Česi by mohli jazdiť po štvorprúdovkách rýchlejšie. U nás je to otázne

Na Slovensku platia viaceré dopravné obmedzenia aj na rýchlostných cestách. Inde bránia zvýšeniu rýchlosti výhrady dopravného inšpektorátu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Náš čitateľ Ján bol zvedavý na cestu R1 v okolí Ladomerskej Viesky, na ktorej rýchlosť obmedzovali dopravné značky v smere do Zvolena. Podľa neho tam obmedzenia boli zbytočne aj po ukončení prác. Keď sme sa s touto otázkou obrátili na Krajské riaditeľstvo policajného zboru v Banskej Bystrici, ako odpoveď sme dostali informáciu, že takéto značky sa tam už nenachádzajú.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Na papieri zmenili cestu 1. triedy na rýchlostnú

Zaujímali sme sa aj o rýchlostné tabule na úseku Ladomerská Vieska - Zvolen, ktoré obmedzujú rýchlosť na 110 kilometrov za hodinu.

"Tento úsek bol pôvodne budovaný ako cesta I. triedy na návrhovú rýchlosť 80 km/h (t.j. rýchlosť, ktorou možno bezpečne ísť za každých poveternostných podmienok), čomu zodpovedajú aj polomery smerových oblúkov a priečny sklon vozovky, kde pri vyšších rýchlostiach hrozí vynášanie vozidiel vplyvom odstredivej sily," povedala hovorkyňa KR PZ v Banskej Bystrici Mária Faltániová.

Podľa nej bolo teda potrebné po preradení úseku medzi rýchlostné komunikácie (na ktorých je povolená maximálna rýchlosť 130 km/h, pozn. autora) obmedziť rýchlosť tak, aby to zodpovedalo stavebno – technickému usporiadaniu cesty. Stodesiatka platí podľa hovorkyne na tomto úseku stále a nielen v prípade zlého a nepriaznivého počasia.

V tomto kraji sú cestné obmedzenia aj pri Žarnovici, kde zase platí osemdesiatka.

"Dôvodom je stavebné usporiadanie rýchlostnej cesty, kde pre krátku vzdialenosť medzi križovatkami Revištské Podzámčie a Žarnovica nie sú vybudované odbočovacie a zaraďovacie pruhu v takej dĺžke, ako predpisuje slovenská technická norma pre rýchlosť 130 km/h (stavbe bola udelená výnimka z normy), preto sa použili dopravné značky obmedzujúce rýchlosť," vysvetlila Faltániová.

V Česku plánujú na štvorprúdovkách 110 km/h

Kým u nás sa stretávame skôr s obmedzením rýchlosti, v susednej Českej republike chcú podľa servera idnes.cz povoliť na štvorprúdovkách stodesiatku. Ale tiež len niekde.

Celkovo by malo podľa návrhu ísť o 13 štvorprúdových úsekov ciest prvej triedy naprieč celou republikou. Ide o úseky, kde by podľa kompetentných mohla byť vyššia rýchlosť stále bezpečná.

Za sú cestári, šoféri, zástupcovia krajov a neprotestuje ani polícia. Ak to prejde, tak tieto cesty budú označené ako rýchlostné cesty s osadenou značkou obmedzujúcou rýchlosťou na 110 km/h. Rýchlosť budú kontrolovať policajné hliadky.

Od kedy to začne platiť, však naši susedia ešte nevedia. Keďže Česko a Slovensko patria medzi niekoľko málo štátov, kde šoféri na cestách prvej triedy musia striktne jazdiť 90 km/h, zaujímalo nás, či by aj u nás legislatíva neudelila výnimky na niektoré úseky ciest. Ministerstvo dopravy nám však na naše otázky odpovede neposkytlo.

Snaha zvýšiť rýchlosť je aj na Slovensku

Aj na Slovensku je snaha presadiť vyššiu rýchlosť na štvorprúdovkách. Primátor Novák Dušan Šimka chcel zvýšenie rýchlosti na štvorprúdovej ceste medzi Novákmi a Prievidzou.

Stovku na tomto úseku odklepol s určitými podmienkami Krajský úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie v Trenčíne, Krajský dopravný inšpektorát v Trenčíne má však k zvýšeniu najvyššej povolenej rýchlosti na ceste medzi Prievidzou a Novákmi výhrady. Preto nie je isté, či a kedy sa rýchlosť na tomto úseku zvýši.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  4. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  5. Splnený sen
  6. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  7. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  8. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  9. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman
  10. Koniec štátnym príspevkom pre mladých
  1. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  2. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  3. Medzinárodná letná škola EDGE 2017
  4. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  5. Ako na refinancovanie hypotéky
  6. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  7. Splnený sen
  8. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  9. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  10. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  1. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 10 654
  2. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 5 745
  3. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 3 709
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 794
  5. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 2 431
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 429
  7. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 2 343
  8. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 798
  9. Koniec štátnym príspevkom pre mladých 1 577
  10. Splnený sen 1 426

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bývalá opatrovateľka: Bol to prázdny život, nedalo sa to vydržať

Agentúry zneužívajú vodičov aj opatrovateľky, tvrdí bývalá opatrovateľka v Rakúsku Angelika Horňáková.

Neprehliadnite tiež

Volkswagenu to so Sciroccom opäť nevyšlo. Výroba končí bez nástupcu

Ukončenie výroby je súčasťou plánu vypustiť z výroby stratové modely.

Tesla prepúšťa pracovníkov, výroba Modelu 3 zaostáva za prognózou

Z linky Modelu S tento týždeň odišlo 400 až 700 zamestnancov.

Pre opravu Špitálskej uzatvárajú križovatku s Mickiewiczovou

Uzávierka sa dotkne liniek 207, 208, N53 a N70.

Ako správne používať hmlovky? Zapínať ich môžete, ale nemusíte

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie, treba nad nimi premýšľať osobitne