SME
Utorok, 30. november, 2021 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Benzíny boli v roku 2011 rekordne drahé

Rok 2011 priniesol pohonným látkam na Slovensku niekoľko udalostí. Dôsledkom väčšiny z nich boli vyššie ceny pohonných látok v našej krajine.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Hneď 1. januára bola do praxe uvedená vyššia DPH (zvýšila sa z 19 % na 20 %), skončilo sa daňové zvýhodňovanie biopalív, ktoré sa povinne primiešavajú do benzínov a nafty a motoristom stúpli ceny benzínov a nafty o príspevok na núdzové zásoby ropy. Tieto opatrenia vlády spôsobili hneď na začiatku roku 2011 rast cien benzínov o necelých 6 centov za liter a rast cien nafty o 5,5 centu za liter.

Zmeny v daniach však najviac zasiahli poľnohospodárov a vodičov jazdiacich na LPG alebo CNG. Poľnohospodári v minulosti tankovali takzvanú červenú naftu. Od obyčajnej nafty sa líšila farbou a cenou, pretože červená bola daňovo zvýhodnená. Toto daňové zvýhodnenie bolo zrušené a tak poľnohospodári museli zo dňa na deň začať tankovať naftu drahšiu približne o 26 centov za liter.

Vodičom tankujúcim LPG stúpli náklady na liter skvapalneného propán-butánu približne o 12 centov. A tí, ktorí čerpali do vozidiel CNG (stlačený zemný plyn), platili za kilogram tejto pohonnej látky približne o 20 centov viac.

Výrazný jednorazový rast cien pohonných látok však nespôsobil palivovú turistiku. Aj v okolitých štátoch sa zdvihli dane ovplyvňujúce ceny pohonných látok.

graf05.jpg

Skončil sa predaj 95-oktánového benzínu s náhradou olova

V roku 2011 sa v podstate prestali predávať 95-oktánové benzíny s náhradou olova (95 Uni), ktoré boli určené predovšetkým do starších vozidiel.

Olovnaté benzíny sa na našom území prestali používať v 90-tych rokoch. Nahradil ich benzín 91 Uni, ktorý v sebe obsahoval náhradu olova. Predával sa do leta 2006, kedy ho vystriedal 95-oktánový benzín s náhradou olova. Prečo sa skončilo s výrobou a predajom benzínu 95 Uni?

"Dôvodom ukončenia výroby a distribúcie je dlhodobo klesajúci počet záujemcov o tento typ paliva, keďže vozový park na Slovensku sa za ostatné roky výrazne zmodernizoval. Veľkou mierou k tomu prispelo aj zavedenie šrotovného, keď si obyvatelia mohli výhodne kúpiť nové typy áut a nahradiť tak staré," uviedol hovorca spoločnosti Slovnaft, Anton Molnár.

Na Slovensku sa síce ešte aj dnes nájdu niektoré čerpacie stanice, ktoré pohonné látky s náhradou olova predávajú, no nie je ich veľa. Motoristi starších áut však naďalej majú možnosť namiesto benzínov Uni natankovať obyčajný benzín a doplniť ho aditívami predávanými na pumpách.

Benzíny vytvorili historický rekord

Opatrenia vlády nezanedbateľne prispeli k tomu, že do áut sme v máji tankovali historicky najdrahšie benzíny. Nikdy predtým v minulosti nebol benzín na Slovensku tak drahý. Tankovali sme drahšie, ako v roku 2008, kedy sa ceny ropy dostali na najvyššie úrovne v histórii. Drahšie, ako v roku 2006, keď hurikán Katrina spôsobil veľký nedostatok pohonných látok v USA, čo sa odzrkadlilo prudkým rastom cien v Európe.

Najpredávanejší benzín 95 Natural sa v máji predával na Slovensku v priemere za 1,493 €/liter. V prepočte na staré koruny je to 45 korún za liter. V lete 2008, v kritickom období, bol tento benzín o 3,5 koruny za liter lacnejší, v roku 2006, v čase problémov spôsobených Katrinou, bol lacnejší o 2,5 koruny za liter.

Benzíny od konca roku 2010 do mája 2011 zdraželi na Slovensku o 17 centov za liter. Tento rast spôsobilo zdražovanie na medzinárodných trhoch. Nepokoje v arabskom svete vytlačili ceny ropy nahor a tie so sebou potiahli aj ceny benzínov. Na burze v Rotterdame boli vtedy ceny benzínov v porovnaní s 31.12.2010 o 10 centov vyššie. O rovnakú sumu sa zdvihli aj na Slovensku ceny bez daní. O zvyšných 7 centov za liter sa postaral štát.

Cena nafty nedostala šancu prekonať historické rekordy. Najmä pre zníženie spotrebnej dane z nafty v roku 2009. Naftu sme síce v máji tankovali v tom čase najdrahšie v roku 2011, no od historicky najdrahšej nafty v roku 2008 nás delilo ešte 10 centov za liter.

Aj vodiči jazdiaci na naftu však pocítili problémy v moslimských krajinách na svojej peňaženke. V máji bola cena nafty o 17 centov za liter vyššia ako na konci roku 2010.

Odvtedy sa však viac začala presadzovať dlhová kríza v Európe, ktorá zastavila prudký rast cien pohonných látok. Koncom roku 2011 síce benzíny a nafta znovu začali na Slovensku rásť, no nezažili sme tak výrazné zdražovanie, ako v prvej polovici roku 2011.

Všade sú drahšie benzíny a nafta

Benzíny by dnes museli byť približne o 4 centy za liter drahšie, aby dosiahli historicky najvyššie hodnoty. Nafte sa však podarilo koncom roku 2011 prekonať tohtoročné rekordy. V porovnaní s májom sú aktuálne ceny nafty vyššie približne o 1,5 centu za liter.

Dnes sú ceny benzínov v porovnaní s koncom roka 2010 drahšie o 13 centov za liter a benzíny bez daní o 7 centov za liter. Na burze v Rotterdame, ktorá je rozhodujúca pre vývoj cien benzínov na Slovensku sa za ten čas zdvihli ceny benzínov o 6 centov za liter.

Nafta je drahšia v porovnaní s 31.12.2010 o 18,5 centu za liter, tá bez daní o 12 centov za liter. V Rotterdame pritom od koncu roka 2010 stúpla hodnota nafty o 8,5 centu za liter.

Od začiatku roku 2011 sa na Slovensku 6-krát znížili ceny benzínov (celkovo približne o 8 centov za liter), 9-krát sa zdvihli (celkovo približne o 21,5 centu za liter). Nafta v tomto období zdražela 12-krát (celkovo približne o 24,5 centu za liter), zlacnela 5-krát (celkovo približne o 6 centov za liter.

Len pre porovananie, cena ropy Brent, ktorá vplýva na ceny komodít v Rotterdame, sa od 31.12.2010 zdvihla o 8 centov za liter.

V Európskej únii sa ceny benzínov v roku 2011 zdvihli v priemere o 10 centov za liter, ceny nafty o 16,5 centu za liter.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  2. BLoKK v Bratislave je pred dokončením, ponúka posledné apartmány
  3. Zaujímavé štúdium, skvelá práca aj plat. Vieš, kam ísť
  4. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  5. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  6. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  7. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  8. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  9. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  10. Chcete vedieť, kto fotí influencerky, celebrity a hviezdy?
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  3. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  4. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  5. Zmeny v systéme revíznych postupov
  6. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  7. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  8. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  9. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  10. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 482
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 056
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 808
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 506
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 361
  6. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 4 156
  7. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 3 735
  8. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 102
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 705
  10. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 2 469
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj.

Plánovaný puč podľa Zelenského podporuje Moskva.


22 h
Lieky proti covidu od spoločnosti Merck.

Porovnali sme ich v štyroch kategóriách.


28. nov

Tak nejak sme čakali, že najviac roboty s Ficom budú mať dnes úplne iní ľudia.


Peter Schut.

Všetky lieky majú aj nevýhody.


28. nov

Neprehliadnite tiež

Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


4 h
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


24 h
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov

Blogy SME

  1. Marek Mačuha: Povinná vakcinácia revisited
  2. Jano Richter: § 'Všeobecné ohrozenie' versus Robert F. a antivaxeri
  3. Julius Kravjar: ANTIPLAG systémy: Turnitin sa stáva vysoko dominantným hráčom na trhu
  4. Jana Hanuliaková: Pol milióna ľudí na Slovensku bez pitnej vody z verejného vodovodu.
  5. Marián Lukáč: Blog č. 57- Vzdelávanie, školstvo a zelené investície
  6. Stanislav Pánis: Panika z omicronu nie je namieste!
  7. Štefan Vidlár: Dilemno dúchotcu
  8. Stanislav Martinčko: Kde boli 12 rokov Fico a Pelle so svojou tlačovkovou múdrosťou ??
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 175
  2. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 796
  3. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 7 403
  4. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 941
  5. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 853
  6. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 292
  7. Pavel Macko: Špinavý útok voči mojej rodine trvá už šesť rokov! 4 012
  8. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 3 776
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Valentína Sedileková: Komentujete vzhľad druhých ľudí? Ubližujete im viac, ako si uvedomujete
Skryť Zatvoriť reklamu