SME
Streda, 5. október, 2022 | Meniny má Viera

Zipsovanie na ceste nemení prednosti v jazde

Predstavte si, že sa pripájate do priebežného jazdného pruhu s predpísaným zipsovaním. Chcete sa zaradiť pred vozidlo, no to do vás zozadu narazí. Polícia vás označí za vinníka. Je to správne a spravodlivé?

MS: "Ako je to s pravidlom zipsového radenia? Napríklad, v Bratislave na vjazde na most Apollo z petržalskej strany. Je tam značka označujúca zipsové radenie. Kúsok za značkou som sa podľa tohto pravidla zaraďoval a ťukli sme sa (moja ľavá zadná strana a jeho pravá predná strana). Policajti ma pokutovali za nedanie prednosti. Chcem sa teda opýtať, či tá značka je len pre informáciu, alebo aj určuje právo prednosti."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

V miestach, kde sa počet jazdných pruhov znižuje a je pritom zjavné, ktoré jazdné pruhy sa končia, musia dať vodiči v končiacich pruhoch prednosť v jazde tým, ktorí jazdia v pokračujúcom jazdnom pruhu. Vodiči, ktorí tam majú dať prednosť, si musia počínať tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Bez dopravnej značky Striedavé radenie (C 30) by autor otázky (MS) musel dať jednoznačne prednosť autám v pruhu, do ktorého chcel prejsť. O to viac, že pri vchádzaní na most Apollo z Einsteinovej je vytvorený pripájací jazdný pruh. "Vodič pri zaraďovaní z pripájacieho pruhu do priebežného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi idúcemu v priebežnom pruhu," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Ak by sa autá zrazili na mieste bez značky striedavého radenia, nebolo by pochýb v tom, že mu policajti uložili pokutu za nedanie prednosti v jazde.

Dopravná značka upravuje vzťahy, no neruší prednosť v jazde

01.jpgDopravná značka Striedavé radenie, ktorá prikazuje zipsovanie na ceste, však celú situáciu mierne mení.

"Vodič vozidla idúceho vo voľnom, alebo v priebežnom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy, preradenie do voľného, alebo priebežného jazdného pruhu. Vodič pri zaraďovaní do voľného, alebo priebežného jazdného pruhu, pritom nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho vo voľnom, alebo priebežnom jazdnom pruhu," píše sa v definícii značky.

Podľa všeobecného predpisu bol autor otázky povinný správať sa tak, aby vozidlo v priebežnom pruhu nemuselo náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. To ale nie je v rozpore s významom dopravnej značky. Autor otázky nemal ohroziť vodiča jazdiaceho v priebežnom pruhu.

Neohroziť iného účastníka cestnej premávky znamená počínať si tak, aby mu nevzniklo nijaké nebezpečenstvo.

Kto by bol vinný a za akých okolností

To, že vodič v priebežnom pruhu mal pustiť autora otázky pred seba, je nepopierateľné. A dopustil sa tak priestupku. To však, zdá sa, nebolo príčinou zrážky vozidiel. Ak si autor otázky nepočínal tak, aby vodičovi v priebežnom pruhu nevzniklo žiadne nebezpečenstvo, spôsobil haváriu. Potom sa dá na problém pozerať aj tak, že spôsobil priestupok a príčinou havárie bolo nedanie prednosti v jazde.

Istá spoluvina vodiča z priebežného pruhu by mohla byť akceptovaná v prípade, že aj keď mohol zabrzdiť a zabrániť narazeniu do auta pred ním, neurobil tak. Bez svedkov alebo kamerového systému sa to ale ťažko dokazuje.

Teoreticky sa tiež mohlo stať aj to, že vodič z priebežného pruhu prudko vyštartoval dopredu v čase, keď sa do priebežného pruhu dostával autor otázky. Potom by zjavne celú vinu musel znášať vodič z priebežného jazdného pruhu.

Policajti, zdá sa, rozhodli o pokute správne

Z toho, čo sme si od MS mali možnosť prečítať, to vyzerá tak, že obe autá nešli rýchlo. Vodič v priebežnom pruhu zjavne ignoroval povinnosť pustiť pred seba vozidlo z pripájacieho pruhu. Autor otázky však s veľkou pravdepodobnosťou dúfal, že ho na základe značky vodič z priebežného pruhu pustí pred seba, no nestalo sa tak.

V takýchto situáciách je veľmi dôležité, aby ste aj pri najmenšom náznaku toho, že vás vodič pred seba nepustí, neriskovali a netlačili sa pred neho. Okrem zrážky vám potom môže hroziť aj to, že polícia označí za vinníka vás.

Aj keby bolo spravodlivé, aby vinu a sankcie znášal predovšetkým vodič z priebežného pruhu, predpisy a známe okolnosti nás prikláňajú veriť tomu, že zodpovednosť za nehodu je najmä na autorovi otázky.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  3. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  4. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  5. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  6. Dôležitosť duševnej pohody
  7. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  8. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  1. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  2. Nechajte sa zelektrizovať!
  3. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  4. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  5. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  6. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  7. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
  8. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 17 253
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 336
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 257
  4. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 979
  5. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 5 734
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 085
  7. Dôležitosť duševnej pohody 4 952
  8. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 382
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ukrajinský vojak Leonid vztyčuje na opustenom ruskom tanku na predmestí mesta Lyman ukrajinskú vlajku.

Lyman oslobodili krátko po tom, čo ho Putin vyhlásil za ruské územie.


a 3 ďalší 22m

V minulosti Königsberg, teda Kráľovec, založili križiaci na počesť kráľa Přemysla Otakara II.


1 h

Novelu o predčasných voľbách SaS zrejme podporí.


a 1 ďalší 5 h
Ukrajinskí vojaci pokračujú v postupe na juhu a východe krajiny.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 17 h

Neprehliadnite tiež

Cupra Formentor VZ5 a Cupra Born

V krátkosti sme si vyskúšali Born aj Formentor VZ5.


2 h
Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


4. okt
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep

Blogy SME

  1. Miriam Studeničová: Kresťanstvo sa v niečom zásadnom mýli! V čom?
  2. Rastislav Profant: Putin, vojnový zločinec, masový vrah a mafián, dal svetu ultimátum: alebo mi dáte Ukrajinu, alebo začnem nukleárnu vojnu.
  3. Jozef Kováč: Keď sa nedarí, ako nezávislej, tak…....... !
  4. Michal Pavlík: Otcovia sa potešia - dva týždne štátom platenej dovolenky po narodení.
  5. Jozef Černek: Smutná pozvánka pre pani prezidentku
  6. Anna Romanová: Moja psychóza 3 - fašistický sused
  7. Marek Kytka: Regenda s gólom a postom druhej hviezdy zápasu! Slafkovskému sa nedarilo
  8. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ?
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 738
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 404
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 122
  4. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 812
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 3 336
  6. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 3 026
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 772
  8. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 2 288
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu