SME
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Celoživotné poznávacie značky polícia nechystá

Proti zmene na číselné ŠPZ hovorí ich zložitosť aj nákladnosť.

ŠPZ jasne identifikuje, odkiaľ pochádza majiteľ auta. V Česku informáciu o území vypustia.ŠPZ jasne identifikuje, odkiaľ pochádza majiteľ auta. V Česku informáciu o území vypustia. (Zdroj: ARCHÍV SME – PAVOL FUNTÁL)

Našich policajtov plánované nové značenie v Česku neinšpirovalo.

BRATISLAVA. Pred rokmi šiel z futbalového zápasu v Trnave a na výpadovke mu okno rozbili chuligáni, ktorí hádzali kamene do áut s bratislavskou poznávacou značkou.

Zážitok známeho televízneho komentátora Karola Poláka nie je u nás ojedinelý.

Podobným prípadom by mohla zamedziť novinka, akú v súčasnosti pripravujú v Česku. Ministerstvo vnútra tam plánuje zo značiek vypustiť informáciu o území.

Ak zmena prejde, autá budú po novom označené len náhodne vygenerovanou kombináciou čísel a písmen.

Takúto značku pridelia vodičovi doživotne a zostane mu aj po výmene auta. Značky nebude musieť meniť ani po presťahovaní sa do iného regiónu.

Vychytané nešváry

Naše úrady o podobnej zmene zatiaľ neuvažujú.

„V súčasnosti považujeme náš systém za vyhovujúci, prehľadný a umožňujúci rýchlu identifikáciu vozidiel zo strany vodičov i polície,“ hovorí Michal Slivka z Policajného prezídia.

Polícii sa už podľa neho podarilo odstrániť aj hlavný neduh, na ktorý sa vodiči pri súčasnom systéme dlhodobo sťažovali.

„So zámerom znemožniť korupciu a cielený výber tabuliek s lukratívnym evidenčným číslom na uprednostňovaných občanov sme v júli spustili na dopravných inšpektorátoch nový softvér, ktorý evidenčné čísla prideľuje náhodne,“ vraví Slivka.

Policajti tak na výber značiek stratili vplyv.

Etnické dôvody

Proti výmene značiek hovorí okrem ich ťažšej zapamätateľnosti aj nákladnosť operácie. Tú chce české ministerstvo obmedziť tým, že nové značky budú sprvu prideľovať iba vodičom, ktorí by ich museli meniť i tak.

Nový systém by síce vodičom zjednodušil život, no za priveľkú cenu, myslí si aj prezident Ústredného automotoklubu Juraj Smrečan.

„Priniesol by síce anonymitu, ale tá je skôr dôležitá v krajinách, ako je bývalá Juhoslávia.“ Uniformné značky, z ktorých sa nedá vyčítať mesto ani región, zaviedla na zníženie etnického napätia už v roku 1998 Bosna a Hercegovina.

Dopravný expert Jozef Drahovský zasa upozorňuje, že najbližšia zmena značenia by už mala byť spojená s technologickým pokrokom.

Takým je napríklad zavedenie identifikačných čipov do značiek, aké už používajú napríklad vo Veľkej Británii.

Čipy úradom pomáhajú odhaľovať hľadané autá či zjednodušujú platenie mýta.

„Prínos by nový systém mal aj vtedy, ak by sa zmenila politika zákonného poistenia a doživotný vlastník by poistenie platil len za značku, ktorú by si mohol prehadzovať medzi vozidlami,“ mieni Drahovský.

To by podľa neho uvítali najmä majitelia sezónnych vozidiel.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 488
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 682
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 966
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 981
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 103
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 618
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 741
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 710
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 584
  10. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 9 093
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie nielen môže bolieť, ale možno sa pri čakaní naň nakaziť. Ilustračná fotografia.
Dobré ráno

Dobré ráno: Monika Jankovská sa chce dohodnúť s políciou

Štátna tajomníčka zrejme chce spolupracovať.

Podcast Dobré Ráno.
Minister obrany Jaroslav Naď.
Autorská strana Samuela Marca

Keď príde šialenec a všetko zmení (píše Samo Marec)

Čo všetko je možné, keď ľudia uveria, že možné je všetko.

Marcelo Bielsa.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.