SME
reklama

Na diaľnici zostávajú značky prikazujúce 70 metrov medzi vozidlami

Na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou sa stále nachádza dopravné značenie, ktoré núti predovšetkým osobné autá dodržiavať aj v kolónach 70-metrovú vzdialenosť.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

A to aj napriek tomu, že už vyše mesiaca sa bezpečná vzdialenosť určuje inak.

Jarda: "Od 1.11.2011 je podľa upraveného zákona o cestnej premávke stanovená bezpečná vzdialenosť za vozidlom na diaľnici a rýchlostnej ceste 2 respektíve 3 sekundy. Na ceste sa však stretávame s bývalou značkou pre bezpečnú vzdialenosť 70 m. Chcem sa opýtať, či aj táto naďalej platí."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

To, čo Jarda uviedol ako "bývalá značka pre bezpečnú vzdialenosť", je stále platným dopravným značením, ktorým sa predpisuje povinnosť udržiavať za vozidlom pred vami uvedenú vzdialenosť.

Prečo vznikla povinnosť dodržiavať na D1-ke 70-metrovú vzdialenosť

Na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou umiestnili koncom minulého roka dopravné značky, ktoré prikazovali vozidlám udržiavať odstup od predchádzajúcich vozidiel. Značky určujú, že si musíte udržiavať od vozidla pred vami vzdialenosť aspoň 70 metrov.

Túto povinnosť tam zaviedli po tom, čo sa na D1-ke stalo niekoľko tragických dopravných nehôd, ktorých príčinou bolo nedodržiavanie dostatočnej vzdialenosti medzi vozidlami. Tá je vo všeobecnosti definovaná ako vzdialenosť, ktorá je potrebná na včasné zníženie rýchlosti jazdy, prípadne zastavenia vozidla, ak vodič vozidla jazdiaci pred vami zníži rýchlosť jazdy alebo zastaví.

Od začiatku novembra pribudla na diaľniciach a rýchlostných cestách povinnosť dodržiavať aj bezpečnú vzdialenosť: Vodič motorového vozidla je na diaľnici povinný za vozidlom idúcim pred ním dodržiavať bezpečnú vzdialenosť. Bezpečná vzdialenosť je minimálne taká vzdialenosť, ktorú vozidlo prejde za dve sekundy; ak ide o motorové vozidlo kategórie M3, N2 alebo N3, vzdialenosť, ktorú prejde za tri sekundy.

Vzdialenosť v sekundách sa dá zistiť lepšie ako v metroch

Nové ustanovenie zákona vzniklo aj preto, aby nebolo potrebné na cestách používať dopravné značky určujúce vzdialenosť medzi vozidlami v metroch. Tie sa predsa len umiestňujú v prípadoch, keď je potrebné napríklad zabezpečiť, aby na most či do tunela vošiel z bezpečnostných dôvodov vždy iba určený počet vozidiel.

Sedemdesiatka na diaľnici v niektorých situáciách nemá logiku. Stačí, aby sa vytvorila zápcha a pomaly idúce kolóny, a značka núti všetkých vodičov udržiavať medzi vozidlami 70-metrovú vzdialenosť.

V dôvodovej správe sa k určovaniu bezpečnej vzdialenosti v sekundách píše: "Bezpečná vzdialenosť sa mení v závislosti na rýchlosti a nemení sa v závislosti na čase. Vodiči pri bežnej jazde nemajú možnosť zmerať vzdialenosť, ale môžu odhadnúť čas, za ktorý prekonalo ich vozidlo vzdialenosť od vozidla jazdiaceho pred ním. Nastavenie pevnej vzdialenosti medzi vozidlami by bolo technicky nesprávne, lebo táto sa mení v závislosti na rýchlosti."

Dopravná značka má prednosť

info
§ 60, zákon č. 8/2009 Z.z.:
(2) Úprava cestnej premávky vykonaná dopravnými značkami a dopravnými zariadeniami je nadradená všeobecnej úprave cestnej premávky.

Keďže zákon o cestnej premávke určil, že dopravné značky sú nadradené všeobecným pravidlám o cestnej premávke, značka vyžadujúca jazdiť za vozidlom najmenej 70 metrov na diaľnici D1 naďalej platí.

Vodiči sú v prvom rade povinní riadiť sa značkou. A ak jej neodporuje všeobecné ustanovenie o vzdialenosti určenej prostredníctvom času, tak nesmú zabúdať ani na 2 respektíve 3 sekundy.

Dopravná značka neruší ustanovenie o "2-sekundovom" pravidle. Ak značka určí, že vzdialenosť medzi vozidlami má byť najmenej 70 metrov, a ak 2 sekundy pri istých rýchlostiach znamenajú viac ako 70 metrov, treba sa riadiť zákonom. Vtedy totiž vodič neporušuje povinnosti vyplývajúce z dopravnej značky. Dodržiavaním iba 70 metrov by však porušoval zákonný predpis o 2 sekundách, ktorý je stále platný.

Prakticky to teda teraz znamená, že každý vodič šoférujúci osobné autá, ak ide pomalšie ako rýchlosťou 126 km/h, musí jazdiť tak, aby vozidlo pred ním bolo vzdialené aspoň 70 metrov. Rýchlejšie osobáky musia dodržiavať za vozidlom pred nimi aspoň vzdialenosť, ktorú ich vozidlo prejde za 2 sekundy.

Pre vozidlá povinné dodržiavať 3-sekundovú vzdialenosť platí, že majú byť za vozidlom pred nimi vo vzdialenosti aspoň 70 metrov pri rýchlosti nižšej ako 84 km/h. Pri vyšších rýchlostiach už musia byť za vozidlom pre nimi vo vzdialenosti, ktorú ich vozidlo prejde za 3 sekundy.

O zrušení 70-ky na D1-ke sa neuvažuje

Prijatím novej definície určovania bezpečnej vzdialenosti sme zisťovali u správcu komunikácie, či plánuje zrušiť dopravnú značku určujúcu minimálnu vzdialenosť medzi vozidlami na úseku diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou.

"Momentálne sa neuvažuje s odstránením tohto dopravného značenia," informoval nás Marcel Jánošík, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 703
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 528
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 946
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 741
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 003
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 808
  7. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 8 101
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 532
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  2. Peter Homola: Nájdený papyrus v slovenčine!
  3. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  4. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  5. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  6. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  7. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  8. Ľuboš Vodička: Čerín, kostol za hradbami
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 528
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 483
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 362
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 807
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 352
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 344
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 952
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 418
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu