Benzíny boli v roku 2011 rekordne drahé

Rok 2011 priniesol pohonným látkam na Slovensku niekoľko udalostí. Dôsledkom väčšiny z nich boli vyššie ceny pohonných látok v našej krajine.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Hneď 1. januára bola do praxe uvedená vyššia DPH (zvýšila sa z 19 % na 20 %), skončilo sa daňové zvýhodňovanie biopalív, ktoré sa povinne primiešavajú do benzínov a nafty a motoristom stúpli ceny benzínov a nafty o príspevok na núdzové zásoby ropy. Tieto opatrenia vlády spôsobili hneď na začiatku roku 2011 rast cien benzínov o necelých 6 centov za liter a rast cien nafty o 5,5 centu za liter.

Zmeny v daniach však najviac zasiahli poľnohospodárov a vodičov jazdiacich na LPG alebo CNG. Poľnohospodári v minulosti tankovali takzvanú červenú naftu. Od obyčajnej nafty sa líšila farbou a cenou, pretože červená bola daňovo zvýhodnená. Toto daňové zvýhodnenie bolo zrušené a tak poľnohospodári museli zo dňa na deň začať tankovať naftu drahšiu približne o 26 centov za liter.

Vodičom tankujúcim LPG stúpli náklady na liter skvapalneného propán-butánu približne o 12 centov. A tí, ktorí čerpali do vozidiel CNG (stlačený zemný plyn), platili za kilogram tejto pohonnej látky približne o 20 centov viac.

Výrazný jednorazový rast cien pohonných látok však nespôsobil palivovú turistiku. Aj v okolitých štátoch sa zdvihli dane ovplyvňujúce ceny pohonných látok.

graf05.jpg

Skončil sa predaj 95-oktánového benzínu s náhradou olova

V roku 2011 sa v podstate prestali predávať 95-oktánové benzíny s náhradou olova (95 Uni), ktoré boli určené predovšetkým do starších vozidiel.

Olovnaté benzíny sa na našom území prestali používať v 90-tych rokoch. Nahradil ich benzín 91 Uni, ktorý v sebe obsahoval náhradu olova. Predával sa do leta 2006, kedy ho vystriedal 95-oktánový benzín s náhradou olova. Prečo sa skončilo s výrobou a predajom benzínu 95 Uni?

"Dôvodom ukončenia výroby a distribúcie je dlhodobo klesajúci počet záujemcov o tento typ paliva, keďže vozový park na Slovensku sa za ostatné roky výrazne zmodernizoval. Veľkou mierou k tomu prispelo aj zavedenie šrotovného, keď si obyvatelia mohli výhodne kúpiť nové typy áut a nahradiť tak staré," uviedol hovorca spoločnosti Slovnaft, Anton Molnár.

Na Slovensku sa síce ešte aj dnes nájdu niektoré čerpacie stanice, ktoré pohonné látky s náhradou olova predávajú, no nie je ich veľa. Motoristi starších áut však naďalej majú možnosť namiesto benzínov Uni natankovať obyčajný benzín a doplniť ho aditívami predávanými na pumpách.

Benzíny vytvorili historický rekord

Opatrenia vlády nezanedbateľne prispeli k tomu, že do áut sme v máji tankovali historicky najdrahšie benzíny. Nikdy predtým v minulosti nebol benzín na Slovensku tak drahý. Tankovali sme drahšie, ako v roku 2008, kedy sa ceny ropy dostali na najvyššie úrovne v histórii. Drahšie, ako v roku 2006, keď hurikán Katrina spôsobil veľký nedostatok pohonných látok v USA, čo sa odzrkadlilo prudkým rastom cien v Európe.

Najpredávanejší benzín 95 Natural sa v máji predával na Slovensku v priemere za 1,493 €/liter. V prepočte na staré koruny je to 45 korún za liter. V lete 2008, v kritickom období, bol tento benzín o 3,5 koruny za liter lacnejší, v roku 2006, v čase problémov spôsobených Katrinou, bol lacnejší o 2,5 koruny za liter.

Benzíny od konca roku 2010 do mája 2011 zdraželi na Slovensku o 17 centov za liter. Tento rast spôsobilo zdražovanie na medzinárodných trhoch. Nepokoje v arabskom svete vytlačili ceny ropy nahor a tie so sebou potiahli aj ceny benzínov. Na burze v Rotterdame boli vtedy ceny benzínov v porovnaní s 31.12.2010 o 10 centov vyššie. O rovnakú sumu sa zdvihli aj na Slovensku ceny bez daní. O zvyšných 7 centov za liter sa postaral štát.

Cena nafty nedostala šancu prekonať historické rekordy. Najmä pre zníženie spotrebnej dane z nafty v roku 2009. Naftu sme síce v máji tankovali v tom čase najdrahšie v roku 2011, no od historicky najdrahšej nafty v roku 2008 nás delilo ešte 10 centov za liter.

Aj vodiči jazdiaci na naftu však pocítili problémy v moslimských krajinách na svojej peňaženke. V máji bola cena nafty o 17 centov za liter vyššia ako na konci roku 2010.

Odvtedy sa však viac začala presadzovať dlhová kríza v Európe, ktorá zastavila prudký rast cien pohonných látok. Koncom roku 2011 síce benzíny a nafta znovu začali na Slovensku rásť, no nezažili sme tak výrazné zdražovanie, ako v prvej polovici roku 2011.

Všade sú drahšie benzíny a nafta

Benzíny by dnes museli byť približne o 4 centy za liter drahšie, aby dosiahli historicky najvyššie hodnoty. Nafte sa však podarilo koncom roku 2011 prekonať tohtoročné rekordy. V porovnaní s májom sú aktuálne ceny nafty vyššie približne o 1,5 centu za liter.

Dnes sú ceny benzínov v porovnaní s koncom roka 2010 drahšie o 13 centov za liter a benzíny bez daní o 7 centov za liter. Na burze v Rotterdame, ktorá je rozhodujúca pre vývoj cien benzínov na Slovensku sa za ten čas zdvihli ceny benzínov o 6 centov za liter.

Nafta je drahšia v porovnaní s 31.12.2010 o 18,5 centu za liter, tá bez daní o 12 centov za liter. V Rotterdame pritom od koncu roka 2010 stúpla hodnota nafty o 8,5 centu za liter.

Od začiatku roku 2011 sa na Slovensku 6-krát znížili ceny benzínov (celkovo približne o 8 centov za liter), 9-krát sa zdvihli (celkovo približne o 21,5 centu za liter). Nafta v tomto období zdražela 12-krát (celkovo približne o 24,5 centu za liter), zlacnela 5-krát (celkovo približne o 6 centov za liter.

Len pre porovananie, cena ropy Brent, ktorá vplýva na ceny komodít v Rotterdame, sa od 31.12.2010 zdvihla o 8 centov za liter.

V Európskej únii sa ceny benzínov v roku 2011 zdvihli v priemere o 10 centov za liter, ceny nafty o 16,5 centu za liter.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  2. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  4. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  5. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  7. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  8. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  9. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  10. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení
  1. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  2. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  5. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  6. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  7. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  8. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. Ako zariadiť malú kúpeľňu?
  1. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 9 136
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 8 025
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 820
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 2 605
  5. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 475
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 245
  7. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 698
  8. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 261
  9. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 1 125
  10. Cestujte intenzívnejšie s poznávacími zájazdmi 1 009