BILBAO, BRATISLAVA. Keď Renault v roku 2007 predstavil druhú generáciu Twinga, nejeden z priaznivcov tohto miniauta sa pýtal, kam zmizli hravé tvary predchodcu. Odpoveď na seba nechala čakať dlho, ale nakoniec prišla. Twingo v rámci modernizácie dostalo krivky, ktoré dokážu vyčariť úsmev na tvári. Ich autorom je Holanďan Laurens van den Acker a jeho tím dizajnérov.
Komplikovanejšie - krajšie
Sústredili sa najmä na oba konce auta. Nové predné svetlomety s tmavým pozadím sú navzájom prepojené prostredníctvom masky chladiča a vyzerajú, akoby auto dostalo okuliare. Pod hlavnými svetlometmi nájdeme ďalšie.
Sú okrúhle a majú pripomínať prídavné svetlá, aké v minulosti používali najmä športové autá. V Twingu plnia dve funkcie - slúžia ako denné svetlá a hmlovky. Smerovky našli útočisko v rohoch nárazníka. Medzi nimi je veľký otvor pre prívod vzduchu k chladiču, ktorý čiastočne prekrýva plastová lišta.
Modernizovaný Renault Twingo dostal ako prvý nový dizajn prednej časti, ktorý sa v rôznych evolúciách objaví aj na ďalších nových modeloch francúzskej automobilky. Trochu strohú zadnú časť osviežilo rozdelenie koncových svetiel. Časť z nich je teraz na veku kufra.
Dáva na výber
Dizajnéri v snahe ozvláštniť Twingo, ale aj dobehnúť konkurenciu, ktorá už niečo podobné ponúka, predstavili program personalizácie. Zákazník si na internetovom konfigurátore bude môcť navrhnúť vlastnú kombináciu laku karosérie, odtieňa ochranných líšt a spätných zrkadiel, typu čalúnenia, diskov kolies a polepov na strechu či kapotu. Fólia na strechu má stáť 250 eur, zatiaľ čo farebné zladenie líšt a zrkadiel výjde na 60 eur.
Do kabíny pribudli niektoré kvalitnejšie materiály a farebné dekory. Digitálny prístrojový panel umiestnený uprostred palubnej dosky zostal zachovaný.
Chýbal nám otáčkomer, ktorý sme objavili iba v športovo ladených verziách Gordini a RS. Škoda, že Renault v rámci modernizácie nevymenil aj volant. Minimálne by mu pristal menší priemer, prípadne aj možnosť nastavovania v pozdĺžnom smere. Všetky audiosystémy dodávané do Twinga od marca budúceho roka budú štandardne obsahovať Bluetooth i USB konektor.
Novinkou je rádio, ktoré slúži ako stanica pre iPhone alebo iPod Touch.
V ergonómii má náskok
Základná koncepcia kabíny zostala zachovaná. K dispozícii sú štyri samostatné sedadlá - aj zadné je možné posúvať, sklápať a meniť sklon ich operadiel.
Na celkom dozadu posunuté zadné sedadlo si pohodlne sadne aj dospelý pasažier. Vtedy však batožinový priestor dosiahne objem iba 165 litrov. So zadnými sedadlami posunutými dopredu jeho kapacita narastie na 285 l a keď ich vyklopíte, získate 959 l úžitkového priestoru.
U nás len s atmosférickým benzínom
Francúzi upravili techniku hlavne s ohľadom na zníženie emisií CO2, pričom na rok 2012 avizujú ďalšiu optimalizáciu motorov a redukciu vypúšťaných škodlivín. Z motorizácií 1.2 16V (55 kW/75 k), 1.2 TCe (73 kW/100 k), 1.6 16V (98 kW/133 k) a 1.5 dCi (55 kW/75 k, 63 kW/85 k), sme mali možnosť vyskúšať zážihový turbomotor a silnejší turbodiesel (iné k dispozícii neboli).
Vznetovému agregátu síce stačí nanajvýš 5 litrov nafty na 100 km, ale dlho sa zohrieva a jeho zvuk preniká do interiéru viac, ako by si posádka priala. Ťažký diesel pod kapotou robí Twingo nedotáčavým. Zato v kombinácii s benzínovým turbomotorom je toto miniauto - postavené na podvozku Clio II - radosť šoférovať. Osemlitrová spotreba bola v našom prípade extrémom. 1.2 TCe reálne skonzumuje o aspoň liter menej.
Ponuka verzií na Slovensku je však obmedzená len na motor 1.2 16V a prípadne 1.6 16V, určený pre športový variant Twingo R.S.
Technické údaje
Motor | 1.2 16V | 1.2 TCe | 1.6 16V | 1.5 dCi 75 | 1.5 dCi 85 |
Zdvihový objem [cm3] | 1149 | 1149 | 1598 | 1461 | 1461 |
Výkon [kW/k] | 55/75 | 73/100 | 98/133 | 55/75 | 63/85 |
pri otáčkach [1/min] | 5500 | 5500 | 6750 | 4000 | 4000 |
Krútiaci moment [Nm] | 107 | 155 | 160 | 180 | 200 |
pri otáčkach [1/min] | 4250 | 3500 | 4400 | 1750 | 1750 |
Prevodovka | 5M/5A | 5M | 5M | 5M | 5M |
Palivová spotreba [l/100 km] | 5,1/5,6 | 5,7 | 6,7 | 3,4 | 3,4 |
Emisie CO2 [g/km] | 119/130 | 130 | 155 | 90 | 90 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] | 12,3/13,6 | 9,8 | 8,7 | 13,5 | 11,2 |
Maximálna rýchlosť [km/h] | 170/172 | 189 | 201 | 170 | 185 |
Rozmery
dĺžka (mm) | 3687 |
šírka (mm) | 1654 |
výška (mm) | 1470 |
rázvor náprav (mm) | 2367 |
objem bat. priestoru (l) | 165-959 |
objem pal. nádrže (l) | 40 |
Cestu redaktora hradila spoločnosť Renault.
Autor: fg