SME
Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

V Rusku kradnú pohonné látky na tony

V Rusku ročne ukradnú z produktovodov stovky ton pohonných látok a iných ropných produktov. Keď na to kontrolóri upozornili a pokúsili sa o nápravu, zrušili ich.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Transnefť, ruský monopolný vlastník ropovodov a produktovodov, ktorý prepravuje ropu, benzíny, naftu a iné ropné produkty potrubiami, sa roky sťažuje. Škoda, ktorá spoločnosti vzniká kradnutím ropy priamo z ropovodov, dosahuje 0,01% z celkového prečerpávaného objemu. Znamená to desiatky miliónov eur ročne.

Straty, ktoré vznikajú machináciami a krádežou ropných výrobkov z produktovodov, sa však nik ani len nepokúsil vyčísliť.

Prepravou ropných produktov sa zaoberá zvlášť na to určená dcéra monopolu, Transnefteprodukt. Prakticky v nej neexistuje systém registrácie a kontroly pohybu prečerpávaných produktov, čo dovoľuje poľahky ukradnúť ("zliať") stovky ton ropných produktov. Presvedčila sa o tom vnútorná revízna služba spoločnosti Transnefť.

Táto revízna služba už neexistuje.

Kontrola sa udiala v roku 2010. Iniciatívne sa o ňu pokúsila sama revízna služba monopolu. Previerkou malo prejsť deväť dcér monopolu. V septembri 2011 boli výsledky predložené prezidentovi Transnefti, Nikolajovi Tokarevovi.

Miliardové straty nie sú úplné

Kontrolóri zistili porušenia v sume 4,4 miliardy rubľov (107,6 milióna eur). Päť z preverovaných dcérskych spoločností malo stratu 3,5 miliardy (85,6 milióna eur).

Zdroje denníka Vedomosti tvrdia, že čísla nie sú relevantné. Revízori sa nedostali ku všetkým dokladom a preto previerku nie je možné považovať za úplnú.

V spoločnosti Peterburgtransnefteprodukt boli všetky doklady o pohybe prečerpávaných produktov zničené tesne pred previerkou pre nepotrebnosť. Tento dôvod bol uvedený v záverečnom protokole, ktorý predložili revízorom. V spoločnosti Uraltransnefteprodukt si kontrolóri nemali od koho vyžiadať podklady, pretože v deň príchodu revízorov generálny riaditeľ podal žiadosť o uvoľnenie z funkcie. Oceniť objem strát z nepreverených spoločností sa nik ani len neodvážil.

Meranie zásob od oka

Prakticky vo všetkých dcérskych podnikoch Transnefti neexistuje automatizovaný systém kontroly pohybu ropných produktov. A pokiaľ neexistujú informácie o tom, koľko produktov do systému prišlo, potom nie je možné zistiť, koľko toho ukradli.

Vo väčšine prípadov sa merania vykonávajú starým spôsobom: pracovník dcérskej spoločnosti Transnefteprodukt sa vyštverá na nádrž a cez otvor spustí na dno zvinovací meter so závažím. V podstate od oka určí, na koľko centimetrov je nádrž zaplnená. Potom, vychádzajúc z prepočítacích tabuliek, určí z normatívnej hustoty a teploty, koľko produktu je v nádrži.

Chyba o čo i len jeden milimeter môže byť kolosálna. Skladovacie nádrže majú nezriedka objem až 50 000 metrov kubických.

Vymyslené chýbajúce palivá

Pracovníci závodov nezriedka znižujú údaje o skladovaných objemoch a vymyslený chýbajúci produkt zvádzajú na netesnosť uzatváracej armatúry. Tak sa to robilo napríklad v spoločnosti Uraltransnefteprodukt, kde len za rok 2009 takto chýbalo 5 458 ton. Rekordérom sa však stala spoločnosť Balttransnefteprodukt, kde bolo na stratách odpísaných 9 950 ton v hodnote 165,2 miliónov rubľov (4 milióny eur). Audítorom uviedol jeden z pracovníkov Transnefteproduktu, že tieto straty sa určovali na priamy príkaz nadriadených.

Ďalšou schémou, ako "zliať" produkty zo systému produktovodov, je zvýšenie ich skutočnej hustoty, čo dovoľuje nedolievať ropný produkt prijímateľovi. Napríklad Mostransnefteprodukt len za III. kvartál roku 2009 a I. štvrťrok roku 2010 nedodal palivovému komplexu na medzinárodnom letisku v Šeremetevo 231,6 ton leteckého benzínu.

Moderné kontrolné mechanizmy ignorovali

Kontrola tiež zistila, že sa moderné systémy riadenia, kontroly a merania v jednotlivých podnikoch ignorujú. Napríklad pri kontrole v Stredne – Volžskom transnefteprodukte sa zistilo, že zariadenie za 85,9 milióna rubľov (2,1 milióna eur) sa nepoužívalo, aj keď bolo namontované a funkčné.

Pri porovnaní údajov o dodávkach a prijatých odberateľmi množstvách sa zistilo, že od júla 2009 po júl 2010 dodal dodávateľ o 8 900 ton produktov viac. Tieto produkty neboli nikde evidované. Toto množstvo predstavuje 7,5 % z celkového objemu ropných produktov v systéme Stredne – Volžského transnefteproduktu v dobe kontroly.

Nedostatky ukončilo zrušenie revíznej služby

Prezident spoločnosti Transnefť Vladimír Tokarev nariadil okamžité vnútorné vyšetrovanie. Žiadal potrestať vinníkov, nahradiť straty a dokonca odoslať podklady Ministerstvu vnútra. "Musíme priviesť akciovú spoločnosť do adekvátneho stavu... Pokiaľ tak neurobíte sami, urobíme to mi," písal v dokladoch pre prezidenta Transnefteproduktu Vladimíra Šimanoviča.

Kontrolu nad previerkami mala vykonať revízna služba, ktorá nedostatky zistila. Riešenie problémov reprezentuje odpoveď jednej z dcérskych spoločností na žiadosť revízorov o vykonanie nápravy: "Uvedený prípad sa napraviť nedá."

O mesiac boli všetky doklady o previerkach vyňaté z archívov a utajené bezpečnostnou službou Transnefti. Nepríjemná revízna služba bola zrušená.

Príčiny toho, čo sa stalo, hovorca Transnefti nekomentuje. Poznamenal ale, že práca nad nedostatkami pokračuje.

Zdroj informácií: Vedomosti (tlačená verzia, 26.12.2011), Beschoznyj benzin

Autor je vedúci zastúpenia slovenskej spoločnosti v Rusku.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 18 060
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 673
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 132
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 12 735
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 103
  6. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 639
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 712
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 879
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 744
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 704
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Naď pripúšťa, že možno budú musieť zakázať testovanie ľudí z iných okresov (minúta po minúte)

Na Slovensku pribudlo 2890 pozitívne testovaných na koronavírus a 25 úmrtí pacientov s Covid-19. Na Orave a Bardejove pokračuje celoplošné testovanie na Covid-19.

Ľudia čakajú na testovanie v obci Kľušov v bardejovskom okrese.

Prečo sú tu vojaci, nemajú čo robiť? Veľká reportáž z Oravy

Na testy čakali ľudia v chladnom počasí aj hodinu.

Celološné testovanie na Orave.
Komentár Petra Schutza

Z krajiny sa stal pokusný králik vojny proti Covidu

Koza zarevala, vlk hladný.

Peter Schutz
Peter Sagan na Giro d'Italia 2020.

Neprehliadnite tiež

Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.
Volkswagen ID.3 1st

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.