Zipsovanie na ceste nemení prednosti v jazde

Predstavte si, že sa pripájate do priebežného jazdného pruhu s predpísaným zipsovaním. Chcete sa zaradiť pred vozidlo, no to do vás zozadu narazí. Polícia vás označí za vinníka. Je to správne a spravodlivé?

MS: "Ako je to s pravidlom zipsového radenia? Napríklad, v Bratislave na vjazde na most Apollo z petržalskej strany. Je tam značka označujúca zipsové radenie. Kúsok za značkou som sa podľa tohto pravidla zaraďoval a ťukli sme sa (moja ľavá zadná strana a jeho pravá predná strana). Policajti ma pokutovali za nedanie prednosti. Chcem sa teda opýtať, či tá značka je len pre informáciu, alebo aj určuje právo prednosti."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

V miestach, kde sa počet jazdných pruhov znižuje a je pritom zjavné, ktoré jazdné pruhy sa končia, musia dať vodiči v končiacich pruhoch prednosť v jazde tým, ktorí jazdia v pokračujúcom jazdnom pruhu. Vodiči, ktorí tam majú dať prednosť, si musia počínať tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Bez dopravnej značky Striedavé radenie (C 30) by autor otázky (MS) musel dať jednoznačne prednosť autám v pruhu, do ktorého chcel prejsť. O to viac, že pri vchádzaní na most Apollo z Einsteinovej je vytvorený pripájací jazdný pruh. "Vodič pri zaraďovaní z pripájacieho pruhu do priebežného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi idúcemu v priebežnom pruhu," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Ak by sa autá zrazili na mieste bez značky striedavého radenia, nebolo by pochýb v tom, že mu policajti uložili pokutu za nedanie prednosti v jazde.

Dopravná značka upravuje vzťahy, no neruší prednosť v jazde

01.jpgDopravná značka Striedavé radenie, ktorá prikazuje zipsovanie na ceste, však celú situáciu mierne mení.

"Vodič vozidla idúceho vo voľnom, alebo v priebežnom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy, preradenie do voľného, alebo priebežného jazdného pruhu. Vodič pri zaraďovaní do voľného, alebo priebežného jazdného pruhu, pritom nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho vo voľnom, alebo priebežnom jazdnom pruhu," píše sa v definícii značky.

Podľa všeobecného predpisu bol autor otázky povinný správať sa tak, aby vozidlo v priebežnom pruhu nemuselo náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. To ale nie je v rozpore s významom dopravnej značky. Autor otázky nemal ohroziť vodiča jazdiaceho v priebežnom pruhu.

Neohroziť iného účastníka cestnej premávky znamená počínať si tak, aby mu nevzniklo nijaké nebezpečenstvo.

Kto by bol vinný a za akých okolností

To, že vodič v priebežnom pruhu mal pustiť autora otázky pred seba, je nepopierateľné. A dopustil sa tak priestupku. To však, zdá sa, nebolo príčinou zrážky vozidiel. Ak si autor otázky nepočínal tak, aby vodičovi v priebežnom pruhu nevzniklo žiadne nebezpečenstvo, spôsobil haváriu. Potom sa dá na problém pozerať aj tak, že spôsobil priestupok a príčinou havárie bolo nedanie prednosti v jazde.

Istá spoluvina vodiča z priebežného pruhu by mohla byť akceptovaná v prípade, že aj keď mohol zabrzdiť a zabrániť narazeniu do auta pred ním, neurobil tak. Bez svedkov alebo kamerového systému sa to ale ťažko dokazuje.

Teoreticky sa tiež mohlo stať aj to, že vodič z priebežného pruhu prudko vyštartoval dopredu v čase, keď sa do priebežného pruhu dostával autor otázky. Potom by zjavne celú vinu musel znášať vodič z priebežného jazdného pruhu.

Policajti, zdá sa, rozhodli o pokute správne

Z toho, čo sme si od MS mali možnosť prečítať, to vyzerá tak, že obe autá nešli rýchlo. Vodič v priebežnom pruhu zjavne ignoroval povinnosť pustiť pred seba vozidlo z pripájacieho pruhu. Autor otázky však s veľkou pravdepodobnosťou dúfal, že ho na základe značky vodič z priebežného pruhu pustí pred seba, no nestalo sa tak.

V takýchto situáciách je veľmi dôležité, aby ste aj pri najmenšom náznaku toho, že vás vodič pred seba nepustí, neriskovali a netlačili sa pred neho. Okrem zrážky vám potom môže hroziť aj to, že polícia označí za vinníka vás.

Aj keby bolo spravodlivé, aby vinu a sankcie znášal predovšetkým vodič z priebežného pruhu, predpisy a známe okolnosti nás prikláňajú veriť tomu, že zodpovednosť za nehodu je najmä na autorovi otázky.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 751
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 553
  3. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 279
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 042
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 716
  6. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 574
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 323
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 872
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 619
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 993

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Prevážil podľa mňa konsenzus, že problematika je natoľko zložitá, že politická reprezentácia nie je schopná objektívne vyhodnotiť, čo by sa jednotlivým klientom stalo.

PLUS

Nespávajú, aby mohli prekladať titulky. Zadarmo a za pár hodín

I love you, povie filmová postava a v titulkoch sa objaví: Ja láska vy.

TECH

Vytvorili prvú farbu na vlasy, ktorá dokáže meniť odtiene

Farby sa testujú pre komerčné použitie.

Neprehliadnite tiež

Koľko stojí liter batožinového priestoru?

Objem kufra je dôležitý pre marketing auta, no čísla hovoria len polovicu pravdy.

Skupina PSA prisľúbila spolkovej vláde, že zachová nemecké závody Opelu

Automobilka PSA Group prisľúbila, že v prípade prevzatia európskych operácií General Motors bude naďalej prevádzkovať všetky nemecké závody.

Sauber predstavil nový monopost, s ktorým chce potrápiť konkurenciu

Stajňa formuly 1 Sauber predstavila v pondelok nový monopost C36-Ferrari.

Spolupráca Peugeot-Citroen-Toyota priniesla praktické dodávky (test)

Konštruktéri vyťažili z pohonu prednej nápravy maximum. Výjazd na zasnežený kopec tak nebude problémom.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop