SME

Ako si vybaviť príves a aké predpisy pri jazde s ním dodržiavať

Viete, čo všetko potrebujete na to, aby ste mohli jazdiť na aute s prívesom? Chce to trochu byrokracie a pamätať na predpisy, ktoré ste predtým nepotrebovali.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Martin: "Vlastním dodávku Citroen Jumper, ktorý má celkovú hmotnosť 3500 kg. Chcel by som si dať domontovať ťažné zariadenie a sem tam zapnúť aj prívesný vozík, keď aj nebrzdený do 750 kg. Čo všetko potrebujem, keď súprava presiahne 3500 kg?"

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Ťažné zariadenie do techničáku

V prvom rade si treba dať namontovať ťažné zariadenie. Potom navštívte obvodný úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie, ktorý vám do osvedčenia o evidencii zapíše "guľu" na ťahanie prívesov. Bez dokladu o schválení ťažného zariadenia a dokladu o montáži tam nepochodíte. Budete tiež potrebovať šesťeurový kolok.

SkryťVypnúť reklamu

Potom treba zájsť na políciu a predložiť:

  • vyplnenú žiadosť o zmenu,
  • osvedčenie o evidencii časť II, ktoré vystavil obvodný úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie, kde je už zapísané spájacie zariadenie,
  • platný doklad totožnosti.

Polícia za šesť eur vydá nový technický preukaz.

Prečítajte si aj:
Kaník sa nakrúcal za jazdy

Béčko bude stačiť až o rok

Ak má Martin vodičské oprávnenie na skupinu vozidiel B, dodávku bez prívesu šoférovať smie. Ak pripojí príves k dodávke s hmotnosťou 3 500 kilogramov, jeho oprávnenie už nebude stačiť. S "béčkom" nesmie šoférovať jazdnú súpravu, ktorej najväčšia prípustná hmotnosť presahuje 3,5 tony. Vtedy si bude musieť dorobiť vodičák na skupinu B+E.

Po 19. januári 2013 už s vodičským oprávnením skupiny B budete môcť šoférovať aj jazdnú súpravu s hmotnosťou nad 3,5 tony, ak príves nebude mať najväčšia prípustnú hmotnosť väčšiu ako 750 kg. Ak príves bude ťažší, jazdná súprava nebude môcť mať viac ako 4 250 kilogramov.

SkryťVypnúť reklamu

Dnes by však Martinovi za šoférovanie ťažšej súpravy s vodičským oprávnením skupiny B hrozila pokuta do 1300 eur a zákaz šoférovania až na päť rokov. Vedenie motorového vozidla bez príslušného vodičského oprávnenia je prísne trestaný závažný dopravný priestupok.

Povinnosti pri jazde s prívesom

Ak bude mať Martin všetky doklady v poriadku, môže vyraziť na cesty. Nesmie zabudnúť na to, že na diaľnici či rýchlostnej ceste bude potrebovať diaľničnú nálepku aj pre vozík. Nalepiť ju treba na čelné sklo ťažného vozidla.

Pri zapojení prívesu ťažšieho ako 750 kilogramov za vozidlo do 3,5 tony nesmie vodič so súpravou jazdiť rýchlejšie ako 90 km/h, a to ani na diaľnici či rýchlostnej ceste. S prívesom do 750 kg by nemal mať problém so 130-kou na diaľnici či rýchlostnej ceste (sú však aj výklady predpisov, podľa ktorých ani s prívesom do 750 kg nesmie ísť rýchlejšie ako 90-kou).

SkryťVypnúť reklamu

Ak aj značka na ceste umožní ísť rýchlejšie, ako povoľuje zákon vo všeobecných ustanoveniach, je až druhoradá. Viac ako 50-kou v obci alebo 90-kou mimo obce s vozíkom jazdiť nesmiete.

Ak by jazdná súprava presiahla dĺžku sedem metrov, smie vodič na jazdu použiť výhradne dva jazdné pruhy najbližšie k pravému okraju vozovky. V ostatných pruhoch smie jazdiť, ak obchádza, otáča sa či odbočuje, a je to nevyhnutné.

Pri ceste zo svahu musí mať vodič vždy zaradený rýchlostný stupeň.

Pri jazde bez prívesu musí byť spájacie zariadenie demontované, ak znemožňuje riadne prečítať evidenčné číslo. Ak je spájacie zariadenie odnímateľné bez špeciálnych nástrojov, musí ísť dole vždy, ak vozidlo neťahá príves.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 23 502
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 497
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 582
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 408
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 503
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 270
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 793
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 555
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Timotej Opálek: Mumford & Sons - Rushmere
  2. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  3. Eva Záhorská: Katastrofa menom Slintačka a krívačka
  4. Aleksander Prętnicki: Bratislavský Expres - Vlna tieňov
  5. Dušan Piršel: Vojna je ničota a strata ľudskosti
  6. Adrián Néma: Kde zmizla láska?
  7. Ondřej Havelka: Nahé dredaté krásky, ultimátní svoboda a posvátné konopí. Rastafariánství v JAR
  8. Ján Škerko: Sedem minút v nebi. Čo sa to včera stalo
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 932
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 410
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 595
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 755
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 591
  6. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 11 564
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 220
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 800
  1. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  2. Tupou Ceruzou: Businessman
  3. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  4. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  5. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  6. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  7. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  8. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
reklama
SkryťZatvoriť reklamu