Diaľničné mosty na českej D1 klesli, musí sa tam ísť 60-kou

O úsek českej diaľnice D1 na Ostravsku sa zrejme povedie najväčší reklamačný spor v histórii českého stavebníctva. Diaľničné mosty klesli o 3 centimetre.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - idnes.cz / ŘSD)

O úsek českej diaľnice D1 na Ostravsku sa zrejme povedie najväčší reklamačný spor v histórii českého stavebníctva. Mesiac po tom, čo Riaditeľstvo ciest a diaľnic v Českej republike (RSD) prvýkrát upozornilo na stavebný odpad a suť v podloží zvlnenej diaľnice, vychádzajú najavo ďalšie problémy, napísal portál idnes.cz.

Štyri roky staré mosty sú v zlom stave. Poklesli o viac ako tri centimetre, čo presahuje trojnásobok predpísanej normy. Od spoločnosti Eurovia, ktorá diaľnicu postavila, chce preto štát teraz opravu. "Myslíme to vážne, tento problém musíme vyriešiť," hovorí český minister dopravy Pavel Dobeš.

Mimoriadnu kontrolu pre správcu diaľnice robila spoločnosť Mott MacDonald, ktorá v minulosti kritizovala vysoké ceny diaľnic. Podľa šéfa RSD, Reného Poruby, sú závady tak vážne, že nie je vylúčené ani zbúranie mostov a ich postavenie nanovo. Stavebná firma však pochybenie odmieta. Diaľnice za viac ako štyri miliardy českých korún sú stále v záruke a spor bude práve o obrie náklady na rekonštrukciu.

Po diaľnici sa jazdí 60-kou

Od piatku musia pre závady jazdiť vodiči cez tri mosty v Ostrave len šesťdesiatkou, aj keď ide o diaľnicu. Vyššia rýchlosť by totiž podľa odborníkov viedla k zhoršeniu problémov mosta a ohrozila by bezpečnosť. Obmedzenie platí do polovice budúceho roka.

"Bude záležať na tempe opravy mostov. Ak nás Riaditeľstvo ciest a diaľnic požiada o predĺženie termínu, vyhovieme. Primárne nám ide o bezpečnosť," uviedol hovorca ministerstva dopravy Martin Novák.

Stavebníci chyby odmietajú

Diaľnicu D1 (vtedy označovanú D47) stavalo združenie firiem, ktoré viedli Ostravské dopravné stavby (ODS) a Eurovia, ktorá však ODS v tej dobe z polovice vlastnila. Niekdajší šéf ODS Pavel Vítek akúkoľvek vinu odmieta. "Robí sa z toho aféra, tá diaľnica je v poriadku. Ak tam sú nejaké vady, je to skôr na odbornú diskusiu, ale som presvedčený, že tam je všetko v poriadku," tvrdí Vítek.

Akékoľvek chyby odmieta aj Eurovia, podľa ktorej sa cesty stavali tak, ako štát požadoval. "Väčšina údajných vád vznikla práve kvôli rozhodnutiu RSD, nie vinou zlého postupu stavebnej spoločnosti," uviedla hovorkyňa Eurovie Petra Kučerová. Podľa nej spôsobilo veľkú časť porúch RSD nedostatočnou údržbou.

Riaditeľstvo podľa nej napríklad dostatočne nečistilo dilatačné závery a kvôli tomu do konštrukcií tiekla voda a mosty sa poškodili.

Eurovia nevidí problém ani v "sadnutí" mosta o niekoľko centimetrov. "Mosty sú projektované tak, aby mohlo k takýmto pohybom dochádzať. Doterajší pohyb konštrukcie je navyše úplne v súlade s pôvodným očakávaniam," dodala Kučerová.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  3. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  4. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  5. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  6. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  7. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  8. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  9. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  10. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 838
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 688
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 934
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 519
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 854
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 319
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 107
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 633
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 859
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 714

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prieskum Focusu: Smer mierne klesá, vládu by skladal ťažko

Ak by boli voľby tento mesiac, v parlamente by bolo osem strán.

DOMOV

Štúdia spochybňuje liek na cukrovku dovezený z Kuby

Najdôležitejšími výhradami sú nevýrazná účinnosť a otázna bezpečnosť.

KOMENTÁRE

Z islamu sa stala kolektívna neuróza (píše Michal Havran)

Ten nešťastný islam domotal Slováčikov.

SVET

Prečo vo Švédsku vidia krach multikulturalizmu

Švédsko priznáva problémy so začlenením utečencov.

Neprehliadnite tiež

Výroba áut v Rusku v januári stúpla medziročne o viac ako 60 %

V minulom roku celková výroba medziročne klesla.

Prieskum spoľahlivosti J.D. Power: Kórejci sa zlepšujú, Fiat prepadol

Najlepšie sa umiestnil koncern Toyota, získal až 10 z 18 ocenení v jednotlivých segmentoch.

Zákazníkov Octavie čaká skúška vernosti (prvá jazda)

Primárny model Škodovky je po modernizácii pokojnejší a so širšou ponukou elektronických asistentov. S adaptívnymi tlmičmi je v komfortom režime skutočne pohodlná.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop