Ako si vybaviť príves a aké predpisy pri jazde s ním dodržiavať

Viete, čo všetko potrebujete na to, aby ste mohli jazdiť na aute s prívesom? Chce to trochu byrokracie a pamätať na predpisy, ktoré ste predtým nepotrebovali.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Martin: "Vlastním dodávku Citroen Jumper, ktorý má celkovú hmotnosť 3500 kg. Chcel by som si dať domontovať ťažné zariadenie a sem tam zapnúť aj prívesný vozík, keď aj nebrzdený do 750 kg. Čo všetko potrebujem, keď súprava presiahne 3500 kg?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Ťažné zariadenie do techničáku

V prvom rade si treba dať namontovať ťažné zariadenie. Potom navštívte obvodný úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie, ktorý vám do osvedčenia o evidencii zapíše "guľu" na ťahanie prívesov. Bez dokladu o schválení ťažného zariadenia a dokladu o montáži tam nepochodíte. Budete tiež potrebovať šesťeurový kolok.

Potom treba zájsť na políciu a predložiť:

  • vyplnenú žiadosť o zmenu,
  • osvedčenie o evidencii časť II, ktoré vystavil obvodný úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie, kde je už zapísané spájacie zariadenie,
  • platný doklad totožnosti.

Polícia za šesť eur vydá nový technický preukaz.

Prečítajte si aj:
Kaník sa nakrúcal za jazdy

Béčko bude stačiť až o rok

Ak má Martin vodičské oprávnenie na skupinu vozidiel B, dodávku bez prívesu šoférovať smie. Ak pripojí príves k dodávke s hmotnosťou 3 500 kilogramov, jeho oprávnenie už nebude stačiť. S "béčkom" nesmie šoférovať jazdnú súpravu, ktorej najväčšia prípustná hmotnosť presahuje 3,5 tony. Vtedy si bude musieť dorobiť vodičák na skupinu B+E.

Po 19. januári 2013 už s vodičským oprávnením skupiny B budete môcť šoférovať aj jazdnú súpravu s hmotnosťou nad 3,5 tony, ak príves nebude mať najväčšia prípustnú hmotnosť väčšiu ako 750 kg. Ak príves bude ťažší, jazdná súprava nebude môcť mať viac ako 4 250 kilogramov.

Dnes by však Martinovi za šoférovanie ťažšej súpravy s vodičským oprávnením skupiny B hrozila pokuta do 1300 eur a zákaz šoférovania až na päť rokov. Vedenie motorového vozidla bez príslušného vodičského oprávnenia je prísne trestaný závažný dopravný priestupok.

Povinnosti pri jazde s prívesom

Ak bude mať Martin všetky doklady v poriadku, môže vyraziť na cesty. Nesmie zabudnúť na to, že na diaľnici či rýchlostnej ceste bude potrebovať diaľničnú nálepku aj pre vozík. Nalepiť ju treba na čelné sklo ťažného vozidla.

Pri zapojení prívesu ťažšieho ako 750 kilogramov za vozidlo do 3,5 tony nesmie vodič so súpravou jazdiť rýchlejšie ako 90 km/h, a to ani na diaľnici či rýchlostnej ceste. S prívesom do 750 kg by nemal mať problém so 130-kou na diaľnici či rýchlostnej ceste (sú však aj výklady predpisov, podľa ktorých ani s prívesom do 750 kg nesmie ísť rýchlejšie ako 90-kou).

Ak aj značka na ceste umožní ísť rýchlejšie, ako povoľuje zákon vo všeobecných ustanoveniach, je až druhoradá. Viac ako 50-kou v obci alebo 90-kou mimo obce s vozíkom jazdiť nesmiete.

Ak by jazdná súprava presiahla dĺžku sedem metrov, smie vodič na jazdu použiť výhradne dva jazdné pruhy najbližšie k pravému okraju vozovky. V ostatných pruhoch smie jazdiť, ak obchádza, otáča sa či odbočuje, a je to nevyhnutné.

Pri ceste zo svahu musí mať vodič vždy zaradený rýchlostný stupeň.

Pri jazde bez prívesu musí byť spájacie zariadenie demontované, ak znemožňuje riadne prečítať evidenčné číslo. Ak je spájacie zariadenie odnímateľné bez špeciálnych nástrojov, musí ísť dole vždy, ak vozidlo neťahá príves.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 437
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 360
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 360
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 7 000
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 972
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 109
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 008
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 542
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 900
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 561

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Výroba áut v Rusku v januári stúpla medziročne o viac ako 60 %

V minulom roku celková výroba medziročne klesla.

Prieskum spoľahlivosti J.D. Power: Kórejci sa zlepšujú, Fiat prepadol

Najlepšie sa umiestnil koncern Toyota, získal až 10 z 18 ocenení v jednotlivých segmentoch.

Zákazníkov Octavie čaká skúška vernosti (prvá jazda)

Primárny model Škodovky je po modernizácii pokojnejší a so širšou ponukou elektronických asistentov. S adaptívnymi tlmičmi je v komfortom režime skutočne pohodlná.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop