TEST: The Beetle jazdí ako Golf

Navonok nesie výraznejší odkaz minulosti než predchádzajúci New Beetle. Jazdou a cenou sa výrazne priblížil ku Golfu, ale žiaľ stráca na nedotiahnutých detailoch, vrátane bezrámových okien dverí.

Ešte stále je to sladké auto, ale teraz v sebe skrýva viac z legendy.(Zdroj: Tomáš Kelement)

BRATISLAVA, LOZORNO. Predstavenie každého nového modelu, ktorý nesie odkaz legendárneho Chrobáka je pre automobilový svet veľkou udalosťou. Najmä ak ku generačnej výmene neprichádza veľmi často.

Po tom, ako sa v roku 1985 po 47 rokoch a 21,5 miliónoch predaných kusov oficiálne skončila produkcia modelu Volkswagen Chrobák, nastala pauza. New Beetle začal brázdiť cesty v roku 1998 a nástupca prichádza na trh až teraz koncom roka 2011.

The Beetle nastupuje v čase krízy, avšak v období, kedy Volkswagen podľa informácií z vlastných radov zažíva výborné obdobie. Napríklad na Slovensku sa Volkswagen prepracoval na dvojku v predaji a darí sa mu aj na iných trhoch. To bol predpoklad na to, že si môže dovoliť aj takú parádu, akou je dnes už okrajový model The Beetle.

Krátko po uvedení na trh sme prevetrali červený The Beetle s motorom 1,2 TSI a základnou výbavou Beetle obohatenou o Alarm, automatickú dvojzónovú klimatizáciu, multifunkčný volant, parkovacie senzory, vyhrievané sedadlá, hmlovky a dažďový senzor.

Zlacnel

Vplyvom automobilovej krízy a tiež politiky v koncerne Volkswagen je dnes cenou The Beetle úplne inde než drahý predchodca v roku 1998. Rozdiel je viac ako 5000 eur a základnú verziu 1,2 TSI Beetle môžete mať za 15 170 eur. Najlacnejšej verzii nechýba asistent pre rozjazd do kopca, dnes obvyklá šesť airbagová výbava, ESP, ABS, palubný počítač ani tempomat.

Za trojramenný multifunkčný a tvarovo veľmi vydarený volant si treba k základnej verzii ešte doplatiť. Gradovanie výbav pokračuje verziou Design s Retro schránkou a palubnou doskou vo farbe karosérie. Najdrahší The Beetle Sport má palubnú dosku Carbon, multifunkčný volant, sériovo 17 palcové kolesá z ľahkých zliatin, hliníkové pedále, športové sedadlá a rozšírený palubný počítač.

V zozname želateľných prvkov sú „budíky“ navrchu prístrojovej dosky s teplomerom oleja, tlakomerom turbodúchadla a stopkami. Tiež panoramatická strecha, denné LED svetlá a bixenónové svetlomety.

Zlostia detaily

Volkswagen vedel zaujať vždy jednoduchosťou a mimoriadne praktickým navrhnutím interiéru. Ten má aj The Beetle. Zaujali nás boxy vo dverách s gumovým pásom, ktorý výborne drží fľašu. Vodič má okolo veľa odkladacích miest na drobnosti a nájde si tradične výbornú polohu za volantom.

Už horšie sa bude orientovať v stupnici rýchlomera a palivomer je až nechutne veľký. Škoda, že v daždi po otvorení dverí stečie voda cícerkom na sedadlo a rovnaký problém sa objavuje aj pri otvorení batožinového priestoru. Bezrámové okná sa pri odomykaní samočinne posunú dole, čo pri zamrznutom aute nezvládnu a spôsobia problém pri zatváraní. Samotnej jazde ťažko niečo vytknúť.

Radosť jazdiť

The Beetle budú zatiaľ poháňať tri benzínové a dva naftové motory. Základom naftovej ponuky je štvorvalec 1,6 TDI s výkonom 77 kW (105 k), ktorému bude neskôr alternovať silnejšia verzia 2,0 TDI s výkonom 103 kW (140 k). Lákadlom naftových verzií bude v prvom rade spotreba 4,3 alebo 4,9 litra na 100 kilometrov.

Aj sľubovaná priemerná spotreba prepĺňaných benzínových motorov TSI stojí za povšimnutie, najmä v kombinácii s výkonmi a kultúrou chodu. Najvyššie postavenie v hierarchii motorov bude mať „GTI“ štvorvalec 2,0 TSI s výkonom 147 kW (200 k) a kraľovanie mu vydrží kým nepríde Beetle R.

Zlatý stred tvorí motor 1,4 TSI dosahujúci výkon 118 kW (160 k) so sľubovanou spotrebou 6,6 litra benzínu na 100 kilometrov. Ani pri osedlaní najslabšej motorizácie 1,2 TSI sme sa necítili ochudobnení, pretože je to vlastnosťami asi najlepší motor svojej kategórie na trhu.

Pri malom počte najazdených kilometrov a zimnej prevádzke na krátke vzdialenosti mu spotreba občas vyskočila na 8 litrov, avšak ku koncu testu mával údaj na prvom mieste číslicu 6. Výrobca udáva od 5,5 do 5,9 litra na sto kilometrov.

Bežnému dochádzaniu do práce motor plne vyhovuje a nestratí sa ani na dlhej trase. Pre 90 percent motoristov to bude ideálny motor. Radosť z jazdy rušilo rezonovanie (zrejme plech v okolí motora) pri nízkych otáčkach. Ak bol motor v ťahu pri 1600 až 1900 otáčkach do interiéru prenikol pomerne rušivý zvuk.

Pritom otáčky patria medzi využiteľné, pretože výrobca udáva kulmináciu krútiaceho momentu 175 Nm už pri 1500 otáčkach za minútu.

Golf prebral štafetu

Pekný červený lak sme postavili do kontrastu s golfovým trávnikom v Lozorne. Práve tu sa zrodilo pomyselné porovnanie s Golfom, ktorý už nemá pred módnou ikonou veľký cenový náskok. Dokonca aj v jazdných vlastnostiach a pohone nedokáže Golf novinke veľmi utiecť.

Ani The Beetle nič nezmení na tom, že Golf v roku 1974 prevzal štafetu a stal sa skutočnou a statočnou náhradou prvého Chrobáka. Súčasný Beetle nedokáže konkurovať Golfu v úžitku ani v domyslených detailoch. Práve niektoré nedotiahnuté detaily vrhli tieň na The Beetle.

Technické parametre

Motor 1,2 TSI
Zdvihový objem (cm3) 1197
Výkon (kw/k) 77/105
Pri otáčkach (ot./min.) 5000
Krútiaci moment (Nm) 175
Pri otáčkach (ot./min) 1500-4100
Emisie CO2 (g/km) 129
Emisná norma EURO 5
Rozmery -
Rázvor náprav (mm) 2537
Dĺžka (mm) 4278
Šírka (mm) 1808
Výška (mm) 1486
Pohotovostná hmot (kg) 1274
Objem palivovej nádrže (l) 55
Objem batož. priestoru (l) 310-905
Prevádzkové hodnoty -
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 10,9
Maximálna rýchlosť (km/h) 180
Kombinovaná spotreba 5,5
Cena modelu od (eur) 15 170,-
Cena skúš. verzie (eur) 17 720,-

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Posledné byty za uvádzacie ceny v úspešnom projekte Adlerova
  3. Uvažujete nad solárnymi kolektormi? Získajte príspevok až 1750 €
  4. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  5. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  6. Talent - vzdelanie - úspech
  7. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  8. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  9. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  10. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  1. Posledné byty za uvádzacie ceny v úspešnom projekte Adlerova
  2. Uvažujete nad solárnymi kolektormi? Získajte príspevok až 1750 €
  3. Naše finančné družstvo - príbeh Mojmíra Begána
  4. Zastrašovanie od majiteľov hotela Danube nehoráznosťou!
  5. Naše finančné družstvo - postoj člena vyjadrený básňou
  6. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  7. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  8. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  9. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
  10. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
  1. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 23 305
  2. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc 14 913
  3. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 9 975
  4. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 6 367
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 6 162
  6. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 5 718
  7. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 5 089
  8. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 4 369
  9. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 3 951
  10. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk 3 817

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bugár: Vyzerám ako nejaká troska? Strane mám čo ponúknuť aj po ďalších voľbách

Až také jednoduché to nebude, hovorí o Ficovej prípadnej kandidatúre na ústavného sudcu.

PLUS

Sardínsky šéfkuchár o Slovákoch: Netušia, čo si objednali

Prišiel na týždeň, no žije tu 16 rokov.

Neprehliadnite tiež

Šéfdizajnér Seatu: Budúci rok nás čaká výrazná zmena

Alejandro Mesonero-Romanos otvoril v Seate novú kapitolu dizajnu a onedlho načne ďalšiu, ale už bez Cupry.

Cupra Ateca má poriadny výkon a prišla o znak Seat

Stane sa prvým modelom v novej ére samostatnej značky Cupra.

Alkohol zavinil pätinu obetí dopravných nehôd v EÚ

V Európe sa vypije viac aklkoholu ako kdekoľvek inde na svete.

Hyundai ukázal nové SUV. Zamkne sa, aby ste nemohli vystúpiť inému autu do cesty

S novým Santa Fe do premávky nevystúpite ani nevycúvate.