Zipsovanie na ceste nemení prednosti v jazde

Predstavte si, že sa pripájate do priebežného jazdného pruhu s predpísaným zipsovaním. Chcete sa zaradiť pred vozidlo, no to do vás zozadu narazí. Polícia vás označí za vinníka. Je to správne a spravodlivé?

MS: "Ako je to s pravidlom zipsového radenia? Napríklad, v Bratislave na vjazde na most Apollo z petržalskej strany. Je tam značka označujúca zipsové radenie. Kúsok za značkou som sa podľa tohto pravidla zaraďoval a ťukli sme sa (moja ľavá zadná strana a jeho pravá predná strana). Policajti ma pokutovali za nedanie prednosti. Chcem sa teda opýtať, či tá značka je len pre informáciu, alebo aj určuje právo prednosti."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

V miestach, kde sa počet jazdných pruhov znižuje a je pritom zjavné, ktoré jazdné pruhy sa končia, musia dať vodiči v končiacich pruhoch prednosť v jazde tým, ktorí jazdia v pokračujúcom jazdnom pruhu. Vodiči, ktorí tam majú dať prednosť, si musia počínať tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Bez dopravnej značky Striedavé radenie (C 30) by autor otázky (MS) musel dať jednoznačne prednosť autám v pruhu, do ktorého chcel prejsť. O to viac, že pri vchádzaní na most Apollo z Einsteinovej je vytvorený pripájací jazdný pruh. "Vodič pri zaraďovaní z pripájacieho pruhu do priebežného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi idúcemu v priebežnom pruhu," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Ak by sa autá zrazili na mieste bez značky striedavého radenia, nebolo by pochýb v tom, že mu policajti uložili pokutu za nedanie prednosti v jazde.

Dopravná značka upravuje vzťahy, no neruší prednosť v jazde

01.jpgDopravná značka Striedavé radenie, ktorá prikazuje zipsovanie na ceste, však celú situáciu mierne mení.

"Vodič vozidla idúceho vo voľnom, alebo v priebežnom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy, preradenie do voľného, alebo priebežného jazdného pruhu. Vodič pri zaraďovaní do voľného, alebo priebežného jazdného pruhu, pritom nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho vo voľnom, alebo priebežnom jazdnom pruhu," píše sa v definícii značky.

Podľa všeobecného predpisu bol autor otázky povinný správať sa tak, aby vozidlo v priebežnom pruhu nemuselo náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. To ale nie je v rozpore s významom dopravnej značky. Autor otázky nemal ohroziť vodiča jazdiaceho v priebežnom pruhu.

Neohroziť iného účastníka cestnej premávky znamená počínať si tak, aby mu nevzniklo nijaké nebezpečenstvo.

Kto by bol vinný a za akých okolností

To, že vodič v priebežnom pruhu mal pustiť autora otázky pred seba, je nepopierateľné. A dopustil sa tak priestupku. To však, zdá sa, nebolo príčinou zrážky vozidiel. Ak si autor otázky nepočínal tak, aby vodičovi v priebežnom pruhu nevzniklo žiadne nebezpečenstvo, spôsobil haváriu. Potom sa dá na problém pozerať aj tak, že spôsobil priestupok a príčinou havárie bolo nedanie prednosti v jazde.

Istá spoluvina vodiča z priebežného pruhu by mohla byť akceptovaná v prípade, že aj keď mohol zabrzdiť a zabrániť narazeniu do auta pred ním, neurobil tak. Bez svedkov alebo kamerového systému sa to ale ťažko dokazuje.

Teoreticky sa tiež mohlo stať aj to, že vodič z priebežného pruhu prudko vyštartoval dopredu v čase, keď sa do priebežného pruhu dostával autor otázky. Potom by zjavne celú vinu musel znášať vodič z priebežného jazdného pruhu.

Policajti, zdá sa, rozhodli o pokute správne

Z toho, čo sme si od MS mali možnosť prečítať, to vyzerá tak, že obe autá nešli rýchlo. Vodič v priebežnom pruhu zjavne ignoroval povinnosť pustiť pred seba vozidlo z pripájacieho pruhu. Autor otázky však s veľkou pravdepodobnosťou dúfal, že ho na základe značky vodič z priebežného pruhu pustí pred seba, no nestalo sa tak.

V takýchto situáciách je veľmi dôležité, aby ste aj pri najmenšom náznaku toho, že vás vodič pred seba nepustí, neriskovali a netlačili sa pred neho. Okrem zrážky vám potom môže hroziť aj to, že polícia označí za vinníka vás.

Aj keby bolo spravodlivé, aby vinu a sankcie znášal predovšetkým vodič z priebežného pruhu, predpisy a známe okolnosti nás prikláňajú veriť tomu, že zodpovednosť za nehodu je najmä na autorovi otázky.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kreditná karta – áno alebo nie
  2. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  3. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  5. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  6. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  7. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  8. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  10. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  1. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  2. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  3. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  4. Kreditná karta – áno alebo nie
  5. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  6. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  8. Uncovering Artificial Intelligence in Slovakia
  9. Digitalizácia dokumentov firmám ušetrí nielen peniaze
  10. Intenzívne sa rozvíjajúca spolupráca s čínskymi univerzitami
  1. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 27 364
  2. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 23 529
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 18 122
  4. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 17 433
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 11 945
  6. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 6 513
  7. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 5 960
  8. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 5 140
  9. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé 5 044
  10. Sú bolesti kĺbov dôvodom, že nemôžete v živote robiť čo chcete? 3 058

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Aktivitou v parlamente nesrší, politickú budúcnosť má Kaliňák už spečatenú

V Smere je stále veľmi silný, hovorí o Robertovi Kaliňákovi politológ.

DOMOV

Minúta po minúte: Farmári chceli Pellegriniho, prijal ich prezident Kiska

Prijali aj ponuku ministerky Matečnej, chcú ísť ale všetci.

DOMOV

Traktory v Bratislave. V hlavnom meste protestujú farmári

Traktory sú už zaparkované pred prezidentským palácom.

Komentár Zuzany Kepplovej

Ani farmári, ani učitelia nie sú len malá hlučná skupinka

Protestujúci sa učia jeden od druhého. No a čo?

Neprehliadnite tiež

Britskému režisérovi vzbĺka Tesla za jazdy, príčina ostáva neznáma

Ide o prvý prípad bezdôvodného samovznietenia batérie Tesly.

Audi A1 narástlo na veľkosť Pola. Dieselový motor už nedostane

Digitálne budíky na prístrojovej doske ponúkne už v základe.

Dopravu v Bratislave a okolí komplikuje viacero nehôd a kolóny

Situáciu môže skomplikovať aj jazda protestujúcich farmárov na traktoroch.

Čo kúpiť: Volkswagen Golf alebo konkurenciu?

V Európe je najpredávanejší Volkswagen Golf. Na Slovensku ho predbehla Škoda Octavia.