SME
Streda, 20. október, 2021 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Endurácka šesťdňovka alebo 144 hodín na motocykloch

Ešte v polovici augusta sa stalo Fínsko prechodným domovom jedným z najstarších motocyklových pretekov sveta. Šesť dní, päťsto pretekárov, jeden film.

(Zdroj: Kristína Ružičková)

Ôsmeho augusta si slovenskí fanúšikovia endura opäť raz povzdychli. Na fínske mestečko Kotka padá drobný dážď a ťažká obloha nedá jazdcom zabudnúť, že prišli na drsný sever. Honosné farebné stany ukrývajú vo svojich útrobách jazdcov z celého sveta, len Slovensko akosi zas raz pozabudlo na tento šport a nebolo schopné vyslať jediný trophy tím, hoci to máme „za humnami“ .

Našťastie sú tu stále ľudia, ktorí si chcú plniť svoje sny, tak aspoň v „klubákoch“ máme dve družstvá. Slovakia Turboteam Zaťko v zložení Ján Zaťko, Dušan Čipka, Tomáš Čipka a druhý tím Enduro club Púchov so Zlatkom Novosádom, Viliamom Veteškom a Martinom Buchtom.

Mal som šťastie, že práve s druhým tímom som mohol byť týždeň vo Fínsku a sledovať dianie tejto „enduro olympiády“ spolu s kamerou v ruke, na pleci, v batohu, na statíve, v piesku, blate, daždi, slnku...

Zatiaľ čo sledujem slniečka na mape Fínska z domu, ostatní si ho užívajú v reále na mieste. Štartujem až týždeň po všetkých a keďže celý bolo pekne, dá sa čakať, že to tak dlho neostane. V Kotke som len pár hodín pred oficiálnym otvorením Šesťdňovej. Spolu s mrakmi. Je sobota podvečer a všetci pretekári i celé organizačné tímy stoja v rade a čakajú na slávnostné privítanie.

To sa nesie v znamení detí a vojenského hudobného súboru, paráda alebo aspoň určite lepšie ako tomu bolo pred dvoma rokmi v Portugalsku. Dnes počasie ešte vydržalo, i keď v noci sa spúšťa dážď. Voda klopká na okennú parapetu hotelovej izby, je niečo po jednej ráno a posledné sekundy videa z dnešného dňa cestujú hustým lejakom na Slovensko. Zajtra je voľno a potom to začne.

Leje aj ďalší deň a trať, akú si ju boli pozrieť chalani behom týždňa, už dávno neexistuje. Jedni tvrdia, že je to najľahšia Šesťdňová vôbec, iní zas opak. Veď uvidíme. Faktom je, že veľa kilometrov sa ide po šotolinových cestách, no zas naproti tomu sú merané testy veľmi náročné a časové limity napnuté.

Čím ťažšie, tým lepšie. Aspoň pre kameru, hovorím si pri sústavnom utieraní objektívu. Sústavne mrholí, fúka vietor a pretekári sa stavajú na štart po troch. Nič moc teda, ale na „zabávanie“ sa na štarte počas najbližších šiestich dní už nebude čas, pretože trať je prvé dva dni rovnaká, tretí deň iná, štvrtý s piatym dňom sú zas iné a šiesty deň sa ide motokros. Tým, že je každý deň veľmi dlhá a navyše ďalšie dni budú naši štartovať podľa umiestnenia, budem rád, ak ich uvidím všetkých aspoň raz za deň.

Dážď je vlastne výhoda, pretože sa v piesku nepráši a je tak väčšia šanca, že sa kamera vráti domov „zdravá“, čoho sa tá v Portugalsku nedožila... Pretekári sú na trase a okrem štartu ich stihnem ešte v dvoch meraných testoch, obzvlášť ten, ktorý idú prvý aj posledný je fakt namáhavý, samá klzká skala, korene, únava a pády.

Nevedno prečo, no pretekári majú časy príchodov na kontroly aj do cieľa tak našponované, až majú čo robiť aj tí najlepší, pokiaľ chcú prvý deň dokončiť bez penalizácie. Lenže dnes sa nestíha, tak sa pridáva, hoc i na štátnych cestách a to fínski policajti netolerujú. Sekajú pokuty jednému previnilcovi za druhým, či prišiel z toho či hentoho kúta Zeme, berú vodičáky a s tým aj nádej na úspech niektorých tímov, keďže bez nich sa v súťaži jazdiť nesmie. Zvláštny deň.

Po množstve protestov sú časy na ďalšie dni upravené a nič zvláštne sa nedeje. Ale predsa! Veľká časť meraných testov sa jazdí v lesoch patriacich vojsku, mimo tento pretek slúžia na výcvik, nie je preto zvláštnosťou, keď zazriete zákopy alebo bunkre ešte aj z druhej svetovej vojny.


Hm, pravdepodobne tu majú vo vedení obrany diametrálne odlišných predstaviteľov ako my doma, keďže pre porovnanie naše Ministerstvo obrany v roku 2010 dalo čelom vzad piatim stovkám pretekárom zo Slovinska, Talianska a ďalších piatich európskych štátov, pretože.... Prečo vlastne nevie do dneska nik.

Znova prší. Dnes to nevyzerá na prehánku. Šnurujem vibramky, hádžem na seba nepremokavé oblečenie, na batoh statív, päť kilový slider, liter vody, horalku, kameru, druhú kameru, zamykám auto a púšťam sa oproti pretekárom.

Sem tam si to všetko rozložím, urobím záber, znovu zložím a pokračujem ďalej až sa po štrnástich kilometroch vrátim opäť k autu. Vilko Veteška napreduje a posúva sa pomaly vyššie, naopak smolný deň mal Martin Buchta, píšem na Slovensko o pol druhej v noci do krátkeho popisu k videu z tohto dňa.

Neprší. Ale asi bude. Čaká nás posledný deň na trati, zajtra sa pôjde už iba záverečný motokros. Našich stíham na dvoch miestach, dnes je hlavné už iba dôjsť a zajtra odštartovať. Najvzdialenejší meraný úsek je asi 60 kilometrov od štartu, čo by skalou dohodil od hraníc s Ruskom.

Prehliadka vojenského múzea je spestrením, hoci tak trocha mrazivým. Hotel na dnes už nemá voľnú izbu a hľadať inde je márne, všetko bolo rezervované už mesiace pred štartom. Konečne žiadna elektrina, žiadny počítač. Posledná noc v stane na brehu mora v obkľúčení búrkou, vodou a nekonečnými borovicovými lesmi. Zajtra sa ide domov. O rok do Nemecka.

V záverečnom vyhodnotení skočili Ján Zaťko, Dušan Čipka, Tomáš Čipka jazdiaci v Slovakia Turboteame Zaťko na 27. mieste a jazdci Enduro clubu Púchov - Zlatko Novosád, Viliam Veteška, Martin Buchta skončili na 28. priečke. V hodnotení jazdcov bol v triede Club2 Zlatko Novosád na krásnom štvrtom mieste.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  2. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  3. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  4. 4 hi-tech inovácie, ktoré zmenia Slovensko
  5. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  6. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  7. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  8. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  9. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  10. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov
  1. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  2. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  3. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  4. QSI International School of Bratislava
  5. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  6. Pestovateľské workshopy pre deti v Šamoríne
  7. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  8. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok
  9. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  10. Najmenšie ponožky sa už nestrácajú
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 22 358
  2. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 13 277
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 152
  4. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 5 008
  5. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 875
  6. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 3 660
  7. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 415
  8. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 390
  9. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 3 238
  10. Bratislavu bude sprevádzať luxus 3 185
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pracovník Martinskej univerzitnej nemocnice.

Reálne platy im pre infláciu poklesnú ako každému.


11 h

Keď po ôsmich rokoch intenzívneho škodenia zrazu len jednoducho prestaneš, vyzerá to ako ohromné zlepšenie.


Prezidentka Zuzana Čaputová čaká s dcérami Leou (vpravo) a Emou (druhá vpravo).

Poslanec tvrdí, že status nemyslel ironicky.


14 h
Peter Schut.

Šetriť sa musí a štátny sektor nie je na rane posledný.


11 h

Neprehliadnite tiež

Google mapy odhadli časový rozdiel na oboch trás v rannej špičke na 19 minút.

Nie každý si využitím novej diaľnice urýchli cestu.


16 h
BMW i4 M50

Zrýchlenie vyrazí dych, zážitok z jazdy je však slabší.


18. okt
Rezervné koleso dnes už nie je samozrejmosť a treba si zaň priplatiť.

Vyššia cena sa neskôr zúročí pri predaji auta.


20. máj
Ford Focus Kombi Active

Zmizol väčší trojvalec, pribudli mild-hybridy.


15. okt

Blogy SME

  1. Emil Lobotka: Plochý život
  2. Martin Dorčák: Chlapec z OĽANO chce zakázať potraty a legalizovať prostitúciu
  3. Milan Hutera: Za krásami letných súhvezdí
  4. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: malá mestská pamiatková rezervácia
  5. Jiří Ščobák: Jsou poplatky férové? O vstupním poplatku při investování
  6. Igor Bilák: Post Covid Príhodka #19 - Lieky v domácom liečení
  7. Ladislav Boršoš: Taraba “gate”…
  8. Michaela Macejková: Školský zápisníček II: Keď zazvoní
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 25 467
  2. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 9 150
  3. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 7 848
  4. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 835
  5. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 579
  6. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 830
  7. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 3 588
  8. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 3 057
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu