Zipsovanie na ceste nemení prednosti v jazde

Predstavte si, že sa pripájate do priebežného jazdného pruhu s predpísaným zipsovaním. Chcete sa zaradiť pred vozidlo, no to do vás zozadu narazí. Polícia vás označí za vinníka. Je to správne a spravodlivé?

MS: "Ako je to s pravidlom zipsového radenia? Napríklad, v Bratislave na vjazde na most Apollo z petržalskej strany. Je tam značka označujúca zipsové radenie. Kúsok za značkou som sa podľa tohto pravidla zaraďoval a ťukli sme sa (moja ľavá zadná strana a jeho pravá predná strana). Policajti ma pokutovali za nedanie prednosti. Chcem sa teda opýtať, či tá značka je len pre informáciu, alebo aj určuje právo prednosti."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

V miestach, kde sa počet jazdných pruhov znižuje a je pritom zjavné, ktoré jazdné pruhy sa končia, musia dať vodiči v končiacich pruhoch prednosť v jazde tým, ktorí jazdia v pokračujúcom jazdnom pruhu. Vodiči, ktorí tam majú dať prednosť, si musia počínať tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Bez dopravnej značky Striedavé radenie (C 30) by autor otázky (MS) musel dať jednoznačne prednosť autám v pruhu, do ktorého chcel prejsť. O to viac, že pri vchádzaní na most Apollo z Einsteinovej je vytvorený pripájací jazdný pruh. "Vodič pri zaraďovaní z pripájacieho pruhu do priebežného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi idúcemu v priebežnom pruhu," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Ak by sa autá zrazili na mieste bez značky striedavého radenia, nebolo by pochýb v tom, že mu policajti uložili pokutu za nedanie prednosti v jazde.

Dopravná značka upravuje vzťahy, no neruší prednosť v jazde

01.jpgDopravná značka Striedavé radenie, ktorá prikazuje zipsovanie na ceste, však celú situáciu mierne mení.

"Vodič vozidla idúceho vo voľnom, alebo v priebežnom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy, preradenie do voľného, alebo priebežného jazdného pruhu. Vodič pri zaraďovaní do voľného, alebo priebežného jazdného pruhu, pritom nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho vo voľnom, alebo priebežnom jazdnom pruhu," píše sa v definícii značky.

Podľa všeobecného predpisu bol autor otázky povinný správať sa tak, aby vozidlo v priebežnom pruhu nemuselo náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. To ale nie je v rozpore s významom dopravnej značky. Autor otázky nemal ohroziť vodiča jazdiaceho v priebežnom pruhu.

Neohroziť iného účastníka cestnej premávky znamená počínať si tak, aby mu nevzniklo nijaké nebezpečenstvo.

Kto by bol vinný a za akých okolností

To, že vodič v priebežnom pruhu mal pustiť autora otázky pred seba, je nepopierateľné. A dopustil sa tak priestupku. To však, zdá sa, nebolo príčinou zrážky vozidiel. Ak si autor otázky nepočínal tak, aby vodičovi v priebežnom pruhu nevzniklo žiadne nebezpečenstvo, spôsobil haváriu. Potom sa dá na problém pozerať aj tak, že spôsobil priestupok a príčinou havárie bolo nedanie prednosti v jazde.

Istá spoluvina vodiča z priebežného pruhu by mohla byť akceptovaná v prípade, že aj keď mohol zabrzdiť a zabrániť narazeniu do auta pred ním, neurobil tak. Bez svedkov alebo kamerového systému sa to ale ťažko dokazuje.

Teoreticky sa tiež mohlo stať aj to, že vodič z priebežného pruhu prudko vyštartoval dopredu v čase, keď sa do priebežného pruhu dostával autor otázky. Potom by zjavne celú vinu musel znášať vodič z priebežného jazdného pruhu.

Policajti, zdá sa, rozhodli o pokute správne

Z toho, čo sme si od MS mali možnosť prečítať, to vyzerá tak, že obe autá nešli rýchlo. Vodič v priebežnom pruhu zjavne ignoroval povinnosť pustiť pred seba vozidlo z pripájacieho pruhu. Autor otázky však s veľkou pravdepodobnosťou dúfal, že ho na základe značky vodič z priebežného pruhu pustí pred seba, no nestalo sa tak.

V takýchto situáciách je veľmi dôležité, aby ste aj pri najmenšom náznaku toho, že vás vodič pred seba nepustí, neriskovali a netlačili sa pred neho. Okrem zrážky vám potom môže hroziť aj to, že polícia označí za vinníka vás.

Aj keby bolo spravodlivé, aby vinu a sankcie znášal predovšetkým vodič z priebežného pruhu, predpisy a známe okolnosti nás prikláňajú veriť tomu, že zodpovednosť za nehodu je najmä na autorovi otázky.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  2. Vianočný bázar chalaňov
  3. Vianočné mecheche 2017
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  6. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  7. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  8. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  9. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  10. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 6 556
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 5 759
  3. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 449
  4. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 276
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 204
  6. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 2 151
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 110
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 080
  9. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 1 599
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 597

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My jediní máme Boha. Patrí iba nám a robí všetko, čo chceme

Slovenský Boh nám poslal slovenského Ježiša cez jeho slovenskú matku, aby nás chránil.

KOMENTÁRE

Rok 1995: Keď Mečiar zabával vtipmi na úrovni piatej cenovej skupiny

Slovensko preniklo medzi hokejovú elitu.

EKONOMIKA

RTVS plánuje urobiť radikálne škrty vo vysielaní, ak sa nezvýšia príjmy

Súčasné príjmy sú vraj nedostatočné.

Neprehliadnite tiež

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.

Fiat Punto dostal nula hviezdičiek za bezpečnosť, najhoršie hodnotenie v histórii

Sklamali aj viaceré modely, ktoré v základnej výbave dostali iba tri z piatich hviezdičiek za bezpečnosť.

Autá dostanú novú povinnú výbavu: núdzové volanie eCall

Každé auto si bude vedieť privolať sanitku v prípade nehody.