Za preťažené auto hrozí aj zákaz šoférovania

Preťažené autá poškodzujú cesty a stávajú sa hrozbou pre posádku, ale aj pre iných účastníkov cestnej premávky.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Jazdiť s preťaženým vozidlom sa nesmie. Takéto autá poškodzujú cesty a stávajú sa hrozbou pre ľudí vnútri a aj pre iných účastníkov cestnej premávky.

Vozidlá sa na cestách správajú inak, keď sú preťažené a inak, keď majú správnu hmotnosť. Práve keď sú preťažené, vodiči riskujú aj dopravnú nehodu. Preto sú za to prísne sankcie. Presvedčil sa o tom aj Pavol.

Pavol: "Pracujem ako dealer v jednej firme a predávam a rozvážam tovar priamo do obchodov po celom Slovensku. Vždy pred cestou si dopĺňam tovar, ktorý som predal na predchádzajúcej služobnej ceste. Na firme nemáme váhu na celé auto (do 3,5 t). Nedávno sa mi stalo, že ma odstavili na odpočívadle policajti, odvážili a bez pardónu mi dali pokutu 100 € a zápis do karty vodiča za závažné porušenie predpisov. Som z toho znechutený a neviem, ako sa brániť, nakoľko neviem auto odvážiť. Prosím o radu, akú majú policajti toleranciu pri vážení auta do 3,5 t, aby som nemusel platiť nonstop pokuty."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Medzi závažné porušenia dopravných predpisov patrí aj použitie vozidla, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť vozidla je prekročená.

Nesmiete šoférovať auto, ktorého hmotnosť aj s nákladom a posádkou je vyššia, ako je uvedené v techničáku v kolónke najväčšia prípustná celková hmotnosť vozidla. V podstate stačí aj gram navyše, aby vám mohli aj zakázať šoférovať na niekoľko rokov. Samozrejme, každé meracie zariadenie má svoju chybovosť. Na ňu by ste sa ale nemali spoliehať.

Za väčšiu hmotnosť, ako je povolená, vám na mieste môžu uložiť pokutu do výšky 650 eur. V prípade správneho konania na dopravnom inšpektoráte riskujete pokutu od 150 do 800 eur a to vám smú aj zakázať šoférovať až na 3 roky.

Zodpovednosť vodiča a prevádzkovateľa vozidla

V prípade, že naloženie maximálneho množstva tovaru do auta nezávisle na výslednej hmotnosti je Pavlova iniciatíva bez vedomosti jeho zamestnávateľa, alebo ak jazdí svojim vlastným vozidlom, je Pavlovou zodpovednosťou zabezpečiť, aby zákon neporušoval. Ak to znamená zabezpečiť si váhu, ktorou bude zisťovať hmotnosť vozidla, tak by si ju mal zadovážiť.

Pavol však môže byť v nezávideniahodnej situácii, ak jazdí vozidlom zamestnávateľa a ten vie o prekračovaní povolenej hmotnosti. Potom má Pavol len niekoľko možností. Buď bude naďalej jazdiť s preťaženým autom, alebo si zabezpečí jednu z nasledovných možností:

  • do auta naloží len toľko tovaru, aby neprekročil povolenú hmotnosť, alebo
  • presvedčí nadriadeného, aby mu pridelil iné vozidlo.

V oboch prípadoch však s veľkou pravdepodobnosťou riskuje zamietnutie alebo dokonca aj "vyhadzov". Tu si musí Pavol sám zhodnotiť, či mu stojí za to mať problémy v zamestnaní, alebo riskovať sankcie od policajtov.

Firma môže za nesprávnu hmotnosť dostať pokutu až 7 000 eur

Preťažovať vozidlo sa neoplatí ani prevádzkovateľovi (vlastník alebo držiteľ), ktorým je firma. V Pavlovom prípade to môže byť jeho zamestnávateľ. Stačí, aby prevádzkovateľ vozidla vedel o preťažovaní auta a napriek tomu ho dovolí používať.

Prevádzkovateľ vozidla nesmie prikázať ani dovoliť, aby sa na jazdu použilo vozidlo, ktoré vrátane nákladu alebo jeho upevnenia nespĺňa ustanovené podmienky. Ak takéto pravidlo poruší, hrozí mu sankcia do výšky 3 500 eur. Ak by sa do roka priestupok zopakoval, druhýkrát by prevádzkovateľ mohol dostať pokutu do výšky 7 000 eur.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  6. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. S dobrým pivom leto chutí
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  10. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 779
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 797
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 036
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 689
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 138
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 6 009
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 645
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 583
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 345
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 761

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňáka k únosu Vietnamca doteraz nikto nevypočul

Bývalého ministra vnútra ani nepredvolali.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Prečo sa gang financovaný Kremľom usídlil na Slovensku

Aké je posolstvo Nočných vlkov u nás.

ŠPORT

Šliapať v úniku? Je to nudné, vraví Sagan

Cez víkend nelenil. Majster sveta najazdil za dva dni dvesto kilometrov v únikoch.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.