Benzíny boli v roku 2011 rekordne drahé

Rok 2011 priniesol pohonným látkam na Slovensku niekoľko udalostí. Dôsledkom väčšiny z nich boli vyššie ceny pohonných látok v našej krajine.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Hneď 1. januára bola do praxe uvedená vyššia DPH (zvýšila sa z 19 % na 20 %), skončilo sa daňové zvýhodňovanie biopalív, ktoré sa povinne primiešavajú do benzínov a nafty a motoristom stúpli ceny benzínov a nafty o príspevok na núdzové zásoby ropy. Tieto opatrenia vlády spôsobili hneď na začiatku roku 2011 rast cien benzínov o necelých 6 centov za liter a rast cien nafty o 5,5 centu za liter.

Zmeny v daniach však najviac zasiahli poľnohospodárov a vodičov jazdiacich na LPG alebo CNG. Poľnohospodári v minulosti tankovali takzvanú červenú naftu. Od obyčajnej nafty sa líšila farbou a cenou, pretože červená bola daňovo zvýhodnená. Toto daňové zvýhodnenie bolo zrušené a tak poľnohospodári museli zo dňa na deň začať tankovať naftu drahšiu približne o 26 centov za liter.

Vodičom tankujúcim LPG stúpli náklady na liter skvapalneného propán-butánu približne o 12 centov. A tí, ktorí čerpali do vozidiel CNG (stlačený zemný plyn), platili za kilogram tejto pohonnej látky približne o 20 centov viac.

Výrazný jednorazový rast cien pohonných látok však nespôsobil palivovú turistiku. Aj v okolitých štátoch sa zdvihli dane ovplyvňujúce ceny pohonných látok.

graf05.jpg

Skončil sa predaj 95-oktánového benzínu s náhradou olova

V roku 2011 sa v podstate prestali predávať 95-oktánové benzíny s náhradou olova (95 Uni), ktoré boli určené predovšetkým do starších vozidiel.

Olovnaté benzíny sa na našom území prestali používať v 90-tych rokoch. Nahradil ich benzín 91 Uni, ktorý v sebe obsahoval náhradu olova. Predával sa do leta 2006, kedy ho vystriedal 95-oktánový benzín s náhradou olova. Prečo sa skončilo s výrobou a predajom benzínu 95 Uni?

"Dôvodom ukončenia výroby a distribúcie je dlhodobo klesajúci počet záujemcov o tento typ paliva, keďže vozový park na Slovensku sa za ostatné roky výrazne zmodernizoval. Veľkou mierou k tomu prispelo aj zavedenie šrotovného, keď si obyvatelia mohli výhodne kúpiť nové typy áut a nahradiť tak staré," uviedol hovorca spoločnosti Slovnaft, Anton Molnár.

Na Slovensku sa síce ešte aj dnes nájdu niektoré čerpacie stanice, ktoré pohonné látky s náhradou olova predávajú, no nie je ich veľa. Motoristi starších áut však naďalej majú možnosť namiesto benzínov Uni natankovať obyčajný benzín a doplniť ho aditívami predávanými na pumpách.

Benzíny vytvorili historický rekord

Opatrenia vlády nezanedbateľne prispeli k tomu, že do áut sme v máji tankovali historicky najdrahšie benzíny. Nikdy predtým v minulosti nebol benzín na Slovensku tak drahý. Tankovali sme drahšie, ako v roku 2008, kedy sa ceny ropy dostali na najvyššie úrovne v histórii. Drahšie, ako v roku 2006, keď hurikán Katrina spôsobil veľký nedostatok pohonných látok v USA, čo sa odzrkadlilo prudkým rastom cien v Európe.

Najpredávanejší benzín 95 Natural sa v máji predával na Slovensku v priemere za 1,493 €/liter. V prepočte na staré koruny je to 45 korún za liter. V lete 2008, v kritickom období, bol tento benzín o 3,5 koruny za liter lacnejší, v roku 2006, v čase problémov spôsobených Katrinou, bol lacnejší o 2,5 koruny za liter.

Benzíny od konca roku 2010 do mája 2011 zdraželi na Slovensku o 17 centov za liter. Tento rast spôsobilo zdražovanie na medzinárodných trhoch. Nepokoje v arabskom svete vytlačili ceny ropy nahor a tie so sebou potiahli aj ceny benzínov. Na burze v Rotterdame boli vtedy ceny benzínov v porovnaní s 31.12.2010 o 10 centov vyššie. O rovnakú sumu sa zdvihli aj na Slovensku ceny bez daní. O zvyšných 7 centov za liter sa postaral štát.

Cena nafty nedostala šancu prekonať historické rekordy. Najmä pre zníženie spotrebnej dane z nafty v roku 2009. Naftu sme síce v máji tankovali v tom čase najdrahšie v roku 2011, no od historicky najdrahšej nafty v roku 2008 nás delilo ešte 10 centov za liter.

Aj vodiči jazdiaci na naftu však pocítili problémy v moslimských krajinách na svojej peňaženke. V máji bola cena nafty o 17 centov za liter vyššia ako na konci roku 2010.

Odvtedy sa však viac začala presadzovať dlhová kríza v Európe, ktorá zastavila prudký rast cien pohonných látok. Koncom roku 2011 síce benzíny a nafta znovu začali na Slovensku rásť, no nezažili sme tak výrazné zdražovanie, ako v prvej polovici roku 2011.

Všade sú drahšie benzíny a nafta

Benzíny by dnes museli byť približne o 4 centy za liter drahšie, aby dosiahli historicky najvyššie hodnoty. Nafte sa však podarilo koncom roku 2011 prekonať tohtoročné rekordy. V porovnaní s májom sú aktuálne ceny nafty vyššie približne o 1,5 centu za liter.

Dnes sú ceny benzínov v porovnaní s koncom roka 2010 drahšie o 13 centov za liter a benzíny bez daní o 7 centov za liter. Na burze v Rotterdame, ktorá je rozhodujúca pre vývoj cien benzínov na Slovensku sa za ten čas zdvihli ceny benzínov o 6 centov za liter.

Nafta je drahšia v porovnaní s 31.12.2010 o 18,5 centu za liter, tá bez daní o 12 centov za liter. V Rotterdame pritom od koncu roka 2010 stúpla hodnota nafty o 8,5 centu za liter.

Od začiatku roku 2011 sa na Slovensku 6-krát znížili ceny benzínov (celkovo približne o 8 centov za liter), 9-krát sa zdvihli (celkovo približne o 21,5 centu za liter). Nafta v tomto období zdražela 12-krát (celkovo približne o 24,5 centu za liter), zlacnela 5-krát (celkovo približne o 6 centov za liter.

Len pre porovananie, cena ropy Brent, ktorá vplýva na ceny komodít v Rotterdame, sa od 31.12.2010 zdvihla o 8 centov za liter.

V Európskej únii sa ceny benzínov v roku 2011 zdvihli v priemere o 10 centov za liter, ceny nafty o 16,5 centu za liter.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 413
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 319
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 333
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 062
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 985
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 162
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 010
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 573
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 883
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 568

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Výroba áut v Rusku v januári stúpla medziročne o viac ako 60 %

V minulom roku celková výroba medziročne klesla.

Prieskum spoľahlivosti J.D. Power: Kórejci sa zlepšujú, Fiat prepadol

Najlepšie sa umiestnil koncern Toyota, získal až 10 z 18 ocenení v jednotlivých segmentoch.

Zákazníkov Octavie čaká skúška vernosti (prvá jazda)

Primárny model Škodovky je po modernizácii pokojnejší a so širšou ponukou elektronických asistentov. S adaptívnymi tlmičmi je v komfortom režime skutočne pohodlná.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop