SME
Štvrtok, 9. december, 2021 | Meniny má IzabelaKrížovkyKrížovky

Honda Civic sa podobá na predchodcu, ale jazdí úplne inak

Civic deviatej generácie nie je ani zďaleka taký revolučný ako predchodca. Skôr ho môžeme nazvať evolúciou predošlého modelu, čo si priznáva aj samotný výrobca. Avšak veľmi dôkladnou. Pri jeho stavbe vraj vychádzal z pripomienok zákazníkov.

(Zdroj: Honda)

MALAGA. Naživo pôsobí nový Civic ešte dynamickejšie než jeho predchodca. Interiér si zachoval dobrý vnútorný priestor aj všetky praktické riešenia, ale pridal v kvalite materiálov, výbave, odhlučnení kabíny a veľmi sa snaží napraviť si reputáciu jazdnými vlastnosťami.

Tvar karosérie a rozmery auta vyvolávajú niekoľko otázok, na ktoré je dobré si odpovedať. Veľkou výzvou pre konštruktérov bolo zlepšenie jazdných vlastností, za ktoré bol predošlý Civic dosť kritizovaný. Preto je novinka nižšia o 20 mm a zároveň širšia o 10 mm, čo autu zabezpečuje nižšie ťažisko, ktoré potom prispieva k lepšej stabilite na ceste.

O stabilite sa v tlačovej správe píše veľa aj v súvislosti s aerodynamikou karosérie. Dizajnéri vraj spolupracovali s kolegami , ktorí majú praktické skúsenosti so stavbou monopostov F1, kde optimalizácia prúdenia vzduchu hrá mimoriadne dôležitú úlohu.

Tí dostali za úlohu zlepšiť prítlak vo vysokých rýchlostiach a z tohto dôvodu upraviť prúdenie vzduchu pod vozidlom , aby zákazníci mali na diaľnici pocit väčšieho bezpečia, napríklad pri predchádzaní dlhých vozidiel za silného vetra.

Nový Civic je o 45 mm dlhší, ale súčasne má o 25 mm kratší rázvor náprav. Otázku, prečo je dlhší si položí asi málokto. Prečo má ale kratší rázvor? Zástupcovia Hondy tvrdia, že kvôli dlhším deformačným zónam vpredu aj vzadu, ktoré si vyžadujú stále prísnejšie požiadavky na bezpečnosť.

Kratší rázvor má zároveň pomôcť lepšej agilite vozidla, čiže ovládateľnosti, ochote meniť smer. Dlhšie previsy, predovšetkým predný, by ale práve naopak mohol zvýrazniť prirodzenú nedotáčavosť vozidla. Preto je predná časť Civicu tvarovaná tak ostro, šípovito a motor uložený nad prednou nápravou.

Pri obhliadke karosérie naftovej verzie som si vzadu na blatníkoch všimol ešte jeden detail - prilepené dva malé spojlery, ktoré posúvajú vírenie za autom o kúsok ďalej a tým znižujú emisie. Bez nich dosahované emisie presahovali predpis Európskej Únie.

Ten naftový Civic vďaka spomínaným spojlerom spĺňa s odretými ušami (110 g/km). No splniť požadované emisie mu nepomohli len spomínané spojlery. Tie sú súčasťou viacerých opatrení, medzi ktoré patria napríklad aj zatvárateľné lamely za prednou maskou chladiča. O nich ešte bude reč.

Novinkou pri naftovom motore je tiež tankovacie hrdlo bez veka (na spôsob EasyFuel hrdla vo vozidlách Ford), ktoré pomáha predísť natankovaniu nesprávneho paliva.

Lepší výhľad dozadu

Koncept dvojdielneho zadného okna predeleného spojlerom ostal zachovaný. Z atraktívnej časti karosérie sa ale stala asi najviac fádna časť, ktorá pod vplyvom snahy a dosiahnutie lepšieho výhľadu stratila emotívny náboj. Aspoň so mnou zadná časť nič nerobí. Určite viac sa mi nový Civic páči spredu.

Spodná hrana zadného okna je v porovnaní s predošlým modelom posunutá nižšie a to isté platí aj pre spojler s integrovaným tretím brzdovým svetlom. Dopyt zákazníkov po stierači zadného okna bol vypočutý, ale aj tak nič nerieši. Za jazdy sa potrebujete dozadu pozerať cez spodnú časť okna pod spojlerom, ktorá sa v zlom počasí naďalej špiní.

Vodu na vrchnej časti okna piatych dverí zase rozfúka za jazdy prúd vzduchu obtekajúci karosériu. Väčšiu istotu pri cúvaní vodičovi dodáva parkovacia kamera doplnená parkovacími senzormi.

Dve koncovky výfuku boli nahradené jednou, ktorá je ale na rozdiel od predchodcu zakrytá nárazníkom. Takže efektné otvory ako v predošlom modeli sa už nekonajú. C stĺpiky boli posunuté približne o 100 mm viac dozadu, čo prospelo zmenšeniu mŕtveho uhla pri pohľade šikmo dozadu.

„Vyčistený“ kokpit

Pracovisko vodiča je po novom rozdelené na dve časti – „driving zone“ a „comfort zone“. Výrobca ho zároveň štylisticky vyčistil, vyhladil a celkovo skultivoval. Z kozmickej lode sa stal klasický športový automobil s trojicou tubusov v prístrojovom paneli, výborne tvarovaným trojramenným volantom s hrubým vencom a radiacou pákou akurát do dlane.

Dvojúrovňové usporiadanie displejov ostalo zachované. Tachometer je naďalej zobrazovaný digitálne na hornom displeji. V troch tubusoch na prístrojovom paneli sa analógovým spôsobom zobrazujú informácie otáčkomera, o stave chladiacej kvapaliny a množstve paliva.

Červené štartovacie tlačidlo sa premiestnilo zľava doprava a namiesto neho vľavo pribudlo zelené tlačidlo Econ. Ide o nadväznosť na hybridné modely. Aktivuje sa ním režim pre úspornú jazdu, kedy sa spontánne reakcie plynu úplne otupia. V tomto režime ma bavilo jazdiť veľmi krátko, ale bude zaujímavé vyskúšať neskôr v rámci domáceho testu, koľko režim Econ dokáže ušetriť v mestskej premávke.

Pracovisko vodiča pôsobí upratanejším dojmom. Všetky tlačidlá, ktorými sa niečo ovláda sú sústredené na stredovom ovládacom paneli alebo volante.

Nižší hluk, kvalitnejšie materiály

Už pri statickej prehliadke na autosalóne vo Frankfurte ma interiér zaujal kvalitou materiálov a vypracovaním. Toto je jedna z troch oblastí, v ktorej Civic urobil najciteľnejší pokrok. Matná povrchová úprava plastov, imitujúca hladkú kožu dodáva interiéru priam prémiový nádych.

Druhou oblasťou, v ktorej sa Civic zlepšil, je odhlučnenie kabíny. Kvôli odhlučneniu kabíny a minimalizácii kontrastu medzi rôznymi zvukovými frekvenciami Honda vyvinula nový testovací program vnútornej akustiky. Výsledkom je počuteľne lepšie odhlučnená kabína od aerodynamického aj valivého hluku.

Opatrenia na zníženie hluku zahŕňajú napríklad špeciálne izolačné panely v zadných podbehoch, izoláciu z minerálnej vlny v motorovom priestore, zvukovo-izolačný materiál v čelnom skle, predné dvere vybavené silnejšími sklami či úplne nové tesnenia dverí.

Napriek kratšiemu rázvoru úbytok na dĺžku vzadu necítiť. Viac mi vadila vysoká poloha sedenia vpredu a celkovo stiesnený pocit v oblasti hlavy. Testoval som síce verziu s panoramatickou strechou, ale to nič nemení na tom, že by som prijal, keby sa sedadlo dalo viac znížiť.

Vzadu je to s miestom na hlavu lepšie. Na praktických zadných sedadlách s vyklápateľným sedákom, nazvaných Magic Seats, sa nič nemení. Vďaka nim ponúka Civic bezkonkurenčné množstvo variácií usporiadania zadnej časti a prepravy rôznych predmetov.

Batožinový priestor je ešte väčší než v predošlom modeli. Medzigeneračne narástol o 62 l na 477 litrov.

Skromná ponuka motorov

Novú Hondu Civic poháňajú tri motory, dva benzínové a jeden naftový. Na kompaktný segment trochu skromná ponuka. Základ už tradične tvorí benzínový štvorvalec 1.4 i-VTEC, ktorý viac než výkonom 73 kW/100 k osloví spotrebou 5,4 l/100 km.

Nad ním je rovnako dobre známa benzínová jednaosmička, ktorá si menej polepšila vo výkone (103 kW/140 k vs. 104 kW/142 k) a viac v spotrebe (6,6 l/100 km vs. 5,8 l/100 km).

Zatiaľ jedinou naftovou voľbou je modifikovaný 2,2-litrový naftový štvorvalec s vyšším výkonom aj krútiacim momentom v porovnaní s predošlým modelom (103 kW/140 k vs. 110 kW/150 k, 340 Nm vs. 350 Nm).

Všetky tri motory sa štandardne kombinujú so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a systémom stop/štart. Pre benzínový motor 1.8 i-VTEC je k dispozícii päťstupňový automat.

V blízkej budúcnosti paletu motorov pre Civic rozšíri nová generácia turbomotorov, z ktorých ako prvý príde na trh malý turbodiesel 1.6 i-DTEC (88 kW/120 k). Chýbať vraj nebudú ani benzínové turbomory. Pripravujú sa tiež nové automatické prevodovky, dvojspojkové aj klasické.

Naftový motor s uzatvárateľnou mriežkou chladiča

Dôležitou novinkou pri naftovom motore je uzatvárateľná mriežka chladiča, ktorá znižuje aerodynamický odpor a tým pádom aj spotrebu paliva. Elektronika analyzuje teplotu chladiacej kvapaliny, rýchlosť jazdy a vonkajšiu teplotu a podľa toho mriežku zatvára alebo otvára.

Otvorená býva pri nižšej rýchlosti, kedy aerodynamika nehrá významnú úlohu a tiež pri vysokých rýchlostiach na diaľnici kvôli zabezpečeniu stability riadenia znížením vztlaku na prednej náprave.

Najväčší efekt jej zatvorenie prináša v stredných rýchlostiach. Vďaka tejto mriežke sa aerodynamický odpor vzduchu naftovej verzie zlepšil v porovnaní s predošlou generáciou o 12,6%, zatiaľ čo pri benzínových motoroch len o 10,8% (cd 0,27).

Jazdili SME...

Slovenský importér chce z nového Civica predávať 430 kusov ročne. Z toho 80 až 90% by mal tvoriť podobne ako v minulosti benzínový motor 1.8 i-VTEC. Práve tento agregát však vo mne zanechal trochu zmiešané pocity.

Na jednej strane pracuje príjemne hladko a ticho, ale zároveň je málo elastický. Čokoľvek s ním chcete dosiahnuť musíte ho točiť, čo by nebol až taký problém, pretože japonské motory potrebujú vysoké otáčky, ale nemusel by mať až tak dlhé prevody .

Extrémne dlhá je najmä štvorka. To všetko kvôli nízkym emisiám. Výkon motora graduje až pri 6500 1/min. Ak chcete udržať jedno tempo, nevyhnete sa častému striedaniu rýchlostných stupňov.

Zo skúšanej dvojice preto lepšie vyznieva turbodiesel 2.2 i-DTEC so silným záťahom v stredných otáčkach a točivým charakterom. Ožíva skôr, aj keď na diesel pomerne vysoko (vrchol krútiaceho momentu dosahuje až pri 2000 1/min), ľahšie stúpa do otáčok a stále je tak kultivovaný ako ho poznáme z minulosti.

Paradoxom je, že práve s naftovým motorom Civic pôsobí menej nedotáčavo než s benzínovou jednaosmičkou. Môže to byť tým, že naftové auto účinnejšie brzdí motorom pred zákrutou než benzínová verzia. Zadok sa potom viac odľahčí, krásne sa dá ovládať plynom a celé auto sa nechá ochotnejšie viesť prednou poháňanou nápravou.

Druhým dôvodom môže byť uchytenie motora nad prednou nápravou, ktorá pod váhou ťažkého agregátu dosahuje lepšiu trakciu v zákrutách. Naftovú verziu výrobca tiež obúva do kvalitnejších pneumatík.

Zatiaľ čo benziňák 1.8 i-VTEC jazdí na Bridgestone Potenza, naftová verzia 2.2 i-DTEC má Michelin Primacy. Aj vy si hovoríte, že to sa už svet stavia úplne na hlavu, keď Honde viac sedí naftový motor? Dajme Japoncom ešte šancu a počkajme, čo prinesie nová generácia motorov, kde nebudú chýbať ani preplňované benzíny.

Ovládanie nového naftového Civica je v porovnaní s predchodcom jemnejšie. Spojka kladie minimálny odpor, riadenie je ľahšie, aj keď vyslovene ostré, športové so strmým prevodom. Vodič sa v zákrutách veľmi nenapracuje s volantom.

Na dobrej agilite a trakcii sa podieľa aj nová geometria prednej nápravy. Deviaty Civic v porovnaní s predchodcom zahýna s väčšou ľahkosťou a výjazdy zo zákrut sú plynulejšie, dynamicky efektívnejšie.

V minulosti kritizovanému odskakovaniu zadnej nápravy v zákrutách s nerovným povrchom je koniec. Honda vystužila zadnú priečku na úroveň Civicu Type R a vybavila ju hydraulickými silentblokmi, čím ju zbavila predošlých neduhov.

Nový Civic konečne jazdí tak, ako to mal vedieť jeho predchodca – športovo, ale zároveň kultivovane ako zákazník tejto kategórie očakáva, bez zbytočných otrasov a odskakovania náprav.

V jazdných vlastnostiach urobil nový Civic citeľný pokrok. S novinkou sa dá zažiť podstatne väčšia porcia zábavy než s predchodcom.

Technické parametre vozidiel Honda Civic

motor 1.4 i-VTEC 1.8 i-VTEC 2.2 i-DTEC
zdvihový objem [cm3] 1339 1798 2199
výkon [kW/k] 73/100 104/142 110/150
pri otáčkach [1/min] 6000 6500 4000
krútiaci moment [Nm] 127 174 350
pri otáčkach [1/min] 4800 4300 2000
prevodovka 6MT 6MT(5AT) 6MT
prevádzková hmotnosť [kg] 1181 1205 1363
palivová spotreba [l/100 km] 5,4 5,8 4,2
emisie CO₂ [g/km] 129 137 110
zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 13,4 9,1 8,5
maximálna rýchlosť [km/h] 187 215 217

Rozmery:

dĺžka 4285 mm
šírka 1770 mm
výška 1472 mm
rázvor náprav 2605 mm
objem batožinového priestoru 477 l
objem palivovej nádrže 50 l
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  2. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  3. Najdôveryhodnejší na Slovensku! Päťnásobný úspech pre Tesco
  4. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  5. Uhlíková stopa výrobku? Vyžiada si ju zákazník aj regulátor
  6. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu
  7. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom
  8. Hyundai očakáva Generáciu Jeden
  9. Zapojte sa do vianočnej súťaže o luxusné ceny
  10. Panta Rhei má najväčšie zásoby, Vianoce bez knihy nehrozia
  1. Nezaočkovaní odmietajú umelú pľúcnu ventiláciu
  2. Vianoce v O2 nekončia, práve naopak, začína Dobroadvent
  3. Slováci si radi vychutnávajú jedlo v spoločnosti blízkych
  4. AAA AUTO zajtra otvorí pobočky s ponukou vyše 5 000 áut
  5. Reinoo chce na Vlčincoch postaviť 750 nových parkovacích miest
  6. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  7. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  8. Dôchodkovým fondom UNIQA sa výborne darí aj napriek pandémii
  9. Hyundai očakáva Generáciu Jeden
  10. Developer predstavuje víziu zelenej Petržalky bez áut
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 10 473
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 9 764
  3. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 7 465
  4. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 6 507
  5. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu 6 152
  6. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 364
  7. Nový cestovný železničný poriadok z vášho regiónu v denníku SME 3 657
  8. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 3 502
  9. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu? 3 003
  10. V Mecome sa nosili rúška už dávno pred Covidom 2 522
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Keby som dal demisiu, na podpore školstva sa nič nezmení.


a 1 ďalší 2 h
Miroslav Výboh (vpravo).

Fotka je na fanúšikovskom účte jazdca F1 Charlesa Leclerca.


a 1 ďalší 4 h

Neprehliadnite tiež

S problémami treba počítať najmä na západe Slovenska.


a 1 ďalší 8 h
Pri snežení na cestách spomaľte a viac predvídajte.

Myslite včas na výbavu, ale aj zvýšené riziko šmyku.


18 h

Výmena pneumatík zďaleka nestačí.


9. nov
Suzuki S-Cross

Jediný motor sa dá kombinovať s automatom aj pohonom 4x4.


7. dec

Blogy SME

  1. Inštitút strategických politík: Čo chce Putin dosiahnuť na Ukrajine?
  2. Rudolf Pado: ZMOS opäť vyplakáva, kým aktivisti konajú
  3. Tomáš Mihalík: Je Zuzana Smatanová čarodejnica, cestuje v čase alebo je len členkou Bilderbergu?
  4. Ústav verejnej politiky FSEV UK: Ako inak nahliadať na emigráciu, občianske protesty alebo euroskepticizmus
  5. Věra Tepličková: Čau mami, stretneme sa na manikúre
  6. Miroslav Galovič: Rozdelená spoločnosť a obchodníci s covidom (zápisky dezoláta). Prvá časť pandemickej trilógie.
  7. Mišo Šesták: Slováci krášlia samotnú smrť
  8. Anton Sládek: Bratislava - Panenská ulica - 1
  1. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 5 381
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 5 265
  3. Martin Sukupčák: Máme sprostý národ, teda aspoň značnú časť. 4 137
  4. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 4 091
  5. Věra Tepličková: Je Igor nenormálny, alebo si iba vychutnávame dôsledky rozhodnutí primitívneho národa? 3 750
  6. Ján Šeďo: Dnes, po 184 dňoch, som si bol po tretiu včeličku a stretol sa s antivaxerom. 3 540
  7. Zuzanna Zittová: Zomrel nezničiteľný 3 512
  8. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 117
  1. Pavol Koprda: Zas to dopadlo tak, že deti sú doma. Pripravili sme online súťaž, ktorá deťom ukáže krásu matematiky!
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  6. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  7. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Zatvoriť reklamu