Opití vodiči končia v celách, súdy sú pri alkohole superrýchle

Mnohí opití vodiči strávili po zmene zákona noc v cele, dostali väčšinou podmienku.

Nafúka ich možno rovnako, obivnia desaťkrát viac.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO – TASR)

Najčastejšie vodiči nafúkali viac ako jedno promile v Košickom a Prešovskom kraji.

BRATISLAVA. Mário z Handlovej v piatok podvečer v Partizánskom prekročil povolenú rýchlosť o 16 kilometrov za hodinu. Hliadka ho zastavila, nafúkal 1,25 promile a skončil v policajnej cele.

V sobotu ho sudca vypočul, dostal štyri mesiace s odkladom na rok. Šoférovať nemôže pätnásť mesiacov.

Od novembra pácha „trestný čin ohrozenia pod vplyvom návykovej látky“ každý, kto nafúka viac ako jedno promile alebo skúšku odmietne.

Viac trestaných

V novembri obvinili policajti z tohto trestného činu 423 vodičov. Dvadsať z nich nenafúkalo, ale napríklad boli pod vplyvom drog či inak sa previnili. Mesiac predtým takto obvinili 42 vodičov.

info
Alkohol v krvi
Povolené hodnoty
  • Slovensko, Česko, Maďarsko, Rumunsko: 0 ‰;
  • Poľsko: 0,04 ‰;
  • Rakúsko, Nemecko, Taliansko, Bulharsko, Francúzsko, Španielsko, Slovinsko, Holandsko, Grécko, Cyprus: 0,1 ‰;
  • Veľká Británia, Malta: 0,16 ‰.

    Zdroj: ec.europa.eu

V októbri bola totiž trestným činom len vážna havária v opitosti, inak bol alkohol za volantom iba priestupkom.

Mnohé z týchto prípadov sa končia v cele. „Ak vodič pre opitosť nebude schopný vypovedať, do vytriezvenia bude čakať na polícii,“ dodáva policajný hovorca Michal Slivka.

Najviac na východe

Najviac prípadov opitých šoférov bolo podľa štatistík v novembri na východe Slovenska.

„Až 67 prípadov evidujeme v Košickom a 59 v Prešovskom kraji,“ povedala hovorkyňa policajného prezídia Denisa Baloghová.

Desiatky z nich už sú aj odsúdení. „Väčšinou sa to končí podmienečným alebo peňažným trestom spojeným

s primeraným trestom zákazu vedenia automobilu,“ povedal František Šenkýr z košickej prokuratúry.

Zvyčajne je všetko vybavené do štyroch dní. Rýchli sú najmä v Trenčianskom kraji, kde mali najmenej prípadov. Dvanásť z 25 vodičov tam vyriešili v superrýchlom konaní do 48 hodín.

Bola medzi nimi aj Zuzana Grolmusová. „Nasadili mi opasok a putá a viedli ma ako najhoršiu vrahyňu,“ rozhorčovala sa pre denník Plus jeden deň. Na polícii strávila 25 hodín a dostala podmienku na dvanásť mesiacov.

Policajti predpovedajú, že so zápisom v trestnom registri môžu na budúci rok skončiť tisíce vodičov. „V minulom roku evidujeme šesťtisíc vodičov, ktorým sme zistili viac ako jedno promile alkoholu,“ hovorí Baloghová.

„Nulová tolerancia je u nás neštandardne prísna, možno vychádza zo slovanskej nátury. Slováci často nevedia piť,“ hovorí Zoltán Bojar zo Slovenského autoturist klubu.

Povinný psychológ

Ľudia so zápisom v registri trestov majú problém zamestnať sa v štátnej správe, zákon o štátnej službe odsúdeného nepovažuje za bezúhonného.

Navyše, ma každého, kto nafúka čo i len 0,1 promile, čaká psychiatrické vyšetrenie a skupinové pohovory s psychológmi.

ico

Časť Európy toleruje promile

Najviac môžu beztrestne nafúkať v Británii a na Malte.

BRATISLAVA. Slovenská nulová tolerancia na alkohol za volantom je v Európe skôr výnimkou. Najčastejšie sa toleruje jedna desatina promile. Pri nízkych hodnotách môže byť meranie nespoľahlivé.

Michal Trško

ico

Psychológ: Povinné poradenstvo pomáha

O poradenstve pre vodičov, ktorí nafúkali, hovorí psychológ KAROL KLEINMANN.

Čo čaká vodičov, ktorí za volantom nafúkajú?

„Novembrová novela ukladá každému, kto si pred jazdou vypije, navštíviť psychiatra. Ten potvrdí či vyvráti diagnózu alkoholika. I bez nej musí absolvovať psychologické poradenstvo. Alkoholik musí do liečebne, inak zostane bez vodičského. Rovnako ho polícia nevráti ani vodičovi, kým neprinesie potvrdenie, že absolvoval štyri trojhodinové sedenia u dopravných psychológov.“

Čo by zmena mala priniesť?

„V každom prípade by malo byť na cestách menej vodičov pod vplyvom alkoholu. Tá sankcia je dosť tvrdá. Vodiči by mali získať informácie, ktoré sa doteraz nedávali ani v autoškole. Dozvedia sa, čo s nimi alkohol robí, ako práve na nich pôsobí jeden pohárik. Naučia sa, ako alkoholu odolávať. Ak niekto má pocit, že všetko vie, tak mu dokážeme, že nevie.“

Nestačia len samotné pokuty?

„To je z psychologického hľadiska trest. Dotyčný nemusí urobiť nič iné, len zaplatiť. Pri poradenstve sa musí každý aktívne zúčastniť, dodržiavať disciplínu, mať trpezlivosť. Musí znášať dôsledky toho, že si vypil.“

Funguje to v zahraničí?

„V Rakúsku je jedenásť veľkých centier na takúto rehabilitáciu. Podobne v Nemecku či Taliansku. Naozaj sú príklady, že sa celkový počet znížil aj o polovicu. V Česku by s tým mali prísť niekedy o rok a pol.“

V zahraničí je bežná tolerancia malého množstva alkoholu za volantom. Je u nás nutná nula?

„Je tu obava, že by sa vodiči po jednom pive rozbehli. To už je však otázka na každého dospelého, nedržal by som tam ochrannú ruku štátu. Ak budú prísne sankcie a budú si to musieť odsedieť, tak si to každý rozmyslí.“

Znižuje už malé pivo schopnosť šoférovať?

„Nie, ale nemáme aktuálne výskumy. Staršie či zahraničné hovoria, že problémy začínajú mať vodiči približne od 0,3 promile. Dovtedy je tam zvýšená eufória, ale nemá to vplyv na vnímanie či motoriku tak, aby zabraňovala šoférovať.“

Vnímajú v zahraničí alkohol za volantom inak?

„Spoločenská mienka je v zahraničí oveľa tvrdšia. U nás je veľká tolerancia v duchu: No tak si vypil. A nemusíme si vôbec zakrývať, že čím ideme viac na východ, tým je to problematickejšie.“

Michal Trško

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. S dobrým pivom leto chutí
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  6. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  8. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  9. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  10. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  1. Vieme, ako si vybrať tú správnu klimatizáciu
  2. Koľko peňazí pribaliť deťom na tábor
  3. Mercedes prináša revolúciu v správe firemných úžitkových áut
  4. Na Slovensko dorazil až po 30 rokoch. Big Mac oslavuje pol storo
  5. Marketing Art – online marketingová agentúra z Trenčína
  6. S dobrým pivom leto chutí
  7. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  9. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  10. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 779
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 797
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 21 036
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 12 689
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 138
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 6 009
  7. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 645
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 583
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 345
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 761

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kaliňáka k únosu Vietnamca doteraz nikto nevypočul

Bývalého ministra vnútra ani nepredvolali.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Prečo sa gang financovaný Kremľom usídlil na Slovensku

Aké je posolstvo Nočných vlkov u nás.

ŠPORT

Šliapať v úniku? Je to nudné, vraví Sagan

Cez víkend nelenil. Majster sveta najazdil za dva dni dvesto kilometrov v únikoch.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.