S prepravou vianočného stromčeka si väčšina ľudí neláme hlavu, myslia si v nemeckom autoklube ADAC. Typická cesta stromčeka od predajcu do obývacej izby realizovaná na streche osobného auta je podľa autoklubu ukážkou podcenenia jeho vražedného potenciálu, napísal portál idnes.cz.
Stromček býva zvyčajne zviazaný alebo zabalený do plastovej siete a pripútaný len k strešným lyžinám, v lepšom prípade k priečnemu nosníku. Na tom by nebolo nič hrozného, keby väčšina ľudí nepoužívala na jeho ukotvenie pružný gumový popruh.
Ako sa takto pripútaný stromček zachová v prípade, keď auto smerujúce s nákladom domov nabúra do prekážky rýchlosťou 50 km/h? Práve takú nehodu simuloval ADAC vo svojej skúšobni. A ešte skôr, než svojich čitateľov odkázal na praktickú ukážku natočenú vysokofrekvenčnou kamerou, upozornil na fakt, že vplyvom preťaženia vzrastie hmotnosť pôvodne 30-kilového stromčeka v momente nárazu na celých 750 kg.
Takéto preťaženie už žiadny gumový popruh nevydrží na rozdiel od látkových upínacích pásov. Dokazuje to názorná ukážka z filmu, ktorý natočili v autoklube.
Prečítajte si tiež:
Čo robiť, keď vás na skúške z vodičáku pošle policajt do zákazu vjazdu
Správne pripútaný stromček leží na streche kmeňom dopredu v smere jazdy a pás pevne obtáča nielen kmeň, ale aj jeho špičku (pre možný pohyb do strán). Opačná poloha stromčeka nie je vhodná pre väčší odpor vzduchu. Stromček môže byť pripútaný k nosníku, stačia však strešné lyžiny.
Upínacie pásy je vhodné používať aj pri preprave stromčeka v interiéri vozidla. V takom prípade je najlepším riešením sklopiť operadlo zadného sedadla a stromček, opäť smerujúci kmeňom dopredu, pripútať k závesným okám v batožinovom priestore.
Ak sa stromček do kufra nevojde a vytŕča von 40 cm a viac, prečnievajúci koniec musí byť podľa vyhlášky označený reflexným označením s červenými a bielymi pruhmi. Stromček tiež nesmie zakryť koncové svetlá vozidla ani registračnú značku.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Autor: idnes.cz