Benzíny boli v roku 2011 rekordne drahé

Rok 2011 priniesol pohonným látkam na Slovensku niekoľko udalostí. Dôsledkom väčšiny z nich boli vyššie ceny pohonných látok v našej krajine.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Hneď 1. januára bola do praxe uvedená vyššia DPH (zvýšila sa z 19 % na 20 %), skončilo sa daňové zvýhodňovanie biopalív, ktoré sa povinne primiešavajú do benzínov a nafty a motoristom stúpli ceny benzínov a nafty o príspevok na núdzové zásoby ropy. Tieto opatrenia vlády spôsobili hneď na začiatku roku 2011 rast cien benzínov o necelých 6 centov za liter a rast cien nafty o 5,5 centu za liter.

Zmeny v daniach však najviac zasiahli poľnohospodárov a vodičov jazdiacich na LPG alebo CNG. Poľnohospodári v minulosti tankovali takzvanú červenú naftu. Od obyčajnej nafty sa líšila farbou a cenou, pretože červená bola daňovo zvýhodnená. Toto daňové zvýhodnenie bolo zrušené a tak poľnohospodári museli zo dňa na deň začať tankovať naftu drahšiu približne o 26 centov za liter.

Vodičom tankujúcim LPG stúpli náklady na liter skvapalneného propán-butánu približne o 12 centov. A tí, ktorí čerpali do vozidiel CNG (stlačený zemný plyn), platili za kilogram tejto pohonnej látky približne o 20 centov viac.

Výrazný jednorazový rast cien pohonných látok však nespôsobil palivovú turistiku. Aj v okolitých štátoch sa zdvihli dane ovplyvňujúce ceny pohonných látok.

graf05.jpg

Skončil sa predaj 95-oktánového benzínu s náhradou olova

V roku 2011 sa v podstate prestali predávať 95-oktánové benzíny s náhradou olova (95 Uni), ktoré boli určené predovšetkým do starších vozidiel.

Olovnaté benzíny sa na našom území prestali používať v 90-tych rokoch. Nahradil ich benzín 91 Uni, ktorý v sebe obsahoval náhradu olova. Predával sa do leta 2006, kedy ho vystriedal 95-oktánový benzín s náhradou olova. Prečo sa skončilo s výrobou a predajom benzínu 95 Uni?

"Dôvodom ukončenia výroby a distribúcie je dlhodobo klesajúci počet záujemcov o tento typ paliva, keďže vozový park na Slovensku sa za ostatné roky výrazne zmodernizoval. Veľkou mierou k tomu prispelo aj zavedenie šrotovného, keď si obyvatelia mohli výhodne kúpiť nové typy áut a nahradiť tak staré," uviedol hovorca spoločnosti Slovnaft, Anton Molnár.

Na Slovensku sa síce ešte aj dnes nájdu niektoré čerpacie stanice, ktoré pohonné látky s náhradou olova predávajú, no nie je ich veľa. Motoristi starších áut však naďalej majú možnosť namiesto benzínov Uni natankovať obyčajný benzín a doplniť ho aditívami predávanými na pumpách.

Benzíny vytvorili historický rekord

Opatrenia vlády nezanedbateľne prispeli k tomu, že do áut sme v máji tankovali historicky najdrahšie benzíny. Nikdy predtým v minulosti nebol benzín na Slovensku tak drahý. Tankovali sme drahšie, ako v roku 2008, kedy sa ceny ropy dostali na najvyššie úrovne v histórii. Drahšie, ako v roku 2006, keď hurikán Katrina spôsobil veľký nedostatok pohonných látok v USA, čo sa odzrkadlilo prudkým rastom cien v Európe.

Najpredávanejší benzín 95 Natural sa v máji predával na Slovensku v priemere za 1,493 €/liter. V prepočte na staré koruny je to 45 korún za liter. V lete 2008, v kritickom období, bol tento benzín o 3,5 koruny za liter lacnejší, v roku 2006, v čase problémov spôsobených Katrinou, bol lacnejší o 2,5 koruny za liter.

Benzíny od konca roku 2010 do mája 2011 zdraželi na Slovensku o 17 centov za liter. Tento rast spôsobilo zdražovanie na medzinárodných trhoch. Nepokoje v arabskom svete vytlačili ceny ropy nahor a tie so sebou potiahli aj ceny benzínov. Na burze v Rotterdame boli vtedy ceny benzínov v porovnaní s 31.12.2010 o 10 centov vyššie. O rovnakú sumu sa zdvihli aj na Slovensku ceny bez daní. O zvyšných 7 centov za liter sa postaral štát.

Cena nafty nedostala šancu prekonať historické rekordy. Najmä pre zníženie spotrebnej dane z nafty v roku 2009. Naftu sme síce v máji tankovali v tom čase najdrahšie v roku 2011, no od historicky najdrahšej nafty v roku 2008 nás delilo ešte 10 centov za liter.

Aj vodiči jazdiaci na naftu však pocítili problémy v moslimských krajinách na svojej peňaženke. V máji bola cena nafty o 17 centov za liter vyššia ako na konci roku 2010.

Odvtedy sa však viac začala presadzovať dlhová kríza v Európe, ktorá zastavila prudký rast cien pohonných látok. Koncom roku 2011 síce benzíny a nafta znovu začali na Slovensku rásť, no nezažili sme tak výrazné zdražovanie, ako v prvej polovici roku 2011.

Všade sú drahšie benzíny a nafta

Benzíny by dnes museli byť približne o 4 centy za liter drahšie, aby dosiahli historicky najvyššie hodnoty. Nafte sa však podarilo koncom roku 2011 prekonať tohtoročné rekordy. V porovnaní s májom sú aktuálne ceny nafty vyššie približne o 1,5 centu za liter.

Dnes sú ceny benzínov v porovnaní s koncom roka 2010 drahšie o 13 centov za liter a benzíny bez daní o 7 centov za liter. Na burze v Rotterdame, ktorá je rozhodujúca pre vývoj cien benzínov na Slovensku sa za ten čas zdvihli ceny benzínov o 6 centov za liter.

Nafta je drahšia v porovnaní s 31.12.2010 o 18,5 centu za liter, tá bez daní o 12 centov za liter. V Rotterdame pritom od koncu roka 2010 stúpla hodnota nafty o 8,5 centu za liter.

Od začiatku roku 2011 sa na Slovensku 6-krát znížili ceny benzínov (celkovo približne o 8 centov za liter), 9-krát sa zdvihli (celkovo približne o 21,5 centu za liter). Nafta v tomto období zdražela 12-krát (celkovo približne o 24,5 centu za liter), zlacnela 5-krát (celkovo približne o 6 centov za liter.

Len pre porovananie, cena ropy Brent, ktorá vplýva na ceny komodít v Rotterdame, sa od 31.12.2010 zdvihla o 8 centov za liter.

V Európskej únii sa ceny benzínov v roku 2011 zdvihli v priemere o 10 centov za liter, ceny nafty o 16,5 centu za liter.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  2. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
  3. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
  4. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  5. Keď Slováci krotia morský vietor
  6. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  7. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  8. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
  9. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy
  10. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky
  1. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  2. Keď Slováci krotia morský vietor
  3. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  4. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
  5. Do we have "Sagans" in language education?
  6. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  7. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  8. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
  9. Síce malí, no výnimoční regionálni dodávatelia. Poznáte ich?
  10. Top trendy 2018 v alternatívnych prístupoch ku zdraviu
  1. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 23 858
  2. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 19 284
  3. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 17 362
  4. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie 6 799
  5. Ako vzniká jeden z najkvalitnejších kolagénov na Slovensku? 6 493
  6. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu 4 230
  7. Mladý Slovák vymyslel aplikáciu pre medicínu. 3 213
  8. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 2 617
  9. Zabezpečte si svoje auto doteraz neprekonaným VAM systémom 2 179
  10. Najväčšia šanca získať Daikin Althermu s dotáciou až do 3 700 €! 1 885

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁR JURAJA BERZEDIHO

Na východe je veselo. Len dokedy

Kalkulačka rozhodla. V Košiciach prídu o slovenské zápasy tisíce fanúšikov.

KOMENTÁRE

Katastrofa: Nikdy nebolo lepšie

Samotné fakty na víťazstvo nad populistami a demagógmi nestačia.

ŠPORT

Hamšík zrejme pôjde do Číny: Chcel by som skúsiť niečo nové

Som sklamaný, že nám opäť titul ušiel, uviedol Marek Hamšík.

DOMOV

Mazurek učil európskych extrémistov slušnosti

Strana združujúca európskych extrémistov mala cez víkend snem.

Neprehliadnite tiež

Porsche pre vysoké emisie zvoláva takmer 60 000 luxusných SUV

Zvolávacia akcia sa týka modelov Cayenne aj Macan, ide opäť o podvádzanie pri testoch.

Poľskí zlodeji ukradli prototyp Mercedesu v štádiu vývoja

Pre automobilku je hodnota dielov nevyčísliteľná.

Škoda Rapid skončí, Felicia sa zrejme vráti už budúci rok

Za zmenou zamerania majú byť slabé predaje súčasného Rapidu v Európe.

Pre nové pravidlá v prvých dňoch prejdú STK len vyvolení

Stanice technickej kontroly museli prejsť zmenami, hovoria, že sa ešte musia učiť.