Pre zákaz predchádzania pokutovali tých, čo zipsovali

Jazdíte po diaľnici mimo mesta, predbiehate vo voľnom jazdnom pruhu kolónu áut a zaradíte sa do kolóny až za značkou zákaz predchádzania tesne pred prekážkou. Je pokuta spravodlivá?

"Ide o súbežnú jazdu alebo jednoznačne o predbiehanie?" Jozef Drahovský nedávno riešil na svojom blogu zaujímavú dopravnú situáciu, na ktorú ho upozornil jeden z čitateľov.

"Na diaľnici mimo obce bola znížená rýchlosť, pretože bol uzatvorený ľavý jazdný pruh. Preto sa tam začala tvoriť kolóna, ktorá napredovala veľmi pomaly (rýchlosťou cca 20 kilometrov za hodinu, autá v nej občas aj zastavovali). Ľavý jazdný pruh bol voľný až po prekážku. Ak by som zostal v ľavom jazdnom pruhu a zaradil sa až pred prekážkou, bola by to súbežná jazda alebo predbiehanie?"

Na stĺpiku poslednej značky obmedzujúcej rýchlosť (na 60 km/h) bola podľa čitateľa aj značka zakazujúca predbiehanie a policajti pokutovali vodičov, ktorí sa zaraďovali do voľného pruhu až tesne pred prekážkou.

Drahovský dospel k záveru, že na danom mieste sa v danej situácii dopravné riešenie dalo vyložiť viacerými spôsobmi, čo podľa neho policajti využili na pokuty.

Predpisy sú však v takýchto situáciách jednoznačné a zdá sa, že policajti pokutovali vodičov oprávnene.

Zákaz predchádzania: áno

01.jpgVodič idúci v ľavom jazdnom pruhu na diaľnici buď predchádza iné vozidlá alebo obchádza prekážku cestnej premávky. Zákon o cestnej premávke hovorí, že mimo obce na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu. "V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie."

Dopravná značka zakazovala podľa čitateľa vodičom predbiehať iné vozidlá. Z definície značky vyplýva, že vodič nesmie predchádzať motorové vozidlo vľavo.

Tí, ktorí šli v ľavom jazdnom pruhu, smeli. Predchádzali vozidlá v pravom jazdnom pruhu. Pred značkou sa však mali zaradiť do pravého jazdného pruhu. Ak pokračovali za značkou v ľavom pruhu, porušili zákaz predchádzania.

Súbežná jazda: nie

Ak by išlo o súbežnú jazdu, a nie o predchádzanie, pokutovaní by žiadny zákaz neporušili.

Súbežná jazda by to však bola, iba ak by boli splnené nasledovné podmienky:

  • taká hustá premávka, že sa vytvoria súvislé prúdy vozidiel,
  • v súvislých prúdoch vozidiel môže vodič jazdiť len takou rýchlosťou, ktorá závisí od rýchlosti vozidiel pred ním,

Ak by pred vozidlami v ľavom jazdnom pruhu boli iné a ich vodiči by nemohli ísť rýchlejšie pre vozidlá pred nimi, aj keby to predpisy o povolených rýchlostiach dovoľovali, mohli by sme hovoriť o súbežnej jazde.

Čitateľ však napísal, že ľavý jazdný pruh bol voľný a tak sa v ňom nemohol vytvoriť súvislý prúd vozidiel. Preto, ak vodiči šli v ľavom jazdnom pruhu za značkou, nešlo o súbežnú jazdu a teda porušili zákaz predchádzania.

Predpokladáme, že dopravnú značku zákaz predchádzania umiestnil správca komunikácie preto, aby zvýšil bezpečnosť súvisiacu s prekážkou na ceste (mohli za ňou napríklad pracovať ľudia).

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 995
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 103
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 8 864
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 027
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 808
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 952
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 507
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 171
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 470
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 213

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. Keď pôjdeme tvrdou silou, nemáme šancu.

ŠPORT

Sagan ukázal cit pre taktiku a ešte lepšiu formu ako pred rokom

V sobotu bol druhý, v nedeľu už vyhral.

KOMENTÁRE

Plot bol jeho nápad, nie Orbánov. Dnes má dom kúsok od pletiva

Ako sme sa nestretli so starostom Ásotthalomu.

PLUS

Ako prvá žena pred takmer sedemsto rokmi prežila cisársky rez

Českí vedci prišli s novým objavom.

Neprehliadnite tiež

Porsche predstavilo svoj najvýkonnejší model, je to hybrid

Nové Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid kombinuje elektromotor so štvorlitrovým osemvalcom.

Športový Ford Fiesta ST dostal len trojvalec s výkonom 200 koní

Špecialitou motora je vypínanie jedného valca pri čiastočnom zaťažení.

VW Arteon: Nástupca modelu CC sa začína odhaľovať

Dizajnovo bude mať novinka veľmi blízko ku konceptu Sport Coupé GTE.

Jawa CZ 175 Trail nebola určená pre nás, ale výhradne na export

Československá motorka bola určená iba na vývoz a to do USA, Veľkej Británie, Belgicka a Austrálie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop