Na diaľnici zostávajú značky prikazujúce 70 metrov medzi vozidlami

Na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou sa stále nachádza dopravné značenie, ktoré núti predovšetkým osobné autá dodržiavať aj v kolónach 70-metrovú vzdialenosť.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

A to aj napriek tomu, že už vyše mesiaca sa bezpečná vzdialenosť určuje inak.

Jarda: "Od 1.11.2011 je podľa upraveného zákona o cestnej premávke stanovená bezpečná vzdialenosť za vozidlom na diaľnici a rýchlostnej ceste 2 respektíve 3 sekundy. Na ceste sa však stretávame s bývalou značkou pre bezpečnú vzdialenosť 70 m. Chcem sa opýtať, či aj táto naďalej platí."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

To, čo Jarda uviedol ako "bývalá značka pre bezpečnú vzdialenosť", je stále platným dopravným značením, ktorým sa predpisuje povinnosť udržiavať za vozidlom pred vami uvedenú vzdialenosť.

Prečo vznikla povinnosť dodržiavať na D1-ke 70-metrovú vzdialenosť

Na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou umiestnili koncom minulého roka dopravné značky, ktoré prikazovali vozidlám udržiavať odstup od predchádzajúcich vozidiel. Značky určujú, že si musíte udržiavať od vozidla pred vami vzdialenosť aspoň 70 metrov.

Túto povinnosť tam zaviedli po tom, čo sa na D1-ke stalo niekoľko tragických dopravných nehôd, ktorých príčinou bolo nedodržiavanie dostatočnej vzdialenosti medzi vozidlami. Tá je vo všeobecnosti definovaná ako vzdialenosť, ktorá je potrebná na včasné zníženie rýchlosti jazdy, prípadne zastavenia vozidla, ak vodič vozidla jazdiaci pred vami zníži rýchlosť jazdy alebo zastaví.

Od začiatku novembra pribudla na diaľniciach a rýchlostných cestách povinnosť dodržiavať aj bezpečnú vzdialenosť: Vodič motorového vozidla je na diaľnici povinný za vozidlom idúcim pred ním dodržiavať bezpečnú vzdialenosť. Bezpečná vzdialenosť je minimálne taká vzdialenosť, ktorú vozidlo prejde za dve sekundy; ak ide o motorové vozidlo kategórie M3, N2 alebo N3, vzdialenosť, ktorú prejde za tri sekundy.

Vzdialenosť v sekundách sa dá zistiť lepšie ako v metroch

Nové ustanovenie zákona vzniklo aj preto, aby nebolo potrebné na cestách používať dopravné značky určujúce vzdialenosť medzi vozidlami v metroch. Tie sa predsa len umiestňujú v prípadoch, keď je potrebné napríklad zabezpečiť, aby na most či do tunela vošiel z bezpečnostných dôvodov vždy iba určený počet vozidiel.

Sedemdesiatka na diaľnici v niektorých situáciách nemá logiku. Stačí, aby sa vytvorila zápcha a pomaly idúce kolóny, a značka núti všetkých vodičov udržiavať medzi vozidlami 70-metrovú vzdialenosť.

V dôvodovej správe sa k určovaniu bezpečnej vzdialenosti v sekundách píše: "Bezpečná vzdialenosť sa mení v závislosti na rýchlosti a nemení sa v závislosti na čase. Vodiči pri bežnej jazde nemajú možnosť zmerať vzdialenosť, ale môžu odhadnúť čas, za ktorý prekonalo ich vozidlo vzdialenosť od vozidla jazdiaceho pred ním. Nastavenie pevnej vzdialenosti medzi vozidlami by bolo technicky nesprávne, lebo táto sa mení v závislosti na rýchlosti."

Dopravná značka má prednosť

info
§ 60, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(2) Úprava cestnej premávky vykonaná dopravnými značkami a dopravnými zariadeniami je nadradená všeobecnej úprave cestnej premávky.

Keďže zákon o cestnej premávke určil, že dopravné značky sú nadradené všeobecným pravidlám o cestnej premávke, značka vyžadujúca jazdiť za vozidlom najmenej 70 metrov na diaľnici D1 naďalej platí.

Vodiči sú v prvom rade povinní riadiť sa značkou. A ak jej neodporuje všeobecné ustanovenie o vzdialenosti určenej prostredníctvom času, tak nesmú zabúdať ani na 2 respektíve 3 sekundy.

Dopravná značka neruší ustanovenie o "2-sekundovom" pravidle. Ak značka určí, že vzdialenosť medzi vozidlami má byť najmenej 70 metrov, a ak 2 sekundy pri istých rýchlostiach znamenajú viac ako 70 metrov, treba sa riadiť zákonom. Vtedy totiž vodič neporušuje povinnosti vyplývajúce z dopravnej značky. Dodržiavaním iba 70 metrov by však porušoval zákonný predpis o 2 sekundách, ktorý je stále platný.

Prakticky to teda teraz znamená, že každý vodič šoférujúci osobné autá, ak ide pomalšie ako rýchlosťou 126 km/h, musí jazdiť tak, aby vozidlo pred ním bolo vzdialené aspoň 70 metrov. Rýchlejšie osobáky musia dodržiavať za vozidlom pred nimi aspoň vzdialenosť, ktorú ich vozidlo prejde za 2 sekundy.

Pre vozidlá povinné dodržiavať 3-sekundovú vzdialenosť platí, že majú byť za vozidlom pred nimi vo vzdialenosti aspoň 70 metrov pri rýchlosti nižšej ako 84 km/h. Pri vyšších rýchlostiach už musia byť za vozidlom pre nimi vo vzdialenosti, ktorú ich vozidlo prejde za 3 sekundy.

O zrušení 70-ky na D1-ke sa neuvažuje

Prijatím novej definície určovania bezpečnej vzdialenosti sme zisťovali u správcu komunikácie, či plánuje zrušiť dopravnú značku určujúcu minimálnu vzdialenosť medzi vozidlami na úseku diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou.

"Momentálne sa neuvažuje s odstránením tohto dopravného značenia," informoval nás Marcel Jánošík, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kŕčové žily: Nepekné a nebezpečné
  2. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  4. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  5. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  6. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  7. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  9. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  10. Vďaka úveru na rekonštrukciu môžete ušetriť tisícky EUR
  1. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa
  2. Mladí futbalisti získali takmer 50 tisíc eur
  3. OMV modernizuje čerpacie stanice. Prioritou je pohodlie zákazník
  4. Aj zmrzlina podlieha trendom, mali ste už špenátovú?
  5. Prémiovosť slovenského trhu rastie, dovozová Metaxa je na čele
  6. Neseďte doma, cestujte z Košíc do sveta
  7. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  8. Kŕčové žily: Nepekné a nebezpečné
  9. Študenti obhajovali návrhy na využitie Pisztoryho paláca
  10. Turistický nosič pre malého dobrodruha?
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 12 127
  2. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 4 682
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka 3 838
  4. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 3 701
  5. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 3 428
  6. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 3 394
  7. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 203
  8. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 3 042
  9. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 2 974
  10. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu? 2 005

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Horiaci obklad z londýnskej budovy sa používa aj na Slovensku

Francúzsky výrobca v pondelok oznámil, že obklad, ktorý pravdepodobne významne prispel k tragickému požiaru v Londýne, prestal vyrábať.

SVET

Odpoveď Ficovi: Nie ste v tom sami, Nemci podrazili aj Čechov

Dúfame, že UEFA konečne prijme nové pravidlá.

TECH

Stres a kapusta. Ako chuťové bunky čriev reagujú na podráždenie

Nový výskum pomôže ľuďom s chronickým črevnými problémami.

DOMOV

Politika a futbal sú dve rozdielne veci, Ficov list nič nezmení

Premiér píše, že mu záleží na názoroch mladých, študentov nevypočul

Neprehliadnite tiež

BMW predstavilo novú X3, dostala obrovskú masku chladiča

Novinka má kvalitnejší interiér aj verziu M.

Tesla Model X absolvovala losí test, nedarilo sa jej príliš dobre

Ťažký elektromobil dosiahol limit v sedemdesiatke.

Poznáme najlepšie motory roka 2017

Najvyššie ocenenie pripadlo už druhýkrát motoru z Ferrari, získal v ankete dokopy už sedem cien.

Aj so štvorvalcom je BMW 420i Cabrio veľmi zábavné auto (test)

BMW ukázalo, že stále dokáže vyrobiť príťažlivé a dynamické auto i bez strechy.