Variabilitou, dôkladne premysleným interiérom a veľkorysým vnútorným priestorom Fiat Freemont vychádza v ústrety najmä rodinám. Za 22 900 eur obsahuje všetky praktické vychytávky, ktoré boli v tomto segmente doposiaľ vymyslené.
Freemont je prvým dôkazom, že spojenie Fiatu s Chryslerom môže byť oveľa prospešnejšie ako sa pôvodne zdalo. Ihneď po uvedení na trh v Európe sa z Freemontu stal nedostatkový tovar.
Prvým dôvodom je veľká predajná sieť značy Fiat, ktorá je podstatne väčšia než bola sieť značky Dodge. Druhým, že Fiatu takýto model dlho chýbal. Freemont v podstate nahrádza tri autá súčasne – Cromu, Multiplu a Ulysse. Fabrika v Mexiku nestíha vyrábať, musí navyšovať produkciu a to sa len nedávno spustil predaj verzie 4x4, na ktorú sa nielen u nás čaká predovšetkým.
Takže hoci to je len prerobený, teda zvnútra kompletne prekopaný Dodge Journey s modernými talianskymi naftovými motormi a pre Európu prispôsobeným podvozkom, všetko nasvedčuje tomu, že zo strany Talianov to bol dobrý ťah. Či sa to niekomu páči alebo nie.
Pred niekoľkými mesiacmi by som nebol povedal, že Fiat Freemont ma môže zaujať natoľko, aby som s ním túžil stráviť viac času než s inými testovacími autami. Dizajnovo ma za srdce nechytá, hoci vyzerá podstatne lepšie než Dodge Journey.
Jeho americký pôvod ma spočiatku tiež neoslovil. Až dovtedy kým som sa v ňom prvýkrát nepreviezol a na vlastnej koži nezažil, kam ho Taliani boli schopní pozdvihnúť. Čím dlhšie som s ním jazdil, tým viac pozitívnych vecí som v ňom začal objavovať.
Predovšetkým jazdný komfort, pohodlie cestovania a množstvo premyslených interiérových detailov. Ako otec rodiny som bol z jeho praktických riešení nadšený. Vtedy som si povedal, že toto auto treba vyskúšať na dlhej trase. Napríklad po ceste do malebnej vinárskej oblasti Gavi v Piemonte.
Tisíc kilometrov na jeden dych
Stovky kilometrov za volantom Freemonta ubiehajú rýchlo a príjemne. Vďaka komfortnému a dobre odhlučnenému podvozku a pohodlnému posedu. Práve vysoký posed a sedačky pripomínajúce kreslá majú veľký podiel na tom, že tisíc kilometrovú trasu som s týmto autom sfúkol ako nič.
Charakteristickou črtou kokpitu i celého interiéru je mäkkosť. Taliani všetky hrany pôvodného modelu zaoblili a interiér obložili mäkkými materiálmi, príjemnými na pohľad aj dotyk. Po niekoľkých hodinách jazdy si zvlášť pochvaľujem mäkko čalúnenú lakťovú opierku vo vodičových dverách.
Azda jedinou hranatou vecou v kokpite ostala hlavica radiacej páky, ktorá sa zle drží a celá je posunutá veľmi dozadu. Nehovoriac o tom, že jej kulisa by mohla byť presnejšia a tichšia. Naopak trojramenný športový volant potiahnutý jemnou kožou sadne akurát do rúk.
Prístrojovému panelu dominuje rýchlomer s otáčkomerom, medzi ktorými leží graficky pekne spracovaný farebný displej palubného počítača poskytujúci informácie o tlaku v pneumatikách, teplote chladiacej kvapaliny, aktuálnej rýchlosti, spotrebe paliva a mnohé iné.
Naučiť sa v ňom pohybovať, teda preklikať sa na správne informácie chce však trochu času. Na môj vkus sú štyri tlačidlá priveľa. Nevadí, veď na ceste do Gavi mám času dosť. Keď sa zorientujem vo Freemonte, hravo to zvládnem aj v sesterských modeloch Jeep a Lancia amerického pôvodu, kde sa základné palubné funkcie ovládajú rovnako.
Ukazovatele smeru a stierače by sa tiež nemuseli ovládať jednou páčkou pod volantom, ale beriem to ako dedičstvo po Mercedese. Trochu mi je ľúto, že testovaný kus nemá vstavaný navigačný systém Garmin s veľkou dotykovou obrazovkou, na ktorej sa premieta aj obraz parkovacej kamery.
Stredový panel vyzerá potom trochu prázdne. Je tam len malý dotykový displej, cez ktorý sa ovláda trojzónová samočinná klimatizácia, rádio a základné nastavenia informačného systému. Vadí mi, že rádio vypisuje iba prvé písmená staníc a nie celý názov. Spočiatku to dosť mätie.
Praktický interiér
Už som spomenul, že v tomto aute boli použité snáď všetky praktické vychytávky, aké sa kedy v rodinných autách vyskytli. Nájdete tu kolmo vyklápateľné sedáky v druhom rade, ktoré uľahčujú nastupovanie do tretieho radu. Pohodlie nastupovania zvyšujú aj do pravého uhla otvárateľné zadné dvere.
Do krajných sedadiel druhého radu sú integrované vyklápateľné detské sedáky, ktoré poznáme napríklad z vozidiel značky Volvo. S vyberateľnými plastovými schránkami ukrytými v podlahe pod nohami pasažierov druhého radu sme sa už tiež stretli vo viacerých vanoch.
Vo vyššej výbave Urban sa dá operadlo predného spolujazdca sklopiť do roviny so zloženými zadnými sedadlami a podlahou kufra, čím vznikne neobyčajne dlhý úložný priestor. Aby bolo sedadlo spolujazdca dôkladne využité, pod vyklápateľným sedákom leží ešte schránka, napríklad na ukrytie mobilnej navigácie.
V základnej výbave Freemont sa za plne variabilné sedadlo spolujazdca a elektrické ovládanie vodičovho sedadla v balíku Comfort pripláca 550 eur. Po celom aute je také množstvo odkladacích priestorov, že vodič po pár dňoch stratí prehľad, kde čo má. Aspoň netrpí tým, že si nemá kam odložiť kávu, väčšie nápojové fľaše, mobilný telefón a iné drobnosti.
Sedem miest v základe, päť na požiadanie
OPRAVA: Freemont je štandardne sedemmiestny. Päťmiestnu verziu dostanete o 500 eur lacnejšie. Najsilnejší diesel s pohonom 4x4 v kombinácii s automatickou prevodovkou sa predáva výhradne v sedemmiestnom vyhotovení.
Napriek tomu, že Fiat použil vo Freemonte takzvaný divadelný spôsob sedenia, v ktorom každý ďalší rad je ukotvený o niečo vyššie (druhý o 44 mm a tretí o ďalších 17 mm), prekvapila ma ponuka miesta pre nohy aj hlavu v treťom rade.
Zatiaľ čo v konkurenčných autách je tretí rad vhodný nanajvýš na prevoz detí, tu sa bez problémov usadí aj 180 cm vysoký dlháň. Priestor pre kolená mu síce treba mierne prispôsobiť posunutím stredného sedadla dopredu, ale tam je bohatá rezerva, aj keď si za seba sadnú ďalší dvaja basketbalisti.
Dôkazom do akých detailov konštruktéri pri navrhovaní auta zašli sú nastaviteľné operadlá tretieho radu. To som v žiadnom sedemmiestnom vane ešte nevidel. Zadní pasažieri si vďaka trojzónovej klimatizácii môžu tiež samostatne nastavovať teplotu a množstvo prúdiaceho vzduchu.
Batožinový priestor má objem 540 l. Po vyklopení tretieho radu sedadiel vám ostane ešte 145 l. Naopak jeho maximálna prepravná kapacita je 1461 l. Problémom tohto typu áut je chýbajúce rezervné koleso. Do Freemontu si za 100 eur môžete dokúpiť dojazdovku.
Úsporný a kultivovaný
Na prvé zoznámenie sme si vybrali výkonnejší 2.0 l naftový motor MultiJet (125 kW/170 k) so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a pohonom predných kolies. Na dlhé trasy je to tichý a kultivovaný spoločník, ktorý energicky ťahá už od otáčok 1500 1/min.
V porovnaní s predošlým naftovým motorom pod kapotou Dodge Journey prináša taliansky agregát podstatne lepšiu akustickú kultúru a menej vibrácií. Konštruktéri zapracovali aj na odhlučnení kabíny a podvozka. Predbiehanie v akomkoľvek jazdnom režime mu nerobí problém.
Aj plne naloženému autu dodáva dostatočnú pružnosť, hoci sám váži 1874 kg. Na diaľnici by mu dokonca prospeli trochu ťažšie prevody, pretože pri rýchlosti 100 km/h na 6. prevodovom stupni točí 2000 1/min a pri rýchlosti 140 km/h až 2900 1/min. Z pohľadu dynamiky je tento motor pre Freemont akurátny.
Ako zákazník by som asi slabšiu verziu s výkonom 103 kW/140 k nechcel, ale rád ju vyskúšam, aby som mohol obe verzie porovnať. Na 2 500 kilometrovej trase vedúcej prevažne po diaľnici vozidlo spotrebovalo v priemere 7,5 l/100 km. Keď som auto nenaháňal, vedel som sa dostať aj na 5,6 l/100 km.
Začiatkom budúceho roka do ponuky pribudne verzia s pohonom 4x4 dostupná iba s motorom 2.0 MultiJet 125 kW alebo s 3,2 l benzínovým šesťvalcom Chrysler Pentastar (203 kW/276 k). Oba motory kombinujú iba so šesťstupňovou automatickou prevodovkou.
Radosť bude mať skôr manželka
Tak ako celé auto aj podvozok je ladený s ohľadom na komfort rodiny. Na nerovnostiach sa rád pohojdá a bez buchotov ich absorbuje aj na 19-palcových kolesách. Preto z jazdných vlastností tohto auta bude mať viac pôžitok manželka, pretože manžel nebude motivovaný jazdiť bláznivo, ale skôr plynulo a pokojne.
Pruženie má pohyby karosérie celkom pod kontrolou. V zákrutách treba počítať s nakláňaním karosérie, aj primárnym sklonom k nedotáčavosti, ale vďaka viacprvkovej zadnej náprave zatáča úplne štandardne a stopu si spoľahlivo stráži aj vo vysokých rýchlostiach.
Trochu nemotorný je len pri prudkých zmenách smeru, čo je dané najmä dlhým a vysokým predným previsom a svetlou výškou podvozka. Tá je naopak výhodou pri parkovaní nad vysokými obrubníkmi a pri jazde po poľných cestách. Ovládateľnosťou a obratnosťou sa žiaľ konkurenčným modelom Ford Galaxy a VW Sharan zatiaľ nevyrovná. To je jedna z mála vecí, ktorú mu možno vyčítať.
Kupujem - nekupujem |
Fiat Freemont ukazuje, aká dôležitá je pre Talianov rodina. Hoci má svoje nedostatky ako plechový zvuk pri zatváraní dverí, chýbajúce xenóny a menšie nadanie na dynamickú jazdu, nič zásadné mu pre každodenný život nechýba. Je to kompletne vybavený celok, ktorý za dané peniaze poskytuje každému členovi rodiny maximálny priestorový aj jazdný komfort a to sa mi na ňom páči. Kupujem. |
Technické parametre
Motor | 2,0 MultiJet |
Zdvihový objem (cm3) | 1956 |
Výkon (kw/k) | 125/170 |
Pri otáčkach (ot./min) | 4000 |
Krútiaci moment (Nm) | 350 |
Pri otáčkach (ot./min) | 1750-2500 |
Emisie CO2 (g/km) | 169 |
Emisná norma | Euro 5 |
Pohotovostná hmot (kg) | 1874 |
Objem batož. priestoru (l) | 540-1461 |
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) | 11,0 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 195 |
Kombinovaná spotreba (l/100 km) | 6,4 |
Cena modelu od (eur) | 22 900 |