SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Diaľničné mosty na českej D1 klesli, musí sa tam ísť 60-kou

O úsek českej diaľnice D1 na Ostravsku sa zrejme povedie najväčší reklamačný spor v histórii českého stavebníctva. Diaľničné mosty klesli o 3 centimetre.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - idnes.cz / ŘSD)

O úsek českej diaľnice D1 na Ostravsku sa zrejme povedie najväčší reklamačný spor v histórii českého stavebníctva. Mesiac po tom, čo Riaditeľstvo ciest a diaľnic v Českej republike (RSD) prvýkrát upozornilo na stavebný odpad a suť v podloží zvlnenej diaľnice, vychádzajú najavo ďalšie problémy, napísal portál idnes.cz.

Štyri roky staré mosty sú v zlom stave. Poklesli o viac ako tri centimetre, čo presahuje trojnásobok predpísanej normy. Od spoločnosti Eurovia, ktorá diaľnicu postavila, chce preto štát teraz opravu. "Myslíme to vážne, tento problém musíme vyriešiť," hovorí český minister dopravy Pavel Dobeš.

Mimoriadnu kontrolu pre správcu diaľnice robila spoločnosť Mott MacDonald, ktorá v minulosti kritizovala vysoké ceny diaľnic. Podľa šéfa RSD, Reného Poruby, sú závady tak vážne, že nie je vylúčené ani zbúranie mostov a ich postavenie nanovo. Stavebná firma však pochybenie odmieta. Diaľnice za viac ako štyri miliardy českých korún sú stále v záruke a spor bude práve o obrie náklady na rekonštrukciu.

Po diaľnici sa jazdí 60-kou

Od piatku musia pre závady jazdiť vodiči cez tri mosty v Ostrave len šesťdesiatkou, aj keď ide o diaľnicu. Vyššia rýchlosť by totiž podľa odborníkov viedla k zhoršeniu problémov mosta a ohrozila by bezpečnosť. Obmedzenie platí do polovice budúceho roka.

"Bude záležať na tempe opravy mostov. Ak nás Riaditeľstvo ciest a diaľnic požiada o predĺženie termínu, vyhovieme. Primárne nám ide o bezpečnosť," uviedol hovorca ministerstva dopravy Martin Novák.

Stavebníci chyby odmietajú

Diaľnicu D1 (vtedy označovanú D47) stavalo združenie firiem, ktoré viedli Ostravské dopravné stavby (ODS) a Eurovia, ktorá však ODS v tej dobe z polovice vlastnila. Niekdajší šéf ODS Pavel Vítek akúkoľvek vinu odmieta. "Robí sa z toho aféra, tá diaľnica je v poriadku. Ak tam sú nejaké vady, je to skôr na odbornú diskusiu, ale som presvedčený, že tam je všetko v poriadku," tvrdí Vítek.

Akékoľvek chyby odmieta aj Eurovia, podľa ktorej sa cesty stavali tak, ako štát požadoval. "Väčšina údajných vád vznikla práve kvôli rozhodnutiu RSD, nie vinou zlého postupu stavebnej spoločnosti," uviedla hovorkyňa Eurovie Petra Kučerová. Podľa nej spôsobilo veľkú časť porúch RSD nedostatočnou údržbou.

Riaditeľstvo podľa nej napríklad dostatočne nečistilo dilatačné závery a kvôli tomu do konštrukcií tiekla voda a mosty sa poškodili.

Eurovia nevidí problém ani v "sadnutí" mosta o niekoľko centimetrov. "Mosty sú projektované tak, aby mohlo k takýmto pohybom dochádzať. Doterajší pohyb konštrukcie je navyše úplne v súlade s pôvodným očakávaniam," dodala Kučerová.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  6. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  7. Magazín SME Ženy už v predaji
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  1. 1,6 milióna stavených na Trumpa! Kto bude mať pravdu?
  2. O prenájom auta majú čoraz väčší záujem aj malé firmy. Ušetria
  3. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  4. Magazín SME Ženy už v predaji
  5. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  6. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  7. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  8. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  9. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  10. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 577
  2. Aplikáciu tohto Slováka používajú v 150 krajinách. Ako začínal? 24 743
  3. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 17 426
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 380
  5. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 16 822
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 16 050
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 12 504
  8. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 447
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 227
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 088
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Kam ísť na test, čo s pozitívnymi a čo bude s netestovanými? (otázky a odpovede)

Certifikát z plošného testovania na Covid-19 je vstupenkou do obchodov.

Pri plošnom testovaní sa využívajú antigénové testy.
Premiér Igor Matovič a minister obrany Jaroslav Naď.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Testovanie nie je hlasovanie, dajte sa otestovať

Je dôležité, aby štát dokázal otestovať všetkých, ktorí chcú byť zodpovední.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Rozprávky SME

Najmúdrejšia sestra (číta Robert Roth)

Klasické rozprávky (nielen) pre vaše deti.

Rozprávky SME | podcast

Neprehliadnite tiež

Kde sa môžete v Bratislave otestovať priamo z auta?

Každá mestská časť má svoje vlastné pokyny.

Testovanie koronavírusu u ľudí priamo z okna auta (systém drive-through).
Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N