržiavať konkrétne pravidlá cestnej premávky - aby nemohli jazdiť rýchlo, na červenú, zaparkovať kdekoľvek a pod.

Skúsenosti zo zahraničia

Pri tvorbe inštitútu objektívnej zodpovednosti rezort vychádzal zo skúseností Maďarska, Rakúska a Francúzska, kde funguje päť rokov. V týchto krajinách významne prispel podľa rezortu vnútra k zníženiu počtu dopravných nehôd najmä na obchvatoch miest, kritických úsekoch ciest a na miestach, kde je kontrolovaná najvyššia povolená rýchlosť a prejazd na červenú.

Dokazovanie páchateľa dopravného priestupku je neraz zložité. Vodiči sa totiž často spoliehajú na to, že policajné hliadky sa na niektoré miesta nedostanú a ich priestupok tak nikto nezaznamená. Neberú ohľad na možné následky svojho konania. Vďaka tomuto inštitútu už nebude možné páchať v takej miere tzv. latentné priestupky, informoval pred časom rezort vnútra.

Objektívna zodpovednosť neruší zodpovednosť vodičov

Zavedením objektívnej zodpovednosti sa však subjektívna zodpovednosť za porušenie pravidiel cestnej premávky neruší - policajti budú naďalej zastavovať a kontrolovať vodičov, či dodržiavajú pravidlá cestnej premávky. Každé porušenie pravidiel cestnej premávky budú automaticky zaznamenávať technické prostriedky. K samotnému dôkazu nebude mať obsluhujúci personál vôbec prístup, keďže pokutu určí automatický systém na základe striktného sadzobníka uverejneného v zákone.

Držiteľom vozidiel, voči ktorým bude prostredníctvom objektívnej zodpovednosti uplatnená sankcia za spáchanie správneho deliktu, nebude uložený zákaz činnosti, skutok sa nezapíše do evidencie priestupkov v evidenčnej karte vodiča, čím sa vyhnú povinnému preskúšaniu odbornej spôsobilosti, ak ich spácha trikrát. Dostanú pokutu nad 60 eur pričom včas zaplatená sankcia bude pre nich nižšia.

Ak radar presne nezachytí poznávaciu značku vozidla, prípadne vyhotoví nekvalitný záznam celej udalosti, polícia udalosť odloží, keďže sa nebude dať preukázať, že skutok bol spáchaný konkrétnym vozidlom.

Ak je držiteľom vozidla právnická osoba, objektívna zodpovednosť sa vyvodí voči spoločnosti ako celku. Kto konkrétne pokutu zaplatí, zostane na internom rozhodnutí firmy. Pokuta nebude v tomto prípade ako odpočítateľná položka základu dane. Ak má držiteľ vozidlo na leasing, zodpovednosť za spáchanie deliktu nesie jeho držiteľ, čiže nie leasingová spoločnosť, ktorá v najčastejších prípadoch figuruje v evidencii vozidiel ako vlastník vozidla.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  2. Zaujímavé štúdium, skvelá práca aj plat. Vieš, kam ísť
  3. BLoKK v Bratislave je pred dokončením, ponúka posledné apartmány
  4. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  5. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  6. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  7. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  8. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  9. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  10. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  3. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  4. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  5. Zmeny v systéme revíznych postupov
  6. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  7. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  8. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  9. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  10. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 481
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 054
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 807
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 493
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 357
  6. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 3 948
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 3 604
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 101
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 705
  10. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 2 488
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj.

Plánovaný puč podľa Zelenského podporuje Moskva.


22 h
Lieky proti covidu od spoločnosti Merck.

Porovnali sme ich v štyroch kategóriách.


28. nov

Tak nejak sme čakali, že najviac roboty s Ficom budú mať dnes úplne iní ľudia.


Peter Schut.

Všetky lieky majú aj nevýhody.


28. nov

Neprehliadnite tiež

Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


4 h
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


24 h
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov

Blogy SME

  1. Jano Richter: § 'Všeobecné ohrozenie' versus Robert F. a antivaxeri
  2. Marek Mačuha: Povinná vakcinácia revisited
  3. Julius Kravjar: ANTIPLAG systémy: Turnitin sa stáva vysoko dominantným hráčom na trhu
  4. Marián Lukáč: Blog č. 57- Vzdelávanie, školstvo a zelené investície
  5. Jana Hanuliaková: Pol milióna ľudí na Slovensku bez pitnej vody z verejného vodovodu.
  6. Štefan Vidlár: Dilemno dúchotcu
  7. Stanislav Pánis: Panika z omicronu nie je namieste!
  8. Stanislav Martinčko: Kde boli 12 rokov Fico a Pelle so svojou tlačovkovou múdrosťou ??
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 174
  2. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 795
  3. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 7 403
  4. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 941
  5. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 853
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 290
  7. Pavel Macko: Špinavý útok voči mojej rodine trvá už šesť rokov! 4 009
  8. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 3 774
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
Skryť Zatvoriť reklamu