SME
Streda, 5. október, 2022 | Meniny má Viera

Ako dať do poriadku doklady, aby zodpovedali obutým pneumatikám

Predstavte si, že si kúpite pneumatiky podľa toho, čo máte uvedené v techničáku. Zistíte ale, že v dokladoch máte údaje, ktoré nezodpovedajú skutočnosti. Čo robiť?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Predstavte si, že si kúpite pneumatiky podľa toho, čo máte uvedené v techničáku. Potešíte sa, ak sa vám podarí lacno získať kvalitné. No po príchode do pneuservisu zistíte, že na aute máte úplne iné rozmery kolies, než majú nové pneumatiky.

S výmenou nových pneumatík za také, ktoré majú rozmer diskov, nebude zvyčajne problém. Ale čo s dokladmi?

Peter: "Situácia nastala, keď sme zistili, že máme poškodenú jednu z predných pneumatík a potrebovali sme ju vymeniť. Auto bolo v servise, tak som pri objednávaní pneumatík cez internet použil údaje z technického preukazu. Behom dvoch dní mi dodali pneumatiky a ja plný radosti, že sa mi lacno a rýchlo podarilo vyriešiť problém, som šiel na výmenu gúm.

Tam sme zistili, že reálny stav s tým, čo je v techničáku, nesedí a ja som objednal menšie pneumatiky. Páni v servise mi povedali, že to nie je prvýkrát, čo sa s tým stretli. Navrch toho mi ešte povedali, že ak mi nesedia pneumatiky s tým, čo mám v technickom preukaze, môžem dokonca dostať pokutu. Podotýkam, že nie som žiadny fanúšik tuningu a disky sú na aute od výroby. Čiže auto bolo zaregistrované už s chybnými údajmi.

Prečo to neoverujú pri registrácii, respektíve prepise auta, ktorý sa udial v novembri minulého roka? Čo mám povedať policajtom, keď ma budú chcieť pokutovať?

Ja osobne sa necítim zodpovedný za chybu, ktorá vznikla niekde inde. Tým pádom ani za pokutu. Ako sa dá táto chyba odstrániť, aby ma to stálo čo najmenej času a peňazí?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Chyby sa stávajú náhodou alebo úmyselne

Situácia, ktorá sa stala Petrovi, nie je výnimočná. Problém vzniká buď pri zápise údajov do osvedčenia o evidencii, alebo ak predchádzajúci majiteľ chce väčšie kolesá, no netrápi sa so zmenou údajov v dokladoch.

Pri zápise nového vozidla na dopravnom inšpektoráte vypĺňa údaje do žiadosti o evidenciu vozidla jeho vlastník alebo držiteľ. Policajti následne dáta prepíšu do počítača a vytlačia na techničák. Keďže sa fyzická kontrola nových áut pri prepise v minulosti zameriavala na kontrolu čísla karosérie, nezrovnalosti v rozmeroch kolies sa ľahko prehliadli.

Dnes sa dokonca nové autá pri zápise do evidencie už nekontrolujú. A pri prepise vozidla na nového majiteľa sa kontrola sústredí na VIN číslo. A ani nový majiteľ si často nezisťuje, či veľkosť kolies sedí s tým, čo je zapísané v techničáku.

Iné rozmery kolies môžu znamenať aj zadržanie techničáku

Z toho, čo napísal Peter, vyplýva, že auto kúpil ako ojazdené. Po kúpe prebral zodpovednosť za správnosť dokladov vo vzťahu k skutočnosti. Samozrejme, bola tam aj ročná záruka, tá však už uplynula. Pre Petra teda nie je podstatné, čo sa stalo v minulosti, ale ako problém s rozmermi kolies vyriešiť.

Ak by Peter natrafil na ceste na policajta - detailistu, mohol by skutočne dostať pokutu. Stačí, aby si policajt všimol nezrovnalosti medzi rozmermi pneumatík na auta a údajmi zapísanými v techničáku a hrozila by mu nielen pokuta do výšky 60 eur na mieste, ale aj zadržanie osvedčenia o evidencii prípadne tabuliek s evidenčným číslom.

Ako zapísať nové rozmery kolies do osvedčenia o evidencii

Treba si pripraviť v kolkoch 6 eur, potvrdenie od výrobcu vozidla alebo importéra, že iný rozmer pneumatík smie byť zapísaný v osvedčení o evidencii a zájsť s tým na obvodný úrad dopravy, kde alternatívne rozmery pneumatík zapíšu.

Ak sa vám nepodarí získať potvrdenie od importéra vozidla alebo jeho výrobcu, pri výmene celých diskov postačí aj potvrdenie

  • zástupcu výrobcu diskových kolies, alebo
  • správa o udelení homologizácie typu kolesa podľa predpisu EHK č. 124, alebo
  • schválenie jednotlivo dovezeného komponentu – diskového kolesa podľa § 15 zákona č. 725/2004 Z. z.

Viac informácií sa dozviete na stránkach ministerstva dopravy.

Potom si treba pripraviť v kolkoch ďalších 6 eur a ísť na dopravný inšpektorát. Tam okrem kolkov predložíte vyplnenú žiadosť o zmenu v osvedčení o evidencii vozidla, doklad totožnosti, potvrdenie o zaplatení povinného zmluvného poistenia (bielu kartičku). Polícia vám následne vydá nový techničák a pneumatiky iných povolených rozmerov budete mať legalizované.

Obvodný úrad dopravy zapisuje technické zmeny v osvedčení, no nemôže do techničáku zapísať vlastníka. Preto treba zájsť aj na políciu.

Pre úplnosť treba dodať, že na techničáku v podobe plastovej kartičky sa neuvádza rozmer pneumatík. A teda kontrola správnosti dokladov s realitou je na cestách sťažená. Napriek tomu sa nespoliehajte na to, že polícia nepríde na problém s dokladom. Okrem toho, ak sa skutočnosť líši od toho, čo je uvedené v osvedčení o evidencii, doklad je neplatný.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  3. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  4. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  5. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  6. Dôležitosť duševnej pohody
  7. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  8. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  1. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  2. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  3. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  4. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  5. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
  6. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
  7. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  8. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 13 632
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 324
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 244
  4. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 940
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 930
  6. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 5 821
  7. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 084
  8. Dôležitosť duševnej pohody 4 840
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Traja poslanci zo strany Život nehlasovali za Matovičovo odvolanie.

Po hlasovaní o Matovičovi tarabovcom prešli tri návrhy.


a 1 ďalší 6 h
Peter Tkačenko

Čo nevyšlo pri Matovičovi, mohlo by sa podariť s Hegerom.


9 h
Reťazec Nay dlhé roky kraľuje rebríčkom najväčších nepotravinových reťazcov u nás.

Na prvých miestach sú známe mená.


6 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


59m

Neprehliadnite tiež

Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


10 h
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep

Blogy SME

  1. Martina Paulenová: Sama na samote
  2. Ján Marton: Vlčanova politická tragédia sa dokonala na technickom oleji v PL krmivách.
  3. Robert Puk: Komu ukradol parkovaciu politiku v Bratislave kandidát na primátora Bratislavy Rudolf Kusý?
  4. Denisa Tomíková: Nie je vodič ako vodič
  5. Pavel Macko: Nie násiliu v uliciach a extrémistickému teroru!
  6. Eva Gallova: Vtipy, tipy, frky
  7. Marek Kytka: Skvelý Slafkovský, ukážkový gól Tomáša Tatara, či hviezdne duo večera Nečas s Burnsom
  8. Peter Kuchár: Moja cesta do pekla... (I.)
  1. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 6 723
  2. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 293
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 4 364
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 050
  5. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 3 935
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 765
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 2 990
  8. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 756
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu