SME

Skúšali sme európsku Kia Optima

V apríli sa začne na Slovensku predávať prvý sedan strednej triedy od automobilky Kia, ktorý má ambíciu súperiť s obľúbenými modelmi segmentu. Vyskúšali sme naftovú verziu s automatickou aj manuálnou prevodovkou.

(Zdroj: Kia)

V apríli sa začne na Slovensku predávať prvý sedan strednej triedy od automobilky Kia, ktorý má ambíciu súperiť s modelmi VW Passat, Ford Mondeo, Škoda Superb, Opel Insignia či Peugeot 508.

NICE. Vyskúšali sme si naftovú verziu európskej špecifikácie s automatickou aj manuálnou prevodovkou. Jedna kombinácia mu sedí veľmi dobre, druhú bude treba doladiť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Predaje Kia Motors vo svete aj v Európe neustále rastú. Väčšinu svojich modelov má vypredanú a jej najväčším problémom je nedostatok výrobných kapacít. Spolu s koncernovým bratom Hyundai tvorí štvrtý najsilnejší automobilový koncern na svete, ktorý vlani predal 5,4 milióna vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalší rast

Tento rok to bude 5,9 mil. automobilov, čo predstavuje medziročný nárast o 18%. Pred nimi je len Toyota, ktorá kvôli živelným pohromám v Japonsku klesla z vedúcej priečky (7,2 mil. ), potom GM (7,4 mil.) a novým svetovým lídrom po roku 2011 bude s veľkou pravdepodobnosťou Volkswagen (7,8 mil.).

Najväčší podiel na úspechu automobilky Kia majú modely Picanto, Rio a Sportage. Ďalšiu úspešnú kapitolu začína písať model Optima, ktorý je v USA aj na domácom trhu momentálne vypredaný a preto s ním Kia v Európe mešká. Mesačne sa z neho predáva 17000 kusov, z toho 12000 v USA.

Veľká limuzína

Hoci na to Optima nevyzerá a svoje rozmery veľmi umne maskuje, v skutočnosti je jedným z najväčších sedanov v segmente. V porovnaní s ikonou tejto triedy Volkswagenom Passat je o 76 mm dlhšia, 15 mm nižšia, 10 mm širšia a rázvor náprav má dlhší dokonca až o 83 mm.

SkryťVypnúť reklamu

Rázvor Škody Superb Optima prekonáva o 34 mm, naopak na rekordéra triedy Ford Mondeo stráca 55 mm. Takže Kia postavila riadne veľkú loď, ktorá nemá nič spoločné s koncernovým bratom Hyundai i40, ako sa mnohí možno domnievajú.

Európska Optima je postavená na platforme americkej Optimy, ktorá zase zdieľa spoločný podvozok s americkým modelom Hyundai Sonata. Model i40 je menší (v porovnaní s Optimou je kombík i40 kratší o 75 mm a rázvor náprav má menší o 25 mm).

Veľkorysé rozmery cítiť aj v interiéri. S výnimkou priestoru nad hlavou, kde pasažierom vysokým 180 cm a viac môže byť tesnejšie kvôli nízkej streche, zvlášť vo verzii s dvojdielnou panoramatickou strechou.

Menšiu vnútornú výšku cítiť viac vpredu než vzadu, kde vďaka hlbokému posedu ako v gauči, ale aj bohatej ponuke miesta pre nohy sa urastenejší pasažieri môžu pohodlne rozvaliť. Široký batožinový priestor ponúka len priemerný objem 505 litrov. V absolútnych číslach je však dostačujúci, rovnako ako jeho pôdorys.

SkryťVypnúť reklamu

Kokpit orientovaný na vodiča

Pracovisko vodiča je pekne zvládnuté po dizajnovej aj ergonomickej stránke. Konečne niekto priniesol niečo nové ako len vertikálne alebo horizontálne delenú palubnú dosku. Nápad s opticky oddeleným kokpitom vrátane stredového panelu natočeného na vodiča sa mi ráta.

Nový tvar tlačidiel, prepracovanejšie displeje Supervision a nový dobre tvarovaný volant – nič v tomto aute nepripomína lacnejšie modely a Optima sa tak môže hrdo tváriť ako vlajková loď.

K dispozícii sú nové prvky výbavy ako asistent pre udržiavanie v jazdnom pruhu, ktorý vie v prvých momentoch sám skorigovať smer, či vyhrievaný volant alebo vyhrievané, ale aj vetrané vodičove sedadlo. Absenciu vetrania spolujazdcovho sedadla výrobca argumentuje tým, že v limuzíne tohto typu aj tak väčšinou jazdí manažér sám.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Optima sa hneď od uvedenia na trh bude chcieť presadiť bohatou výbavou, šitou hlavne na vodiča. O hudbu sa stará kvalitná aparatúra Infinity od firmy Harman s 12 reproduktormi a celkovým výkonom 550 W.

Úroveň materiálov a vypracovania síce ešte nedosahuje tzv. „ambiente“ modelov Passat, Mondeo či Superb, ale Kia je na dobrej ceste. Slovenské ceny zatiaľ nepoznáme, ale zloženie výbav áno.

Už druhý stupeň bude obsahovať denné LED svetlá, parkovací asistent, športové sedadlá (vodičove aj s ventiláciou), tempomat, Bluetooth, duálnu klimatizáciu a ďalšie prvky. Nebude chýbať možnosť priplatiť si rôzne balíky – zimný, Navi, Sport a Lux.

Jazdili SME...

Na začiatok predaja bude k dispozícii len naftový motor 1.7 CRDi (100 kW/136 k) so šesťstupňovou manuálnou alebo automatickou prevodovkou. Neskôr pribudne do ponuky aj benzínový dvojliter 2.0 GDI, ale mnohé jeho parametre výrobca v tlačovej správe zatiaľ neuvádza.

Preto som sa sústredil hlavne na naftovú verziu, ktorá bude pravdepodobne najviac žiadaná. Po prílete na letisko som chcel vyskúšať najmä verziu s manuálnou prevodovkou, ale tie boli už rozchytané, tak som sa uspokojil s automatom.

Musím povedať, že táto kombinácia je príjemná. Motor má kultúru aj dostatok sily, aj keď tej by vzhľadom na veľkosť auta mohol mať ešte viac. Pripravovaný 1.7 CRDi bi-turbo diesel s výkonom okolo 140 kW/190 k (na trh by mal byť uvedený v priebehu dvoch rokov) bude určite vítaným spestrením motorovej palety.

Páčky pod volantom nie sú len na parádu. Automat rýchlo a bez váhania reaguje aj v manuálnom režime. Viem si túto kombináciu predstaviť ako príjemný manažérsky zlatý stred, zvlášť ak bude vedieť v praxi dodržať spotrebu 6,0 l/100 km.

Ešte atraktívnejšie vyznieva tento motor v kombinácii s manuálom, kde má so systémom stop/štart dosahovať spotrebu 4,1 l/100 km. Táto verzia ma však sklamala – presnejšie nedoladená elektronika a jeden do očí bijúci detail - radiaca páka. Prevzatá zo starého modelu Magentis a posunutá priveľmi vzadu.

V krásnom, dynamicky strihnutom aute s perfektne naštylizovaným športovým kokpitom kričí do očí – „sem nepatrím“. Možno je to malichernosť, ale nepochopím, prečo niekto, kto zainvestoval nemálo peňazí do krásneho auta, si nedal tú námahu a nevyrobil novú radiacu páku.

Kia tvrdí, že hoci 60% predajov modelu VW Passat, podľa ktorého sa Kórejci v tomto segmente riadia tvorí manuál, ona sa bude snažiť presadiť práve kombináciou diesel/automat. Kia by chcela až 80% predaných kusov modelu Optima dodať v tejto verzii. Že by ich ponúkala zadarmo?

Ďalším problémom kombinácie naftový motor a manuál je nastavenie elektroniky akcelerátora. Motor je do otáčok 1700 1/min deravý, na kick-down vôbec nereaguje. Zobudí sa vyslovene až pri spomínaných otáčkach. V stúpaní do serpentín tak musíte často podraďovať, motor nemá šancu využiť svoj krútiaci moment.

Aby ste z neho dostali potrebnú dynamiku, musíte s ním jazdiť ako s benzínovým motorom. Strážiť si otáčky nad 1700 1/min a viac ho točiť. Po vymenovaní všetkých pripomienok nás zástupcovia Kie ubezpečili, že radiacu páku do uvedenia na trh určite vymenia a verím, že doladia aj software motora.

Bolo by škoda manuálnu verziu takto vypustiť von, pretože práve tá by mohla pekne ladiť so športovým charakterom tohto auta. Podvozok sa snaží o vyslovene nemecký charakter – primeraný kompromis medzi tuhosťou a kultivovanosťou.

Optima výborne sedí v zákrutách, na nerovnostiach nebuchotá a vďaka tuhému a priamemu riadeniu je radosť prechádzať s ňou zákrutami. Na rozdiel od americkej verzie konštruktéri prispôsobili Európe pruženie, riadenie a posilnili brzdy, čo cítiť.

Keď som spomínal Hyundai i40, tak v porovnaní s ním je Optima citeľne športovejšia (má tuhšie pruženie aj ostrejšie naladené riadenie), nemeckejšie naladená a má väčší talent pre jazdu. Aj z pohľadu jazdných vlastností bude Optima alternatívou k nemeckej konkurencii.

Už sa len nechať prekvapiť tou skvelou cenou, na ktorú všetci čakáme. Verím, že Kia sa poučila z chyby svojho koncernového brata Hyundai, ktorý nabral priveľmi silné sebavedomie a vysokou cenou modelu i40 odstrašil hneď na začiatku aj potenciálnych zákazníkov, ochotných presedlať na niečo nové.

Optima má šancu presadiť sa u tých klientov, ktorí chcú jazdiť v krajšom aute ako je Passat, pod návalom emócii sú ochotní vyskúšať nový model, ale za lepšiu cenu a s lepšou výbavou než nemecká konkurencia.

Hybrid v druhej polovici roka 2012

Počas jazdnej prezentácie modelu Optima automobilka oznámila, že v druhej polovici roka uvedie na európsky trh aj hybridnú verziu svojej vlajkovej lode.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Namiesto 2,4-litrového benzínového štvorvalca, ktorý poháňa americkú verziu použije vo verzii pre Európu dvojliter. Celkový výkon hybridnej sústavy (benzínový štvorvalec + elektromotor) by sa mal pohybovať na úrovni 140 kW/190 k. Krútiaci moment by mal dosahovať hodnotu 245 Nm.

Technické parametre vozidla Kia Optima

motor 1.7 CRDi
zdvihový objem [cm3] 1685
výkon [kW/k] 100/136
pri otáčkach [1/min] 4000
krútiaci moment [Nm] 325
pri otáčkach [1/min] 2000
prevodovka 6MT/6AT
prevádzková hmotnosť [kg] 1484/1506
palivová spotreba [l/100 km] 4,1(6,0
emisie CO₂ [g/km] 128/158
zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] -/-
maximálna rýchlosť [km/h] 202/197


Rozmery:

dĺžka 4845 mm
šírka 1830 mm
výška 1455 mm
rázvor náprav 2795 mm
objem batožinového priestoru 505 l
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na Marka oharka do jarka
  2. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  7. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 173
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 11 047
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 243
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 311
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 241
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 914
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 145
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 027
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  2. Viktor Pamula: Sociálny štát ? Vtip roka
  3. Ivan R. V. Rumánek: Chamás či Hamás?
  4. Martin Škopec Antal: Slovenská opozičná politika: "Nie je dôležité zvíťaziť, ale zúčastniť sa..."
  5. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  6. Juraj Tušš: Multipolárny svet a nový volebný systém.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 511
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 157
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 67 615
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 232
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 566
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 692
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 327
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 838
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu