Za preťažené auto hrozí aj zákaz šoférovania

Preťažené autá poškodzujú cesty a stávajú sa hrozbou pre posádku, ale aj pre iných účastníkov cestnej premávky.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Jazdiť s preťaženým vozidlom sa nesmie. Takéto autá poškodzujú cesty a stávajú sa hrozbou pre ľudí vnútri a aj pre iných účastníkov cestnej premávky.

Vozidlá sa na cestách správajú inak, keď sú preťažené a inak, keď majú správnu hmotnosť. Práve keď sú preťažené, vodiči riskujú aj dopravnú nehodu. Preto sú za to prísne sankcie. Presvedčil sa o tom aj Pavol.

Pavol: "Pracujem ako dealer v jednej firme a predávam a rozvážam tovar priamo do obchodov po celom Slovensku. Vždy pred cestou si dopĺňam tovar, ktorý som predal na predchádzajúcej služobnej ceste. Na firme nemáme váhu na celé auto (do 3,5 t). Nedávno sa mi stalo, že ma odstavili na odpočívadle policajti, odvážili a bez pardónu mi dali pokutu 100 € a zápis do karty vodiča za závažné porušenie predpisov. Som z toho znechutený a neviem, ako sa brániť, nakoľko neviem auto odvážiť. Prosím o radu, akú majú policajti toleranciu pri vážení auta do 3,5 t, aby som nemusel platiť nonstop pokuty."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Medzi závažné porušenia dopravných predpisov patrí aj použitie vozidla, ktorého najväčšia prípustná celková hmotnosť vozidla je prekročená.

Nesmiete šoférovať auto, ktorého hmotnosť aj s nákladom a posádkou je vyššia, ako je uvedené v techničáku v kolónke najväčšia prípustná celková hmotnosť vozidla. V podstate stačí aj gram navyše, aby vám mohli aj zakázať šoférovať na niekoľko rokov. Samozrejme, každé meracie zariadenie má svoju chybovosť. Na ňu by ste sa ale nemali spoliehať.

Za väčšiu hmotnosť, ako je povolená, vám na mieste môžu uložiť pokutu do výšky 650 eur. V prípade správneho konania na dopravnom inšpektoráte riskujete pokutu od 150 do 800 eur a to vám smú aj zakázať šoférovať až na 3 roky.

Zodpovednosť vodiča a prevádzkovateľa vozidla

V prípade, že naloženie maximálneho množstva tovaru do auta nezávisle na výslednej hmotnosti je Pavlova iniciatíva bez vedomosti jeho zamestnávateľa, alebo ak jazdí svojim vlastným vozidlom, je Pavlovou zodpovednosťou zabezpečiť, aby zákon neporušoval. Ak to znamená zabezpečiť si váhu, ktorou bude zisťovať hmotnosť vozidla, tak by si ju mal zadovážiť.

Pavol však môže byť v nezávideniahodnej situácii, ak jazdí vozidlom zamestnávateľa a ten vie o prekračovaní povolenej hmotnosti. Potom má Pavol len niekoľko možností. Buď bude naďalej jazdiť s preťaženým autom, alebo si zabezpečí jednu z nasledovných možností:

  • do auta naloží len toľko tovaru, aby neprekročil povolenú hmotnosť, alebo
  • presvedčí nadriadeného, aby mu pridelil iné vozidlo.

V oboch prípadoch však s veľkou pravdepodobnosťou riskuje zamietnutie alebo dokonca aj "vyhadzov". Tu si musí Pavol sám zhodnotiť, či mu stojí za to mať problémy v zamestnaní, alebo riskovať sankcie od policajtov.

Firma môže za nesprávnu hmotnosť dostať pokutu až 7 000 eur

Preťažovať vozidlo sa neoplatí ani prevádzkovateľovi (vlastník alebo držiteľ), ktorým je firma. V Pavlovom prípade to môže byť jeho zamestnávateľ. Stačí, aby prevádzkovateľ vozidla vedel o preťažovaní auta a napriek tomu ho dovolí používať.

Prevádzkovateľ vozidla nesmie prikázať ani dovoliť, aby sa na jazdu použilo vozidlo, ktoré vrátane nákladu alebo jeho upevnenia nespĺňa ustanovené podmienky. Ak takéto pravidlo poruší, hrozí mu sankcia do výšky 3 500 eur. Ak by sa do roka priestupok zopakoval, druhýkrát by prevádzkovateľ mohol dostať pokutu do výšky 7 000 eur.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  2. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  3. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  2. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  3. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  5. Alarica – new business project in the market of shoes
  6. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  7. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  8. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  10. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 18 192
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 083
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 343
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 103
  5. Kam do tepla v januári? 1 773
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 479
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 397
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 269
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 904
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 867

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zarábajú milióny na úkor štátu. Priekupníkov dreva sa nedarí odstaviť

Niektoré firmy, ktoré len skupujú drevo a posúvajú ho ďalej, majú s Lesmi SR uzatvorené nevypovedateľné zmluvy.

DOMOV

Dobré ráno: Kto zarába na slovenských lesoch

Ako u nás funguje biznis s drevom.

KOMENTÁRE

Starostlivosť vzorného hospodára

Podozrenie, že sa o milióny podelili, asi napadá kdekomu.

ŠPORT

Nechcel som, aby Nasťa odišla. Dnes to chápem, tvrdí jej brat

Ako je možné, že Kuzminová vyhráva, a naši nie, čudujú sa Rusi.

Neprehliadnite tiež

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.

Peugeot čaká elektrifikácia aj návrat do USA

Do roku 2025 bude mať každý model elektrickú verziu.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.