SME
Piatok, 30. september, 2022 | Meniny má Jarolím

Ako si vybaviť príves a aké predpisy pri jazde s ním dodržiavať

Viete, čo všetko potrebujete na to, aby ste mohli jazdiť na aute s prívesom? Chce to trochu byrokracie a pamätať na predpisy, ktoré ste predtým nepotrebovali.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Martin: "Vlastním dodávku Citroen Jumper, ktorý má celkovú hmotnosť 3500 kg. Chcel by som si dať domontovať ťažné zariadenie a sem tam zapnúť aj prívesný vozík, keď aj nebrzdený do 750 kg. Čo všetko potrebujem, keď súprava presiahne 3500 kg?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Ťažné zariadenie do techničáku

V prvom rade si treba dať namontovať ťažné zariadenie. Potom navštívte obvodný úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie, ktorý vám do osvedčenia o evidencii zapíše "guľu" na ťahanie prívesov. Bez dokladu o schválení ťažného zariadenia a dokladu o montáži tam nepochodíte. Budete tiež potrebovať šesťeurový kolok.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Potom treba zájsť na políciu a predložiť:

  • vyplnenú žiadosť o zmenu,
  • osvedčenie o evidencii časť II, ktoré vystavil obvodný úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie, kde je už zapísané spájacie zariadenie,
  • platný doklad totožnosti.

Polícia za šesť eur vydá nový technický preukaz.

Prečítajte si aj:
Kaník sa nakrúcal za jazdy

Béčko bude stačiť až o rok

Ak má Martin vodičské oprávnenie na skupinu vozidiel B, dodávku bez prívesu šoférovať smie. Ak pripojí príves k dodávke s hmotnosťou 3 500 kilogramov, jeho oprávnenie už nebude stačiť. S "béčkom" nesmie šoférovať jazdnú súpravu, ktorej najväčšia prípustná hmotnosť presahuje 3,5 tony. Vtedy si bude musieť dorobiť vodičák na skupinu B+E.

Po 19. januári 2013 už s vodičským oprávnením skupiny B budete môcť šoférovať aj jazdnú súpravu s hmotnosťou nad 3,5 tony, ak príves nebude mať najväčšia prípustnú hmotnosť väčšiu ako 750 kg. Ak príves bude ťažší, jazdná súprava nebude môcť mať viac ako 4 250 kilogramov.

SkryťVypnúť reklamu

Dnes by však Martinovi za šoférovanie ťažšej súpravy s vodičským oprávnením skupiny B hrozila pokuta do 1300 eur a zákaz šoférovania až na päť rokov. Vedenie motorového vozidla bez príslušného vodičského oprávnenia je prísne trestaný závažný dopravný priestupok.

Povinnosti pri jazde s prívesom

Ak bude mať Martin všetky doklady v poriadku, môže vyraziť na cesty. Nesmie zabudnúť na to, že na diaľnici či rýchlostnej ceste bude potrebovať diaľničnú nálepku aj pre vozík. Nalepiť ju treba na čelné sklo ťažného vozidla.

Pri zapojení prívesu ťažšieho ako 750 kilogramov za vozidlo do 3,5 tony nesmie vodič so súpravou jazdiť rýchlejšie ako 90 km/h, a to ani na diaľnici či rýchlostnej ceste. S prívesom do 750 kg by nemal mať problém so 130-kou na diaľnici či rýchlostnej ceste (sú však aj výklady predpisov, podľa ktorých ani s prívesom do 750 kg nesmie ísť rýchlejšie ako 90-kou).

SkryťVypnúť reklamu

Ak aj značka na ceste umožní ísť rýchlejšie, ako povoľuje zákon vo všeobecných ustanoveniach, je až druhoradá. Viac ako 50-kou v obci alebo 90-kou mimo obce s vozíkom jazdiť nesmiete.

Ak by jazdná súprava presiahla dĺžku sedem metrov, smie vodič na jazdu použiť výhradne dva jazdné pruhy najbližšie k pravému okraju vozovky. V ostatných pruhoch smie jazdiť, ak obchádza, otáča sa či odbočuje, a je to nevyhnutné.

Pri ceste zo svahu musí mať vodič vždy zaradený rýchlostný stupeň.

Pri jazde bez prívesu musí byť spájacie zariadenie demontované, ak znemožňuje riadne prečítať evidenčné číslo. Ak je spájacie zariadenie odnímateľné bez špeciálnych nástrojov, musí ísť dole vždy, ak vozidlo neťahá príves.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  5. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  6. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  7. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  8. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  1. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  2. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  4. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  5. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  6. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  7. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  8. Jablone prinášajú už tretiu úrodu. A je rovnako bohatá.
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 10 521
  2. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 813
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 806
  4. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 3 826
  5. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 3 789
  6. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 748
  7. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 690
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 485
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Kostoly za hradbami: Kuchyňa
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (30.9. - 6.10.1922)
  3. Jozef Sitko: Náhoda? Či reálne avízo o krádeže mojich blogov?
  4. Miroslav Lukáč: Hyeny útočia vo svorke, tak ako i politici. Aj u nás sme zaznamenali mobilizáciu. Aj psy sa bránia útokom.
  5. Ľubomír Maretta: Samota
  6. Tupou Ceruzou: Ukrajinské referendum
  7. Marián Betík: Veselo o slovenskom futbale
  8. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom?
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 11 289
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 10 094
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 954
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 516
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 641
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 639
  7. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 548
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 370
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  5. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu