SME
reklama

Skúšali sme európsku Kia Optima

V apríli sa začne na Slovensku predávať prvý sedan strednej triedy od automobilky Kia, ktorý má ambíciu súperiť s obľúbenými modelmi segmentu. Vyskúšali sme naftovú verziu s automatickou aj manuálnou prevodovkou.

(Zdroj: Kia)

V apríli sa začne na Slovensku predávať prvý sedan strednej triedy od automobilky Kia, ktorý má ambíciu súperiť s modelmi VW Passat, Ford Mondeo, Škoda Superb, Opel Insignia či Peugeot 508.

NICE. Vyskúšali sme si naftovú verziu európskej špecifikácie s automatickou aj manuálnou prevodovkou. Jedna kombinácia mu sedí veľmi dobre, druhú bude treba doladiť.

Predaje Kia Motors vo svete aj v Európe neustále rastú. Väčšinu svojich modelov má vypredanú a jej najväčším problémom je nedostatok výrobných kapacít. Spolu s koncernovým bratom Hyundai tvorí štvrtý najsilnejší automobilový koncern na svete, ktorý vlani predal 5,4 milióna vozidiel.

Ďalší rast

Tento rok to bude 5,9 mil. automobilov, čo predstavuje medziročný nárast o 18%. Pred nimi je len Toyota, ktorá kvôli živelným pohromám v Japonsku klesla z vedúcej priečky (7,2 mil. ), potom GM (7,4 mil.) a novým svetovým lídrom po roku 2011 bude s veľkou pravdepodobnosťou Volkswagen (7,8 mil.).

Najväčší podiel na úspechu automobilky Kia majú modely Picanto, Rio a Sportage. Ďalšiu úspešnú kapitolu začína písať model Optima, ktorý je v USA aj na domácom trhu momentálne vypredaný a preto s ním Kia v Európe mešká. Mesačne sa z neho predáva 17000 kusov, z toho 12000 v USA.

Veľká limuzína

Hoci na to Optima nevyzerá a svoje rozmery veľmi umne maskuje, v skutočnosti je jedným z najväčších sedanov v segmente. V porovnaní s ikonou tejto triedy Volkswagenom Passat je o 76 mm dlhšia, 15 mm nižšia, 10 mm širšia a rázvor náprav má dlhší dokonca až o 83 mm.

Rázvor Škody Superb Optima prekonáva o 34 mm, naopak na rekordéra triedy Ford Mondeo stráca 55 mm. Takže Kia postavila riadne veľkú loď, ktorá nemá nič spoločné s koncernovým bratom Hyundai i40, ako sa mnohí možno domnievajú.

Európska Optima je postavená na platforme americkej Optimy, ktorá zase zdieľa spoločný podvozok s americkým modelom Hyundai Sonata. Model i40 je menší (v porovnaní s Optimou je kombík i40 kratší o 75 mm a rázvor náprav má menší o 25 mm).

Veľkorysé rozmery cítiť aj v interiéri. S výnimkou priestoru nad hlavou, kde pasažierom vysokým 180 cm a viac môže byť tesnejšie kvôli nízkej streche, zvlášť vo verzii s dvojdielnou panoramatickou strechou.

Menšiu vnútornú výšku cítiť viac vpredu než vzadu, kde vďaka hlbokému posedu ako v gauči, ale aj bohatej ponuke miesta pre nohy sa urastenejší pasažieri môžu pohodlne rozvaliť. Široký batožinový priestor ponúka len priemerný objem 505 litrov. V absolútnych číslach je však dostačujúci, rovnako ako jeho pôdorys.

Kokpit orientovaný na vodiča

Pracovisko vodiča je pekne zvládnuté po dizajnovej aj ergonomickej stránke. Konečne niekto priniesol niečo nové ako len vertikálne alebo horizontálne delenú palubnú dosku. Nápad s opticky oddeleným kokpitom vrátane stredového panelu natočeného na vodiča sa mi ráta.

Nový tvar tlačidiel, prepracovanejšie displeje Supervision a nový dobre tvarovaný volant – nič v tomto aute nepripomína lacnejšie modely a Optima sa tak môže hrdo tváriť ako vlajková loď.

K dispozícii sú nové prvky výbavy ako asistent pre udržiavanie v jazdnom pruhu, ktorý vie v prvých momentoch sám skorigovať smer, či vyhrievaný volant alebo vyhrievané, ale aj vetrané vodičove sedadlo. Absenciu vetrania spolujazdcovho sedadla výrobca argumentuje tým, že v limuzíne tohto typu aj tak väčšinou jazdí manažér sám.

Optima sa hneď od uvedenia na trh bude chcieť presadiť bohatou výbavou, šitou hlavne na vodiča. O hudbu sa stará kvalitná aparatúra Infinity od firmy Harman s 12 reproduktormi a celkovým výkonom 550 W.

Úroveň materiálov a vypracovania síce ešte nedosahuje tzv. „ambiente“ modelov Passat, Mondeo či Superb, ale Kia je na dobrej ceste. Slovenské ceny zatiaľ nepoznáme, ale zloženie výbav áno.

Už druhý stupeň bude obsahovať denné LED svetlá, parkovací asistent, športové sedadlá (vodičove aj s ventiláciou), tempomat, Bluetooth, duálnu klimatizáciu a ďalšie prvky. Nebude chýbať možnosť priplatiť si rôzne balíky – zimný, Navi, Sport a Lux.

Jazdili SME...

Na začiatok predaja bude k dispozícii len naftový motor 1.7 CRDi (100 kW/136 k) so šesťstupňovou manuálnou alebo automatickou prevodovkou. Neskôr pribudne do ponuky aj benzínový dvojliter 2.0 GDI, ale mnohé jeho parametre výrobca v tlačovej správe zatiaľ neuvádza.

Preto som sa sústredil hlavne na naftovú verziu, ktorá bude pravdepodobne najviac žiadaná. Po prílete na letisko som chcel vyskúšať najmä verziu s manuálnou prevodovkou, ale tie boli už rozchytané, tak som sa uspokojil s automatom.

Musím povedať, že táto kombinácia je príjemná. Motor má kultúru aj dostatok sily, aj keď tej by vzhľadom na veľkosť auta mohol mať ešte viac. Pripravovaný 1.7 CRDi bi-turbo diesel s výkonom okolo 140 kW/190 k (na trh by mal byť uvedený v priebehu dvoch rokov) bude určite vítaným spestrením motorovej palety.

Páčky pod volantom nie sú len na parádu. Automat rýchlo a bez váhania reaguje aj v manuálnom režime. Viem si túto kombináciu predstaviť ako príjemný manažérsky zlatý stred, zvlášť ak bude vedieť v praxi dodržať spotrebu 6,0 l/100 km.

Ešte atraktívnejšie vyznieva tento motor v kombinácii s manuálom, kde má so systémom stop/štart dosahovať spotrebu 4,1 l/100 km. Táto verzia ma však sklamala – presnejšie nedoladená elektronika a jeden do očí bijúci detail - radiaca páka. Prevzatá zo starého modelu Magentis a posunutá priveľmi vzadu.

V krásnom, dynamicky strihnutom aute s perfektne naštylizovaným športovým kokpitom kričí do očí – „sem nepatrím“. Možno je to malichernosť, ale nepochopím, prečo niekto, kto zainvestoval nemálo peňazí do krásneho auta, si nedal tú námahu a nevyrobil novú radiacu páku.

Kia tvrdí, že hoci 60% predajov modelu VW Passat, podľa ktorého sa Kórejci v tomto segmente riadia tvorí manuál, ona sa bude snažiť presadiť práve kombináciou diesel/automat. Kia by chcela až 80% predaných kusov modelu Optima dodať v tejto verzii. Že by ich ponúkala zadarmo?

Ďalším problémom kombinácie naftový motor a manuál je nastavenie elektroniky akcelerátora. Motor je do otáčok 1700 1/min deravý, na kick-down vôbec nereaguje. Zobudí sa vyslovene až pri spomínaných otáčkach. V stúpaní do serpentín tak musíte často podraďovať, motor nemá šancu využiť svoj krútiaci moment.

Aby ste z neho dostali potrebnú dynamiku, musíte s ním jazdiť ako s benzínovým motorom. Strážiť si otáčky nad 1700 1/min a viac ho točiť. Po vymenovaní všetkých pripomienok nás zástupcovia Kie ubezpečili, že radiacu páku do uvedenia na trh určite vymenia a verím, že doladia aj software motora.

Bolo by škoda manuálnu verziu takto vypustiť von, pretože práve tá by mohla pekne ladiť so športovým charakterom tohto auta. Podvozok sa snaží o vyslovene nemecký charakter – primeraný kompromis medzi tuhosťou a kultivovanosťou.

Optima výborne sedí v zákrutách, na nerovnostiach nebuchotá a vďaka tuhému a priamemu riadeniu je radosť prechádzať s ňou zákrutami. Na rozdiel od americkej verzie konštruktéri prispôsobili Európe pruženie, riadenie a posilnili brzdy, čo cítiť.

Keď som spomínal Hyundai i40, tak v porovnaní s ním je Optima citeľne športovejšia (má tuhšie pruženie aj ostrejšie naladené riadenie), nemeckejšie naladená a má väčší talent pre jazdu. Aj z pohľadu jazdných vlastností bude Optima alternatívou k nemeckej konkurencii.

Už sa len nechať prekvapiť tou skvelou cenou, na ktorú všetci čakáme. Verím, že Kia sa poučila z chyby svojho koncernového brata Hyundai, ktorý nabral priveľmi silné sebavedomie a vysokou cenou modelu i40 odstrašil hneď na začiatku aj potenciálnych zákazníkov, ochotných presedlať na niečo nové.

Optima má šancu presadiť sa u tých klientov, ktorí chcú jazdiť v krajšom aute ako je Passat, pod návalom emócii sú ochotní vyskúšať nový model, ale za lepšiu cenu a s lepšou výbavou než nemecká konkurencia.

Hybrid v druhej polovici roka 2012

Počas jazdnej prezentácie modelu Optima automobilka oznámila, že v druhej polovici roka uvedie na európsky trh aj hybridnú verziu svojej vlajkovej lode.

Namiesto 2,4-litrového benzínového štvorvalca, ktorý poháňa americkú verziu použije vo verzii pre Európu dvojliter. Celkový výkon hybridnej sústavy (benzínový štvorvalec + elektromotor) by sa mal pohybovať na úrovni 140 kW/190 k. Krútiaci moment by mal dosahovať hodnotu 245 Nm.

Technické parametre vozidla Kia Optima

motor 1.7 CRDi
zdvihový objem [cm3] 1685
výkon [kW/k] 100/136
pri otáčkach [1/min] 4000
krútiaci moment [Nm] 325
pri otáčkach [1/min] 2000
prevodovka 6MT/6AT
prevádzková hmotnosť [kg] 1484/1506
palivová spotreba [l/100 km] 4,1(6,0
emisie CO₂ [g/km] 128/158
zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] -/-
maximálna rýchlosť [km/h] 202/197


Rozmery:

dĺžka 4845 mm
šírka 1830 mm
výška 1455 mm
rázvor náprav 2795 mm
objem batožinového priestoru 505 l
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 26 317
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 582
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 544
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 926
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 308
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 200
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 873
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 699
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 149
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 649
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 442
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 592
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 458
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 371
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 295
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 435
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu