Pre zákaz predchádzania pokutovali tých, čo zipsovali

Jazdíte po diaľnici mimo mesta, predbiehate vo voľnom jazdnom pruhu kolónu áut a zaradíte sa do kolóny až za značkou zákaz predchádzania tesne pred prekážkou. Je pokuta spravodlivá?

"Ide o súbežnú jazdu alebo jednoznačne o predbiehanie?" Jozef Drahovský nedávno riešil na svojom blogu zaujímavú dopravnú situáciu, na ktorú ho upozornil jeden z čitateľov.

"Na diaľnici mimo obce bola znížená rýchlosť, pretože bol uzatvorený ľavý jazdný pruh. Preto sa tam začala tvoriť kolóna, ktorá napredovala veľmi pomaly (rýchlosťou cca 20 kilometrov za hodinu, autá v nej občas aj zastavovali). Ľavý jazdný pruh bol voľný až po prekážku. Ak by som zostal v ľavom jazdnom pruhu a zaradil sa až pred prekážkou, bola by to súbežná jazda alebo predbiehanie?"

Na stĺpiku poslednej značky obmedzujúcej rýchlosť (na 60 km/h) bola podľa čitateľa aj značka zakazujúca predbiehanie a policajti pokutovali vodičov, ktorí sa zaraďovali do voľného pruhu až tesne pred prekážkou.

Drahovský dospel k záveru, že na danom mieste sa v danej situácii dopravné riešenie dalo vyložiť viacerými spôsobmi, čo podľa neho policajti využili na pokuty.

Predpisy sú však v takýchto situáciách jednoznačné a zdá sa, že policajti pokutovali vodičov oprávnene.

Zákaz predchádzania: áno

01.jpgVodič idúci v ľavom jazdnom pruhu na diaľnici buď predchádza iné vozidlá alebo obchádza prekážku cestnej premávky. Zákon o cestnej premávke hovorí, že mimo obce na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu. "V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie."

Dopravná značka zakazovala podľa čitateľa vodičom predbiehať iné vozidlá. Z definície značky vyplýva, že vodič nesmie predchádzať motorové vozidlo vľavo.

Tí, ktorí šli v ľavom jazdnom pruhu, smeli. Predchádzali vozidlá v pravom jazdnom pruhu. Pred značkou sa však mali zaradiť do pravého jazdného pruhu. Ak pokračovali za značkou v ľavom pruhu, porušili zákaz predchádzania.

Súbežná jazda: nie

Ak by išlo o súbežnú jazdu, a nie o predchádzanie, pokutovaní by žiadny zákaz neporušili.

Súbežná jazda by to však bola, iba ak by boli splnené nasledovné podmienky:

  • taká hustá premávka, že sa vytvoria súvislé prúdy vozidiel,
  • v súvislých prúdoch vozidiel môže vodič jazdiť len takou rýchlosťou, ktorá závisí od rýchlosti vozidiel pred ním,

Ak by pred vozidlami v ľavom jazdnom pruhu boli iné a ich vodiči by nemohli ísť rýchlejšie pre vozidlá pred nimi, aj keby to predpisy o povolených rýchlostiach dovoľovali, mohli by sme hovoriť o súbežnej jazde.

Čitateľ však napísal, že ľavý jazdný pruh bol voľný a tak sa v ňom nemohol vytvoriť súvislý prúd vozidiel. Preto, ak vodiči šli v ľavom jazdnom pruhu za značkou, nešlo o súbežnú jazdu a teda porušili zákaz predchádzania.

Predpokladáme, že dopravnú značku zákaz predchádzania umiestnil správca komunikácie preto, aby zvýšil bezpečnosť súvisiacu s prekážkou na ceste (mohli za ňou napríklad pracovať ľudia).

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 11 345
  2. Moskva alebo Petrohrad? 7 425
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 3 979
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 531
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 249
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 130
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 987
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 664
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 522
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 307

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Alternatívu nepotrebuje iba Smer, ale aj SaS

Žasneme nad tým, ako sa na Slovensku v radoch stúpencov opozície znížili nároky.

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Ján Vrbenský hovorí, že za holé časti môžu kalamity.

PLUS

Ako skutočne vyzerá porucha, ktorú má detektív Monk

Dá sa žiť s ustavičným strachom?

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.