Mazda CX-5: Spojeniu vodiča s autom dáva nový rozmer

Začiatkom jari príde na náš trh prvý sériový model, v ktorom Mazda použila kompletný rad svojich najnovších technológii SKYACTIVE. V krátkosti sme si ich vyskúšali v štyroch predsériových prototypoch modelu CX-5.

Mazda reaguje na rastúcu popularitu segmentu SUV, ktorý sa rozširuje stále viac do nižších tried uvedením modelu CX-5. Prvýkrát sme vám ho predstavili v reportáži z autosalónu vo Frankfurte, kde sme ho dokonca vyhlásili za našu hviezdu autosalónu.

Teraz prichádza na rad druhé kolo zoznamovania, prvé kilometre. Na mysli mám doslovne prvé kilometre, pretože k dispozícii sme mali len 28 km dlhý okruh, ktorý sme si museli podeliť traja novinári, takže na každého vyšlo približne 9 km s každou testovanou verziou. Na test určite málo, na prvú ochutnávku stačí.

Dizajn

Mazda CX-5 dostala ľahkú, pevnú oceľovú konštrukciu, ktorú dizajnéri odeli do krásnej a aerodynamicky efektívnej karosérie (aerodynamický odpor vzduchu len 0,33). Výška karosérie bola odvodená od priemernej výšky kompaktných vanov a hatchbackov.

Samotná karoséria je zase navrhnutá s ohľadom na stabilitu. Dynamika bočnej siluety postupne graduje až po zadné koleso. Ako v zvieracej ríši, kde väčšina živočíchov má zadné nohy silnejšie než predné. Atraktivitu modelu CX-5 pri pohľade z bočného profilu dodáva aj bohaté modulovanie bočných stien.

Novým identifikačným znakom automobilov značky Mazda bude päťuhoľníková maska, prechádzajúca až do predných svetiel. S LED svetlami pre denné svietenie výrobca zatiaľ nepočíta. Oficiálne tvrdenie je, že chce, aby si ľudia najprv zvykli identifikovať nový model podľa chrómovej päťuhoľníkovej masky a nie podľa LED svetiel. Tie sa nakoniec vraj dajú priobjednať, ale len v rámci balíka optických doplnkov.

Všetky verzie sú kvôli aerodynamike štandardne vybavené zadným spojlerom. Zaujímavosťou sú len dva rozmery kolies. Mazda CX-5 môže jazdiť buď na 17 alebo 19-palcových kolesách. 18-palcové kolesá výrobca vylúčil, pretože nevedel na ne napasovať potrebný rozmer pneumatík.

Interiér

Veľkú pozornosť konštruktéri venovali sedeniu za volantom. Tvar kolmých predných stĺpikov je kompromis medzi aerodynamikou a dobrým výhľadom z auta. Aby zabezpečili dobrý výhľad do strán spätné zrkadlá osadili na dvere viac dozadu smerom k vodičovi, čím vytvorili medzeru medzi prednými stĺpikmi a zrkadlami samotnými.

Na prvý pocit sú spätné zrkadlá uchytené možno priveľmi vzadu, ale výhľad pomedzi stĺpik a zrkadlo je z bezpečnostného hľadiska dôležitejší. Vodič dokáže lepšie reagovať ak mu niečo zboku vbehne do cesty.

Posed za volantom je výborný. Kolegovia rôznej výšky mali pocit akoby bol navrhnutý každému na mieru. Na svedomí to má ideálna výška sedenia, ktorá nie je o nič vyššia ako je potrebné, ale aj dobrá poloha volantu a radiacej páky. Meracie prístroje a displeje boli navrhnuté s dôrazom na dobrú viditeľnosť a silný kontrast.

Do auta sa pohodlne nastupuje na predné aj zadné sedadlá. Vzadu kabína ponúka impozantný priestor pre kolená aj chodidlá dvom dospelým pasažierom, ktorí tam môžu sedieť dokonca s prekríženými nohami. Batožinový priestor má najväčší objem v segmente, 503 litrov.

Po vyklopení zadného veka chráni zadných pasažierov pred ofúknutím studeným vetrom špeciálna roleta, ktorá sa dvíha spolu s plató (podobne ako v Mazde6). Keď ju posádka nepotrebuje, dá sa jednoducho odstrániť a schovať v podlahe batožinového priestoru.

Za zmienku stojí tiež variabilita zadného sedadla. Rozdelené je na tri samostatné časti, nezávisle na sebe sklápateľné.

Benzín, manuál

V prvej várke testovacích jázd sme mali možnosť vyskúšať benzínový dvojliter s manuálnou aj automatickou prevodovkou. Atmosferický štvorvalec vybavený technológiou SKYACTIV dosahuje výkon 121 kW/165 k pri otáčkach 6000 1/min a maximálny krútiaci moment 210 Nm pri 4000 1/min.

Prvá vec, ktorou zaujme a poteší zároveň sú spontánne reakcie na stláčanie akcelerátora a elasticita. Už som pomaly prestal dúfať, že sa ešte niekedy povozím v novom aute so solídnym atmosferickým benzínovým motorom. Našťastie nie všetci výrobcovia sa nechali pohltiť módnou vlnou downsizingu.

Vďaka Mazde za odvahu vykročiť proti prúdu a hlavne za výborný atmosferický dvojliter, ktorý dokazuje, že nízka spotreba a nízke emisie v kombinácii s radosťou z jazdy sa dajú dosiahnuť aj inak než len zmenšovaním objemu a preplňovaním.

Novému dvojlitru sedí najviac stredné pásmo otáčok, kde nadšene reaguje na plyn. Vycibrená citlivosť pedálov je ďalšou oblasťou, ktorej konštruktéri venovali pozornosť. Veľmi si dali záležať tiež na radení manuálnej prevodovky, ktoré je excelentné.

Slovám o vzore v modeli MX-5 kulisa neostáva nič dlžná. Dráhy sú krátke a presné, poloha páky na pomery SUV príjemne vysoko a blízko volantu ako v športovom aute. Keby som uvažoval o aute tejto kategórie, Mazda CX-5 by nechýbala v úzkom výbere už len kvôli radeniu, ktoré je priam návykové. Hranie sa s pákou by ma v tomto aute vyslovene bavilo.

Vyčítať nemám čo ani riadeniu so strmším prevodom. Konštruktéri si dali záležať na prirodzenej odozve vozidla v nízkych aj vysokých rýchlostiach. Naposledy som si jazdu v SUV s manuálom takto užil za volantom BMW X1. Mazda CX-5 dáva spojeniu vodiča s SUV nový rozmer.

Benzín, automat

Automatická prevodovka oberá benzínový motor o elasticitu. Citeľne ho dusí, navyše pri každom aj jemnom dotyku s akcelerátorom okamžite podraďuje, čo je v mnohých situáciách zbytočné. Táto kombinácia je zlá a vôbec ju neodporúčam, pretože naladenie elektroniky prevodovky úplne zabíja prednosti benzínového dvojlitra.

Do spustenia sériovej výroby ostáva ešte trochu času. Preto dúfam, že výrobca s nastavením elektroniky tejto verzie niečo spraví. Samotná automatická prevodovka radí inak rýchlo a jemne a citlivo vníma prácu s akcelerátorom. To znamená, že akonáhle vodič poľaví tlak na plyn preradí hneď o stupeň vyššie.

Diesel, manuál

V druhom kole sme jazdili s naftovými motormi. Ako prvý som skúšal slabší variant s výkonom 110 kW/150 k pri otáčkach 4500 1/min. Najnižší kompresný pomer v segmente mu dáva zvláštne plechový, ale stále príjemne kultivovaný zvuk.

Motor má úžasný ťah. Už pri ot. 1000 1/min odovzdáva 200 Nm a krútiaci moment 380 Nm graduje medzi 1800 – 2600 1/min. Najefektnejšie zaberá v pásme medzi 2000 až 3000 1/min, pričom jeho výkon rastie do 4500 1/min. a točiť sa nechá po 5500 1/min.

Subjektívne pôsobí silnejšie než píšu papiere výrobcu. V kombinácii s vynikajúcou manuálnou prevodovka je to pre mňa najpríťažlivejšia verzia.

Diesel, automat

Príjemný bola aj druhý, silnejší naftový variant (129 kW/175 k, 420 Nm) v kombinácii s pohonom AWD a automatom. Tu sa automatická prevodovka ukázala v úplne inom, oveľa pozitívnejšom svetle než pri benzínovom motore.

Aktívnejšie využíva krútiaci moment motora, čo ju nenúti zbytočne podraďovať. Vozidlo veľmi ochotne a plynulo zrýchľuje. Táto verzia nemá chybu. Jediné, čo mi chýbalo, sú pádla pod volantom pre manuálne radenie pri športovejšom štýle jazdy.

K avizovaným spotrebám paliva sa budeme vedieť vyjadriť až po teste produkčných verzií. Predsa len som skúšal predsériové kusy a na veľmi krátkej trase, ktorá neumožňovala objektívne preveriť apetít testovaných verzií.

Najlacnejšia benzínová Mazda CX-5 bude stáť 21 900 eur. Diesel začína od 23 900 eur. Najlacnejšia benzínová štvorkolka vyjde na 26 400 eur, naftová na 28 400 eur. Najdrahší variant, aký je možné si objednať, silnejší diesel so šesťstupňovou automatickou prevodovkou a pohonom AWD stojí 34 500 eur.

Technické parametre vozidiel Mazda CX-5

motor SKYACTIV-G
2.0
SKYACTIV-D
2.2
SKYACTIVE-D 2.2
zdvihový objem [cm3] 1997 2184 2184
výkon [kW/k] 121/165(118/160) 110/150 129/175
pri otáčkach [1/min] 6000 4500 4500
krútiaci moment [Nm] 210(208) 380 420
pri otáčkach [1/min] 4000 1800-2600 2000
prevodovka 6MT(6AT) 6MT(6AT) 6MT(6AT)
prevádzková hmotnosť [kg] MT/AT (AWD) 1345 (1425) 1445/1480(1530) - (1530)
palivová spotreba [l/100 km] MT/AT (AWD) 6,0/-(-/-) 4,5/-(-/-) -/- (-/-)
zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] MT/AT (AWD) 9,2/-(10,5/9,6) 9,2/10,0(9,4/10,2) -/- (8,8/9,4),
maximálna rýchlosť [km/h] MT/AT (AWD) 200/- (197/187) 202/198(197/194) -/- (207/204)


Rozmery:

dĺžka 4555 mm
šírka 1840 mm
výška 1710 mm
rázvor náprav 2700 mm
objem batožinového priestoru 503 l
objem palivovej nádrže 56l FWD/58 l AWD

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  2. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  3. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  4. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  5. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. Vďaka úveru na rekonštrukciu môžete ušetriť tisícky EUR
  8. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  9. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  10. Deň detí oslavujeme štyri dni. Iba v Borylande!
  1. Odmeny za diplomové práce na Stavebnej fakulte STU v Bratislave
  2. Zmluva o nájme pre ambasádu USA neoprávnene zaradená do programu
  3. 4* projekt víl a apartmánov priamo na pobreží, Chorvátsko
  4. Slováci rozhodli o najlepšom!
  5. AAA Auto má nový úver pre živnostníkov
  6. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  7. Kúpeľňa - profesionálne informácie pri jej zhotovení
  8. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá
  9. Dobrodružstvo s vodou
  10. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne
  1. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 7 186
  2. Aký bude váš doplnkový dôchodok 6 702
  3. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 5 960
  4. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 5 649
  5. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne 5 058
  6. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 4 385
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 4 110
  8. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 3 636
  9. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 469
  10. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá 2 484

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ponuka Volkswagenu je blízko očakávaní odborov. Prečo sa ďalej štrajkuje

Pri najnižšom tabuľkovom plate je štvoreurový rozdiel medzi ponukou vedenia a požiadavkami odborov.

KOMENTÁRE

Od jablka aspoň k paštéte. Kam sa dostanú štrajkujúci

Keď sa ozvali z vedenia VW, čakali sme, že využijú právnikov.

KOMENTÁRE

Je smutné, že moje precitnutie trvalo tak dlho

Zhltol som Váhostav, Čistý deň, Evku, Bašternáka, Kočnera.

Neprehliadnite tiež

Prieskum: Nové autá sú najspoľahlivejšie, aké kedy boli

Zákazníkov hnevá autorádio aj adaptívny tempomat.

Tesla najala Slováka ako šéfa pre systém Autopilot

Priamym nadriadeným Andreja Karpathyho bude Elon Musk.

Airbus vyvíja lietajúci taxík. Ukázal, ako si predstavuje prepravu budúcnosti

Projekt Vahana ukazuje spôsob, ako si Airbus predstavuje budúcnosť mestskej premávky.

Jaguar ukázal prvý detail nového SUV E-Pace

Briti pokračujú v útoku na segment SUV, čoskoro predstavia ďalší model.