SME
Utorok, 7. december, 2021 | Meniny má AmbrózKrížovkyKrížovky

Na diaľnici zostávajú značky prikazujúce 70 metrov medzi vozidlami

Na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou sa stále nachádza dopravné značenie, ktoré núti predovšetkým osobné autá dodržiavať aj v kolónach 70-metrovú vzdialenosť.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

A to aj napriek tomu, že už vyše mesiaca sa bezpečná vzdialenosť určuje inak.

Jarda: "Od 1.11.2011 je podľa upraveného zákona o cestnej premávke stanovená bezpečná vzdialenosť za vozidlom na diaľnici a rýchlostnej ceste 2 respektíve 3 sekundy. Na ceste sa však stretávame s bývalou značkou pre bezpečnú vzdialenosť 70 m. Chcem sa opýtať, či aj táto naďalej platí."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

To, čo Jarda uviedol ako "bývalá značka pre bezpečnú vzdialenosť", je stále platným dopravným značením, ktorým sa predpisuje povinnosť udržiavať za vozidlom pred vami uvedenú vzdialenosť.

Prečo vznikla povinnosť dodržiavať na D1-ke 70-metrovú vzdialenosť

Na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou umiestnili koncom minulého roka dopravné značky, ktoré prikazovali vozidlám udržiavať odstup od predchádzajúcich vozidiel. Značky určujú, že si musíte udržiavať od vozidla pred vami vzdialenosť aspoň 70 metrov.

Túto povinnosť tam zaviedli po tom, čo sa na D1-ke stalo niekoľko tragických dopravných nehôd, ktorých príčinou bolo nedodržiavanie dostatočnej vzdialenosti medzi vozidlami. Tá je vo všeobecnosti definovaná ako vzdialenosť, ktorá je potrebná na včasné zníženie rýchlosti jazdy, prípadne zastavenia vozidla, ak vodič vozidla jazdiaci pred vami zníži rýchlosť jazdy alebo zastaví.

Od začiatku novembra pribudla na diaľniciach a rýchlostných cestách povinnosť dodržiavať aj bezpečnú vzdialenosť: Vodič motorového vozidla je na diaľnici povinný za vozidlom idúcim pred ním dodržiavať bezpečnú vzdialenosť. Bezpečná vzdialenosť je minimálne taká vzdialenosť, ktorú vozidlo prejde za dve sekundy; ak ide o motorové vozidlo kategórie M3, N2 alebo N3, vzdialenosť, ktorú prejde za tri sekundy.

Vzdialenosť v sekundách sa dá zistiť lepšie ako v metroch

Nové ustanovenie zákona vzniklo aj preto, aby nebolo potrebné na cestách používať dopravné značky určujúce vzdialenosť medzi vozidlami v metroch. Tie sa predsa len umiestňujú v prípadoch, keď je potrebné napríklad zabezpečiť, aby na most či do tunela vošiel z bezpečnostných dôvodov vždy iba určený počet vozidiel.

Sedemdesiatka na diaľnici v niektorých situáciách nemá logiku. Stačí, aby sa vytvorila zápcha a pomaly idúce kolóny, a značka núti všetkých vodičov udržiavať medzi vozidlami 70-metrovú vzdialenosť.

V dôvodovej správe sa k určovaniu bezpečnej vzdialenosti v sekundách píše: "Bezpečná vzdialenosť sa mení v závislosti na rýchlosti a nemení sa v závislosti na čase. Vodiči pri bežnej jazde nemajú možnosť zmerať vzdialenosť, ale môžu odhadnúť čas, za ktorý prekonalo ich vozidlo vzdialenosť od vozidla jazdiaceho pred ním. Nastavenie pevnej vzdialenosti medzi vozidlami by bolo technicky nesprávne, lebo táto sa mení v závislosti na rýchlosti."

Dopravná značka má prednosť

info
§ 60, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(2) Úprava cestnej premávky vykonaná dopravnými značkami a dopravnými zariadeniami je nadradená všeobecnej úprave cestnej premávky.

Keďže zákon o cestnej premávke určil, že dopravné značky sú nadradené všeobecným pravidlám o cestnej premávke, značka vyžadujúca jazdiť za vozidlom najmenej 70 metrov na diaľnici D1 naďalej platí.

Vodiči sú v prvom rade povinní riadiť sa značkou. A ak jej neodporuje všeobecné ustanovenie o vzdialenosti určenej prostredníctvom času, tak nesmú zabúdať ani na 2 respektíve 3 sekundy.

Dopravná značka neruší ustanovenie o "2-sekundovom" pravidle. Ak značka určí, že vzdialenosť medzi vozidlami má byť najmenej 70 metrov, a ak 2 sekundy pri istých rýchlostiach znamenajú viac ako 70 metrov, treba sa riadiť zákonom. Vtedy totiž vodič neporušuje povinnosti vyplývajúce z dopravnej značky. Dodržiavaním iba 70 metrov by však porušoval zákonný predpis o 2 sekundách, ktorý je stále platný.

Prakticky to teda teraz znamená, že každý vodič šoférujúci osobné autá, ak ide pomalšie ako rýchlosťou 126 km/h, musí jazdiť tak, aby vozidlo pred ním bolo vzdialené aspoň 70 metrov. Rýchlejšie osobáky musia dodržiavať za vozidlom pred nimi aspoň vzdialenosť, ktorú ich vozidlo prejde za 2 sekundy.

Pre vozidlá povinné dodržiavať 3-sekundovú vzdialenosť platí, že majú byť za vozidlom pred nimi vo vzdialenosti aspoň 70 metrov pri rýchlosti nižšej ako 84 km/h. Pri vyšších rýchlostiach už musia byť za vozidlom pre nimi vo vzdialenosti, ktorú ich vozidlo prejde za 3 sekundy.

O zrušení 70-ky na D1-ke sa neuvažuje

Prijatím novej definície určovania bezpečnej vzdialenosti sme zisťovali u správcu komunikácie, či plánuje zrušiť dopravnú značku určujúcu minimálnu vzdialenosť medzi vozidlami na úseku diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou.

"Momentálne sa neuvažuje s odstránením tohto dopravného značenia," informoval nás Marcel Jánošík, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  2. Získaj náskok pred štartom
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  4. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  6. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás
  7. Vytvor si svoju budúcnosť podľa vlastných predstáv!
  8. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  9. Nadácia Orange s neziskovakmi pomôže na Vianoce ľuďom v núdzi
  10. Budúcnosť je v komplexnej ponuke financovania a v digitalizácii.
  1. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  2. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  3. Nadácia Orange s neziskovakmi pomôže na Vianoce ľuďom v núdzi
  4. Budúcnosť je v komplexnej ponuke financovania a v digitalizácii.
  5. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu?
  6. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  7. Darujte predplatné SME.sk a vyhrajte
  8. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom
  9. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  10. Nadácia Orange podporí digitálne zručnosti učiteľov a žiakov
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 19 221
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 11 495
  3. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 6 363
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 316
  5. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 4 680
  6. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 4 107
  7. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 3 679
  8. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 3 508
  9. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 188
  10. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 2 830
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Mutácia z južnej Afriky prináša mnoho otázok.


16 h
Koronavírus na Slovevnsku

PCR testy odhalili viac ako 739-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 15 004 obetí. Lockdown opäť obmedzil život na Slovensku, platí zákaz vychádzania.


a 5 ďalší 10 h

Pri Pellegrinim bola jeho ornamentálna funkcia aspoň jasne komunikovaná.


Neprehliadnite tiež

Mazda 2 Hybrid

Spolupráce pri znižovaní emisií budú čoraz častejšie.


21 h
Mercedes-Benz S400d Long 4Matic a BMW 740Ld xDrive

Víťaz závisí aj od toho, či radšej sedíte vzadu alebo za volantom.


a 1 ďalší 3. dec
Toyota Corolla Cross

Prvé autá prídu majiteľom budúci rok na jeseň.


3. dec

Blogy SME

  1. Dušan Koniar: Zákon 255/1946 zvýhodňoval vybranú skupinu
  2. Samuel Ivančák: Jedno leto s hudbou
  3. Martin Pilnik: Povinné očkovanie? Fakt? Ak jedným prikážete, iným musíte očkovanie zakázať
  4. Vlasta Žampová: Marián Robovi „Ak budem mať pokoj, ty budeš premiérom“
  5. Martin Greguš: Aký vplyv má miera zaočkovanosti na počet úmrtí na COVID 19....nemci v tom už majú jasno...štatistika nepustí...
  6. Marián Lukáč: Blog o slobode
  7. Miroslav Galovič: Na Igora mi nesiahajte! (Dnes bez servítky).
  8. Igor Bilák: Post Covid Príhodka #27 - očkovanie proti chrípke Influvac Tetra
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 17 308
  2. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 5 345
  3. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 4 930
  4. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 819
  5. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 429
  6. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 117
  7. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 868
  8. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 770
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu