MS: "Ako je to s pravidlom zipsového radenia? Napríklad, v Bratislave na vjazde na most Apollo z petržalskej strany. Je tam značka označujúca zipsové radenie. Kúsok za značkou som sa podľa tohto pravidla zaraďoval a ťukli sme sa (moja ľavá zadná strana a jeho pravá predná strana). Policajti ma pokutovali za nedanie prednosti. Chcem sa teda opýtať, či tá značka je len pre informáciu, alebo aj určuje právo prednosti."
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk
V miestach, kde sa počet jazdných pruhov znižuje a je pritom zjavné, ktoré jazdné pruhy sa končia, musia dať vodiči v končiacich pruhoch prednosť v jazde tým, ktorí jazdia v pokračujúcom jazdnom pruhu. Vodiči, ktorí tam majú dať prednosť, si musia počínať tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.
Bez dopravnej značky Striedavé radenie (C 30) by autor otázky (MS) musel dať jednoznačne prednosť autám v pruhu, do ktorého chcel prejsť. O to viac, že pri vchádzaní na most Apollo z Einsteinovej je vytvorený pripájací jazdný pruh. "Vodič pri zaraďovaní z pripájacieho pruhu do priebežného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi idúcemu v priebežnom pruhu," píše sa v zákone o cestnej premávke.
Ak by sa autá zrazili na mieste bez značky striedavého radenia, nebolo by pochýb v tom, že mu policajti uložili pokutu za nedanie prednosti v jazde.
Prečítajte si aj:
Značka 60-ka v odbočovacom pruhu platí aj na rýchlostnej ceste
Dopravná značka upravuje vzťahy, no neruší prednosť v jazde
Dopravná značka Striedavé radenie, ktorá prikazuje zipsovanie na ceste, však celú situáciu mierne mení.
"Vodič vozidla idúceho vo voľnom, alebo v priebežnom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy, preradenie do voľného, alebo priebežného jazdného pruhu. Vodič pri zaraďovaní do voľného, alebo priebežného jazdného pruhu, pritom nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho vo voľnom, alebo priebežnom jazdnom pruhu," píše sa v definícii značky.
Podľa všeobecného predpisu bol autor otázky povinný správať sa tak, aby vozidlo v priebežnom pruhu nemuselo náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. To ale nie je v rozpore s významom dopravnej značky. Autor otázky nemal ohroziť vodiča jazdiaceho v priebežnom pruhu.
Neohroziť iného účastníka cestnej premávky znamená počínať si tak, aby mu nevzniklo nijaké nebezpečenstvo.
Kto by bol vinný a za akých okolností
To, že vodič v priebežnom pruhu mal pustiť autora otázky pred seba, je nepopierateľné. A dopustil sa tak priestupku. To však, zdá sa, nebolo príčinou zrážky vozidiel. Ak si autor otázky nepočínal tak, aby vodičovi v priebežnom pruhu nevzniklo žiadne nebezpečenstvo, spôsobil haváriu. Potom sa dá na problém pozerať aj tak, že spôsobil priestupok a príčinou havárie bolo nedanie prednosti v jazde.
Istá spoluvina vodiča z priebežného pruhu by mohla byť akceptovaná v prípade, že aj keď mohol zabrzdiť a zabrániť narazeniu do auta pred ním, neurobil tak. Bez svedkov alebo kamerového systému sa to ale ťažko dokazuje.
Teoreticky sa tiež mohlo stať aj to, že vodič z priebežného pruhu prudko vyštartoval dopredu v čase, keď sa do priebežného pruhu dostával autor otázky. Potom by zjavne celú vinu musel znášať vodič z priebežného jazdného pruhu.
Otestujte si znalosti z dopravných predpisov
Policajti, zdá sa, rozhodli o pokute správne
Z toho, čo sme si od MS mali možnosť prečítať, to vyzerá tak, že obe autá nešli rýchlo. Vodič v priebežnom pruhu zjavne ignoroval povinnosť pustiť pred seba vozidlo z pripájacieho pruhu. Autor otázky však s veľkou pravdepodobnosťou dúfal, že ho na základe značky vodič z priebežného pruhu pustí pred seba, no nestalo sa tak.
V takýchto situáciách je veľmi dôležité, aby ste aj pri najmenšom náznaku toho, že vás vodič pred seba nepustí, neriskovali a netlačili sa pred neho. Okrem zrážky vám potom môže hroziť aj to, že polícia označí za vinníka vás.
Aj keby bolo spravodlivé, aby vinu a sankcie znášal predovšetkým vodič z priebežného pruhu, predpisy a známe okolnosti nás prikláňajú veriť tomu, že zodpovednosť za nehodu je najmä na autorovi otázky.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk