Takúto skúsenosť mal aj Stibor, ktorý sa o ňu podelil v poradni Natankuj.sme.sk:
Stibor: "Bol som na reklamácii vozidla a skúšobnej jazde ohľadom rezonovania v motorovom priestore. Pri tejto jazde sme niekoľkokrát prešli popri hliadke merajúcej rýchlosť na ceste I/18 v Poprade pri cirkevnej škole. Ako vodič som sa striedal ja so servisným technikom.
Ani pri jednom prejazde nás policajti nechceli zastaviť. Následne mi popoludní zavolali, že som bol nameraný v obci: 62 km/h. Zopakoval som im, že nie som si istý, keďže sa nás nikto nepokúšal zastaviť. Bolo mi odpovedané, že vec musia posunúť na dopravný inšpektorát, kde budem predvolaný k podaniu vysvetlenia.
Na moje prekvapenie sa nikto neozýval a zrazu som dostal list s fotkou a šekom na 100 eur.
Zaráža ma niekoľko vecí: napr. dátum na fotke je úplne iný. Ja som bol v tom čase v Českej republike, na čom mám nezvratné dôkazy. Ďalšou vecou je vo vysvetlení dodatok, že sa postupovalo na základe záznamu o podaní vysvetlenia. Odkiaľ ho zobrali? Tiež som sa dozvedel, že som svoj čin priznal, nastal s mojím vedomím a toto ľutujem. Ako je to možné?
Nebudeme sa baviť o tom, že meranie rýchlosti bolo na začiatku križovatky, ktorá ruší 80 km/h. Je to úplne jasné aj z fotografie, kde ukazuje 138 m od radaru. Keď to dám do mapy, tak je to začiatok a každý tam jazdí dojazdovou rýchlosťou."
K meraniu rýchlosti zaznamenaného fotkou treba uviesť, že rýchlosť povolená dopravnou značkou ruší až vzdialenejšia hranica križovatky. Ak teda policajti majú dôkaz, podľa ktorého vozidlo išlo rýchlosťou 62 km/h pred vzdialenejšou hranicou križovatky, kde smelo ísť 80-kou, vodič vozidla predpisy neporušil.
Bez zastavenia vodiča ho s veľkou pravdepodobnosťou neusvedčia
Policajti nie sú povinní vás zastaviť po tom, čo vám zmerajú rýchlosť. Ak by to ale nespravili, vystavujú sa veľkému riziku, že vinu nebudú mať komu dokázať. Ak sa vodič sám neprizná alebo ak nie sú svedkovia či nepriestrelné dôkazy (čo v takýchto prípadoch zvyčajne nie je), je takmer nemožné niekoho usvedčiť.
Aj preto sa s veľkou pravdepodobnosťou do zákona o cestnej premávke dostanú ustanovenia o objektívnej zodpovednosti za dopravné priestupky. Tá by mala zabezpečiť, že za vybrané porušenia dopravných predpisov budú postihnuteľní držitelia vozidiel.
Prečítajte si, aké povinnosti a sankcie prinesie objektívna zodpovednosť
Neštandardná polícia
Je veľmi nezvyčajné, keď policajti riešia dopravný priestupok s vodičom po telefóne. Ale dá sa to pochopiť, ak si to vysvetlíme ako získavanie dôkazov a informácií.
Nepochopiteľné je ale to, že vodič dostane rozhodnutie zo správneho konania z dopravného inšpektorátu o tom, že sa priznal k priestupku a ľutuje ho, aj keď na prejednávaní priestupku nebol.
Za istých okolností sa predvolanie na správne konanie považuje za doručené. Ak vám nedokážu doručiť predvolanie. Tak sa mohlo stať, že Stibor sa o správnom konaní nedozvedel. Potom polícia môže rozhodnúť o priestupku aj bez obvineného. Ale aby potom písali do zdôvodnenia, že sa vodič priznal a ľutuje priestupok?
Nie je tiež vylúčené, že polícia poslala rozhodnutie o priestupku nesprávnemu vodičovi. Alebo to celé na Stibora "narafičili".
Stibor má možnosť brániť sa na súde. Ak vie dokázať, že v čase priestupku nebol na Slovensku a teda ho nemohli ani namerať, nemal by mať problém spor vyhrať.
Prečítajte si aj:
Vodičovi prekračujúcemu rýchlosť sa zvyčajne netreba vyhýbať
Nie je jediný, komu zatelefonovali o porušení predpisov
V poradni sa k Stiborovmu príspevku objavila reakcia ďalšieho vodiča s podobnou skúsenosťou.
Baffy: "Niečo podobné som zažil aj ja. Telefonický kontakt, či pripúšťam tú možnosť, že som v inkriminovanej dobe viedol motorové vozidlo. Podotýkam, že ten telefonát bol cca 2 mesiace po udalosti. Odpoveď znela, neviem, čo bolo pred týždňom a nie pred 2 mesiacmi.
23.12.2011 som dostal vyrozumenie v tom znení, ako Vy, na sumu 150 euro. Nikde som nebol pozvaný, fotku som nevidel, nikomu som nepodával vysvetlenie. Je to pre mňa tiež záhada, takýto postup polície. Ale, ako tu čítam, tak to bude bežný postup."
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk