SME
Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

V Rusku kradnú pohonné látky na tony

V Rusku ročne ukradnú z produktovodov stovky ton pohonných látok a iných ropných produktov. Keď na to kontrolóri upozornili a pokúsili sa o nápravu, zrušili ich.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Transnefť, ruský monopolný vlastník ropovodov a produktovodov, ktorý prepravuje ropu, benzíny, naftu a iné ropné produkty potrubiami, sa roky sťažuje. Škoda, ktorá spoločnosti vzniká kradnutím ropy priamo z ropovodov, dosahuje 0,01% z celkového prečerpávaného objemu. Znamená to desiatky miliónov eur ročne.

Straty, ktoré vznikajú machináciami a krádežou ropných výrobkov z produktovodov, sa však nik ani len nepokúsil vyčísliť.

Prepravou ropných produktov sa zaoberá zvlášť na to určená dcéra monopolu, Transnefteprodukt. Prakticky v nej neexistuje systém registrácie a kontroly pohybu prečerpávaných produktov, čo dovoľuje poľahky ukradnúť ("zliať") stovky ton ropných produktov. Presvedčila sa o tom vnútorná revízna služba spoločnosti Transnefť.

Táto revízna služba už neexistuje.

Kontrola sa udiala v roku 2010. Iniciatívne sa o ňu pokúsila sama revízna služba monopolu. Previerkou malo prejsť deväť dcér monopolu. V septembri 2011 boli výsledky predložené prezidentovi Transnefti, Nikolajovi Tokarevovi.

Miliardové straty nie sú úplné

Kontrolóri zistili porušenia v sume 4,4 miliardy rubľov (107,6 milióna eur). Päť z preverovaných dcérskych spoločností malo stratu 3,5 miliardy (85,6 milióna eur).

Zdroje denníka Vedomosti tvrdia, že čísla nie sú relevantné. Revízori sa nedostali ku všetkým dokladom a preto previerku nie je možné považovať za úplnú.

V spoločnosti Peterburgtransnefteprodukt boli všetky doklady o pohybe prečerpávaných produktov zničené tesne pred previerkou pre nepotrebnosť. Tento dôvod bol uvedený v záverečnom protokole, ktorý predložili revízorom. V spoločnosti Uraltransnefteprodukt si kontrolóri nemali od koho vyžiadať podklady, pretože v deň príchodu revízorov generálny riaditeľ podal žiadosť o uvoľnenie z funkcie. Oceniť objem strát z nepreverených spoločností sa nik ani len neodvážil.

Meranie zásob od oka

Prakticky vo všetkých dcérskych podnikoch Transnefti neexistuje automatizovaný systém kontroly pohybu ropných produktov. A pokiaľ neexistujú informácie o tom, koľko produktov do systému prišlo, potom nie je možné zistiť, koľko toho ukradli.

Vo väčšine prípadov sa merania vykonávajú starým spôsobom: pracovník dcérskej spoločnosti Transnefteprodukt sa vyštverá na nádrž a cez otvor spustí na dno zvinovací meter so závažím. V podstate od oka určí, na koľko centimetrov je nádrž zaplnená. Potom, vychádzajúc z prepočítacích tabuliek, určí z normatívnej hustoty a teploty, koľko produktu je v nádrži.

Chyba o čo i len jeden milimeter môže byť kolosálna. Skladovacie nádrže majú nezriedka objem až 50 000 metrov kubických.

Vymyslené chýbajúce palivá

Pracovníci závodov nezriedka znižujú údaje o skladovaných objemoch a vymyslený chýbajúci produkt zvádzajú na netesnosť uzatváracej armatúry. Tak sa to robilo napríklad v spoločnosti Uraltransnefteprodukt, kde len za rok 2009 takto chýbalo 5 458 ton. Rekordérom sa však stala spoločnosť Balttransnefteprodukt, kde bolo na stratách odpísaných 9 950 ton v hodnote 165,2 miliónov rubľov (4 milióny eur). Audítorom uviedol jeden z pracovníkov Transnefteproduktu, že tieto straty sa určovali na priamy príkaz nadriadených.

Ďalšou schémou, ako "zliať" produkty zo systému produktovodov, je zvýšenie ich skutočnej hustoty, čo dovoľuje nedolievať ropný produkt prijímateľovi. Napríklad Mostransnefteprodukt len za III. kvartál roku 2009 a I. štvrťrok roku 2010 nedodal palivovému komplexu na medzinárodnom letisku v Šeremetevo 231,6 ton leteckého benzínu.

Moderné kontrolné mechanizmy ignorovali

Kontrola tiež zistila, že sa moderné systémy riadenia, kontroly a merania v jednotlivých podnikoch ignorujú. Napríklad pri kontrole v Stredne – Volžskom transnefteprodukte sa zistilo, že zariadenie za 85,9 milióna rubľov (2,1 milióna eur) sa nepoužívalo, aj keď bolo namontované a funkčné.

Pri porovnaní údajov o dodávkach a prijatých odberateľmi množstvách sa zistilo, že od júla 2009 po júl 2010 dodal dodávateľ o 8 900 ton produktov viac. Tieto produkty neboli nikde evidované. Toto množstvo predstavuje 7,5 % z celkového objemu ropných produktov v systéme Stredne – Volžského transnefteproduktu v dobe kontroly.

Nedostatky ukončilo zrušenie revíznej služby

Prezident spoločnosti Transnefť Vladimír Tokarev nariadil okamžité vnútorné vyšetrovanie. Žiadal potrestať vinníkov, nahradiť straty a dokonca odoslať podklady Ministerstvu vnútra. "Musíme priviesť akciovú spoločnosť do adekvátneho stavu... Pokiaľ tak neurobíte sami, urobíme to mi," písal v dokladoch pre prezidenta Transnefteproduktu Vladimíra Šimanoviča.

Kontrolu nad previerkami mala vykonať revízna služba, ktorá nedostatky zistila. Riešenie problémov reprezentuje odpoveď jednej z dcérskych spoločností na žiadosť revízorov o vykonanie nápravy: "Uvedený prípad sa napraviť nedá."

O mesiac boli všetky doklady o previerkach vyňaté z archívov a utajené bezpečnostnou službou Transnefti. Nepríjemná revízna služba bola zrušená.

Príčiny toho, čo sa stalo, hovorca Transnefti nekomentuje. Poznamenal ale, že práca nad nedostatkami pokračuje.

Zdroj informácií: Vedomosti (tlačená verzia, 26.12.2011), Beschoznyj benzin

Autor je vedúci zastúpenia slovenskej spoločnosti v Rusku.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 38 397
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 36 805
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 673
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 115
  5. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 9 110
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 927
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 256
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 895
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 688
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 581
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Odberné miesto v električkách Dopravného podniku Bratislava na Hviezdoslavovom námestí v Bratislave.

Covidu podľahlo ďalších 71 pacientov.

13 h
Policajti zatýkajú muža počas protestu proti väzneniu ruského opozičného lídra Alexeja Navaľného v Jekaterinburgu.

Na protestoch zadržali už vyše 1 600 ľudí.

8 h
Publicista Matúš Ritomský.

Je opodstatnené interpretovať dianie pomocou psychiatrických diagnóz?

21. jan
Larry King zomrel vo veku 87 rokov.

Začiatkom roka ho hospitalizovali s covidom.

4 h

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

8 h
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan