SME
Nedeľa, 2. október, 2022 | Meniny má Levoslav

Skočil vám chodec pred auto? Čakajte problémy

Ak autu do cesty skočí chodec, bez svedkov vodičovi zrejme policajti neuveria, že havaroval, aby ho nezrazil. Potvrdzujú to aj odborníci.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Behemot: "Ak človeku tesne pred auto niekto skočí a šofér nemá šancu zabrzdiť, trhne volantom nabok, rozbije si auto, prípadne aj autá zaparkované pri ceste a podobne. Chodcovi zachráni život, ale ak ten rýchlo ujde a iní svedkovia nie sú, má vodič šancu dokázať, že sa udalosť stala práve tak? Dajú sa na ceste nájsť nejaké vysvetľujúce stopy, aj keď auto nebrzdilo?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Polícia musí hľadať svedkov

"Polícia dopravnú nehodu objasňuje na základe zistených a zaistených dôkazov z miesta dopravnej nehody (ohliadka miesta nehody), prípadne aj z odborného vyjadrenia znalca," povedal Michal Slivka, hovorca policajného prezídia.

"Znalec z odboru cestnej dopravy sa môže vyjadriť k prípadným stopám na mieste nehody, ale aj na vozidlách či iných veciach."

Na objasnenie slúžia aj výpovede účastníkov nehody. "To však nezbavuje policajta povinnosti zisťovať prípadných svedkov," hovorí Slivka.

Postup je vždy individuálny a záleží na okolnostiach nehody. "Preto nemožno vo všeobecnosti dopredu povedať, čo je potrebné a dostatočné vykonať za účelom objasnenia dopravnej nehody."

Presvedčte policajta

"Ide o špecifickú situáciu, ktorá však môže v praxi kedykoľvek nastať," potvrdzuje Štefan Machciník z Výskumného ústavu dopravného v Žiline.

Vo všeobecnosti sa podľa neho nedá jednoznačne povedať, ako sa takéto dopravné nehody riešia, líši sa to prípad od prípadu. "Obávam sa však, že vodič bude veľmi ťažko dokazovať svoj úmysel bez očitých svedkov."

Machciník odporúča ihneď si zaistiť očitého svedka (nemusí to byť nutne chodec, ktorý haváriu spôsobil) a nehodu ohlásiť. Ak svedok nie je, treba všetko povedať policajtovi a dúfať, že vašej verzii bude veriť. V žiadnom prípade by som neskúšal urobiť podobný kúsok ako chodec, teda ujsť z miesta nehody, pretože v takom prípade vám hrozia vyššie sankcie."

Za útek z miesta nehody hrozí nielen pokuta až 1300 eur. Vodiči tiež riskujú zákaz šoférovania na jeden až päť rokov.

"Ak sa vám nepodarilo presvedčiť príslušníka polície a vy sa so závermi nestotožníte, je teoreticky možné si nechať vypracovať nezávislý odborný posudok, ktorý by vašu verziu potvrdil. To však pre vodiča znamená ďalšie náklady a výsledok je stále otázny," povedal Machciník.

Súdny znalec nepomôže

Súdny znalec, ktorý posudzuje dopravné nehody a neželal si byť menovaný, potvrdil, že v niektorých špecifických prípadoch je možné na základe stôp dokázať pohyb auta a spôsob brzdenia vozidla pred nehodou.

"Prečo sa tak však stalo (prečo vodič strhol volant, prečo brzdil v tom momente a podobne), však nie je otázkou na znalca (je to právna otázka). Takže aj keď znalec dokáže, že vodič z nejakého podnetu reagoval na vzniknutú situáciu, ak tam nie sú iní svedkovia, nie je možné dokázať vodičovu nevinu."

Znalec opísal podobný príklad: vodič sa na ceste musí vyhnúť cyklistovi, ktorý mu vytvorí náhlu prekážku (strhne riadidlá do vodičovej dráhy), dostane šmyk a v protismere narazí do dopravnej značky (alebo do zvodidiel), ktorú poškodí. Cyklista ujde, nikto iný to nevidel.

Vodič musí podľa zákona zavolať políciu, lebo sa stala dopravná nehoda (poškodená dopravná značka alebo zvodidlá).

"Aj keď budú na ceste stopy po brzdení a vodič pravdivo vypovie o situácii, nie je možné dokázať, prečo strhol riadenie (znalec by preukázal, akou mohol ísť rýchlosťou, resp. ako sa dalo nehode zabrániť – skoršou reakciou...)," hovorí súdny znalec.

Fakty ukazujú viac na vodiča

Bez svedkov môže policajt podľa znalca preukázať len fakty: značku poškodil náraz vozidla, ktoré šofér viedol. "To je nevyvrátiteľné a keďže príčinu, ktorá tomu predchádzala, nie je možné určiť, má vodič smolu. Keď dostane pokutu a zo zákonnej poistky musí zaplatiť opravu značky, dostáva sa do situácie, že sa musí brániť (právna otázka), a teda on musí dokázať, že k nehode došlo inak." Bez dôkazov a svedkov to má ťažké.

Vodičovi by museli kompetentní veriť, v našej spoločnosti je však v podstate isté, že pykať za chybu iného bude on. Riziko, že sa vodič dostane do spomínanej situácie, sa dá znížiť opatrnejšou jazdou.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  3. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 441
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 5 342
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 013
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 638
  5. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 4 196
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 920
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 778
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 529
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ukrajinskí vojaci v Lymane, na budovách vztyčujú ukrajinské vlajky.

Na pád Lymanu môže doplatiť aj minister obrany Šojgu.


2 h
Ekonómovia a finanční odborníci rada, ako naložiť s peniazmi v časoch rýchlo rastúcich cien.

Neoplatí sa špekulovať a hľadať riešenia s vysokým výnosom a nízkym rizikom.


30. sep
Násilnosti na zápase indonézskej prvej futbalovej ligy.

Na štadióne bolo asi o štyritisíc ľudí viac, ako je povolená kapacita.


ČTK 2 h
Ukrajinskí vojaci pri Siversku.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 8 h

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


22 h
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Jozef Javurek: Dolné Srnie a okolie
  2. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku
  3. Ľubomír Maretta: Die Einsamkeit
  4. Petra Kohútová: Strážna veža Vartovka v Krupine
  5. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (3): Pred pirátmi sa schovávali v pevnosti
  6. Seniori v pohybe: Komunita prináša aj chuť do života
  7. Zuzana Valachovičová: Nové nákupné centrum s 320 obchodmi
  8. Ján Roháč: Fotoblog IX.: Moje ulice Göteborgu
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 8 755
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 901
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 4 163
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 041
  5. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 3 210
  6. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 3 015
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 948
  8. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie 2 908
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu