Opití vodiči končia v celách, súdy sú pri alkohole superrýchle

Mnohí opití vodiči strávili po zmene zákona noc v cele, dostali väčšinou podmienku.

Nafúka ich možno rovnako, obivnia desaťkrát viac.(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO – TASR)

Najčastejšie vodiči nafúkali viac ako jedno promile v Košickom a Prešovskom kraji.

BRATISLAVA. Mário z Handlovej v piatok podvečer v Partizánskom prekročil povolenú rýchlosť o 16 kilometrov za hodinu. Hliadka ho zastavila, nafúkal 1,25 promile a skončil v policajnej cele.

V sobotu ho sudca vypočul, dostal štyri mesiace s odkladom na rok. Šoférovať nemôže pätnásť mesiacov.

Od novembra pácha „trestný čin ohrozenia pod vplyvom návykovej látky“ každý, kto nafúka viac ako jedno promile alebo skúšku odmietne.

Viac trestaných

V novembri obvinili policajti z tohto trestného činu 423 vodičov. Dvadsať z nich nenafúkalo, ale napríklad boli pod vplyvom drog či inak sa previnili. Mesiac predtým takto obvinili 42 vodičov.

info
Alkohol v krvi
Povolené hodnoty
  • Slovensko, Česko, Maďarsko, Rumunsko: 0 ‰;
  • Poľsko: 0,04 ‰;
  • Rakúsko, Nemecko, Taliansko, Bulharsko, Francúzsko, Španielsko, Slovinsko, Holandsko, Grécko, Cyprus: 0,1 ‰;
  • Veľká Británia, Malta: 0,16 ‰.

    Zdroj: ec.europa.eu

V októbri bola totiž trestným činom len vážna havária v opitosti, inak bol alkohol za volantom iba priestupkom.

Mnohé z týchto prípadov sa končia v cele. „Ak vodič pre opitosť nebude schopný vypovedať, do vytriezvenia bude čakať na polícii,“ dodáva policajný hovorca Michal Slivka.

Najviac na východe

Najviac prípadov opitých šoférov bolo podľa štatistík v novembri na východe Slovenska.

„Až 67 prípadov evidujeme v Košickom a 59 v Prešovskom kraji,“ povedala hovorkyňa policajného prezídia Denisa Baloghová.

Desiatky z nich už sú aj odsúdení. „Väčšinou sa to končí podmienečným alebo peňažným trestom spojeným

s primeraným trestom zákazu vedenia automobilu,“ povedal František Šenkýr z košickej prokuratúry.

Zvyčajne je všetko vybavené do štyroch dní. Rýchli sú najmä v Trenčianskom kraji, kde mali najmenej prípadov. Dvanásť z 25 vodičov tam vyriešili v superrýchlom konaní do 48 hodín.

Bola medzi nimi aj Zuzana Grolmusová. „Nasadili mi opasok a putá a viedli ma ako najhoršiu vrahyňu,“ rozhorčovala sa pre denník Plus jeden deň. Na polícii strávila 25 hodín a dostala podmienku na dvanásť mesiacov.

Policajti predpovedajú, že so zápisom v trestnom registri môžu na budúci rok skončiť tisíce vodičov. „V minulom roku evidujeme šesťtisíc vodičov, ktorým sme zistili viac ako jedno promile alkoholu,“ hovorí Baloghová.

„Nulová tolerancia je u nás neštandardne prísna, možno vychádza zo slovanskej nátury. Slováci často nevedia piť,“ hovorí Zoltán Bojar zo Slovenského autoturist klubu.

Povinný psychológ

Ľudia so zápisom v registri trestov majú problém zamestnať sa v štátnej správe, zákon o štátnej službe odsúdeného nepovažuje za bezúhonného.

Navyše, ma každého, kto nafúka čo i len 0,1 promile, čaká psychiatrické vyšetrenie a skupinové pohovory s psychológmi.

ico

Časť Európy toleruje promile

Najviac môžu beztrestne nafúkať v Británii a na Malte.

BRATISLAVA. Slovenská nulová tolerancia na alkohol za volantom je v Európe skôr výnimkou. Najčastejšie sa toleruje jedna desatina promile. Pri nízkych hodnotách môže byť meranie nespoľahlivé.

Michal Trško

ico

Psychológ: Povinné poradenstvo pomáha

O poradenstve pre vodičov, ktorí nafúkali, hovorí psychológ KAROL KLEINMANN.

Čo čaká vodičov, ktorí za volantom nafúkajú?

„Novembrová novela ukladá každému, kto si pred jazdou vypije, navštíviť psychiatra. Ten potvrdí či vyvráti diagnózu alkoholika. I bez nej musí absolvovať psychologické poradenstvo. Alkoholik musí do liečebne, inak zostane bez vodičského. Rovnako ho polícia nevráti ani vodičovi, kým neprinesie potvrdenie, že absolvoval štyri trojhodinové sedenia u dopravných psychológov.“

Čo by zmena mala priniesť?

„V každom prípade by malo byť na cestách menej vodičov pod vplyvom alkoholu. Tá sankcia je dosť tvrdá. Vodiči by mali získať informácie, ktoré sa doteraz nedávali ani v autoškole. Dozvedia sa, čo s nimi alkohol robí, ako práve na nich pôsobí jeden pohárik. Naučia sa, ako alkoholu odolávať. Ak niekto má pocit, že všetko vie, tak mu dokážeme, že nevie.“

Nestačia len samotné pokuty?

„To je z psychologického hľadiska trest. Dotyčný nemusí urobiť nič iné, len zaplatiť. Pri poradenstve sa musí každý aktívne zúčastniť, dodržiavať disciplínu, mať trpezlivosť. Musí znášať dôsledky toho, že si vypil.“

Funguje to v zahraničí?

„V Rakúsku je jedenásť veľkých centier na takúto rehabilitáciu. Podobne v Nemecku či Taliansku. Naozaj sú príklady, že sa celkový počet znížil aj o polovicu. V Česku by s tým mali prísť niekedy o rok a pol.“

V zahraničí je bežná tolerancia malého množstva alkoholu za volantom. Je u nás nutná nula?

„Je tu obava, že by sa vodiči po jednom pive rozbehli. To už je však otázka na každého dospelého, nedržal by som tam ochrannú ruku štátu. Ak budú prísne sankcie a budú si to musieť odsedieť, tak si to každý rozmyslí.“

Znižuje už malé pivo schopnosť šoférovať?

„Nie, ale nemáme aktuálne výskumy. Staršie či zahraničné hovoria, že problémy začínajú mať vodiči približne od 0,3 promile. Dovtedy je tam zvýšená eufória, ale nemá to vplyv na vnímanie či motoriku tak, aby zabraňovala šoférovať.“

Vnímajú v zahraničí alkohol za volantom inak?

„Spoločenská mienka je v zahraničí oveľa tvrdšia. U nás je veľká tolerancia v duchu: No tak si vypil. A nemusíme si vôbec zakrývať, že čím ideme viac na východ, tým je to problematickejšie.“

Michal Trško

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  2. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  3. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  4. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  5. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  6. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  7. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  8. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  9. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  10. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 9 608
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 8 086
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 354
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 427
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 385
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 879
  7. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 595
  8. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 463
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 438
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 859

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

SaS sa približuje k antisystémovému voličovi, odchodom Mihála stráca výhodu

Z mnohých výrazných osobností, ktoré boli v strane od jej vzniku v roku 2009, v nej dnes zostávajú už len niekoľkí.

EKONOMIKA

Land Rover z Nitry budú rozvážať Nemci, Cargo neuspelo

Štátny prepravca rokuje s Deutsche Bahn Cargo.

KOMENTÁRE

Aby nás z čara prieskumov nevytrhol ľud v uliciach

Kaliňák je stále ministrom, Bašternák na slobode.

SVET

Keď už sa dostanete do štádia hladomoru, je príliš neskoro

OSN po šiestich rokoch znovu vyhlásila hladomor.

Neprehliadnite tiež

Nie v každej hmle treba zapnúť hmlovky

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkice. Treba nad nimi premýšľať osobitne a nezapínať jedny naraz s druhými.

Zamestnanci pracujúci v Googli na roboaute: odišli sme, lebo nám platili príliš veľa

Ľudia z projektu Waymo si nechali vyplatiť obrovské prémie a prešli ku konkurencii.

Praha analyzovala dopravu v meste, určila kritické miesta

Až 60 percent ľudí by dokázalo prísť do centra na bicykli za 30 minút, boja sa terénu aj krádeží.

Nemecko trvá na zachovaní nezávislosti Opelu od PSA Group do roku 2020

Vedenie Peugeot-Citroen sa stretlo s odborármi Opelu


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop