Na diaľnici zostávajú značky prikazujúce 70 metrov medzi vozidlami

Na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou sa stále nachádza dopravné značenie, ktoré núti predovšetkým osobné autá dodržiavať aj v kolónach 70-metrovú vzdialenosť.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

A to aj napriek tomu, že už vyše mesiaca sa bezpečná vzdialenosť určuje inak.

Jarda: "Od 1.11.2011 je podľa upraveného zákona o cestnej premávke stanovená bezpečná vzdialenosť za vozidlom na diaľnici a rýchlostnej ceste 2 respektíve 3 sekundy. Na ceste sa však stretávame s bývalou značkou pre bezpečnú vzdialenosť 70 m. Chcem sa opýtať, či aj táto naďalej platí."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

To, čo Jarda uviedol ako "bývalá značka pre bezpečnú vzdialenosť", je stále platným dopravným značením, ktorým sa predpisuje povinnosť udržiavať za vozidlom pred vami uvedenú vzdialenosť.

Prečo vznikla povinnosť dodržiavať na D1-ke 70-metrovú vzdialenosť

Na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou umiestnili koncom minulého roka dopravné značky, ktoré prikazovali vozidlám udržiavať odstup od predchádzajúcich vozidiel. Značky určujú, že si musíte udržiavať od vozidla pred vami vzdialenosť aspoň 70 metrov.

Túto povinnosť tam zaviedli po tom, čo sa na D1-ke stalo niekoľko tragických dopravných nehôd, ktorých príčinou bolo nedodržiavanie dostatočnej vzdialenosti medzi vozidlami. Tá je vo všeobecnosti definovaná ako vzdialenosť, ktorá je potrebná na včasné zníženie rýchlosti jazdy, prípadne zastavenia vozidla, ak vodič vozidla jazdiaci pred vami zníži rýchlosť jazdy alebo zastaví.

Od začiatku novembra pribudla na diaľniciach a rýchlostných cestách povinnosť dodržiavať aj bezpečnú vzdialenosť: Vodič motorového vozidla je na diaľnici povinný za vozidlom idúcim pred ním dodržiavať bezpečnú vzdialenosť. Bezpečná vzdialenosť je minimálne taká vzdialenosť, ktorú vozidlo prejde za dve sekundy; ak ide o motorové vozidlo kategórie M3, N2 alebo N3, vzdialenosť, ktorú prejde za tri sekundy.

Vzdialenosť v sekundách sa dá zistiť lepšie ako v metroch

Nové ustanovenie zákona vzniklo aj preto, aby nebolo potrebné na cestách používať dopravné značky určujúce vzdialenosť medzi vozidlami v metroch. Tie sa predsa len umiestňujú v prípadoch, keď je potrebné napríklad zabezpečiť, aby na most či do tunela vošiel z bezpečnostných dôvodov vždy iba určený počet vozidiel.

Sedemdesiatka na diaľnici v niektorých situáciách nemá logiku. Stačí, aby sa vytvorila zápcha a pomaly idúce kolóny, a značka núti všetkých vodičov udržiavať medzi vozidlami 70-metrovú vzdialenosť.

V dôvodovej správe sa k určovaniu bezpečnej vzdialenosti v sekundách píše: "Bezpečná vzdialenosť sa mení v závislosti na rýchlosti a nemení sa v závislosti na čase. Vodiči pri bežnej jazde nemajú možnosť zmerať vzdialenosť, ale môžu odhadnúť čas, za ktorý prekonalo ich vozidlo vzdialenosť od vozidla jazdiaceho pred ním. Nastavenie pevnej vzdialenosti medzi vozidlami by bolo technicky nesprávne, lebo táto sa mení v závislosti na rýchlosti."

Dopravná značka má prednosť

info
§ 60, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(2) Úprava cestnej premávky vykonaná dopravnými značkami a dopravnými zariadeniami je nadradená všeobecnej úprave cestnej premávky.

Keďže zákon o cestnej premávke určil, že dopravné značky sú nadradené všeobecným pravidlám o cestnej premávke, značka vyžadujúca jazdiť za vozidlom najmenej 70 metrov na diaľnici D1 naďalej platí.

Vodiči sú v prvom rade povinní riadiť sa značkou. A ak jej neodporuje všeobecné ustanovenie o vzdialenosti určenej prostredníctvom času, tak nesmú zabúdať ani na 2 respektíve 3 sekundy.

Dopravná značka neruší ustanovenie o "2-sekundovom" pravidle. Ak značka určí, že vzdialenosť medzi vozidlami má byť najmenej 70 metrov, a ak 2 sekundy pri istých rýchlostiach znamenajú viac ako 70 metrov, treba sa riadiť zákonom. Vtedy totiž vodič neporušuje povinnosti vyplývajúce z dopravnej značky. Dodržiavaním iba 70 metrov by však porušoval zákonný predpis o 2 sekundách, ktorý je stále platný.

Prakticky to teda teraz znamená, že každý vodič šoférujúci osobné autá, ak ide pomalšie ako rýchlosťou 126 km/h, musí jazdiť tak, aby vozidlo pred ním bolo vzdialené aspoň 70 metrov. Rýchlejšie osobáky musia dodržiavať za vozidlom pred nimi aspoň vzdialenosť, ktorú ich vozidlo prejde za 2 sekundy.

Pre vozidlá povinné dodržiavať 3-sekundovú vzdialenosť platí, že majú byť za vozidlom pred nimi vo vzdialenosti aspoň 70 metrov pri rýchlosti nižšej ako 84 km/h. Pri vyšších rýchlostiach už musia byť za vozidlom pre nimi vo vzdialenosti, ktorú ich vozidlo prejde za 3 sekundy.

O zrušení 70-ky na D1-ke sa neuvažuje

Prijatím novej definície určovania bezpečnej vzdialenosti sme zisťovali u správcu komunikácie, či plánuje zrušiť dopravnú značku určujúcu minimálnu vzdialenosť medzi vozidlami na úseku diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou.

"Momentálne sa neuvažuje s odstránením tohto dopravného značenia," informoval nás Marcel Jánošík, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  2. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  3. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  4. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  5. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  6. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  7. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  8. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  9. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  10. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 11 205
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 816
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 868
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 255
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 543
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 4 850
  7. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 4 109
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 041
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 671
  10. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 2 309

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Polícia zasahuje u kotlebovcov, prehľadáva Mizíkovu kanceláriu

Poslanec je obvinený z extrémistických trestných činov.

DOMOV

ĽSNS chce ochrannú známku na dvojkríž Hlinkovej gardy

Štyri ochranné známky nemusí extrémistická strana dostať.

ŠPORT

Prečo Slováci nechcú prísť na MS? Na vine nie sú hráči, tvrdí Staňa

Hokejová reprezentácia nemá jediného hráča z NHL.

Neprehliadnite tiež

Majiteľka Tesly X žiada odškodné milión dolárov

Pri nehode začala Tesla horieť a zadné dvere ostali zablokované.

Uber chce mať do roku 2020 lietajúci taxík

Lietajúce taxi Uber bude malé lietadlo, ktoré bude vzlietať a pristávať vertikálne.

Formula F1 od sezóny 2018 s ďalšími zmenami

Stretnutie Strategickej skupiny a Komisie F1 v Paríži prinieslo odsúhlasenie viacerých zmien pre sezónu 2018.

Revolúciu elektroáut povedie Čína, nie Západ

Najväčší trh s autami zabojuje proti smogu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop