SME

V každej krajine platí iná povinná výbava

Lekárnička či výstražný trojuholník sú v aute samozrejmosťou. Málokto však u nás vozí aj hasiaci prístroj.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - Tomáš Benedikovič)

Lekárnička či výstražný trojuholník sú v aute samozrejmosťou. Málokto u nás vozí hasiaci prístroj, pri ceste do niektorých krajín ho však treba.

Niektorí vodiči sa upokojujú, že v aute treba mať povinnú výbavu podľa predpisov krajiny, kde je vozidlo evidované. V zahraničí ich môže prekvapiť pokuta za to, že vo vozidle nemali niečo z výbavy, ktorú daná krajina vyžadovala.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Smejo: "Ako to je s povinnou výbavou v zahraničí? Niekto hovorí, že keď idem autom do zahraničia, musím mať ich povinnú výbavu, niekto zas, že tá povinná výbava platí len, keď je auto v tej ktorej krajine registrované. Často cestujem do Poľska, kde je povinnou výbavou hasiaci prístroj. Musím ho mať, keď mám auto registrované na Slovensku?"

SkryťVypnúť reklamu

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Policajti kontrolujú povinnú výbavu krajiny, kde auto jazdí

Prax v zahraničí ukazuje, že policajti kontrolujú povinnú výbavu vozidiel podľa domácich predpisov. Ak niekto nemá to, čo daná krajina vyžaduje, neváhajú zahraničného vodiča pokutovať.

Aj Európska komisia vo svojich informačných materiáloch upozorňuje na špecifiká dopravných predpisov jednotlivých krajín (rýchlosť, alkohol...) ale aj povinnej výbavy. Napríklad v Španielsku potrebujete dva výstražné trojuholníky, v niektorých štátoch treba mať v aute hasiaci prístroj. Vo Francúzsku k povinnej výbave na jar 2012 pribudne aj tester na alkohol.

SkryťVypnúť reklamu

Nepohodlná povinnosť

Mať v aute povinnú výbavu krajiny, kde je vozidlo registrované, je určite pohodlnejšie, ako uvažovať, čo si do ktorej krajiny pribaliť, aby sme nedostali pokutu.

Vodiči, ktorí nechcú mať a pravdepodobne ani nemajú povinnú výbavu vo vozidle tak, ako ju vyžadujú predpisy krajiny, v ktorej jazdia, sa často utiekajú k argumentu, že medzinárodné predpisy povoľujú, aby mali len povinnú výbavu platnú v krajine registrácie vozidla. Je to však mýtus.

Prečítajte si aj:
Nebezpeční vodiči nejazdia iba v protismere

Viedenský dohovor nepozná povinnú výbavu

Medzinárodný predpis, podľa ktorého väčšina štátov vo svete upravila svoje dopravné pravidlá, zaviedol aj minimálne technické požiadavky na vozidlá. Schválili ho v roku 1968 vo Viedni.

SkryťVypnúť reklamu

Vo Viedenskom dohovore sa píše, aké osvetlenie má mať vozidlo, určuje predpisy pre brzdové systémy, stierače, spätné zrkadlá a podobne. Dnes sa to zdá smiešne, no v minulosti, keď jazdilo po cestách výrazne menej áut, niektoré prvky na vozidle neboli nevyhnutné na to, aby bolo na cestách bezpečne.

Žiadna povinná výbava sa v dokumente nespomína ani náznakom. Napriek tomu niektorí argumentujú nasledovným ustanovením: "Všetky vozidlá v medzinárodnej premávke musia spĺňať technické požiadavky platné v ich zemi v čase, kedy boli prvýkrát uvedené do premávky."

Neuvedomujú si, že povinná výbava vozidla nie je technickou požiadavkou. Ak by bola, bola by vo Viedenskom dohovore uvedená, podobne ako sklá alebo stierače.

V aute treba mať povinnú výbavu krajiny, v ktorej práve jazdíte

Medzinárodný predpis, ktorý by upravoval povinnú výbavu vozidla, neexistuje. Každá krajina si legislatívu v tejto oblasti určuje sama. A tak, ako v tej-ktorej krajine treba dodržiavať iné maximálne povolené rýchlosti či maximálne množstvo alkoholu v krvi, treba rešpektovať aj jej predpisy pre povinnú výbavu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak by mali policajti kontrolovať povinnú výbavu vozidla podľa legislatívy krajín, kde je vozidlo evidované, prakticky by to nebolo možné.

Na Slovensku máme výnimku, ktorá umožňuje mať vo vozidlách evidovaných v zahraničí lekárničku platnú podľa legislatívy toho štátu. Ak napríklad auto registrované v Česku príde na Slovensko, nemusí mať autolekárničku podľa slovenských predpisov. Zvyšok povinnej výbavy však musí byť taký, ako vyžadujú naše predpisy.

Povinná výbava na Slovensku

§ 16, vyhláška č. 464/2009 Z.z.:

(1) Povinnou výbavou motorového vozidla kategórie M, N, T, C a PS sú:
a) homologizovaný prenosný výstražný trojuholník,
b) bezpečnostný reflexný odev, napríklad vesta, overal, nohavice, bunda alebo pláštenka; bezpečnostný reflexný odev sa umiestňuje v dosahu zo sedadla vodiča vozidla,
c) náhradné koleso s diskom a s náhradnou pneumatikou predpísaného druhu a rozmeru s takým upevnením držiaka, ktoré zabezpečuje, že sila pri vyberaní kolesa z držiaka alebo pri vkladaní kolesa do držiaka nepresiahne 490 N; jazdná súprava zložená z ťahača a prípojného vozidla môže mať pri rovnakých rozmeroch pneumatík a pri rovnakom vyhotovení kolies jedno spoločné náhradné koleso; to sa nevzťahuje na pneumatiky pre núdzový dojazd, ak pri schválení podľa osobitného predpisu nebolo určené inak; náhradné koleso musí byť v držiaku počas prevádzky v cestnej premávke riadne pripevnené; spolu s náhradným kolesom s diskom a s náhradnou pneumatikou povinnou výbavou musí byť aj kľúč na matice alebo na skrutky kolies a príručný zdvihák s nosnosťou rovnajúcou sa aspoň zaťaženiu najviac zaťaženej nápravy vozidla alebo rovnajúcou sa hmotnosti zdvíhanej časti vozidla z najväčšej prípustnej celkovej hmotnosti vozidla pri zdvíhaní tejto časti spôsobom určeným výrobcom na použitie zdviháka; ustanovenie tohto písmena platí iba pre vozidlá kategórie M a N,
d) lekárnička podľa osobitného predpisu; v prípade vozidiel v medzinárodnej premávke lekárnička musí zodpovedať normám platným v štáte evidencie vozidla pre motorové vozidlá; ustanovenie tohto písmena platí aj pre vozidlá kategórie L3e až L5e a L7e,
e) protisklzové reťaze svojimi rozmermi určené aspoň pre jednu z hnacích náprav v čase od 15. novembra do 31. marca; ustanovenie tohto písmena platí iba pre vozidlá kategórie N3.

(2) Povinná výbava podľa odseku 1 písm. c) sa nevzťahuje na
a) vozidlá, ktoré majú vybavené všetky kolesá pneumatikami zvláštnej konštrukcie umožňujúcej dočasné použitie po defekte s indikáciou defektu v ktorejkoľvek z pneumatík,
b) vozidlá, ktoré sú vybavené prostriedkami na bezdemontážnu opravu poškodenej pneumatiky umožňujúcej dočasné použitie; pri vozidlách kategórie M2, M3, N2 a N3 vybavenie prostriedkami na bezdemontážnu opravu môže byť nahradené zmluvným vzťahom, na základe ktorého bude zabezpečená oprava poškodenej pneumatiky nepretržite na celom území Slovenskej republiky,
c) mestské autobusy, nákladné vozidlá špeciálne, špeciálne vozidlá, ktoré sú prevádzkované na obmedzenom území v operatívnom dosahu servisných služieb svojho prevádzkovateľa.

(3) Povinnou výbavou prípojného vozidla kategórie O2 až O4 a kategórie Rb2 až Rb4 je náhradné koleso s diskom a s pneumatikou predpísaného druhu a rozmeru s takým upevnením držiaka, ktoré zabezpečuje, že sila pri vyberaní kolesa z držiaka alebo pri vkladaní kolesa do držiaka nepresiahne 490 N; jazdná súprava zložená z ťahača a prípojného vozidla môže mať pri rovnakých rozmeroch pneumatík a pri rovnakom vyhotovení kolies jedno spoločné náhradné koleso. Náhradné koleso musí byť v držiaku počas prevádzky v cestnej premávke riadne pripevnené. Na povinné vybavenie prípojného vozidla náhradným kolesom platia ustanovenia odseku 2 písm. b) a c) obdobne.

(4) Povinnou výbavou motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 3, 5 t a prípojného vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 750 kg je najmenej jeden zakladací klin, ktorý účinne zabezpečí vozidlo proti samovoľnému pohybu a je ľahko prístupný, bezpečný a spoľahlivo upevnený; pri motorovom a prípojnom vozidle s tromi a viacerými nápravami, jednonápravovom prívese s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou prevyšujúcou 750 kg a návese sú najmenej dva zakladacie kliny.

(5) Povinnou výbavou motorového vozidla kategórie
a) M2 a M3 s počtom do 22 miest na sedenie okrem miesta pre vodiča je jeden alebo viac hasiacich prístrojov, 35) ktorých celková hmotnosť náplní je najmenej 6 kg,
b) M2 a M3 s počtom nad 22 miest na sedenie okrem miesta pre vodiča je jeden alebo viac hasiacich prístrojov, ktorých celková hmotnosť náplní je najmenej 12 kg,
c) N2, N3, T, C a PS okrem nosičov pracovných adaptérov odvodených od kategórie L7e je jeden alebo viac hasiacich prístrojov, ktorých celková hmotnosť náplní je najmenej 6 kg,
d) M a N používané na zdravotnícku záchrannú službu, banskú záchrannú službu a poruchovú službu plynárenských zariadení je jeden alebo viac hasiacich prístrojov, ktorých celková hmotnosť náplne je najmenej 1, 3 kg.

(6) Hasiace prístroje sa na vozidle upevňujú do úchytiek na umiestnenie v zvislej alebo vodorovnej polohe tak, aby spoľahlivo odolávali spomaleniu najmenej 6 G pri čelnom náraze vozidla. Hasiace prístroje musia byť umiestnené na dobre viditeľnom a ľahko prístupnom mieste, pričom jeden musí byť v dosahu zo sedadla vodiča vozidla.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako rozoznať dobrú kávu? Poradí pražiarka
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  3. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  7. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  8. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 20 637
  2. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 6 147
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 893
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 4 177
  5. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 4 069
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 487
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 297
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 272
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jozef Černek: Kto nám ukradol komunikáciu?
  2. Martin Horanský: Equity Crowdfunding - zábava s portfóliom 1 - Fintech
  3. Rado Surovka: Titanic z Devína mieri do Banskej Bystrice
  4. Martin Turčan: Slovenský štát Róberta Tisa
  5. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo
  6. Daniel Bíro: Zrúcaninu hradu Čeklís nájdeme v Bernolákove. Aké sú ďalšie zaujímavosti, súvislosti a história tohto hradu?
  7. Andrea Podešvová: Keď slávik slovenský nevie, či lepšie je mlčať
  8. Ján Šeďo: Súdruh Blanár, svet patrí nevedomým, vládnete oprávnene...
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 25 944
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 038
  3. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 473
  4. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 10 844
  5. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 8 315
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 8 013
  7. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 248
  8. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 495
  1. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  2. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  3. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  4. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
  5. Marcel Rebro: Ruský oligarcha: Keď máš všetko, len nie istotu, že sa dožiješ večere
  6. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  7. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.
  8. Marcel Rebro: Ako chutí ruský mier? Po obuškoch.
SkryťZatvoriť reklamu