SME
Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Na diaľnici zostávajú značky prikazujúce 70 metrov medzi vozidlami

Na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou sa stále nachádza dopravné značenie, ktoré núti predovšetkým osobné autá dodržiavať aj v kolónach 70-metrovú vzdialenosť.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

A to aj napriek tomu, že už vyše mesiaca sa bezpečná vzdialenosť určuje inak.

Jarda: "Od 1.11.2011 je podľa upraveného zákona o cestnej premávke stanovená bezpečná vzdialenosť za vozidlom na diaľnici a rýchlostnej ceste 2 respektíve 3 sekundy. Na ceste sa však stretávame s bývalou značkou pre bezpečnú vzdialenosť 70 m. Chcem sa opýtať, či aj táto naďalej platí."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

To, čo Jarda uviedol ako "bývalá značka pre bezpečnú vzdialenosť", je stále platným dopravným značením, ktorým sa predpisuje povinnosť udržiavať za vozidlom pred vami uvedenú vzdialenosť.

Prečo vznikla povinnosť dodržiavať na D1-ke 70-metrovú vzdialenosť

Na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou umiestnili koncom minulého roka dopravné značky, ktoré prikazovali vozidlám udržiavať odstup od predchádzajúcich vozidiel. Značky určujú, že si musíte udržiavať od vozidla pred vami vzdialenosť aspoň 70 metrov.

Túto povinnosť tam zaviedli po tom, čo sa na D1-ke stalo niekoľko tragických dopravných nehôd, ktorých príčinou bolo nedodržiavanie dostatočnej vzdialenosti medzi vozidlami. Tá je vo všeobecnosti definovaná ako vzdialenosť, ktorá je potrebná na včasné zníženie rýchlosti jazdy, prípadne zastavenia vozidla, ak vodič vozidla jazdiaci pred vami zníži rýchlosť jazdy alebo zastaví.

Od začiatku novembra pribudla na diaľniciach a rýchlostných cestách povinnosť dodržiavať aj bezpečnú vzdialenosť: Vodič motorového vozidla je na diaľnici povinný za vozidlom idúcim pred ním dodržiavať bezpečnú vzdialenosť. Bezpečná vzdialenosť je minimálne taká vzdialenosť, ktorú vozidlo prejde za dve sekundy; ak ide o motorové vozidlo kategórie M3, N2 alebo N3, vzdialenosť, ktorú prejde za tri sekundy.

Vzdialenosť v sekundách sa dá zistiť lepšie ako v metroch

Nové ustanovenie zákona vzniklo aj preto, aby nebolo potrebné na cestách používať dopravné značky určujúce vzdialenosť medzi vozidlami v metroch. Tie sa predsa len umiestňujú v prípadoch, keď je potrebné napríklad zabezpečiť, aby na most či do tunela vošiel z bezpečnostných dôvodov vždy iba určený počet vozidiel.

Sedemdesiatka na diaľnici v niektorých situáciách nemá logiku. Stačí, aby sa vytvorila zápcha a pomaly idúce kolóny, a značka núti všetkých vodičov udržiavať medzi vozidlami 70-metrovú vzdialenosť.

V dôvodovej správe sa k určovaniu bezpečnej vzdialenosti v sekundách píše: "Bezpečná vzdialenosť sa mení v závislosti na rýchlosti a nemení sa v závislosti na čase. Vodiči pri bežnej jazde nemajú možnosť zmerať vzdialenosť, ale môžu odhadnúť čas, za ktorý prekonalo ich vozidlo vzdialenosť od vozidla jazdiaceho pred ním. Nastavenie pevnej vzdialenosti medzi vozidlami by bolo technicky nesprávne, lebo táto sa mení v závislosti na rýchlosti."

Dopravná značka má prednosť

info
§ 60, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(2) Úprava cestnej premávky vykonaná dopravnými značkami a dopravnými zariadeniami je nadradená všeobecnej úprave cestnej premávky.

Keďže zákon o cestnej premávke určil, že dopravné značky sú nadradené všeobecným pravidlám o cestnej premávke, značka vyžadujúca jazdiť za vozidlom najmenej 70 metrov na diaľnici D1 naďalej platí.

Vodiči sú v prvom rade povinní riadiť sa značkou. A ak jej neodporuje všeobecné ustanovenie o vzdialenosti určenej prostredníctvom času, tak nesmú zabúdať ani na 2 respektíve 3 sekundy.

Dopravná značka neruší ustanovenie o "2-sekundovom" pravidle. Ak značka určí, že vzdialenosť medzi vozidlami má byť najmenej 70 metrov, a ak 2 sekundy pri istých rýchlostiach znamenajú viac ako 70 metrov, treba sa riadiť zákonom. Vtedy totiž vodič neporušuje povinnosti vyplývajúce z dopravnej značky. Dodržiavaním iba 70 metrov by však porušoval zákonný predpis o 2 sekundách, ktorý je stále platný.

Prakticky to teda teraz znamená, že každý vodič šoférujúci osobné autá, ak ide pomalšie ako rýchlosťou 126 km/h, musí jazdiť tak, aby vozidlo pred ním bolo vzdialené aspoň 70 metrov. Rýchlejšie osobáky musia dodržiavať za vozidlom pred nimi aspoň vzdialenosť, ktorú ich vozidlo prejde za 2 sekundy.

Pre vozidlá povinné dodržiavať 3-sekundovú vzdialenosť platí, že majú byť za vozidlom pred nimi vo vzdialenosti aspoň 70 metrov pri rýchlosti nižšej ako 84 km/h. Pri vyšších rýchlostiach už musia byť za vozidlom pre nimi vo vzdialenosti, ktorú ich vozidlo prejde za 3 sekundy.

O zrušení 70-ky na D1-ke sa neuvažuje

Prijatím novej definície určovania bezpečnej vzdialenosti sme zisťovali u správcu komunikácie, či plánuje zrušiť dopravnú značku určujúcu minimálnu vzdialenosť medzi vozidlami na úseku diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou.

"Momentálne sa neuvažuje s odstránením tohto dopravného značenia," informoval nás Marcel Jánošík, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  2. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  5. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  8. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  9. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  10. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  1. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 20 399
  2. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 16 876
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 15 238
  4. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 13 256
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 679
  6. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 602
  7. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 11 588
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 512
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 696
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 446
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus: Matovič je s testovaním spokojný, zachytili 5 594 infekčných (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 45 155. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 165 obetí.

Počas pilotnej fázy plošného testovania otestovali 140 945 ľudí.
Polícia bude naďalej kontrolovať dodržiavanie opatrení.
Opustené budovy

Na východe boli gigantom. Padli, keď podnik predali Čechom

Roky sa snaží nájsť nového majiteľa.

Snímka z pekárne Medea z roku 2004.
Tao Geoghegan Hart a tím Ineos Grenadiers slávi triumf na Giro d'Italia 2020.

Neprehliadnite tiež

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.
Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.
Volkswagen ID.3 1st