V Rusku kradnú pohonné látky na tony

V Rusku ročne ukradnú z produktovodov stovky ton pohonných látok a iných ropných produktov. Keď na to kontrolóri upozornili a pokúsili sa o nápravu, zrušili ich.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Transnefť, ruský monopolný vlastník ropovodov a produktovodov, ktorý prepravuje ropu, benzíny, naftu a iné ropné produkty potrubiami, sa roky sťažuje. Škoda, ktorá spoločnosti vzniká kradnutím ropy priamo z ropovodov, dosahuje 0,01% z celkového prečerpávaného objemu. Znamená to desiatky miliónov eur ročne.

Straty, ktoré vznikajú machináciami a krádežou ropných výrobkov z produktovodov, sa však nik ani len nepokúsil vyčísliť.

Prepravou ropných produktov sa zaoberá zvlášť na to určená dcéra monopolu, Transnefteprodukt. Prakticky v nej neexistuje systém registrácie a kontroly pohybu prečerpávaných produktov, čo dovoľuje poľahky ukradnúť ("zliať") stovky ton ropných produktov. Presvedčila sa o tom vnútorná revízna služba spoločnosti Transnefť.

Táto revízna služba už neexistuje.

Kontrola sa udiala v roku 2010. Iniciatívne sa o ňu pokúsila sama revízna služba monopolu. Previerkou malo prejsť deväť dcér monopolu. V septembri 2011 boli výsledky predložené prezidentovi Transnefti, Nikolajovi Tokarevovi.

Miliardové straty nie sú úplné

Kontrolóri zistili porušenia v sume 4,4 miliardy rubľov (107,6 milióna eur). Päť z preverovaných dcérskych spoločností malo stratu 3,5 miliardy (85,6 milióna eur).

Zdroje denníka Vedomosti tvrdia, že čísla nie sú relevantné. Revízori sa nedostali ku všetkým dokladom a preto previerku nie je možné považovať za úplnú.

V spoločnosti Peterburgtransnefteprodukt boli všetky doklady o pohybe prečerpávaných produktov zničené tesne pred previerkou pre nepotrebnosť. Tento dôvod bol uvedený v záverečnom protokole, ktorý predložili revízorom. V spoločnosti Uraltransnefteprodukt si kontrolóri nemali od koho vyžiadať podklady, pretože v deň príchodu revízorov generálny riaditeľ podal žiadosť o uvoľnenie z funkcie. Oceniť objem strát z nepreverených spoločností sa nik ani len neodvážil.

Meranie zásob od oka

Prakticky vo všetkých dcérskych podnikoch Transnefti neexistuje automatizovaný systém kontroly pohybu ropných produktov. A pokiaľ neexistujú informácie o tom, koľko produktov do systému prišlo, potom nie je možné zistiť, koľko toho ukradli.

Vo väčšine prípadov sa merania vykonávajú starým spôsobom: pracovník dcérskej spoločnosti Transnefteprodukt sa vyštverá na nádrž a cez otvor spustí na dno zvinovací meter so závažím. V podstate od oka určí, na koľko centimetrov je nádrž zaplnená. Potom, vychádzajúc z prepočítacích tabuliek, určí z normatívnej hustoty a teploty, koľko produktu je v nádrži.

Chyba o čo i len jeden milimeter môže byť kolosálna. Skladovacie nádrže majú nezriedka objem až 50 000 metrov kubických.

Vymyslené chýbajúce palivá

Pracovníci závodov nezriedka znižujú údaje o skladovaných objemoch a vymyslený chýbajúci produkt zvádzajú na netesnosť uzatváracej armatúry. Tak sa to robilo napríklad v spoločnosti Uraltransnefteprodukt, kde len za rok 2009 takto chýbalo 5 458 ton. Rekordérom sa však stala spoločnosť Balttransnefteprodukt, kde bolo na stratách odpísaných 9 950 ton v hodnote 165,2 miliónov rubľov (4 milióny eur). Audítorom uviedol jeden z pracovníkov Transnefteproduktu, že tieto straty sa určovali na priamy príkaz nadriadených.

Ďalšou schémou, ako "zliať" produkty zo systému produktovodov, je zvýšenie ich skutočnej hustoty, čo dovoľuje nedolievať ropný produkt prijímateľovi. Napríklad Mostransnefteprodukt len za III. kvartál roku 2009 a I. štvrťrok roku 2010 nedodal palivovému komplexu na medzinárodnom letisku v Šeremetevo 231,6 ton leteckého benzínu.

Moderné kontrolné mechanizmy ignorovali

Kontrola tiež zistila, že sa moderné systémy riadenia, kontroly a merania v jednotlivých podnikoch ignorujú. Napríklad pri kontrole v Stredne – Volžskom transnefteprodukte sa zistilo, že zariadenie za 85,9 milióna rubľov (2,1 milióna eur) sa nepoužívalo, aj keď bolo namontované a funkčné.

Pri porovnaní údajov o dodávkach a prijatých odberateľmi množstvách sa zistilo, že od júla 2009 po júl 2010 dodal dodávateľ o 8 900 ton produktov viac. Tieto produkty neboli nikde evidované. Toto množstvo predstavuje 7,5 % z celkového objemu ropných produktov v systéme Stredne – Volžského transnefteproduktu v dobe kontroly.

Nedostatky ukončilo zrušenie revíznej služby

Prezident spoločnosti Transnefť Vladimír Tokarev nariadil okamžité vnútorné vyšetrovanie. Žiadal potrestať vinníkov, nahradiť straty a dokonca odoslať podklady Ministerstvu vnútra. "Musíme priviesť akciovú spoločnosť do adekvátneho stavu... Pokiaľ tak neurobíte sami, urobíme to mi," písal v dokladoch pre prezidenta Transnefteproduktu Vladimíra Šimanoviča.

Kontrolu nad previerkami mala vykonať revízna služba, ktorá nedostatky zistila. Riešenie problémov reprezentuje odpoveď jednej z dcérskych spoločností na žiadosť revízorov o vykonanie nápravy: "Uvedený prípad sa napraviť nedá."

O mesiac boli všetky doklady o previerkach vyňaté z archívov a utajené bezpečnostnou službou Transnefti. Nepríjemná revízna služba bola zrušená.

Príčiny toho, čo sa stalo, hovorca Transnefti nekomentuje. Poznamenal ale, že práca nad nedostatkami pokračuje.

Zdroj informácií: Vedomosti (tlačená verzia, 26.12.2011), Beschoznyj benzin

Autor je vedúci zastúpenia slovenskej spoločnosti v Rusku.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 8 247
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 8 241
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 347
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 7 294
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 050
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 351
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 005
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 3 421
  9. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 083
  10. 5 krokov k vlastnému bývaniu 2 857

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Kuriózny zločin spred 50 rokov ožíva vďaka novinárovi Romanovi Kaliskému

Vlastnú susedu chcela utopiť v odpadovej šachte, napokon dostala 6 rokov.

ŠPORT

Šupler: Keď sme boli v céčku, každý chcel ísť na MS. Dnes je situácia iná

Je ešte skoro, vraví Šupler o hráčoch do 18 rokov.

KOMENTÁRE

Oponenti návrhu Beblavého a Mihála šliapu vodu

Poslanci navrhli, aby firmy v inzerátoch uvádzali výšku minimálnej mzdy.

DOMOV

Viezli sme sa po trase, po ktorej Remiáš prešiel naposledy

Uplynulo 21 rokov od smrti Remiáša.

Neprehliadnite tiež

V jazde pravidelnosti na Slovakiaringu súperili škodovky s peugeotmi a BMW

ESET V4 Historic Cup otvárali staré známe pretekárske tváre.

Peugeot zverejnil slovenské ceny sedemmiestneho SUV 5008, začína na 21 790 eurách

Automobilka sa netají tým, že 5008 ide po krku Škode Kodiaq.

AKTUALIZOVANÉ

Zápcha z Bratislavy po Blatné vodičov zdržala na skoro dve hodiny

V hlavnom meste sa stali viaceré nehody, v Čadci zalialo cesty.

Počas víkendu polícia uzavrie úsek diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou

Nad diaľnicou budú osádzať nosníky novej križovatky Blatné.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop