V Rusku kradnú pohonné látky na tony

V Rusku ročne ukradnú z produktovodov stovky ton pohonných látok a iných ropných produktov. Keď na to kontrolóri upozornili a pokúsili sa o nápravu, zrušili ich.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Transnefť, ruský monopolný vlastník ropovodov a produktovodov, ktorý prepravuje ropu, benzíny, naftu a iné ropné produkty potrubiami, sa roky sťažuje. Škoda, ktorá spoločnosti vzniká kradnutím ropy priamo z ropovodov, dosahuje 0,01% z celkového prečerpávaného objemu. Znamená to desiatky miliónov eur ročne.

Straty, ktoré vznikajú machináciami a krádežou ropných výrobkov z produktovodov, sa však nik ani len nepokúsil vyčísliť.

Prepravou ropných produktov sa zaoberá zvlášť na to určená dcéra monopolu, Transnefteprodukt. Prakticky v nej neexistuje systém registrácie a kontroly pohybu prečerpávaných produktov, čo dovoľuje poľahky ukradnúť ("zliať") stovky ton ropných produktov. Presvedčila sa o tom vnútorná revízna služba spoločnosti Transnefť.

Táto revízna služba už neexistuje.

Kontrola sa udiala v roku 2010. Iniciatívne sa o ňu pokúsila sama revízna služba monopolu. Previerkou malo prejsť deväť dcér monopolu. V septembri 2011 boli výsledky predložené prezidentovi Transnefti, Nikolajovi Tokarevovi.

Miliardové straty nie sú úplné

Kontrolóri zistili porušenia v sume 4,4 miliardy rubľov (107,6 milióna eur). Päť z preverovaných dcérskych spoločností malo stratu 3,5 miliardy (85,6 milióna eur).

Zdroje denníka Vedomosti tvrdia, že čísla nie sú relevantné. Revízori sa nedostali ku všetkým dokladom a preto previerku nie je možné považovať za úplnú.

V spoločnosti Peterburgtransnefteprodukt boli všetky doklady o pohybe prečerpávaných produktov zničené tesne pred previerkou pre nepotrebnosť. Tento dôvod bol uvedený v záverečnom protokole, ktorý predložili revízorom. V spoločnosti Uraltransnefteprodukt si kontrolóri nemali od koho vyžiadať podklady, pretože v deň príchodu revízorov generálny riaditeľ podal žiadosť o uvoľnenie z funkcie. Oceniť objem strát z nepreverených spoločností sa nik ani len neodvážil.

Meranie zásob od oka

Prakticky vo všetkých dcérskych podnikoch Transnefti neexistuje automatizovaný systém kontroly pohybu ropných produktov. A pokiaľ neexistujú informácie o tom, koľko produktov do systému prišlo, potom nie je možné zistiť, koľko toho ukradli.

Vo väčšine prípadov sa merania vykonávajú starým spôsobom: pracovník dcérskej spoločnosti Transnefteprodukt sa vyštverá na nádrž a cez otvor spustí na dno zvinovací meter so závažím. V podstate od oka určí, na koľko centimetrov je nádrž zaplnená. Potom, vychádzajúc z prepočítacích tabuliek, určí z normatívnej hustoty a teploty, koľko produktu je v nádrži.

Chyba o čo i len jeden milimeter môže byť kolosálna. Skladovacie nádrže majú nezriedka objem až 50 000 metrov kubických.

Vymyslené chýbajúce palivá

Pracovníci závodov nezriedka znižujú údaje o skladovaných objemoch a vymyslený chýbajúci produkt zvádzajú na netesnosť uzatváracej armatúry. Tak sa to robilo napríklad v spoločnosti Uraltransnefteprodukt, kde len za rok 2009 takto chýbalo 5 458 ton. Rekordérom sa však stala spoločnosť Balttransnefteprodukt, kde bolo na stratách odpísaných 9 950 ton v hodnote 165,2 miliónov rubľov (4 milióny eur). Audítorom uviedol jeden z pracovníkov Transnefteproduktu, že tieto straty sa určovali na priamy príkaz nadriadených.

Ďalšou schémou, ako "zliať" produkty zo systému produktovodov, je zvýšenie ich skutočnej hustoty, čo dovoľuje nedolievať ropný produkt prijímateľovi. Napríklad Mostransnefteprodukt len za III. kvartál roku 2009 a I. štvrťrok roku 2010 nedodal palivovému komplexu na medzinárodnom letisku v Šeremetevo 231,6 ton leteckého benzínu.

Moderné kontrolné mechanizmy ignorovali

Kontrola tiež zistila, že sa moderné systémy riadenia, kontroly a merania v jednotlivých podnikoch ignorujú. Napríklad pri kontrole v Stredne – Volžskom transnefteprodukte sa zistilo, že zariadenie za 85,9 milióna rubľov (2,1 milióna eur) sa nepoužívalo, aj keď bolo namontované a funkčné.

Pri porovnaní údajov o dodávkach a prijatých odberateľmi množstvách sa zistilo, že od júla 2009 po júl 2010 dodal dodávateľ o 8 900 ton produktov viac. Tieto produkty neboli nikde evidované. Toto množstvo predstavuje 7,5 % z celkového objemu ropných produktov v systéme Stredne – Volžského transnefteproduktu v dobe kontroly.

Nedostatky ukončilo zrušenie revíznej služby

Prezident spoločnosti Transnefť Vladimír Tokarev nariadil okamžité vnútorné vyšetrovanie. Žiadal potrestať vinníkov, nahradiť straty a dokonca odoslať podklady Ministerstvu vnútra. "Musíme priviesť akciovú spoločnosť do adekvátneho stavu... Pokiaľ tak neurobíte sami, urobíme to mi," písal v dokladoch pre prezidenta Transnefteproduktu Vladimíra Šimanoviča.

Kontrolu nad previerkami mala vykonať revízna služba, ktorá nedostatky zistila. Riešenie problémov reprezentuje odpoveď jednej z dcérskych spoločností na žiadosť revízorov o vykonanie nápravy: "Uvedený prípad sa napraviť nedá."

O mesiac boli všetky doklady o previerkach vyňaté z archívov a utajené bezpečnostnou službou Transnefti. Nepríjemná revízna služba bola zrušená.

Príčiny toho, čo sa stalo, hovorca Transnefti nekomentuje. Poznamenal ale, že práca nad nedostatkami pokračuje.

Zdroj informácií: Vedomosti (tlačená verzia, 26.12.2011), Beschoznyj benzin

Autor je vedúci zastúpenia slovenskej spoločnosti v Rusku.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  1. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  2. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  3. Modern luxury next to the Blue Church
  4. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  5. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  6. Moskva alebo Petrohrad?
  7. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. Moskva alebo Petrohrad? 10 623
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 145
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 138
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 661
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 493
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 427
  7. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 1 377
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 120
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 049
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 813

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Rozdelili ich utečenci a klíma. Budú v Nemecku predčasné voľby?

Merkelová by mohla vládnuť aj sama. Nechce sa však spoliehať na krajnú pravicu.

ŠPORT

Zomrela bývala wimbledonská víťazka Jana Novotná

Češka zomrela vo veku 49 rokov.

DOMOV

Sedel s mafiánmi, pozná sa s poslancom. Šéfa sekcie Carga minister podržal

Érsek sa zastal sekčného šéfa Carga Fazekaša.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Neprehliadnite tiež

Londýnske autobusy budú jazdiť na kávu

Už dnes jazdia na použitý olej na varenie či loj zo spracovaného mäsa.

Ford predstavil šiltovku pre kamionistov, ktorá má zachraňovať životy

Keď je vodič unavený, šiltovka zabliká a zavibruje.

Britskí vodiči sa neboja šoférovať so zhoršeným zrakom

Oční lekári navrhujú povinné vyšetrenia.

Dubajský superšport s výkonom 5000 koní je realita, ostane vyhradený pre trať

Do bežnej premávky sa chystá Devel Sixteen s výkonom 2000 a 3000 koní, ukázal sa aj prototyp terénneho vozu 6x6.