Pre zákaz predchádzania pokutovali tých, čo zipsovali

Jazdíte po diaľnici mimo mesta, predbiehate vo voľnom jazdnom pruhu kolónu áut a zaradíte sa do kolóny až za značkou zákaz predchádzania tesne pred prekážkou. Je pokuta spravodlivá?

"Ide o súbežnú jazdu alebo jednoznačne o predbiehanie?" Jozef Drahovský nedávno riešil na svojom blogu zaujímavú dopravnú situáciu, na ktorú ho upozornil jeden z čitateľov.

"Na diaľnici mimo obce bola znížená rýchlosť, pretože bol uzatvorený ľavý jazdný pruh. Preto sa tam začala tvoriť kolóna, ktorá napredovala veľmi pomaly (rýchlosťou cca 20 kilometrov za hodinu, autá v nej občas aj zastavovali). Ľavý jazdný pruh bol voľný až po prekážku. Ak by som zostal v ľavom jazdnom pruhu a zaradil sa až pred prekážkou, bola by to súbežná jazda alebo predbiehanie?"

Na stĺpiku poslednej značky obmedzujúcej rýchlosť (na 60 km/h) bola podľa čitateľa aj značka zakazujúca predbiehanie a policajti pokutovali vodičov, ktorí sa zaraďovali do voľného pruhu až tesne pred prekážkou.

Drahovský dospel k záveru, že na danom mieste sa v danej situácii dopravné riešenie dalo vyložiť viacerými spôsobmi, čo podľa neho policajti využili na pokuty.

Predpisy sú však v takýchto situáciách jednoznačné a zdá sa, že policajti pokutovali vodičov oprávnene.

Zákaz predchádzania: áno

01.jpgVodič idúci v ľavom jazdnom pruhu na diaľnici buď predchádza iné vozidlá alebo obchádza prekážku cestnej premávky. Zákon o cestnej premávke hovorí, že mimo obce na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu. "V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie."

Dopravná značka zakazovala podľa čitateľa vodičom predbiehať iné vozidlá. Z definície značky vyplýva, že vodič nesmie predchádzať motorové vozidlo vľavo.

Tí, ktorí šli v ľavom jazdnom pruhu, smeli. Predchádzali vozidlá v pravom jazdnom pruhu. Pred značkou sa však mali zaradiť do pravého jazdného pruhu. Ak pokračovali za značkou v ľavom pruhu, porušili zákaz predchádzania.

Súbežná jazda: nie

Ak by išlo o súbežnú jazdu, a nie o predchádzanie, pokutovaní by žiadny zákaz neporušili.

Súbežná jazda by to však bola, iba ak by boli splnené nasledovné podmienky:

  • taká hustá premávka, že sa vytvoria súvislé prúdy vozidiel,
  • v súvislých prúdoch vozidiel môže vodič jazdiť len takou rýchlosťou, ktorá závisí od rýchlosti vozidiel pred ním,

Ak by pred vozidlami v ľavom jazdnom pruhu boli iné a ich vodiči by nemohli ísť rýchlejšie pre vozidlá pred nimi, aj keby to predpisy o povolených rýchlostiach dovoľovali, mohli by sme hovoriť o súbežnej jazde.

Čitateľ však napísal, že ľavý jazdný pruh bol voľný a tak sa v ňom nemohol vytvoriť súvislý prúd vozidiel. Preto, ak vodiči šli v ľavom jazdnom pruhu za značkou, nešlo o súbežnú jazdu a teda porušili zákaz predchádzania.

Predpokladáme, že dopravnú značku zákaz predchádzania umiestnil správca komunikácie preto, aby zvýšil bezpečnosť súvisiacu s prekážkou na ceste (mohli za ňou napríklad pracovať ľudia).

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  4. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  5. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  6. Kam do tepla v januári?
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  8. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  9. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  6. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  8. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  9. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  10. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 14 660
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 896
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 758
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 985
  5. Kam do tepla v januári? 2 492
  6. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 385
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 351
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 242
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 311
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život 1 092

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Diskriminácia, sťažujú sa veriaci na nový poplatok za sobáš

Za cirkevný sobáš sa doteraz matričný poplatok neplatil, kresťanským aktivistom sa jeho zavedenie nepáči. Ministerstvo vnútra im sľubuje stretnutie.

DOMOV

Dobré ráno: Kto je to Štefan Harabin v roku 2018?

Konšpirácie už nestačia, Harabina chcú za prezidenta

KOMENTÁRE

Profesionálni kresťania objavili novú diskrimináciu

Úrady si účtujú poplatok za akýsi administratívny úkon.

Neprehliadnite tiež

V Kalifornii dostanú autá digitálne evidenčné tabuľky

Okrem povinných údajov môžu zobrazovať aj reklamu.

V Európe sa vlani predalo vyše 15 miliónov áut, prvýkrát za desať rokov

Predaje rástli v Taliansku a Španielsku, Británia prepadla.

Fisker sa po bankrote vracia. Trúfa si na Teslu aj nemeckú prémiu

Zákazníkov priláka netradičným otváraním dverí aj rýchlym nabíjaním.

Športový Peugeot potrebuje pevnú ruku skúseného vodiča (test)

Modelu 308 GTi chýba šťava, ale nie rýchlosť.