Diaľničné mosty na českej D1 klesli, musí sa tam ísť 60-kou

O úsek českej diaľnice D1 na Ostravsku sa zrejme povedie najväčší reklamačný spor v histórii českého stavebníctva. Diaľničné mosty klesli o 3 centimetre.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - idnes.cz / ŘSD)

O úsek českej diaľnice D1 na Ostravsku sa zrejme povedie najväčší reklamačný spor v histórii českého stavebníctva. Mesiac po tom, čo Riaditeľstvo ciest a diaľnic v Českej republike (RSD) prvýkrát upozornilo na stavebný odpad a suť v podloží zvlnenej diaľnice, vychádzajú najavo ďalšie problémy, napísal portál idnes.cz.

Štyri roky staré mosty sú v zlom stave. Poklesli o viac ako tri centimetre, čo presahuje trojnásobok predpísanej normy. Od spoločnosti Eurovia, ktorá diaľnicu postavila, chce preto štát teraz opravu. "Myslíme to vážne, tento problém musíme vyriešiť," hovorí český minister dopravy Pavel Dobeš.

Mimoriadnu kontrolu pre správcu diaľnice robila spoločnosť Mott MacDonald, ktorá v minulosti kritizovala vysoké ceny diaľnic. Podľa šéfa RSD, Reného Poruby, sú závady tak vážne, že nie je vylúčené ani zbúranie mostov a ich postavenie nanovo. Stavebná firma však pochybenie odmieta. Diaľnice za viac ako štyri miliardy českých korún sú stále v záruke a spor bude práve o obrie náklady na rekonštrukciu.

Po diaľnici sa jazdí 60-kou

Od piatku musia pre závady jazdiť vodiči cez tri mosty v Ostrave len šesťdesiatkou, aj keď ide o diaľnicu. Vyššia rýchlosť by totiž podľa odborníkov viedla k zhoršeniu problémov mosta a ohrozila by bezpečnosť. Obmedzenie platí do polovice budúceho roka.

"Bude záležať na tempe opravy mostov. Ak nás Riaditeľstvo ciest a diaľnic požiada o predĺženie termínu, vyhovieme. Primárne nám ide o bezpečnosť," uviedol hovorca ministerstva dopravy Martin Novák.

Stavebníci chyby odmietajú

Diaľnicu D1 (vtedy označovanú D47) stavalo združenie firiem, ktoré viedli Ostravské dopravné stavby (ODS) a Eurovia, ktorá však ODS v tej dobe z polovice vlastnila. Niekdajší šéf ODS Pavel Vítek akúkoľvek vinu odmieta. "Robí sa z toho aféra, tá diaľnica je v poriadku. Ak tam sú nejaké vady, je to skôr na odbornú diskusiu, ale som presvedčený, že tam je všetko v poriadku," tvrdí Vítek.

Akékoľvek chyby odmieta aj Eurovia, podľa ktorej sa cesty stavali tak, ako štát požadoval. "Väčšina údajných vád vznikla práve kvôli rozhodnutiu RSD, nie vinou zlého postupu stavebnej spoločnosti," uviedla hovorkyňa Eurovie Petra Kučerová. Podľa nej spôsobilo veľkú časť porúch RSD nedostatočnou údržbou.

Riaditeľstvo podľa nej napríklad dostatočne nečistilo dilatačné závery a kvôli tomu do konštrukcií tiekla voda a mosty sa poškodili.

Eurovia nevidí problém ani v "sadnutí" mosta o niekoľko centimetrov. "Mosty sú projektované tak, aby mohlo k takýmto pohybom dochádzať. Doterajší pohyb konštrukcie je navyše úplne v súlade s pôvodným očakávaniam," dodala Kučerová.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hypotéka pre mladých? Len do konca roka
  2. Týchto 5 adrenalínových zážitkov na dovolenke radšej neskúšajte
  3. Posledná šanca na Nobelovu cenu
  4. Kŕčové žily: Nepekné a nebezpečné
  5. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa
  6. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  7. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  8. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  9. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  10. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  1. Hypotéka pre mladých? Len do konca roka
  2. Týchto 5 adrenalínových zážitkov na dovolenke radšej neskúšajte
  3. Posledná šanca na Nobelovu cenu
  4. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa
  5. Mladí futbalisti získali takmer 50 tisíc eur
  6. OMV modernizuje čerpacie stanice. Prioritou je pohodlie zákazník
  7. Aj zmrzlina podlieha trendom, mali ste už špenátovú?
  8. Prémiovosť slovenského trhu rastie, dovozová Metaxa je na čele
  9. Neseďte doma, cestujte z Košíc do sveta
  10. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 10 068
  2. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 4 451
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka 4 081
  4. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 3 591
  5. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 3 197
  6. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 033
  7. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 2 858
  8. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 2 600
  9. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu? 1 910
  10. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 1 903

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Na krádežiach munície si mohli privyrobiť aj vojaci. Sklady sa majú strážiť inak

Investície do zabezpečenia munície a ďalších vojenských objektov chýbajú už roky.

KOMENTÁRE

Kým nezmizne MiG, Gajdoš bude v kresle

V normálnom štáte by sa minister obrany rána vo funkcii nedožil.

DOMOV

Historička: Nerobme rovnaké chyby ako Rimania pri utečencoch

Vždy ju zaujímal stret civilizácií a spôsob, ako sa dokážu integrovať.

DOMOV

Na krádežiach munície si mohli privyrobiť aj vojaci. Sklady sa majú strážiť inak

Investície do zabezpečenia munície a ďalších vojenských objektov chýbajú už roky.

Neprehliadnite tiež

Pokuty v Česku: Kde a na čo si treba dať pozor?

Body zbierajú iba miestni. Aké dopravné predpisy a pokuty má Česko

Pokuty v Maďarsku: Kde a na čo si treba dať pozor?

Pokuta vám príde aj za jazdu bez diaľničnej známky. Aké dopravné predpisy a pokuty má Maďarsko

Pokuty v Rakúsku: Kde a na čo si treba dať pozor?

Pokuta za rýchlosť vám môže prísť aj poštou. Aké dopravné predpisy a pokuty má Rakúsko

Seat predstavil malý crossover Arona

Arona je druhé z troch SUV, ktoré plánuje Seat vyrábať.